'Overheid moet Damen voortrekken' 5 de Haagse Comedie. We kozen voor een naam zonder risico. We waren niet van stand, maar wel van de straat. Het doel was om de betere stukken op te voeren. Met een het tweede jaar speelden we al de Shakespeare-fragmenten. In feite lonkten we naar een professi onele status. In die tijd kwamen er overal in het land kleine theaters op: de Balie, Bellevue, Pepijn. Er was veel beweging. Voor het geld en voor het plezier speelden we ook platte kluchten. We hadden in die tijd Ronny de Koning. Hij was een meester in het vallen en strui kelen." De herinneringen buitelen over elkaar. Aan het eerste serieuze stuk 'Hamlet' in de Shakespeare- fragmenten in 1969. Aan de eerste vaste locatie, het Vestzaktheater in Vlissingen, waaraan de oprichters honderd gulden bijdroegen voor de opknapbeurt. Aan Tim Rie- meyer, die kilometers kabel aan legde en het hele gebouw op knapte. Aan Cor Verdonschot, de regisseur die in 1978 met 'Schreber' de zaal, entree en tuin vulde. De PZC schreef in dat kader over een voorstelling 'die zowel verwonde ring heeft gewekt als bewondering afgedwongen'. Het succes trok mensen aan. En nog meer mensen. De geroemde Verdonschot ging voor kwaliteit, er ontstond een eerste en een tweede elftal. En dus veel gerom mel en achterklap. In 1981 explo deerde de bom, Bram Kwekke- boom en zijn Willy stapten op. Bram ging verder met zijn jeugd theater 'Deurtje open, Deurtje dicht', tot hij in 1986 onder con tract kwam bij Theatergroep We derzijds in Amsterdam. De Zeeuwse Komedie bleef be staan en boekte successen met re gisseurs als Willem Huijbreghs, Josien de Graaf en Katinka van den Dool. In 1999 verhuisde het gezel schap naar het gerenoveerde kun stencentrum Willem III in Vlis singen. Toen voor de Komedie én de gemeente de huurkosten niet meer op te brengen waren, werd in 2015 de deur gesloten. Sindsdien is De Zeeuwse Komedie thuisloos. Regie Rens Schot was al van de partij in de tijd van Bram Kwekkeboom. De laatste jaren had hij ook meerdere keren de regie in handen. Boven dien is hij sinds drie jaar voorzit ter. Hij zegt: „We hebben geen ei gen theater meer en er is geen geld. Dat vind ik wel interessant. Zonder vaste locatie is het moei lijk om te repeteren en decors te maken. We spelen nu kleine voor stellingen in theater Spoetnik en in een bovenzaaltje van café De Concurrent. We maken ook thea ter op aanvraag, bijvoorbeeld voor een symposium over alcoholmis bruik. Dat zijn eenmalige voorstel lingen, je wordt er niet op afgere kend." JUBILEUMFEEST Onderzoeksbureau Triarii onder zocht in opdracht van het ministe rie van Economische Zaken de be tekenis van het marinebouwcluster voor de Nederlandse economie. Het rapport is vorige week naar de Tweede Kamer gestuurd. Damen Schelde Naval Shipbuil- ding in Vlissingen is de enige Ne derlandse marinebouwwerf. Alle complexe marineschepen worden daar ontworpen, gebouwd en on derhouden. Met Thales en RH Ma rine behoort Damen Schelde, waar ongeveer 500 mensen werken, tot de kern van een cluster van Neder landse bedrijven die zich bezighou den met marinebouw. Als directe toeleverancier behoren 45 gespeci aliseerde bedrijven tot de branche vereniging en daarnaast zijn er nog 100 toeleveranciers van algemene producten. In totaal werken in het marine bouwcluster 37.693 mensen. De economische waarde bedraagt in totaal 1,1 miljard euro (719 miljoen euro direct en 388 miljoen indirect). De afgelopen jaren is de sector wel verzwakt, door afname van het aan tal orders. Hoopgevend is dat De fensie weer orders heeft te verge- Tachtig procent van de wereldmarkt is niet toegankelijk voor Damen Schelde ven, onder meer voor de vervan ging van onderzeeboten, fregatten, mijnenjagers en de bouw van een Combat Support Ship. Nederland is vrijwel zeker in staat de beste schepen te bouwen voor de laagste prijs. „De schepen van de Nederlandse marine zijn in internationaal opzicht van hoge kwaliteit, in technologisch opzicht geavanceerd en ontwikkeld en ge bouwd tegen relatief lage kosten", schrijft Triarii. Goedkoper Nederlandse marineschepen ble ken in het verleden vaak tientallen tot honderden miljoenen euro's goedkoper dan vergelijkbare sche pen van buitenlandse bedrijven. Bij doorverkoop naar andere landen le veren Nederlandse marineschepen nog 40 procent op van de oorspron kelijke aankoopwaarde. In tegen stelling tot grote buitenlandse staatsbedrijven, stelt Triarii, is de Nederlandse sector 'lean and mean'. Toch geven prijs en kwaliteit niet altijd de doorslag. Doordat andere landen hun eigen industrie voor trekken, is 80 procent van de we reldmarkt niet toegankelijk voor Damen Schelde. Wil de Nederlandse marine- bouw haar voorsprong behouden, dan is het essentieel dat de order portefeuille gevuld blijft. De fregat ten en het support ship worden in Nederland gebouwd, de mijnenja gers worden door België Europees aanbesteed. Of de onderzeeërs Eu ropees moeten worden aanbesteed, is nog niet duidelijk. Volgens het rapport moet de Ne derlandse politiek het voorbeeld volgen van buitenlandse overheden en dus de eigen marinebouw voor trekken. woensdag 19 september 2018 GO De Zeeuwse Komedie viert feest, zaterdag 22 septem ber in het gebouw van Scheldehof aan de Peper- dijk in Vlissingen. Vanaf 15.30 uur zijn de deuren aan de ingang Hellingbaan geopend. Om 16.00 uur is het woord aan oud-voorzit ter Ed van Reijmersdal. Daarna neemt de Vlis- singse cultuurwethouder Rens Reijnierse plaats ach ter de microfoon. Rond 17.00 uur presenteert Rens Schot, de huidige voorzit ter, het ZK50-magazine. Daarin worden herinnerin gen aan de geschiedenis van het toneelgezelschap opgehaald. De jubileum voorstelling 'Twee' gaat za terdag 27 oktober in pre mière in Theater Spoetnik aan de Oude Markt in Vlis singen. Twaalf acteurs brengen monologen en dia logen in een setting, waar een kastelein en zijn vrouw een goedlopende kroeg runnen. Stamgasten en vreemdelingen komen bin nen met hun verhalen. Ver dere speeldata: 2, 3,10,11, 17,18, 23 en 24 november, 7 en 9 december. Scène uit Woyzeck in 1984, in de regie van Willem Huij breghs. Inzet: De Vossejacht in 1987. FOTO'S ARCHIEF DE ZEEUWSE KOMEDIE De in Vlissingen gebouwde ma rineschepen behoren tot de beste ter wereld en zijn relatief goedkoop. Toch staat het Ne derlandse marinebouwcluster - waarvan Damen Schelde in Vlis singen de kern is - onder druk, onder meer omdat buitenlandse overheden hun marinebouwers voortrekken. Ernst Jan Rozendaal Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37