Elopak Terneuzen staat al 50 jaar sterk II 10 ZE Zeeuwse havens verwachten vertragingen door meer douanecontroles Algemeen directeur Daan Schalck van North Sea Port is voorlopig niet al te beducht voor een enorm ver- keersinfarct. „We hebben in onze havens nog genoeg ruimte om vrachtwagens op te stellen. Ik denk dat we eventuele verkeersdruk als gevolg van de Brexit redelijk goed kunnen opvangen. Er zullen ook geen goederen op de kade blijven staan, omdat we over voldoende terminalruimte beschikken." In die zin is de situatie in Zeeland en Gent gunstiger dan bijvoorbeeld in de haven van Rotterdam waar fi les in en naar het havengebied nu al aan de orde van de dag zijn. Schalck denkt dat bij een harde Brexit het verkeer door de Kanaaltunnel tus sen Frankrijk en Engeland wel met een vastloopt; een route die Zeeuwse transportbedrijven veel vuldig gebruiken. „De transportlo- gistiek van de Kanaaltunnel is se- condenwerk. Als er vertraging ont staat door douanecontroles, heeft dat een sneeuwbaleffect." Waar in Rotterdam nog maar 18 procent van de mkb-bedrijven be zig is met het zwartste scenario - een Brexit zonder handelsovereen komst -, is er in het gebied van North Sea Port geen paniek. „We hebben verschillende sessies geor ganiseerd over de Brexit. Ik denk dat 6o tot 70 procent goed is voor bereid. Dat zijn vooral de grotere bedrijven", zegt Schalck. Een harde Brexit zonder overeen komst en overgangsperiode leidt Een container met vijftig verschillende producten vereist een veelvoud aan douanepapieren. Dat maakt het ingewikkeld tot een flinke papierwinkel, zowel voor de export van producten als voor het uitzenden van personeel naar het Verenigd Koninkrijk. Naast terugkeer van grenscontroles heeft een Brexit gevolgen voor ta rieven, logistieke ketens, certifica ten, licensies en gezondheids- en veiligheidseisen voor producten. Zeeland voert naar Groot-Brittan- nië vooral voedsel uit, zoals uien, aardappelen en diepvriesproducten van met name de aardappelverwer- kende industrie. Voor bederfelijke waar is het zaak dat die snel de grens over kan. Daarnaast gaan er veel chemische producten en landbouwmachines de Noordzee over. Ook werk voor Britse windparken op zee wordt complexer, al was het alleen maar vanwege het Nederlandse perso neel dat er werkzaam is. Vrij ver keer van personen naar en van het Verenigd Koninkrijk vervalt im mers. De rompslomp zal zich met name voordoen in het container vervoer en het roll-on-roll-off-ver- keer zoals autoschepen. Schalck: „Kijk, als er één product in een con tainer zit, is het aantal documenten nog te overzien. Maar een container met vijftig verschillende producten vereist een veelvoud aan douanepa pieren. Dat maakt het ingewikkeld, nog afgezien van eventuele contro les." Omzetverlies Vorig jaar was het Verenigd Ko ninkrijk de belangrijkste handels partner van North Sea Port met 3,1 miljoen ton import en 3,2 miljoen ton export (zeeoverslag). In 2017 ging het om ruim 2.200 scheepsbe- wegingen. Schalck verwacht dat een harde Brexit op korte termijn niet direct tot omzetverlies in North Sea Port leidt. „Op de lange termijn kan dat wel gebeuren. Dat hangt vooral af van het vertrouwen van Britse consumenten." Terneuzen is booming als het Noorse Elopak besluit de eerste fa briek voor kartonnen drankverpak kingen buiten Scandinavië in de Zeeuws-Vlaamse havenstad te ves tigen. Frankrijk was ook in beeld. „Maar", vertelt Elopak-topman Arne Sunde jr. in 1968, „Nederland is economisch stabieler en Neder landers zijn sportiever." Dat Terneuzen door Den Haag is aangewezen als economische ont wikkelingskern, zal ook geholpen Kijk maar eens in uw koelkast. Staat er 'Pure-Pak' op de verpakking, dan komt die vrijwel zeker uit Terneuzen hebben. Elopak krijgt een flinke vestigingspremie, waarmee eerder Philips en Dow naar Terneuzen zijn 'gelokt'. Terneuzen heeft nog één groot voordeel, de ligging aan diep vaar water. Papier voor de verpakkingen komt uit Scandinavië. Gemakkelij ker dan per schip kan je dat niet aanvoeren. „Precies", zegt Robert Marcus, manager personeelszaken bij Elo pak en Elocoat. „Ons papier komt nog altijd over zee." Het is één van de weinige dingen die niet zijn ver anderd. De melkfles stond in 1968 in Nederland nog overal op tafel. Kartonnen verpakkingen moesten nog aan een opmars be ginnen. Elopak heeft daar flink aan bijgedragen. Kijk maar eens in uw koelkast. Staat er 'Pure-Pak' op de verpakking, dan komt die vrijwel zeker uit Terneuzen. In vijftig jaar heeft Elopak Ter neuzen zich ontwikkeld tot de grootste productielocatie binnen het wereldconcern. Marcus zegt spontaan 'zich er niet voor op de borst te willen slaan', maar de cij fers spreken boekdelen. Elopak als geheel maakt jaarlijks 13 miljard verpakkingen, waarvan 4,5 miljard in Terneuzen. Elopak Terneuzen staat sterk. Terwijl het concern vestigingen in Europa sloot, mocht Terneuzen uit breiden. In 2011 zijn nog extra pro ductielijnen gebouwd. Marcus: „Dat is onder meer te danken aan de combinatie met Elocoat, waar het papier voor de pakken van een beschermlaag wordt voorzien." Wat zeker ook meespeelt, is dat Terneuzen veel kennis in huis heeft. Vooral op milieugebied zijn de laatste jaren grote stappen voor waarts gezet, vertelt manager mi lieu en public affairs Inge Egger mont. Zo is in 2015 een volledig nieuw pak ontwikkeld. De oliege- baseerde kunststoffen zijn vervan- Verpakkingsmateriaal wil je ook zo dicht mogelijk bij de consument maken. Het transport duurt anders te lang en wordt te duur gen door hernieuwbare kunststof fen op basis van suikerriet en tall- olie, een bijproduct van papierpulp. Eggermont: „Dat scheelt veel CO2- uitstoot." De toekomst van Elopak Terneu zen is dankzij zulke innovaties ver zekerd, stellen Marcus en Egger mont. Dat is best bijzonder voor een maakindustrie. Philips bijvoor beeld verhuisde in 2016 de laatste afdeling vanuit Terneuzen naar Po len. De vergelijking met Philips gaat volgens Marcus mank. Elopak en Elocoat Terneuzen bieden behoor lijk veel mensen werk, in totaal 465, maar het meeste geld zit in de grondstoffen en steeds efficiëntere machines. Marcus: „Verpakkings materiaal wil je ook zo dicht moge lijk bij de consument maken. Het transport duurt anders te lang en wordt te duur." zaterdag 15 september 2018 PC Mogelijk files bij harde Brexit Bij een harde Brexit kunnen files van vrachtwagens ontstaan in en rond de havens van North Sea Port. Als het Verenigd Ko ninkrijk 30 maart 2019 zonder akkoord uit de Europese Unie stapt, vervallen de huidige han delsafspraken. Elke vrachtwa gen en elke scheepslading moet dan langs de douane. Vorig jaar was het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste handelspartner van North Sea Port. Frank Balkenende Terneuzen - Daan Schalck, North Sea Port Elopak Terneuzen, verpakkings producent, en volle dochter Elo- coat Terneuzen vallen vandaag bij hoge uitzondering helemaal stil. Tijd voor een groot feest, Elopak Terneuzen bestaat vijftig jaar, Elocoat Terneuzen vijfen dertig jaar. Harmen van der Werf Terneuzen Robert Marcus en Inge Eggermont, leidinggevenden bij Elopak/Elocoat in Terneuzen, op het feest terrein. FOTO PETER NICOLAI - Robert Marcus, Elopak/Elocoat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 46