Na een jaar brak
de aandrijfas
van de Honda
Civicaf
Een leven in auto's
1992
2001
1994
De eerste auto van journalist Jules Hezemans, een Opel Kadett,
was niet bepaald een vrouwenmagneet. En ook de zogenoemde
Family Hummer trok geen volle zalen.
Er zijn auto's om mee te
pronken, maar mijn eerste
wagen valt niet in die catego
rie. De lichtbeige, vierkante
Opel Kadett Type D uit
begin jaren 80 is niet bepaald
een auto die een vrouwenhart
sneller doet kloppen. Maar ik
ben er blij mee. Gekocht van
een stamgast van het Til-
burgse café, waar ik een bij
baan heb, voor slechts 750
gulden. Trots toon ik hem aan
mijn opa, die vroeger zelf een
garage had, en die goedkeu
rend constateert dat de wagen
in elk geval geen zwaar onge
luk heeft meegemaakt.
Dat de bodemplaat van de
Kadett drijfnat is van een lek
ergens in de carrosserie deert
niet, behalve dat je een plastic
kastje onder het stuur af en
toe moet laten leeglopen
omdat anders de richtingaan
wijzer het niet meer doet. Het
Kadettje blijkt uiteindelijk
goed genoeg voor heel wat
avonturen, inclusief een verre
zomerreis naar de Zuid-
Franse kust met een vriend.
Daarna gaat de wagen steeds
vaker sputteren; als hij stil
staat, slaat hij af. Dat betekent
licht gas blijven geven en de
koppeling intrappen bij het
stoplicht. Echt, het went.
De wondere wereld van een
journalist vereist inmiddels
een fatsoenlijk vervoermid
del. Het wordt een zeer mo
dale Citroen ZX. Twee jaar
later, want die Citroen was al
oud, gevolgd door een andere
tweedehands middenklasser:
een Renault Megane. Maar
die wil ik eigenlijk niet; ik
wil, net als mijn halve vrien
dengroep, dé blikvanger van
die tijd: de Alfa Romeo 156.
En als de zaken na een tijdje
redelijk goed gaan, kan die er
in 2001 zowaar komen. Mijn
eigen donkerblauwe race
bolide. Tweedehands, maar
kijk mij eens trots zijn. Je
kunt er amper een Ikea-kruk
in kwijt, maar het rijdt heer
lijk.
Na twee jaar voorkomt de
apk-keuring dat de Opel nog
langer op de weg mag. De
opvolger wordt een Honda
Civic uit begin jaren 80. In dit
type heb ik rijles gehad.
De Honda komt wel van een
garagebedrijf, maar dat blijkt
geen garantie voor succes: de
aandrijfas breekt na een jaar
af, wat betekent dat-ie per di
rect total loss wordt verklaard.
Ik vind het niet erg, want er
past nog geen krat bier in de
kofferbak.
Voordurend malheur
met de Laguna
261 zaterdag 15 september 2018
WG