INNOVATIE J) ZLM Krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn steeds meer bedrijven die er hinder van ondervinden. Ondernemers zijn toe aan de volgende stap in het groeiproces van hun zaak, maar kunnen hier simpelweg de mensen niet voor kri jgen omdat de vraag momenteel enorm is. Het lijkt daarom nu belangrijker dan ooit om de medewerkers die je al hebt, aan boord te houden. Maar hoe doe je dat eigenlijk? In Zeeland zijn er genoeg bedrijven die daar flink wat aandacht aan besteden. Over geluk, gezondheid en opleiden. 'Je ziet je kinderen maar één keer groot worden en daar moetje van genieten' Verzekeraar ZLM werd in 2014 en in 2016 verkozen tot beste werkgever van Nederland. Daarnaast ont ving het bedrijf uit Goes twee jaar geleden ook nog eens de prijs voor het Vitaalste bedrijf van Zeeland. Het is volgens algemeen directeur Marinus Schroe- vers een eer om dit soort prijzen te ontvangen. Toch hecht hij de meeste waarde aan het creëren van ge lukkige medewerkers. „We leven momenteel met z'n allen in een prestatiemaatschappij waarin het halen van targets boven alles gaat. Klanttevredenheid was eerst dan ook ons grote doel, maar later kwam het besef datje dit niet kunt bereiken zonder medewer kerstevredenheid. Daar zijn we dan ook steeds meer accent op gaan leggen. Zo helpen we medewerkers met het maken van gezonde keuzes. Dat heeft te maken voeding en beweging, maar ook met een goede balans tussen werk en privé. Je ziet je kinde- ren bijvoorbeeld maar één keer groot worden en daar moetje van genieten. De tijd voor nemen. Werk dus niet iedere avond tot 10 uur en neem ook eens een dag vrij." „Gelukkige mensen zijn nu eenmaal waardevol voor een werkgever en dat moet je dus nastreven. Wij spreken hierbij van 'duurzame inzetbaarheid'. Daar scharen we vier pijlers onder, namelijk de balans tus sen werk en privé, betrokkenheid en motivatie, ken nis en kunde en gezondheid en energie. Die laatste is er eentje die je bij steeds meer bedrijven tegenkomt in de vorm bewegingsactiviteiten. Wij besteden ook aandacht aan gezonde voeding voor het personeel", aldus Schroevers. De directeur heeft inmiddels flinke kennis op dit ge bied en is van mening dat anderen daar ook hun voordeel mee kunnen doen. „Om die reden hebben wij ons aangesloten bij de Vitale Revolutie. Dat is een beweging waarbinnen overheid, onderwijs, zorg en ondernemers samenwerken om van Zeeland de gezondste regio van Nederland te maken. Dat doen ze door lezingen te geven en kennissessies te organi seren. Binnen de provincie worden die steeds beken der waardoor de bewustwording rond dit onderwerp ook toeneemt. Precies wat we willen." Vernieuwing in het wervingsbeleid WERKNEMERS: HOE JE Marinus Schroevers, ZLM f 8 I DE ONDERNEMER I VRIJDAG 14 SEPTEMBER 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 66