et symbool voor gastvrijheid Goes, Reimerswaal en Vlissingen laten inwoners te lang wachten Jazz by the Sea heeft veel meer te bieden dan oude stijl jazz „Vergeleken bij de rest van Neder land scoort Zeeland best wel goed", zegt onderzoeker Peter van de Wijngaart. Voor het vierde jaar op rij heeft hij voor belangenorganisa tie 'Wij Verdienen Beter' getest hoe snel gemeenten reageren op een simpele vraag. Volgens hun eigen gedragslijn moeten overheidsin stanties dat binnen twee dagen doen. Dat lukt deze keer tien van de dertien Zeeuwse gemeenten. Vlis singen deed er iets langer dan een week over. Bij Reimerswaal duurde het langer dan een maand - toen al een tweede verzoek was ingediend - en bij Goes langer dan twee maan den. Landelijk gezien reageert 38 pro cent van de gemeenten niet binnen twee dagen. In Zeeland is dat 23 procent. Uiteindelijk krijgen alle Zeeuwse burgers binnen vier maanden antwoord, maar in Ne derland zijn er 24 gemeenten die helemaal niet reageerden. Vergelijkingen met eerdere jaren zijn riskant, zegt Van de Wijngaart. „We stellen elk jaar een simpele, maar een andere vraag. Dit keer was het waar we de gemeentebegroting konden vinden. Eerder vroegen we naar de verordening jeugdzorg, kapvergunningen of inspreken in de gemeenteraad. Dat zijn vragen voor verschillende afdelingen van de gemeente, waardoor een verge lijking lastig is." Vorig jaar was Terneuzen nog de boosdoener in het onderzoek, toen niet geantwoord werd op de vraag naar een kapvergunning. Op de vraag naar de begroting volgde bin nen twee dagen antwoord, maar toch is Van de Wijngaart niet tevre den. Privacy Terneuzen is de enige Zeeuwse ge meente die niet bereikbaar is per e- mail. En als enige Nederlandse ge meente werd, toen dit onderzoek begon, bij het invullen van een ant woordformulier nog naar een bur gerservicenummer (BSN) ge vraagd. „Zo worden gegevens van burgers gevraagd, waarmee een klantendossier kan worden opge We stellen elk jaar een simpele, maar een andere vraag bouwd. Een gemeente kan dan bij voorbeeld de verschillende vragen die iemand over de jaren stelt met elkaar verbinden. Dat schaadt de privacy." Kort voor de publicatie van het onderzoek van 'Wij Verdienen Be ter" heeft Terneuzen de procedure veranderd. Er komt weliswaar geen e-mailadres op de site, maar in het formulier wordt niet meer ge vraagd naar een BSN. „Zo'n onder zoek zet ons wel aan het denken", zegt woordvoerder Daniël Rouw, „maar we hebben dat ook besloten naar aanleiding van reacties van in woners. Doorslaggevend is wat in woners willen en wat handig is voor ons." Zoals gewoonlijk werden alle ge meenten benaderd met een fictieve naam die zowel van een vrouw als van een man zou kunnen zijn. Dit keer was dat Eef van der Velden. Hulst, Middelburg, Noord-Beve land en Vlissingen deden in hun antwoord ten onrechte een gokje naar het geslacht van de vraagstel ler. m maandag 17 september 2018 pzc.nl e-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl P20 Digitaal scoort Zeeland goed De gemeenten Goes, Reimers waal en Vlissingen beantwoor den e-mails van hun inwoners te laat. Terneuzen reageert snel op een vraag per formulier, maar deed dat tot voor kort alleen in ruil voor persoonsgegevens. Ernst Jan Rozendaal Vlissingen - Peter van de Wijngaart, onderzoeker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 57