'DE EXPRESSIE, DAAR LET IK SCHERP OP. HOE
REAGEERT EEN VERDACHTE OF GETUIGE?'
speecht, kijkt hij altijd eerst naar links, en
dan via het midden naar rechts. Omhoog
en even omlaag. Om aan te geven: ik ben
er voor jullie allemaal."
Femke Halsema
Spong staat er straks voor iedereen. En
hij zat, om een beetje af te kijken, zelf
ook in de zaal. Bij theatercolleges van
hersenonderzoeker Dick Swaab en
Femke Halsema, sinds juli de burgemees
ter van Amsterdam. „Daar heb ik van ge
leerd. Femke vond ik steengoed, maar zij
bediende zich wel van een autocue. Het
was niet storend en gezien de ingewik
kelde teksten niet onlogisch, maar ik zou
het zelf niet doen. Het ontneemt je een
zekere spontaniteit.
Wat ik bij Femke heel goed vond,
waren haar dictie, voordracht en de on
dersteuning van het beeldmateriaal. Ver
helderend. Dat wordt voor mij verduveld
lastig met mijn teksten. Hoe maak ik die
ingewikkelde juridische issues duidelijk
voor Jan en alleman?
Dick Swaab was boeiend qua inhoud,
maar bij hem had je toch het idee van een
powerpointpresentatie, omdat hij achter
zijn computer bleef. Ik kreeg wat dat
betreft een goede tip: praat op het toneel
vanaf verschillende plekken. Daarop heb
ik dagenlang geoefend in mijn werk
kamer. Met de deur dicht. Kijk, ik wil iets
maken, creëren, ik voel me een kunste
naar. Dit moet een avondje uit worden
voor de mensen."
Spong legt op het toneel uit hoe het
strafrecht in elkaar zit, vertelt over de ge
heimhoudingsplicht, de onafhankelijk
heid, de #Me Too-discussie ('Eigen erva
ringen? Welnee, de meeste mannen die
ik gekust heb, zijn dolblij') en de ontmy
thologisering van het beroep. „Beroepen
waaraan de goegemeente een bepaalde
glamour toedicht. Dat is het vaak toch
niet. Het is gewoon hard werken. Met alle
risico's van dien."
De advocaat wil niet zeggen of hij met
een kogelvrij vest op de bühne staat. „Het
enige wat ik kan verklappen: er is wel be
waking en beveiliging. Ik heb naast aan
bidders nu eenmaal ook vijanden. Ik krijg
nog steeds dreigmails. Dus tref ik in mijn
dagelijks leven veiligheidsmaatregelen."
Of de theatertour een vorm van ijdel
heid is? Spong lacht. „Ik denk dat ieder
mens wel last heeft van ijdelheid. We kij
ken allemaal in de spiegel. De mannen
naar hun haren, overhemd of getrimde
baardje. Vrouwen doen niet voor niets
aan make-up. Ze willen er beter uitzien
dan zij in werkelijkheid zijn, maar
's avonds in bed schrikken de mannen
zich het apelazarus, hoor.
Ach, en hoe actief ben je zeifin het ge
nereren van aandacht? Voor radio en tele-
magazine 19
WG