Al snel ken ik de
gezichten van de
mensen van de
Renault-garage.
En erger: zij
dat van mij
De file rond Parijs in
de zomerhitte levert
zonder airco twee
halfgekookte kids
en dito ouders op
2013
2004
2007
Maar dan krijg ik een vaste
vriendin. En die wil een
hond. Die er dus komt. En die
past niet in de Alfa. Tenmin
ste, niet achter in de koffer
bak. En ik wil hem niet op de
achterbank. Geen nood, denk
ik, we gaan voor een prakti
sche stationwagon die er ook
fraai uitziet: de Renault La-
guna. Vier jaar oud, voorzien
van allerlei fraaie technische
snufjes zoals een heus ban
denspanningcontrolesys
teem.
Dat je techniek niet aan Fran
sen moet overlaten leer ik al
snel. Het controlesysteem
geeft telkens de verkeerde te
slappe band aan. En telkens
andere malheur zorgt ervoor
dat ik al snel de gezichten van
de mensen van de Renault-
garage herken, en erger: zij
dat van mij. Na bijna drie
dure jaren breekt de aandrij
fas, een reparatie van dik twee
mille. De auto heeft op dat
moment pas 130.000 kilome
ter gelopen. En oh ja, waar
schuwt de garage tussen neus
en lippen door: er dreigde ook
iets met de achteras.
Tijd voor ingrijpen. De La-
guna moet eruit, die wordt
ingeruild voor een degelijke
Duitser, een Audi A3. Hij is
een maatje kleiner dan de
Renault. Niet erg, want voor
het inmiddels ontstane gezin
met twee kleine kinderen
(met bijbehorende kinderwa
gen en MaxiCosi's - plus die
hond) is inmiddels een ge
zinswagen aangeschaft, een
Fiat Doblo. Het is een soort
bedrijfsbusje met achterbank
die we Family Hummer noe
men. Zonder airco. Een bocht
scherp nemen is erg span
nend, maar verder rijdt de
Doblo goed. De Audi krijgt
ook een naam: Adrie. Die
hebben we nu, elf jaar later,
nog steeds.
Kort na een moeizame vakan
tie in Frankrijk, gaat de Fiat
eruit. De lange file rond Parijs
in de zomerhitte levert zon
der airco twee halfgekookte
kinderen en twee dito ouders
op. Dus kiezen we voor een
degelijke stationwagen, een
Audi A4. Weer tweedehands,
maar betrouwbaar: de garage
zien we alleen voor onder
houd en apk. Dus als de kilo
meterteller van de A4 in 2013
richting twee ton gaat, wordt
hij ingeruild voor een soortge
lijke stationwagen: een Audi
A6, nog net wat ruimer, met
80.000 kilometer op de teller.
Is snel, zit heerlijk en alles past
erin. En iedereen vindt het een
mooie wagen, ik ook. Een luxe
sloep. Die rijdt ons inmiddels
vijfjaar elke zomer- en winter-
vakantie naar waar we maar
heen willen, en die houden we
nog wel een jaar of twee. Hij
heeft geen bandenspanning-
controlesysteem, maar dat
missen we geen moment. II
^P
<p£
gas
magazine 27
ÜjW
OO
ccll
OLLIz
LU Q 12
unM
Ir- <f
UJ LU
zO^;
<C0LLJ
OSH
«50
LU LU kJ
CO CD
LU CO Z
Qöyj
lbo
WG