Helge Prinsen is sprakeloos na
winnen van twee filmprijzen
Hoorn is romantische stem bij uitstek
17
je alleen maar in super
latieven over kunt pra
ten."
De jury was zeer te spre
ken over de twaalf
Zeeuwse films die ze
kreeg voorgeschoteld.
„Een dozijn parels, groot
en klein, beschenen
door het Zeeuwse licht."
Bosboom roemde Leo
Hannewijk, de vertrek
kend artistiek directeur
van het festival, omdat
hij 'producties uit de ei
gen regio de ruimte
heeft gegeven die ze ver
dienen'. Namens zijn
mede-juryleden Jaco-
mien Kodde en Koert
Davidse zei hij te hopen
dat ook de nieuwe direc
teur Jan Doense 'het
Zeeuwse licht zal zien
en laten zien'.
Met Ceres stak Van
verlies km je niet betalen,
het liefdevolle portret
van de Vlissingse
groenteboer Adrie
Trimpe en zijn vrouw
Francien, volgens de
PZC-jury uit boven de
andere Zeeuwse films.
Dat werd onderstreept
door de jury van de Li-
ons Award en het pu
bliek, die de film van
Helge Prinsen en John
Albert Jansen op de
eerste plaats zetten. „Ik
was al sprakeloos van
de afgelopen week,
door de enorme aantal
len bezoekers en de
vele complimenten",
zei Prinsen, nadat ze de
eerste cheque van tooo
euro in ontvangst had
genomen. „Dit is te
mooi om te bedenken."
Toen werd ze voor nog
zo'n bedrag naar voren
geroepen, vanwege de
publieksprijs. „Daar
kan ik gewoon van hui
len van dit. Hartelijk
bedankt lieve mensen
die op me hebben ge
stemd. Verder weet ik
het gewoon even niet."
dus", zegt Hannewijk, „én groei."
Hij vindt het tekenend dat NRC
Handelsblad afgelopen week het
filmfestival van Toronto prees om
de rol van vrouwen in drie promi
nente films. „Het is dus nieuws dat
Toronto die had, maar wij hadden
ze hier alle drie ook."
Hannewijk draagt het festival
met een gerust hart over aan zijn
opvolger Jan Doense, maar hij
waarschuwt zijn bestuur wel
'enorm zuinig te zijn op de organi
satie'. „We hebben daar veel erva
ring opgebouwd. Hou die kwaliteit
binnen. En niet te vergeten de vrij
willigers."
Legende
De afgelopen week was voor Han
newijk, die interim-directeur
wordt van de Concertzaal in Mid
delburg, één groot afscheidsfeestje.
Adriaan van Dis interviewde hem
voor 6oo mensen. „Zoveel mensen
bij een talkshow, dat is toch fantas
tisch? Ja, Sophia Loren trok in
CCXL nog roo mensen meer, maar
dat is een levende legende."
Even leek de Vlis
singse filmmaak
ster Helge Prin
sen op weg naar een
drieklapper. Nadat ze
zaterdagmiddag bij het
festival Film by the Sea
de Lions Club Vlissin-
gen Film Award én de
PZC Publieksprijs in
ontvangst had geno
men, stak ook de vak
jury van de PZC de lof
trompet over haar film
Van verlies km je niet be
talen. Maar die prijs
ging naar Ceres van Ja-
net van den Brand.
Bij afwezigheid van
Van den Brand werd de
prijs, een cheque van
tooo euro, in ontvangst
genomen door de 15-ja
rige Daan Rentmeester
uit Wolphaartsdijk. Hij
is een van de vier kin
deren die de filmmaak
ster portretteerde om
dat ze boer willen wor
den.
Nog nooit is er zo'n
goede film gemaakt
over kinderen die op
groeien op de boerderij,
zei PZC-verslaggever
en juryvoorzitter Rolf
Bosboom. „Deze over
stijgt het genre van de
documentaire en wordt
bijna poëzie. Je ziet,
hoort, voelt en proeft
het leven op de boerde
rij. Het is een film waar
Een speciale combinatie van
instrumenten vormt het
pianotrio, waarin de warme
klank van de cello is vervangen
door de hoorn, een romantische
stem bij uitstek in de 19de -eeuwse
kamermuziek. Het was even wen
nen aan de aparte akoestiek van de
Pakhuizen in het MuZEEum in
Vlissingen. Akoestisch vooral ge
schikt voor de piano. De kwaliteit
van de Bösendorfer vleugel werd
gedemonstreerd door Stephanie
Proot. Opmerkelijk mooi was haar
subtiele pedaalgebruik.
Het recital werd gisteren ge
opend met de Sonate nr. 5 in F opus
24 voor viool en piano (Frühling)
van Ludwig van Beethoven. De in
vloed van Mozart is duidelijk en
het werk zit vol lentevreugde en le
vensblijheid. In het openingsdeel
waren de intonaties van violiste
Svenja van Driessche niet altijd
juist, maar er werd wel dynamisch
gemusiceerd en de levendige dia
loog tussen beide instrumenten
kwam sterk over. De sfeer in het
Adagio is dromerig en het thema
lijkt op een opera-aria. De melodie
werd afwisselend door de instru
menten in majeur en mineur ge
speeld. In het Allegro molto (soort
Scherzo) voerden de instrumenten
een soort dans voor viool en piano
uit, sierlijk en eensgezind met
daartussen een wervelend Trio
(lieflijke volksmelodie). De Finale,
gebaseerd op een aria van Mozart
uit Clemenza dit Tito, met knappe
loopjes en vele korte nootjes, kreeg
door het gebruik van rubato een
grotere dynamische uitstraling.
De vreugdevolle
finale werd knap
vertolkt en vormde
een mooie afsluiting
Nocturne op. 7 voor hoorn en pi
ano van Franz Strauss, vader van
Richard Strauss, is een standaard
werk voor hoornisten. Franz was
een goede hoornist en compo
neerde ook. De Nocturne is een ly
risch werkje in ABA vorm en niet al
te ingewikkeld om te spelen. Wel
vereist het een goede techniek. Het
is ritmisch sterk en gevoelig van
sfeer. Louisa van Dessel speelde
technisch perfect, zij musiceert ge
nuanceerd en is een echte vak
vrouw. Bovendien begeleidde Ste
phanie Proost, zoals altijd, mooi en
genuanceerd.
Dat er vakmanschap aanwezig
was werd ook duidelijk in het Trio
voor hoorn, piano en viool opus 40
van Johannes Brahms. Brahms
schreef dit werk in Baden-Baden.
In die periode is zijn moeder ge
storven. Het Trio schreef hij als een
herinnering aan haar. De drie in
strumenten deden hem sterk aan
zijn jeugd denken, ook omdat hij ze
alle drie bespeeld had. Maar be
halve veel verdriet verwerkte
Brahms ook gelukkige herinnerin
gen aan zijn moeder erin. De mu
ziek geeft een beeld van donkere
bossen waarin tussen de bomen de
zonsopgang is te zien. De melan
cholie in het openingsdeel werd
verdreven door het krachtige
scherzo met humoristische trekjes.
Het hartstochtelijke Adagio werd
krachtig en met het juiste gevoel
gebracht. De vreugdevolle finale
werd knap vertolkt en vormde een
mooie afsluiting.
PZC Film Award 2018
maandag 17 september 2018
afscheid voor Leo Hannewijk
Parels
Helge Prinsen ontvangt de Lions Club Vlissin-
gen Film Award.
Scheidend artistiek directeur
Leo Hannewijk (r) van Film by
the Sea met zijn opvolger Jan
Doense. foto's lex de meester
Ernst Jan Rozendaal
Superlatieven
Jeanette Vergouwen
RECENSIE
Concerten Vlissingen
Werken van Beethoven, Strauss
en Brahms. Door Stephanie
Proot (piano), Svenja van Dries
sche (viool) en Louisa van Des
sel (hoorn). Gehoord gisteren in
de Pakhuizen van het MuZEEum.
Daan Rentmeester (I) en juryvoorzitter Rolf
Bosboom met de PZC Film Award 2018 die ging
naar Ceres