Commissaris
voor even bij
de mariniers
Langere renovatie Stationsbrug veroorzaakt veel overlast
Personeel
Emergis loopt
rondje
IJsselmeer
Kamerleden
willen wel
meedenken over
oplossing voor
financiële strop
kerncentrale
Aandacht voor
psychische stoornis
llimïli
Op 24 september begint de op
knapbeurt van de Stationsbrug. Tot
t oktober is hij gestremd voor de
scheepvaart, daarna gaat de nood
brug voor voetgangers vier keer per
dag open voor schepen, maar alleen
op werkdagen. Dat zou aanvanke
lijk tot maart 2029 duren, maar
omdat het gevaarlijke chroom-6 in
de brug is gevonden, duurt de reno
vatie vijf tot acht maanden langer.
„Met de Paasdagen begint het re
creatieve vaarseizoen", zegt voor
zitter Piet Castenmiller van de be
langenorganisatie Regio Deltawa
teren. „Dan moet die brug er weer
pico bello bij liggen. Anders blijven
de vaste gasten weg, de Belgische,
Franse en Engelse zeilers. De gevol
gen laten zich raden. Ik heb er ei
genlijk geen woorden voor."
Lege jachthaven
Hij krijgt bijval van bestuurslid Ha-
rold Thomaes van watersportver
eniging De Arne. Die vreest dat de
jachthaven van Middelburg vol
gend jaar zomer zo goed als leeg
blijft. „Dat is desastreus. Dan heb
ben we geen Belgen meer, geen
Bressiaanders, geen Engelsen. Die
komen allemaal van Vlissingen."
Hij verwacht actie van de provincie,
de eigenaar van de brug. „Anders
blijven schadeclaims niet uit."
Ook de leden van roeivereniging
Honte staan op hun achterste be
nen. Hun trainingen gaan vanuit de
Middelburgse jachthaven in de
richting van Vlissingen, omdat de
coaches dan over het jaagpad kun
nen meefietsen. Maar onder de
noodbrug kunnen geen roeiboten
door. „Zo kunnen onze wedstrijd
roeiers een halfjaar lang niet trai
nen", stelt voorzitter Bart Lelij. De
Abeelenrace naar Middelburg gaat
op 13 oktober noodgedwongen in
Veere van start, in plaats van in
Vlissingen.
Ook de binnenvaart is boos. „Dit
is te gek om over te praten", zegt re
giocoördinator Marjolein Bronder
van BLN-Schuttevaer. „Met de hui
dige afspraken valt al bijna niet te
werken, maar oké, dat is een com-
Zo kunnen onze
wedstrijdroeiers
een halfjaar lang
niet trainen
promis dat we hebben gesloten.
Maar nu hebben we echt een pro
bleem."
Zij wil op zijn minst dat de nood
brug vaker per dag opengaat, maar
liefst dat hij helemaal verdwijnt.
„Voetgangers kunnen best omlo
pen over de Schroebrug. Nu wordt
de scheepvaart de dupe." Ook Cas
tenmiller ziet het liefst geen nood
brug. Over schadeclaims wil hij nog
niet praten.
Het weghalen van de noodbrug
voor voetgangers is voor gedepu
teerde Harry van der Maas onbe
spreekbaar. Hij heeft wel begrip
voor de klachten van de organisa
ties. „Uiteraard gaan we in gesprek
met de beroepsvaart en de recrea
tievaart. We hebben geprobeerd die
renovatie uit het hoogseizoen weg
te houden en nu gaat het toch lan
ger duren. Tot 1 maart hebben we
afspraken, maar het is niet onlo
gisch om voor de periode daarna
andere afspraken te maken, waarbij
de brug vaker opengaat. Daar sta ik
echt voor open."
m
zaterdag 15 september 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
DOMBURG Dit keer geen opening
met woorden, maar met noten.
Commissaris van de koning Han Pol
man luidde de 29ste editie van het
festival Jazz by the Sea gisteravond
in Domburg in als pianist. Samen
met de big band van de Marinierska
pel speelde hij het nummer The
blues machine. Omdat hij geen uni
form had, moest hij een petje van de
Marinierskapel op.
Voorzitter Hans Barth van Jazz by
the Sea hield wel een toespraak,
waarin hij natuurlijk verwees naar
de discussie over de verhuizing van
de marinierskazerne naar Vlissin-
gen. Als speciale gast was de Vlis-
singse burgemeester Bas van den
Tillaar uitgenodigd, om te luisteren
naar 'mariniers die het wél geweldig
vinden om naar Zeeland te komen'.
FOTO RUBEN OREEL
ZEELAND5
ZEELAND3
Recreatie- en binnenvaart boos
Vertegenwoordigers van de wa
tersport en de binnenvaart zijn
kwaad dat de renovatie van de
Stationsbrug in Middelburg mis
schien wel een jaar gaat duren.
„Dit is desastreus."
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
- Bart Lelij, roeivereniging Honte