Na een jaar brak de aandrijfas van de Honda Civicaf Een leven in auto's 1992 2001 1994 De eerste auto van journalist Jules Hezemans, een Opel Kadett, was niet bepaald een vrouwenmagneet. En ook de zogenoemde Family Hummer trok geen volle zalen. Er zijn auto's om mee te pronken, maar mijn eerste wagen valt niet in die catego rie. De lichtbeige, vierkante Opel Kadett Type D uit begin jaren 80 is niet bepaald een auto die een vrouwenhart sneller doet kloppen. Maar ik ben er blij mee. Gekocht van een stamgast van het Til- burgse café, waar ik een bij baan heb, voor slechts 750 gulden. Trots toon ik hem aan mijn opa, die vroeger zelf een garage had, en die goedkeu rend constateert dat de wagen in elk geval geen zwaar onge luk heeft meegemaakt. Dat de bodemplaat van de Kadett drijfnat is van een lek ergens in de carrosserie deert niet, behalve dat je een plastic kastje onder het stuur af en toe moet laten leeglopen omdat anders de richtingaan wijzer het niet meer doet. Het Kadettje blijkt uiteindelijk goed genoeg voor heel wat avonturen, inclusief een verre zomerreis naar de Zuid- Franse kust met een vriend. Daarna gaat de wagen steeds vaker sputteren; als hij stil staat, slaat hij af. Dat betekent licht gas blijven geven en de koppeling intrappen bij het stoplicht. Echt, het went. De wondere wereld van een journalist vereist inmiddels een fatsoenlijk vervoermid del. Het wordt een zeer mo dale Citroen ZX. Twee jaar later, want die Citroen was al oud, gevolgd door een andere tweedehands middenklasser: een Renault Megane. Maar die wil ik eigenlijk niet; ik wil, net als mijn halve vrien dengroep, dé blikvanger van die tijd: de Alfa Romeo 156. En als de zaken na een tijdje redelijk goed gaan, kan die er in 2001 zowaar komen. Mijn eigen donkerblauwe race bolide. Tweedehands, maar kijk mij eens trots zijn. Je kunt er amper een Ikea-kruk in kwijt, maar het rijdt heer lijk. Na twee jaar voorkomt de apk-keuring dat de Opel nog langer op de weg mag. De opvolger wordt een Honda Civic uit begin jaren 80. In dit type heb ik rijles gehad. De Honda komt wel van een garagebedrijf, maar dat blijkt geen garantie voor succes: de aandrijfas breekt na een jaar af, wat betekent dat-ie per di rect total loss wordt verklaard. Ik vind het niet erg, want er past nog geen krat bier in de kofferbak. Voordurend malheur met de Laguna 261 zaterdag 15 september 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 92