MODERN WERVEN ECONOMISCHE VOORSPOED LEIDT TOT CREATIEVE WERVING 'De laatste tijd spreek ik zelf mensen ook steeds vaker persoonlijk aanr Peter Co- Na de economische crisis staan werkgevers voor een nieuwe crisis: een tekort aan personeel. Van de logistiek en techniek tot in de zorg zitten bedrijven met de handen in het haar. Stuk voor stuk vissen ze in dezelfde vijver die langzaam opdroogt. Met klagen kom je niet verder. De arbeidsmarkt vraagt om lef en creativiteit. Vier dagen werken, een dagje thuis sud deren op ideeën. En toch vijf dagen be taald krijgen dat klinkt aantrekkelijk en tegelijkertijd ongeloofwaardig. Toch zijn er steeds meer bedrijven die dat soort constructies bedenken om medewerkers voor langere tijd te binden en te boeien. De economie zit volop in de lift. De werkloosheidcij fers zijn historisch laag. Met Zeeland als koploper. Steeds meer bedrijven schreeuwen om personeel. Langzaamaan krijgen werkzoekenden de touwtjes in handen. Door het enorme tekort aan personeel bepa len zij waar ze willen werken én onder welke condi ties. Die ontwikkeling vraagt om een ander personeelsbe leid. Eén die getuigt van meer lef en creativiteit. Bij webwinkel YourSurprise in Zierikzee zijn ze daar van doordrongen. Directeur Wouter de Vries merkt dat het aantrekken van talent steeds meer moeite kost. "Sollicitatiebrieven worden bijna zeldzaam. Ervaren mensen maar ook net afgestudeerden hebben de keuze waar ze willen werken, in Zeeland of daarbui ten", zegt de Vries. "Sinds een jaar heeft YourSurprise een fulltime recruiter in dienst die mensen actief be- nadert om te vertellen over ons bedrijf. De laatste tijd spreek ik mensen steeds vaker persoonlijk aan. En pols ik of ze interesse hebben. Dat werkt." IT-battle Ook bij het Middelburgse internetbureau Nedbase is de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. "We zitten in een heuse IT-battle", zegt adviseur Jaap Walhout. "Goede softwareontwikkelaars kunnen overal aan de slag. De vraag naar goede webpro grammeurs is groot. Met onze veelzijdigheid aan pro jecten wekken we de interesse. Want hoe leuk is het als je op een feestje kunt vertellen datje een app hebt ontwikkeld voor de Westerscheldetunnel." Volgens Walhout is het belangrijk dat je laat zien wat je doet. "Zorg dat het werk tot de verbeelding spreekt. Maak het concreet." Minstens zo belangrijk is de sfeer op de werkvloer. "Daar is geen handlei ding voor. Dat zit in je DNA. Bij Nedbase betekent dat weinig hiërarchie. Dat zorgt voor veel vrijheid, wat goed is voor het creatieve proces." Studenten Zowel Walhout als De Vries werken nauw samen met het onderwijs. "Een pré", zegt De Vries. Vind jonge mensen die bij je onderneming passen en houd deze vast door ze te boeien met interessante opdrachten. Dat is het devies van deze Zeeuwse ondernemers. JONG STRIKKEN, L Directeur Wouter de Vries (links) met collega Gerbrand Verton van webwinkel YourSurprise (Zierikzee). Wouter de Vries, YourSurprise 4 I DE ONDERNEMER I VRIJDAG 14 SEPTEMBER 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 62