Helge Prinsen is sprakeloos na winnen van twee filmprijzen Hoorn is romantische stem bij uitstek 17 je alleen maar in super latieven over kunt pra ten." De jury was zeer te spre ken over de twaalf Zeeuwse films die ze kreeg voorgeschoteld. „Een dozijn parels, groot en klein, beschenen door het Zeeuwse licht." Bosboom roemde Leo Hannewijk, de vertrek kend artistiek directeur van het festival, omdat hij 'producties uit de ei gen regio de ruimte heeft gegeven die ze ver dienen'. Namens zijn mede-juryleden Jaco- mien Kodde en Koert Davidse zei hij te hopen dat ook de nieuwe direc teur Jan Doense 'het Zeeuwse licht zal zien en laten zien'. Met Ceres stak Van verlies km je niet betalen, het liefdevolle portret van de Vlissingse groenteboer Adrie Trimpe en zijn vrouw Francien, volgens de PZC-jury uit boven de andere Zeeuwse films. Dat werd onderstreept door de jury van de Li- ons Award en het pu bliek, die de film van Helge Prinsen en John Albert Jansen op de eerste plaats zetten. „Ik was al sprakeloos van de afgelopen week, door de enorme aantal len bezoekers en de vele complimenten", zei Prinsen, nadat ze de eerste cheque van tooo euro in ontvangst had genomen. „Dit is te mooi om te bedenken." Toen werd ze voor nog zo'n bedrag naar voren geroepen, vanwege de publieksprijs. „Daar kan ik gewoon van hui len van dit. Hartelijk bedankt lieve mensen die op me hebben ge stemd. Verder weet ik het gewoon even niet." dus", zegt Hannewijk, „én groei." Hij vindt het tekenend dat NRC Handelsblad afgelopen week het filmfestival van Toronto prees om de rol van vrouwen in drie promi nente films. „Het is dus nieuws dat Toronto die had, maar wij hadden ze hier alle drie ook." Hannewijk draagt het festival met een gerust hart over aan zijn opvolger Jan Doense, maar hij waarschuwt zijn bestuur wel 'enorm zuinig te zijn op de organi satie'. „We hebben daar veel erva ring opgebouwd. Hou die kwaliteit binnen. En niet te vergeten de vrij willigers." Legende De afgelopen week was voor Han newijk, die interim-directeur wordt van de Concertzaal in Mid delburg, één groot afscheidsfeestje. Adriaan van Dis interviewde hem voor 6oo mensen. „Zoveel mensen bij een talkshow, dat is toch fantas tisch? Ja, Sophia Loren trok in CCXL nog roo mensen meer, maar dat is een levende legende." Even leek de Vlis singse filmmaak ster Helge Prin sen op weg naar een drieklapper. Nadat ze zaterdagmiddag bij het festival Film by the Sea de Lions Club Vlissin- gen Film Award én de PZC Publieksprijs in ontvangst had geno men, stak ook de vak jury van de PZC de lof trompet over haar film Van verlies km je niet be talen. Maar die prijs ging naar Ceres van Ja- net van den Brand. Bij afwezigheid van Van den Brand werd de prijs, een cheque van tooo euro, in ontvangst genomen door de 15-ja rige Daan Rentmeester uit Wolphaartsdijk. Hij is een van de vier kin deren die de filmmaak ster portretteerde om dat ze boer willen wor den. Nog nooit is er zo'n goede film gemaakt over kinderen die op groeien op de boerderij, zei PZC-verslaggever en juryvoorzitter Rolf Bosboom. „Deze over stijgt het genre van de documentaire en wordt bijna poëzie. Je ziet, hoort, voelt en proeft het leven op de boerde rij. Het is een film waar Een speciale combinatie van instrumenten vormt het pianotrio, waarin de warme klank van de cello is vervangen door de hoorn, een romantische stem bij uitstek in de 19de -eeuwse kamermuziek. Het was even wen nen aan de aparte akoestiek van de Pakhuizen in het MuZEEum in Vlissingen. Akoestisch vooral ge schikt voor de piano. De kwaliteit van de Bösendorfer vleugel werd gedemonstreerd door Stephanie Proot. Opmerkelijk mooi was haar subtiele pedaalgebruik. Het recital werd gisteren ge opend met de Sonate nr. 5 in F opus 24 voor viool en piano (Frühling) van Ludwig van Beethoven. De in vloed van Mozart is duidelijk en het werk zit vol lentevreugde en le vensblijheid. In het openingsdeel waren de intonaties van violiste Svenja van Driessche niet altijd juist, maar er werd wel dynamisch gemusiceerd en de levendige dia loog tussen beide instrumenten kwam sterk over. De sfeer in het Adagio is dromerig en het thema lijkt op een opera-aria. De melodie werd afwisselend door de instru menten in majeur en mineur ge speeld. In het Allegro molto (soort Scherzo) voerden de instrumenten een soort dans voor viool en piano uit, sierlijk en eensgezind met daartussen een wervelend Trio (lieflijke volksmelodie). De Finale, gebaseerd op een aria van Mozart uit Clemenza dit Tito, met knappe loopjes en vele korte nootjes, kreeg door het gebruik van rubato een grotere dynamische uitstraling. De vreugdevolle finale werd knap vertolkt en vormde een mooie afsluiting Nocturne op. 7 voor hoorn en pi ano van Franz Strauss, vader van Richard Strauss, is een standaard werk voor hoornisten. Franz was een goede hoornist en compo neerde ook. De Nocturne is een ly risch werkje in ABA vorm en niet al te ingewikkeld om te spelen. Wel vereist het een goede techniek. Het is ritmisch sterk en gevoelig van sfeer. Louisa van Dessel speelde technisch perfect, zij musiceert ge nuanceerd en is een echte vak vrouw. Bovendien begeleidde Ste phanie Proost, zoals altijd, mooi en genuanceerd. Dat er vakmanschap aanwezig was werd ook duidelijk in het Trio voor hoorn, piano en viool opus 40 van Johannes Brahms. Brahms schreef dit werk in Baden-Baden. In die periode is zijn moeder ge storven. Het Trio schreef hij als een herinnering aan haar. De drie in strumenten deden hem sterk aan zijn jeugd denken, ook omdat hij ze alle drie bespeeld had. Maar be halve veel verdriet verwerkte Brahms ook gelukkige herinnerin gen aan zijn moeder erin. De mu ziek geeft een beeld van donkere bossen waarin tussen de bomen de zonsopgang is te zien. De melan cholie in het openingsdeel werd verdreven door het krachtige scherzo met humoristische trekjes. Het hartstochtelijke Adagio werd krachtig en met het juiste gevoel gebracht. De vreugdevolle finale werd knap vertolkt en vormde een mooie afsluiting. PZC Film Award 2018 maandag 17 september 2018 afscheid voor Leo Hannewijk Parels Helge Prinsen ontvangt de Lions Club Vlissin- gen Film Award. Scheidend artistiek directeur Leo Hannewijk (r) van Film by the Sea met zijn opvolger Jan Doense. foto's lex de meester Ernst Jan Rozendaal Superlatieven Jeanette Vergouwen RECENSIE Concerten Vlissingen Werken van Beethoven, Strauss en Brahms. Door Stephanie Proot (piano), Svenja van Dries sche (viool) en Louisa van Des sel (hoorn). Gehoord gisteren in de Pakhuizen van het MuZEEum. Daan Rentmeester (I) en juryvoorzitter Rolf Bosboom met de PZC Film Award 2018 die ging naar Ceres

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17