27 Weinig snijwerk vooraf Veelzijdig dankzij FiberBoost geopperd. We gaan voor een alle mansvriend - aardbei - en selecte ren de siropen van zeven (huis)mer- ken: Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Kar- van Cévitam, Raak, Ranja en Van de Boom. „De verschillen zullen vooral zit ten in het percentage geconcen treerd vruchtensap", verwacht Arno op voorhand. „En in de hoeveelheid suiker of alternatieve zoetstoffen." Een vermoeden dat achteraf zal wor den bevestigd bij het napluizen van de etiketten. Siroopshotjes In het Utrechtse restaurant LE:EN - het proeflokaal van vandaag - blijken veel van die verschillen ook in een blinde smaaktest op te mer ken. Het panel bekijkt, ruikt en proeft de limonades in twee rondes: eerst alleen shotjes siroop, later aan gelengd met zeven delen water (al leen Ranja adviseert een 1:9 verhou ding) in grotere glazen. „Ik hoop vooral nog wat van de echte vrucht, de aardbei, te kunnen proeven", zegt Frederik Kampman - fijnproever van bierbrouwerij Lowlander- voordat het eerste glaasje naar de lippen gaat. „Die smaak moet niet overstemd worden door een over daad aan zoet- en zuurteregelaars." Helaas is juist die aardbei in de meeste mengsels het kind van de re kening. Soms lijkt-ie bijna geheel van het toneel verdwenen. Zoals bij de limonade van Van de Boom, waarvan de minieme fruitecho te snel vervliegt. Arno: „Dit had net zo goed een framboos kunnen zijn." Raak valt nog minder in de smaak. Hoewel de lichtroze limo op het oog Dit had net zo goed een framboos kunnen zijn de meest waterige lijkt en het een suikervrije variant betreft, is-ie in de mond juist veruit de zoetste. Karvan Cévitam (die net als Raak ook een alternatief met suiker aanbiedt) wordt eveneens direct ontmanteld als zoetstoflimonade, maar de stevia en sucralose wringen beduidend minder in de wangen en de cloudy, roodoranje looks verdienen lof. Jumbo verovert vandaag het brons. De siroop is zeer stroperig en robijnrood, en de smaak zoet, maar zonder door te slaan. Net als de bio- limo van Albert Heijn - één trede hoger op het podium - is in het fruitsmaakje echter maar moeizaam aardbei te herkennen. Alleen win naar Aldi plaatst de vrucht op een bescheiden sokkeltje, vergezeld door een prettig appelzuurtje en zelfs een vleugje vlierbes. DE UITSLAG Gemakkelijk en goedkoop woensdag 19 september 2018 GO Van robijnrood tot waterig: leng siroop met water aan en je krijgt een kleurenpa let. FOTO JEAN PIERRE JANS —Arno van Eist 1. Aldi €1,99/750ml De geur van kinderijsjes, maar de meest uitgesproken fruitsmaak: aardbei, bes en een friszuur appeltje. Mooi in balans, alleen aangelengd (verhouding 1:7) ietwat te waterig. 2. Albert Heijn biologisch €3,89/750ml Lekker fruitig en niet te scheutig met de rietsuiker. Alleen had de aardbei net zo goed braam kunnen zijn. 3. Jumbo €2,56/750ml Een robijn rode kleur en stroperig, bijna vettig. De suikers zijn aardig in balans, maar de aardbeien (slechts 0,9%) laten zich te moeizaam ontwaren. 4. Ranja €2,93/750ml Wel een licht aardbeismaakje, maar die komt helaas nogal laat op gang. Ver der een onaangenaam zuurtje. 5. Karvan Cévitam 0% €2,99/750ml Natuur lijke looks, 75% vruch tensapconcentraat (net als Aldi), maar slechts een echo van aardbeien jam. Het zoetstofgevoel blijft binnen de perken. 6. Van de Boom €2,79/750ml Ruikt naar kermislolly's, maar proeft - zeker aange lengd - te vlak. Zodra je fruit ontwaart, is de smaak bijna alweer ver vlogen. 7. Raak Zero Sugar €1,49/750ml Zeer licht(roze), maar bek- kentrekkend zoet. Zelfs het kleine beetje vruch tensap (10%) wordt overschreeuwd door de zoetstof. flardbei Tefal ZN655 Prijs: 110 euro Gemakkelijk in elkaar te zetten, een prima design en hij maakt lekker hel dere sapjes. Deze Tefal onderscheidt zich vooral door zijn grote vulschacht. Daardoor hoef je het fruit niet zo klein te snijden voordat je het in de schacht gooit. Appels van een klein formaat konden er bij onze test zelfs in één keer in. Bij si naasap pels wordt altijd nog wel geadviseerd ze te snijden. De witte rand onder de schil kan namelijk een nogal bittere smaak geven aan je sapjes. Philips HR1922 Prijs: 160 euro Marketingtermen zijn leuk en aardig, maar ze moeten wel worden waargemaakt. De 'FiberBoost'-functie in deze HR1922 vinden we zeker een succes. Fiber- Boost geeft sappen duide lijk een romigere smaak en vollere textuur. Hou je toch van helder en soepel, dan zet je het apparaat gewoon Tristar SC-2284 Prijs: 45 euro Een sapcentrifuge die er goed uitziet, lekkere sapjes maakt én betaalbaar is. Die zijn er niet veel, maar de SC-2284 van Tristar krijgt het voor elkaar. Voor zo'n 45 euro haal je deze juicer in huis. Eenmaal uit de doos is hij makkelijk in el kaar te zetten. Omdat hij klein is, kun je 'm ook weer gemakkelijk opbergen. Wel is door het compacte for maat de vulschacht niet erg groot is, en je het fruit dus wat kleiner moet snijden. Dat is de prijs die je voor het kleine prijsje betaalt. op de an dere stand. Tel hier bij een mooi de sign, een grote vul opening voor meer ge bruiksgemak en een han dige Healthy Drinks-app en je hebt een geschikte sap centrifuge voor liefhebbers van dikke én dunne sapjes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 27