Commissaris voor even bij de mariniers Langere renovatie Stationsbrug veroorzaakt veel overlast Personeel Emergis loopt rondje IJsselmeer Kamerleden willen wel meedenken over oplossing voor financiële strop kerncentrale Aandacht voor psychische stoornis llimïli Op 24 september begint de op knapbeurt van de Stationsbrug. Tot t oktober is hij gestremd voor de scheepvaart, daarna gaat de nood brug voor voetgangers vier keer per dag open voor schepen, maar alleen op werkdagen. Dat zou aanvanke lijk tot maart 2029 duren, maar omdat het gevaarlijke chroom-6 in de brug is gevonden, duurt de reno vatie vijf tot acht maanden langer. „Met de Paasdagen begint het re creatieve vaarseizoen", zegt voor zitter Piet Castenmiller van de be langenorganisatie Regio Deltawa teren. „Dan moet die brug er weer pico bello bij liggen. Anders blijven de vaste gasten weg, de Belgische, Franse en Engelse zeilers. De gevol gen laten zich raden. Ik heb er ei genlijk geen woorden voor." Lege jachthaven Hij krijgt bijval van bestuurslid Ha- rold Thomaes van watersportver eniging De Arne. Die vreest dat de jachthaven van Middelburg vol gend jaar zomer zo goed als leeg blijft. „Dat is desastreus. Dan heb ben we geen Belgen meer, geen Bressiaanders, geen Engelsen. Die komen allemaal van Vlissingen." Hij verwacht actie van de provincie, de eigenaar van de brug. „Anders blijven schadeclaims niet uit." Ook de leden van roeivereniging Honte staan op hun achterste be nen. Hun trainingen gaan vanuit de Middelburgse jachthaven in de richting van Vlissingen, omdat de coaches dan over het jaagpad kun nen meefietsen. Maar onder de noodbrug kunnen geen roeiboten door. „Zo kunnen onze wedstrijd roeiers een halfjaar lang niet trai nen", stelt voorzitter Bart Lelij. De Abeelenrace naar Middelburg gaat op 13 oktober noodgedwongen in Veere van start, in plaats van in Vlissingen. Ook de binnenvaart is boos. „Dit is te gek om over te praten", zegt re giocoördinator Marjolein Bronder van BLN-Schuttevaer. „Met de hui dige afspraken valt al bijna niet te werken, maar oké, dat is een com- Zo kunnen onze wedstrijdroeiers een halfjaar lang niet trainen promis dat we hebben gesloten. Maar nu hebben we echt een pro bleem." Zij wil op zijn minst dat de nood brug vaker per dag opengaat, maar liefst dat hij helemaal verdwijnt. „Voetgangers kunnen best omlo pen over de Schroebrug. Nu wordt de scheepvaart de dupe." Ook Cas tenmiller ziet het liefst geen nood brug. Over schadeclaims wil hij nog niet praten. Het weghalen van de noodbrug voor voetgangers is voor gedepu teerde Harry van der Maas onbe spreekbaar. Hij heeft wel begrip voor de klachten van de organisa ties. „Uiteraard gaan we in gesprek met de beroepsvaart en de recrea tievaart. We hebben geprobeerd die renovatie uit het hoogseizoen weg te houden en nu gaat het toch lan ger duren. Tot 1 maart hebben we afspraken, maar het is niet onlo gisch om voor de periode daarna andere afspraken te maken, waarbij de brug vaker opengaat. Daar sta ik echt voor open." m zaterdag 15 september 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl DOMBURG Dit keer geen opening met woorden, maar met noten. Commissaris van de koning Han Pol man luidde de 29ste editie van het festival Jazz by the Sea gisteravond in Domburg in als pianist. Samen met de big band van de Marinierska pel speelde hij het nummer The blues machine. Omdat hij geen uni form had, moest hij een petje van de Marinierskapel op. Voorzitter Hans Barth van Jazz by the Sea hield wel een toespraak, waarin hij natuurlijk verwees naar de discussie over de verhuizing van de marinierskazerne naar Vlissin- gen. Als speciale gast was de Vlis- singse burgemeester Bas van den Tillaar uitgenodigd, om te luisteren naar 'mariniers die het wél geweldig vinden om naar Zeeland te komen'. FOTO RUBEN OREEL ZEELAND5 ZEELAND3 Recreatie- en binnenvaart boos Vertegenwoordigers van de wa tersport en de binnenvaart zijn kwaad dat de renovatie van de Stationsbrug in Middelburg mis schien wel een jaar gaat duren. „Dit is desastreus." Ernst Jan Rozendaal Middelburg - Bart Lelij, roeivereniging Honte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37