Al snel ken ik de gezichten van de mensen van de Renault-garage. En erger: zij dat van mij De file rond Parijs in de zomerhitte levert zonder airco twee halfgekookte kids en dito ouders op 2013 2004 2007 Maar dan krijg ik een vaste vriendin. En die wil een hond. Die er dus komt. En die past niet in de Alfa. Tenmin ste, niet achter in de koffer bak. En ik wil hem niet op de achterbank. Geen nood, denk ik, we gaan voor een prakti sche stationwagon die er ook fraai uitziet: de Renault La- guna. Vier jaar oud, voorzien van allerlei fraaie technische snufjes zoals een heus ban denspanningcontrolesys teem. Dat je techniek niet aan Fran sen moet overlaten leer ik al snel. Het controlesysteem geeft telkens de verkeerde te slappe band aan. En telkens andere malheur zorgt ervoor dat ik al snel de gezichten van de mensen van de Renault- garage herken, en erger: zij dat van mij. Na bijna drie dure jaren breekt de aandrij fas, een reparatie van dik twee mille. De auto heeft op dat moment pas 130.000 kilome ter gelopen. En oh ja, waar schuwt de garage tussen neus en lippen door: er dreigde ook iets met de achteras. Tijd voor ingrijpen. De La- guna moet eruit, die wordt ingeruild voor een degelijke Duitser, een Audi A3. Hij is een maatje kleiner dan de Renault. Niet erg, want voor het inmiddels ontstane gezin met twee kleine kinderen (met bijbehorende kinderwa gen en MaxiCosi's - plus die hond) is inmiddels een ge zinswagen aangeschaft, een Fiat Doblo. Het is een soort bedrijfsbusje met achterbank die we Family Hummer noe men. Zonder airco. Een bocht scherp nemen is erg span nend, maar verder rijdt de Doblo goed. De Audi krijgt ook een naam: Adrie. Die hebben we nu, elf jaar later, nog steeds. Kort na een moeizame vakan tie in Frankrijk, gaat de Fiat eruit. De lange file rond Parijs in de zomerhitte levert zon der airco twee halfgekookte kinderen en twee dito ouders op. Dus kiezen we voor een degelijke stationwagen, een Audi A4. Weer tweedehands, maar betrouwbaar: de garage zien we alleen voor onder houd en apk. Dus als de kilo meterteller van de A4 in 2013 richting twee ton gaat, wordt hij ingeruild voor een soortge lijke stationwagen: een Audi A6, nog net wat ruimer, met 80.000 kilometer op de teller. Is snel, zit heerlijk en alles past erin. En iedereen vindt het een mooie wagen, ik ook. Een luxe sloep. Die rijdt ons inmiddels vijfjaar elke zomer- en winter- vakantie naar waar we maar heen willen, en die houden we nog wel een jaar of twee. Hij heeft geen bandenspanning- controlesysteem, maar dat missen we geen moment. II ^P <p£ gas magazine 27 ÜjW OO ccll OLLIz LU Q 12 unM Ir- <f UJ LU zO^; <C0LLJ OSH «50 LU LU kJ CO CD LU CO Z Qöyj lbo WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 93