Elopak Terneuzen staat al 50 jaar sterk
II
10 ZE
Zeeuwse havens verwachten vertragingen door meer douanecontroles
Algemeen directeur Daan Schalck
van North Sea Port is voorlopig niet
al te beducht voor een enorm ver-
keersinfarct. „We hebben in onze
havens nog genoeg ruimte om
vrachtwagens op te stellen. Ik denk
dat we eventuele verkeersdruk als
gevolg van de Brexit redelijk goed
kunnen opvangen. Er zullen ook
geen goederen op de kade blijven
staan, omdat we over voldoende
terminalruimte beschikken."
In die zin is de situatie in Zeeland
en Gent gunstiger dan bijvoorbeeld
in de haven van Rotterdam waar fi
les in en naar het havengebied nu al
aan de orde van de dag zijn. Schalck
denkt dat bij een harde Brexit het
verkeer door de Kanaaltunnel tus
sen Frankrijk en Engeland wel met
een vastloopt; een route die
Zeeuwse transportbedrijven veel
vuldig gebruiken. „De transportlo-
gistiek van de Kanaaltunnel is se-
condenwerk. Als er vertraging ont
staat door douanecontroles, heeft
dat een sneeuwbaleffect."
Waar in Rotterdam nog maar 18
procent van de mkb-bedrijven be
zig is met het zwartste scenario -
een Brexit zonder handelsovereen
komst -, is er in het gebied van
North Sea Port geen paniek. „We
hebben verschillende sessies geor
ganiseerd over de Brexit. Ik denk
dat 6o tot 70 procent goed is voor
bereid. Dat zijn vooral de grotere
bedrijven", zegt Schalck.
Een harde Brexit zonder overeen
komst en overgangsperiode leidt
Een container met
vijftig verschillende
producten vereist
een veelvoud aan
douanepapieren. Dat
maakt het
ingewikkeld
tot een flinke papierwinkel, zowel
voor de export van producten als
voor het uitzenden van personeel
naar het Verenigd Koninkrijk.
Naast terugkeer van grenscontroles
heeft een Brexit gevolgen voor ta
rieven, logistieke ketens, certifica
ten, licensies en gezondheids- en
veiligheidseisen voor producten.
Zeeland voert naar Groot-Brittan-
nië vooral voedsel uit, zoals uien,
aardappelen en diepvriesproducten
van met name de aardappelverwer-
kende industrie. Voor bederfelijke
waar is het zaak dat die snel de
grens over kan.
Daarnaast gaan er veel chemische
producten en landbouwmachines
de Noordzee over. Ook werk voor
Britse windparken op zee wordt
complexer, al was het alleen maar
vanwege het Nederlandse perso
neel dat er werkzaam is. Vrij ver
keer van personen naar en van het
Verenigd Koninkrijk vervalt im
mers.
De rompslomp zal zich met
name voordoen in het container
vervoer en het roll-on-roll-off-ver-
keer zoals autoschepen. Schalck:
„Kijk, als er één product in een con
tainer zit, is het aantal documenten
nog te overzien. Maar een container
met vijftig verschillende producten
vereist een veelvoud aan douanepa
pieren. Dat maakt het ingewikkeld,
nog afgezien van eventuele contro
les."
Omzetverlies
Vorig jaar was het Verenigd Ko
ninkrijk de belangrijkste handels
partner van North Sea Port met 3,1
miljoen ton import en 3,2 miljoen
ton export (zeeoverslag). In 2017
ging het om ruim 2.200 scheepsbe-
wegingen. Schalck verwacht dat
een harde Brexit op korte termijn
niet direct tot omzetverlies in
North Sea Port leidt. „Op de lange
termijn kan dat wel gebeuren. Dat
hangt vooral af van het vertrouwen
van Britse consumenten."
Terneuzen is booming als het
Noorse Elopak besluit de eerste fa
briek voor kartonnen drankverpak
kingen buiten Scandinavië in de
Zeeuws-Vlaamse havenstad te ves
tigen. Frankrijk was ook in beeld.
„Maar", vertelt Elopak-topman
Arne Sunde jr. in 1968, „Nederland
is economisch stabieler en Neder
landers zijn sportiever."
Dat Terneuzen door Den Haag is
aangewezen als economische ont
wikkelingskern, zal ook geholpen
Kijk maar eens in uw
koelkast. Staat er
'Pure-Pak' op de
verpakking, dan komt
die vrijwel zeker uit
Terneuzen
hebben. Elopak krijgt een flinke
vestigingspremie, waarmee eerder
Philips en Dow naar Terneuzen
zijn 'gelokt'.
Terneuzen heeft nog één groot
voordeel, de ligging aan diep vaar
water. Papier voor de verpakkingen
komt uit Scandinavië. Gemakkelij
ker dan per schip kan je dat niet
aanvoeren.
„Precies", zegt Robert Marcus,
manager personeelszaken bij Elo
pak en Elocoat. „Ons papier komt
nog altijd over zee." Het is één van
de weinige dingen die niet zijn ver
anderd. De melkfles stond in 1968
in Nederland nog overal op
tafel. Kartonnen verpakkingen
moesten nog aan een opmars be
ginnen. Elopak heeft daar flink aan
bijgedragen. Kijk maar eens in uw
koelkast. Staat er 'Pure-Pak' op de
verpakking, dan komt die vrijwel
zeker uit Terneuzen.
In vijftig jaar heeft Elopak Ter
neuzen zich ontwikkeld tot de
grootste productielocatie binnen
het wereldconcern. Marcus zegt
spontaan 'zich er niet voor op de
borst te willen slaan', maar de cij
fers spreken boekdelen. Elopak als
geheel maakt jaarlijks 13 miljard
verpakkingen, waarvan 4,5 miljard
in Terneuzen.
Elopak Terneuzen staat sterk.
Terwijl het concern vestigingen in
Europa sloot, mocht Terneuzen uit
breiden. In 2011 zijn nog extra pro
ductielijnen gebouwd. Marcus:
„Dat is onder meer te danken aan
de combinatie met Elocoat, waar
het papier voor de pakken van een
beschermlaag wordt voorzien."
Wat zeker ook meespeelt, is dat
Terneuzen veel kennis in huis
heeft. Vooral op milieugebied zijn
de laatste jaren grote stappen voor
waarts gezet, vertelt manager mi
lieu en public affairs Inge Egger
mont. Zo is in 2015 een volledig
nieuw pak ontwikkeld. De oliege-
baseerde kunststoffen zijn vervan-
Verpakkingsmateriaal
wil je ook zo dicht
mogelijk bij de
consument maken.
Het transport duurt
anders te lang en
wordt te duur
gen door hernieuwbare kunststof
fen op basis van suikerriet en tall-
olie, een bijproduct van papierpulp.
Eggermont: „Dat scheelt veel CO2-
uitstoot."
De toekomst van Elopak Terneu
zen is dankzij zulke innovaties ver
zekerd, stellen Marcus en Egger
mont. Dat is best bijzonder voor
een maakindustrie. Philips bijvoor
beeld verhuisde in 2016 de laatste
afdeling vanuit Terneuzen naar Po
len.
De vergelijking met Philips gaat
volgens Marcus mank. Elopak en
Elocoat Terneuzen bieden behoor
lijk veel mensen werk, in totaal 465,
maar het meeste geld zit in de
grondstoffen en steeds efficiëntere
machines. Marcus: „Verpakkings
materiaal wil je ook zo dicht moge
lijk bij de consument maken. Het
transport duurt anders te lang en
wordt te duur."
zaterdag 15 september 2018
PC
Mogelijk files bij harde Brexit
Bij een harde Brexit kunnen files
van vrachtwagens ontstaan in
en rond de havens van North
Sea Port. Als het Verenigd Ko
ninkrijk 30 maart 2019 zonder
akkoord uit de Europese Unie
stapt, vervallen de huidige han
delsafspraken. Elke vrachtwa
gen en elke scheepslading moet
dan langs de douane. Vorig jaar
was het Verenigd Koninkrijk de
belangrijkste handelspartner
van North Sea Port.
Frank Balkenende
Terneuzen
- Daan Schalck, North Sea Port
Elopak Terneuzen, verpakkings
producent, en volle dochter Elo-
coat Terneuzen vallen vandaag
bij hoge uitzondering helemaal
stil. Tijd voor een groot feest,
Elopak Terneuzen bestaat vijftig
jaar, Elocoat Terneuzen vijfen
dertig jaar.
Harmen van der Werf
Terneuzen
Robert Marcus en Inge Eggermont, leidinggevenden bij Elopak/Elocoat in Terneuzen, op het feest
terrein. FOTO PETER NICOLAI
- Robert Marcus, Elopak/Elocoat