Vmbo-t staat op het papier in de envelop. 'Dat is belachelijk', zeg ik. Anne is een vwo-meisje' Maatwerk onmogelijk soms over een andere school, en dat is vooral om onze ergernis vorm te geven. Alles op deze school is haar vertrouwd. Ze kent de kinderen uit haar klas al vanaf de peuterspeelzaal. En Anne mag dan een beetje onzeker zijn, dat is toch geen reden om naar een andere school te gaan? Ik heb bepaald geen hoge pet op van de juffen en de enkele meester zoals ik ze heb leren kennen, maar wat we vragen, lijkt toch niet onmogelijk? Een beetje contact maken met Anne, zodat ze zich in de klas net iets veiliger voelt, dat is alles. Wat is daar moeilijk aan? Maar met elke maand die voorbijgaat, trekt Anne zich meer terug. Als ik om kwart over drie op het schoolplein sta, let ik op haar lichaamstaal als zij in de deuropening verschijnt en mij met haar ogen zoekt tussen de andere ouders Elke middag zie ik dat ze met hangende schouders en stijve benen naar mij toe loopt. Ik probeer als we naar huis lopen weieens een vader-dochtergesprekje te voeren, maar tevergeefs. „Hoe was het vandaag, Anne?" „Goed, hoezo?" Krullenbol We zijn tegenover de meester en de juf gaan zitten. De een een jonge krullenbol met een enthousiaste motoriek, de ander een stuk ouder, met een zachte stem en een strenge oogopslag. Ik steek van wal. Ik merk op dat Anne natuurlijk niet het eerste onzekere meisje op school is, 'of wel soms?' Er wordt geruststellend ge glimlacht en zachtjes met het hoofd ge schud. Ik zeg dat Anne in de ruim vier jaar dat zij op deze school zit, van een vrolijk en zorgeloos meisje is veranderd in een stil, in zichzelf gekeerd en tobberig kind. „Dat is niet de schuld van de school", zeg ik ten overvloede, „maar het geeft wel aan dat er iets niet goed gaat." Weer begin ik over het theelepeltje aan dacht en de tennisleraar. Tot slot zeg ik: 'We maken ons echt zorgen.' Ik kijk ze allebei aan. Daarna kijk ik streng naar mijn vrouw omdat ik per se niet wil dat zij nu het woord neemt. De meester glimlacht en zegt dat hij niet meer kan doen dan hij al doet. Ik wacht tot hij verdergaat, maar dat is het. Een paar tellen blijft de stilte loodzwaar tus sen ons in hangen. Vrijblijvend Even later begint de juf met het middel- bareschooladvies. Het papier waarop het advies staat zit in een officiële envelop, wat in tegenspraak lijkt met een hele rits aan relativerende begrippen waarmee de overhandiging ervan wordt begeleid. 'Volkomen vrijblijvend', zegt de juf en 'zegt natuurlijk nog helemaal niks.' Met een misprijzend gezicht vouw ik het papier open. 'Vmbo-t' staat erop. „Dat is belachelijk", zeg ik. „Anne is een vwo- meisje." De meester durft niet met zijn hoofd te schudden, maar hij maakt wel aanstalten. Ten slotte zegt hij: „Maar de cijfers liegen niet." De volgende dag is de vraag: wat nu? Ik voel er veel voor de vertrouwde buurt- school in te ruilen voor een andere, maar de vraag is of dat de beste beslissing is. In die meester heb ik geen vertrouwen, maar is dat genoeg reden om het leven van mijn dochter op zijn kop te zetten? Zeker, het gaat niet goed met haar, maar heb ik al serieus gekeken naar een andere oplossing? En als de nieuwe juf of mees ter ook geen verbetering blijkt te zijn, wat dan? Is de schade dan niet veel groter misschien? Daarbij komt dat het niet lang meer duurt voor de zomervakantie be gint en de klas van Anne een andere leer kracht krijgt die, wie weet, wel bereid is haar wat extra aandacht te geven. So wieso vind ik het moeilijk te vatten dat die bescheiden vraag geen gehoor vindt. Tegen mijn vrouw zeg ik: 'Het is een be slissing die we maar één keer kunnen nemen, weet je.' En ik moet goed in de spiegel kijken. Want weet ik wel zo zeker dat Anne niet gewoon op haar eigen niveau presteert? Heb ik het als vader niet te hoog in mijn bol? Na een paar avonden kom ik tot de overtuiging dat we geen keuze meer heb ben. In de laatste paar maanden lijkt Anne tot de overtuiging gekomen dat ze niks goed kan doen in de klas en elke dag dat zij langer in de klas blijft zitten, zal die overtuiging sterker worden. Ze moet daar weg. Rudolf Steiner Ik maak een afspraak met de Vrije School de Vuurvogel in Zoetermeer. De kans dat zij daar ook een onbuigzame meester treft, lijkt ons een stuk kleiner op een school waar het onderwijs op een andere overtuiging is gegrondvest. Dat we niet veel weten van de Vrije School laten wij tijdens het kennismakingsgesprek wijse lijk in het midden. In de auto zocht ik op mijn telefoon nog snel Rudolf Steiner op. We maken kennis met Anne's nieuwe juf. Ze kijkt ons vriendelijk aan en knijpt terwijl ze luistert naar ons verhaal over Anne een paar keer moederlijk haar ogen dicht. Onderweg naar huis zeg ik dat ze mij wel een sterk type lijkt. We bellen met een moeder die haar kinderen een jaar eerder van het kak schooltje heeft gehaald en die nu in groep 8 van de Vuurvogel zitten. Zij klinkt enthousiast. Praktisch is er een groot nadeel. Elke ochtend en middag moet Anne worden gebracht en gehaald. Mijn vrouw rekent onbarmhartig uit dat de benzine 300 euro in de maand gaat kos ten. We zuchten even. Hoe vertel je aan je dochter dat ze van school afgaat? Ik weet het niet. Om een al te plechtige sfeer te vermijden begin ik erover als we samen aan het koken zijn. Anne snijdt de kastanjechampignons als Leraren willen leerlingen graag meer aandacht geven, maar vol gens de vakbon den wordt dit steeds lastiger. „Er is een serieus lerarentekort en de klassen wor den groter", zegt Simone van de Geest van de Algemene On derwijsbond. Ook David Bru- ning van CNV Onderwijs trekt aan de bel. „Do centen zitten klem tussen het gepersonaliseerd onderwijs, afge stemd op de be hoeften van indi viduele kinderen, en het feit dat onderwijs een collectief proces voor steeds gro tere klassen is geworden. Pas send onderwijs verreist ook meer middelen en die zijn niet altijd aan wezig." Volgens Rob Martens, professor in de onderwijsweten schappen aan de Open Universiteit, moet er iets ge beuren aan de situatie: „Je ziet dat het systeem piept en kraakt. Als land moeten wij nadenken over wat goed onderwijs ons waard is." Dilemma De keuze om dochter Anne op een andere school te plaatsen was geen gemakkelijke. 301 zaterdag 15 september 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 96