Eindelijk tijd voor optimisme 9 lijke zorg. Daar moeten we nu aan werken, want de groep ouderen wordt groter en de ontwikkeling van nieuwe medische technieken en medicijnen staat niet stil. In de collectieve uitgaven gaat nu van elke euro al meer dan 25 cent naar de zorg. Daarom zijn met de zie kenhuizen, huisartsen, wijkver pleegkundigen en de ggz nieuwe akkoorden gesloten over de kwali teit en een beheerste kostengroei. Om beter te kunnen voldoen aan de grote vraag naar technisch personeel krijgen vmbo-scholen met een technisch profiel extra geld. Het kabinet investeert daar naast fors extra in voor- en vroeg- schools onderwijs, zodat de jong ste kinderen met het risico op een achterstand meer aandacht krij gen. Om het nijpende lerarente kort aan te pakken, is geld vrijge maakt voor hogere salarissen in het primair onderwijs, verlaging van de werkdruk en halvering van het collegegeld in de eerste twee jaar van de lerarenopleiding. Het lerarentekort vraagt ook de ko mende jaren om actie en samen werking van alle partijen in het onderwijs. De bestrijding van grootschalige en georganiseerde criminaliteit vraagt meer aandacht. Nederland is een rechtsstaat waar criminelen niet de dienst uitmaken. We be rusten dus niet in verloedering, in criminele afrekeningen en in drugscriminaliteit die in sommige delen van ons land industriële vormen aanneemt. Er komen ruim 1100 agenten bij, van wie het merendeel in de wijken gaat wer ken. Een groeiend probleem is de vermenging van onder- en boven wereld. Met een speciaal fonds dringen we deze zogeheten 'ondermijning' terug. Daarnaast komt extra geld beschikbaar voor cybersecurity, omdat het nodig is de digitale infrastructuur van ons land te beveiligen. Onze militairen hebben binnen en buiten de landsgrenzen een belangrijke taak om Nederland veilig te houden. Na jaren van be zuinigen zet de trendbreuk van hogere defensie-uitgaven in 2019 en daarna steviger door. Het gaat om een bedrag dat oploopt naar 1,5 miljard euro extra per jaar aan ..ütffllÜfii 7Tl' het einde van ^ZS_JI II in ters er niet of nauwelijks tussen. Er is grote behoefte aan woningen met een huur van 700 tot 1000 euro per maand. De regering slaat de handen ineen met gemeenten, woningcorporaties en bouwers. Het gezamenlijke doel is de be staande woningvoorraad beter te benutten, uitwassen op de huur markt tegen te gaan en een inhaal slag te maken in de bouw van nieuwe huizen. De ambitie is om per jaar gemiddeld 75.000 wonin gen te bouwen. Het spreekt van zelf dat de problemen niet met één druk op de knop zijn op te lossen. Maar het is wel noodzakelijk het tij te keren. Datzelfde geldt voor het klimaat beleid. Net zoals deze generatie volgende generaties niet mag opza delen met een onhoudbare staats schuld, mogen we ook geen mi lieuschuld doorgeven. De realiteit is dat het klimaatbeleid raakt aan onze hele manier van wonen, wer ken en leven. Tegelijkertijd biedt een ambitieus klimaatbeleid kan sen voor de innovatiekracht van Nederland. In de zomer presen teerden vertegenwoordigers van de industrie, energiesector, land bouw, natuurorganisaties en logis tieke bedrijven een voorstel voor hoofdlijnen van een klimaatak koord. Bij de uitwerking staat voorop dat de omslag naar scho nere energiebronnen en productie methoden voor iedereen in ons land haalbaar en betaalbaar moet zijn. Deze grote bocht kunnen we alleen met elkaar maken. Het parle mentaire initiatief voor de klimaat- wet laat zien dat dit mogelijk is. deze kabinets periode. Dat is een ver hoging van de defensie begroting met 17 procent. Met deze noodzake lijke investe ring kan de krijgsmacht haar grondwettelijke taak het Koninkrijk te be schermen beter uitvoeren. Een groot probleem is de over verhitte woningmarkt. Vooral in de grote steden zijn betaalbare woningen schaars en komen star De urgentie van de energietran sitie is alleen maar groter ge worden na het besluit om de gas winning in Groningen zo snel mo gelijk af te bouwen naar nul. Met dit besluit wil de regering recht doen aan de inwoners van het aardbevingsgebied. Natuurlijk zijn hiermee niet ineens alle proble men opgelost. Daarom zet de regering concrete vervolgstappen om de schade te vergoeden en de regionale economie te versterken. Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen kunnen veel doe len alleen samen bereiken. De energietransitie, de veiligheid op straat, de zorg voor een vitaal en leef- <d baar platteland, - t -- maar ook de aanpak van huiselijk geweld en kinder mishan deling - het vraagt allemaal om be stuurlijke samenwer king. De rol van de medeo verheden wordt gro ter en belangrijker. De groei van het gemeente- en pro vinciefonds helpt hen alle taken goed te kunnen blijven uitvoeren. Eindelijk durft Rutte het toe te staan. Optimisme is een morele plicht, luidt zijn politieke man tra. Uitgerekend op Prinsjesdag onderdrukte Rutte dat opti misme de vorige zeven troonre des telkens. Wat een gesomber was het, wat een pessimisme, wat een ingrepen. Daar waren goede redenen voor, hij ver trouwde het crisis-gemijmer graag toe aan koningin Beatrix en koning Willem-Alexander. Wat zou Rutte op Prinsjesdag 2018 voor het eerst graag zelf die troonrede hebben voorgelezen. Want in zijn achtste troonrede, waarvan hij ook de penvoerder is, heeft hij tenslotte de calvinist in zichzelf vermoord. „De rege ring wil dit sterke land nog be ter maken." Daarin klotst het geld tegen de plinten, is er een prettig begrotingsoverschot van 1 procent. De liberaal kan einde lijk ruimte geven aan zijn im mer optimistische blik op de wereld. Er wordt gewezen op zakken met geld die worden uitgedeeld: 3 miljard voor de ouderenzorg, 325 miljoen voor erfgoed, 2 mil jard extra voor de infrastructuur en 1500 miljoen extra voor De- de naoorlogse geschiedenis be wijst dat bouwen aan een sterk Nederland niet kan zonder de blik naar buiten te richten. In de inbedding van ons land in internationale structuren ligt de basis voor blijvende welvaart en veiligheid. Vanuit dit dragend principe is Nederland actief lid van de NAVO, de VN, de EU en organisaties als de Wereldhandels organisatie. De multilaterale wereldorde die na de Tweede Wereldoorlog is op gebouwd staat onder druk. De be dreigingen voor de internationale rechtsorde en de vrije wereldhan del zijn legio, zowel in de ring rond Europa als verder weg. Het is een direct Nederlands belang om een bijdrage te leveren aan een stabiele internationale omgeving. De Nederlandse militairen, die zich daar onder de moeilijkste omstandigheden voor inzetten, hebben onze onvoorwaardelijke steun. Tot 1 januari 2019 is het Konink rijk der Nederlanden lid van de Veiligheidsraad. In die rol leggen we de nadruk onder andere op modernisering van de VN-organi- satie en VN-missies en op meer aandacht voor het voorkomen van conflicten. De Nederlandse ont- fensie. Slechts één donder- wolkje staat verscholen in een bijzin: de 'nog onvoorspelbare brexit'. In de eerste troonredes die Rutte voor het staatshoofd schreef, was het precies an dersom. Het regende pek en zwavel, de tocht door de woes tijn was nog lang. Bar en boos was het. Rutte liet het staats hoofd wijzen naar een stip aan de horizon. In 2011: 'Economisch moeilijke tijden' vergen harde ingrepen naar het doel van 'ge zonde overheidsfinanciën en versterking van het economi sche groeivermogen'. Een jaar later: 'Het veiligstellen van toekomstige welvaart vraagt belangrijke offers van alle Ne derlanders'. In 2013: 'Er zijn voor zichtige signalen dat het einde van de mondiale crisis in zicht is', maar ja, 'de noodzakelijke hervormingen kosten tijd en vragen doorzettingsvermogen'. Eindelijk plukt Rutte de vruchten van de zware crisisja ren. Er is voor het eerst zelfs aandacht voor zachte onder werpen als eenzaamheid onder ouderen, de hechte samenleving en de vraag: 'Leven we in Nederland wel vol doende met elkaar en niet te veel naast elkaar?' wikkelingssamenwerking wordt gedragen door de beproefde com binatie van hulp en handel. Er komt extra geld en aandacht voor hulp aan vluchtelingen, voor op vang in de regio, voor onderwijs in ontwikkelingslanden en voor on dersteuning bij het realiseren van klimaatdoelstellingen. Het dichtstbij zijn onze partners in de Europese Unie, met wie we samen werken aan veiligheid, sta biliteit en welvaart voor alle inwo ners van de lidstaten. Het lidmaat schap van de EU maakt ons land sterker in een wereld waarin machtsverhoudingen verschuiven en oude allianties niet meer van zelfsprekend zijn. Het is een Ne derlands belang dat Europa zich collectief sterk blijft maken voor vrije wereldhandel en tegen de dreiging van importtarieven en andere handelsbelemmeringen. Voor de Europese Unie wordt 2019 een intensief jaar met een nieuwe Europese Commissie en een nog onvoorspelbare brexit. De Nederlandse regering blijft zich met een positieve agenda sterk maken voor een betere EU, die zich richt op kerntaken en afspra ken nakomt. Gezamenlijk moeten we de interne markt verder ver diepen en de euro sterker maken. Samen staan we pal voor de rechtsstaat. En alleen samen kun nen we de onrust aan de buiten grenzen van Europa en het migra- tievraagstuk effectief aanpakken. In Koninkrijksverband heeft de wederopbouw van Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba hoge pri oriteit na twee vernietigende or kanen in 2017. De komende jaren wordt hiervoor ruim 600 miljoen euro vrijgemaakt. Met de regerin gen van Curacao en Aruba werkt Nederland aan concrete verbete ringen. Bijvoorbeeld door meer Nederlandse bedrijven te interes seren om op Curacao te investeren en door de verbetering van de jeugdhulpverlening op Aruba te ondersteunen. De gezamenlijke kustwacht heeft een cruciale rol in het beheersen van migratiestro men en de rechtshandhaving. Op Bonaire, Sint Eustatius en Saba neemt de regering concrete maat regelen om de armoede terug te dringen. De werkgeverslasten in Caribisch Nederland worden met 5 procent verlaagd, waardoor het minimumloon en de uitkeringen met 5 procent kunnen stijgen. Daarnaast is 30 miljoen euro be schikbaar voor armoedebestrij ding, infrastructuur en economi sche ontwikkeling. Zo blijven we samen vorm geven aan een Koninkrijk waarin we elkaar ter zijde staan. Honderd jaar geleden vonden in Nederland de eerste verkiezingen plaats na de invoering van het al gemeen mannenkiesrecht en het systeem van evenredige vertegen woordiging. Traditionele stromin gen verloren terrein. De scheidslij nen van de verzuiling tekenden zich scherper af dan daarvoor. En zowel ter linker- als ter rechter zijde dienden zich nieuwe, vaak kleine fracties aan. Het confessio nele kabinet-Ruijs de Beeren- brouck dat in september 2918 aan trad, in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog, steunde op precies de helft van het aantal zetels in de Tweede Kamer. Desalniettemin wist het met de invoering van de achturige werkdag en het alge meen vrouwenkiesrecht wezen lijke verbeteringen door te voeren. Daarom vieren we in 2019 hon derd jaar kiesrecht voor alle Ne derlanders. Ieder tijdsgewricht is uniek. Maar misschien mag één parallel met het heden wel getrokken wor den. Het kabinet realiseert zich dat er bij de uitvoering van het regeer akkoord geen vanzelfsprekende grote meerderheden zijn. Er is wel de Nederlandse traditie dat we met elkaar een sterk land stap voor stap steeds beter maken. In die tra ditie wil de regering werken, sa men met u en samen met iedereen in ons land. In ons democratisch bestel rust daarbij een speciale verantwoor delijkheid op u, leden van de Sta ten-Generaal. U mag zich in uw werk gesteund weten door het be sef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods ze gen voor u bidden. woensdag 19 september 2018 GO Leden van de Staten-Generaal, Jan Hoedeman Den Haag Leden van de Staten-Generaal,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9