Overspel is helemaal geen spel RECENSIES vriendin, was het moeilijk empathie voor hem te voelen, geeft ze toe. Maar las ze zijn dagboeken, dan werd ze telkens ge raakt door zijn eenzaamheid. „Hij had een schrijnend besef van wie hij was. 'Ik ben een foetus van 47 jaar', schreef hij op het eind. 'Alles waar ik bang voor was, is gebeurd.' Zeker, hij joeg genot na, maar daarnaast is hij altijd blijven zoeken naar zingeving. Hij las, schreef en soms dacht ik: hij is toch mijn interessantste broer." Dochter Hij heeft haar toegerust voor het reizende bestaan dat ze zou gaan leiden, zegt Joris. „Doordat ik opgroeide met iemand die gevaarlijk was, ben ik daar in mijn profes sionele leven naar op zoek gegaan. Praatte ik in Congo met gewapende rebellen, dan was ik niet bang. Dankzij Fonny heb ik een goed ontwikkeld instinct voor ge vaar. Zoals ik als kind met mijn bordje naar buiten rende als hij het tafelkleed met servies en al van tafel trok, zo wist ik tijdens mijn reizen blijkbaar van welke situaties ik moest wegblijven." Gehuild heeft ze ook, tijdens het on derzoek voor haar boek. Niet alleen om Fonny, maar ook om zijn dochter Jenni- fer. „Haar ouders dropten haar voor een middag bij een opvangmoeder en kwa men pas drie dagen later weer opdagen. Jaren zat ze in instellingen. Ik heb haar wanhopige brieven gelezen: 'Papa, ik ben al voor het derde jaar met Kerstmis niet thuis'. Ocharme." Ondanks de pijn die ze beschrijft, wil Joris niet spreken van een therapeutisch boek. Daarvoor had ze, mede door het vele reizen, al voldoende afstand van het verhaal genomen. „In een familie met een trauma rond een van de kinderen, gaat iedereen daar op zijn eigen manier mee om. De een sluit zich af, de ander wil er juist over praten, weer een ander vertrekt. Die laatste, dat was ik. Weggaan heeft mij geholpen om in de tunnel van mijn eigen leven te kunnen kijken. There is a crack in everything, that's how the light gets in, zong Leonard Cohen. Die barst, daar ben ik mee opgegroeid. Maar door die barst zie ik dingen ook beter." Muizenissen Dat geldt voor haar familiegeschiedenis, maar ook voor Neerpelt, het dorp waar Lieve Joris lang een moeilijke verhouding mee had. Ze moest er de halve wereld voor over, maar nu is ze in vrede met waar ze vandaan komt. „Het was een mooie plaats om op te groeien. Als ik met een nieuw iemand bevriend raak, neem ik hem of haar mee naar Neerpelt om het landschap van mijn jeugd te laten zien. Het kanaal, de weg die ik naar school liep, de piekwaar ik bosbessen plukte. Ik ben in gebieden geweest waar uit mensen moesten vluchten, en waar bij terugkeer helemaal niets meer was. In mijn geboortedorp is alles nog." Het werd tijd dat ze erover zou gaan schrijven, denkt ze, over Neerpelt en wat zich daar heeft afgespeeld. „Vroeger, op de School voor Journalistiek, zei mijn begeleider: 'In plaats van de muizenissen in je eigen hoofd te beschrijven, ga je beter de straat op om naar anderen te luisteren.' Dat heb ik gedurende veertig jaar gedaan. Ik heb geschreven over Hala in de Syrische dictatuur, over de Malinese zanger Boubacar Traoré, over de rebel Assani in Congo. Na al die levens van anderen beschreven te hebben, is het misschien wel zo eerlijk om eens naar binnen te keren. Om te vertellen: zo was het bij ons." 41 De Noorse schrijver Geir Gulliksen onderzoekt in Het verhaal van een huwelijk (Ambo/An- thos, 20) hoe intimiteit en vertrouwen teloorgaan, hoe vervreemding binnen sluipt. Hoofdpersoon en verteller Jon doet een poging tot reconstructie: hoe is zijn huwelijk uit elkaar gevallen, wat is er in zijn ex - koosnaam Japie - omgegaan? En daar zit de crux: wat begon als een gezamenlijke fantasie, in de beslotenheid van het echtelijk bed, werd onder zijn ogen een onomkeerbare werkelijkheid. Harald, bijnaam Handschoen, met wie Japie eerst alleen samenwerkte en toen mee uit hardlopen ging, werd van een opwindende fictieve mededinger tot een plaatsvervanger van vlees en bloed, die Japie's gedachten beheerst. Interessant is het licht dat zijdelings op de traditionele verhouding tussen man en vrouw wordt geworpen: Jon raakt zijn vaste baan als journalist kwijt en wordt huisman en schrijver, waardoor zijn wereld klein wordt, hijzelf eenkenniger en zijn blik steeds subtieler: zowel op de gemoedstoestanden van de bewoners als op de orde in huis: hij doet andermans schoonmaakwerk nog eens over. Japie maakt intussen carrière en geniet van haar dynamische leven. Als lichtelijk des perate housewife is Jon steeds minder aan trekkelijk voor zijn echtgenote. Gulliksen schijnt in dit boek zeer dicht langs zijn eigen leven te scheren, zo dicht dat zijn ex het niet meer leuk vindt. Wat mag een schrijver in dezen? Het enige antwoord is gelegen in de kwaliteit van het werk. Het verhaal van een huwelijk - in Noorwegen al rijkelijk met prijzen on derscheiden- is oorspronkelijk, intelli gent en aangrijpend. Met indringende dialogen en pijnlijke filosofische bespie gelingen over de aard en vergankelijkheid van de liefde, betrekt Gulliksen de lezer bij zijn verhaal. Jon, die ooit zelf vrouw en kind verliet om met Japie verder te gaan, heeft nu ook gevoeld en begrepen wat het is om verlaten te worden. EstherWils Reizen „Doordat ik opgroeide met iemand die gevaarlijk was, ben ik daar in mijn professionele leven naar op zoek gegaan." ROMAN GEIR GULLIKSEN, HETVERHAALVAN EEN HUWELIJK HET VERHAAL VANEEN HUWEIIIK 361 zaterdag 15 september 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 102