Bij mijn tv optredens denk ik: wat zit je weer braaf te wezen „We hebben het goed neergezet, hè? Ter wijl ik die bloem en de jurken al lang voorbij ben. Hoewel.ik ben nu weer met bloem gefotografeerd. We deden het destijds bewust, misschien kom ik er nooit meer van af." „Ja. Terwijl ik ervan hou de regie te heb ben. Ik wil alles goed doen. Dat lukt niet als je in twee uur tijd twintig interviews van vijf minuten geeft en probeert niet steeds hetzelfde te zeggen. Ik raakte ge spannen, werd defensief. Ik was in die tijd, denk ik, niet de leukste persoon voor de mensen die het dichtst bij me ston den." „Heel veel praten, vooral met mensen uit het vak. Omdat ik van alle kanten advie zen kreeg, maar alleen maar dacht: wat weet jij er nou van? Jij weet niet hoe het voelt. Met mijn bandleden voerde ik lange gesprekken over wat ons allemaal overkwam. Ik heb bij hen vaak mijn hart gelucht, heel wat afgehuild." „Meer nog als familie. Vooral op tournee delen we ziel en zaligheid. Zeker met Wieger, mijn gitarist. Hij is een soort broertje, weet alles van mij. Al-les. Hij was er van meet af aan bij." „Nee. Ik heb de afgelopen negen jaar twee keer mijn hele band veranderd. De eerste keer de hele groep in één keer, op Wieger na, de tweede keer gefaseerd. Verschrik kelijke momenten." „Omdat we vonden dat het moest. We, daarmee bedoel ik David, Jan en ikzelf. Wij zijn verantwoordelijk voor de crea tieve inbreng. Wij beslissen alles met z'n drieën. Als het om de band gaat, kunnen zij veel meer afstand nemen. Telkens kwamen zij naar mij toe met het idee om te veranderen, om door te ontwikkelen. Een wisseling kon ook plaatsvinden omdat bij nieuw materiaal een nieuwe sound hoorde en de band daar niet meer bij paste." „Aanvankelijk wel. Toen ik mijn eerste band moest vervangen, was ik het daar zó mee oneens. Met hen had ik die sterke re latie van die beginjaren. Ik hield van ze, wilde ze niet loslaten. Ik was zo boos!" „Op Jan en David natuurlijk. Het was hun idee. Ik zette mijn hakken in het zand. Toch stemde ik uiteindelijk in. Omdat ik diep van binnen wist dat ze gelijk had den. Dat onze optredens er beter van werden en het ons geluid ten goede kwam. Als ik had geweigerd, was het niet gebeurd." „Nee, de tourmanager. Die heb je niet voor niets. Hij kan bovendien het negati visme buiten de band houden. De men sen die het betrof konden hun ei bij hem kwijt. Misschien zou ik die slechtnieuws- gesprekken zelf moeten voeren. Het heeft iets lafs. Je voelt je zo verbonden en als er dan zoiets gebeurt, ben je er niet bij." „Eerlijk: als je zo'n mededeling over brengt, moet je vrij koud zijn. Ik vind dat moeilijk. En als de tourmanager de bad cop is, kan ik de good cop zijn door ach teraf een gesprek aan te gaan en begrip te tonen." „In het begin meestal niet. Voor hen voelt het alsof ze deel hebben uitgemaakt van een familie en zijn verstoten. Zelfs al gooien wij er nog een zak geld tegenaan - dat hebben we vaak genoeg gedaan - het is nooit genoeg. Ik kan het verlies dat zij voelen niet compenseren." „Nee. Omdat ik dat familiegevoel nodig heb. Ik had ooit een bandleider die zei: wat er ook gebeurt, je moet je fijn voelen met je team. Op het podium krijg je het terug als het tussen mensen onderling niet werkt. Er schijnen bands te zijn die met interne ruzie kunnen functioneren - ik zou niet weten hoe. Als ik met iemand niet goed opschiet, maar wel met hem op het podium een feestje bouw, voel ik me een huichelaar." „Bewust. Ik hoor vaak dat ik het af scherm. Maakt het uit voor de muziek? Nee. Dat soort weetjes draagt niet bij aan de beleving. Bovendien is het niet eerlijk tegenover de mensen om mij heen. Die kiezen niet voor beroemdheid. Als ik iets over hen zeg dat verder gaat dan feitelijk heden, kunnen zij geen weerwoord geven." „Ik zeg eerlijk: ik kijk ook met plezier in blaadjes waar dat allemaal in staat. Lees Paspoort Caro Emerald Privé Hoe kijkje terug op die lancering? Werd je in die begintijd geleefd? Wat deed je toen, als twintiger zonder veel ervaring? Zie jij jouw bandleden als vrienden? De rest niet? Waarom deed je het dan? En jij dacht: Ja, maar mijn 'familie' dan? Op wie? Bracht jij zelf het slechte nieuws over aan de vertrekkers? Waarom eigenlijk niet? Hebben ze daar nog behoefte aan? Heb je als een soort zelfbescher ming niet de neiging nieuwe muzikanten wat meer op afstand te houden? Je bent terughoudend als het om je privéleven gaat. Je noemt je vriend en kinderen in interviews ook nooit bij naam. Mensen willen wel graag weten wie toch die vrouw is achter de muziek. Geboren 26 april 1981 in Amsterdam, als Caroline Esmeralda van der Leeuw. Opleiding Conservatorium Carrière Brak door met de single Back it Up en het daarop volgende album Deleted Scenes trom the Cutting Room Floor (2010). Won onder meer een Edison, de Zilve ren Harp en de Popprijs. Heeft ook succes in Engeland, waar ze optreedt in onder meer de befaamde Royal Albert Hall. Heeft een vriend en twee doch ters (4 en 1). magazine 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 77