II Nederlandse producenten grijpen mis bij grote defensie-orders 4 Defensie investeert eindelijk weer in nieuwe spullen. Maar buitenlandse fabrikanten kapen de grote orders weg, zoals mogelijk ook met de door militairen zelf ontworpen 'Vector' staat te gebeuren. De helft van wat de Vector kost, komt terug in de staatskas Nederlandse DAF. Een groot verlies voor het Eindhovense bedrijf, want ze waren decennialang de belang rijkste leverancier van het leger. „We waren ervan overtuigd dat het leger het best denkbare voertuig met de beste service zou krijgen, maar het gaat, zoals bij alle Euro pese aanbestedingen, vooral om de prijs", reageerde DAF vorig jaar ge frustreerd. Ook bij de aanschaf van 1400 mo biele containers greep een Neder- Het is precies 150 uur sleutelen in een voormalig partycentrum in Tiel. Maar dan staat er ook wat; een terreinwagen zoals die uit geen en kele andere autofabriek op de we reld rolt, vertelt trotse bouwer Henk van der Scheer van bedrijf Defenture. Dit model is sterker dan elke andere terreinwagen. Snel en comfortabel. Licht en wendbaar, zodat het niet vast komt te zitten in wat voor terrein dan ook. Er is veel ruimte voor bagage en de auto laat zich ook nog eens gemakkelijk ver plaatsen met een helikopter. De Vector, zoals deze wagen offi cieel heet, is sinds vier jaar het nieuwste paradepaardje van de Ne derlandse commando's. Ze moch ten zelf meedenken over hoe hun ideale auto eruit moest komen te zien. Het resultaat trekt wereldwijd de aandacht: Italianen, Indonesiërs en zelfs Amerikanen zijn al komen kijken. De voormalige commandant der strijdkrachten Tom Middendorp roemde het project ooit als school voorbeeld voor hoe defensie sa menwerkt met het bedrijfsleven. Een mooi compliment voor de bou wers van de Vector, maar het dreigt bij die mooie woorden te blijven. Defensie heeft een mega-order van ruim vijfhonderd terreinwa gens te vergeven. Dit keer voor de Luchtmobiele Brigade. Elke auto bouwer is uitgenodigd een goed bod te doen en Defenture dingt ui teraard mee. Formeel is deze zoge noemde Europese aanbestedings procedure volgens de regels, het zit Van der Scheer toch niet lekker. Stuntprijs De goedkoopste prijs is hierin na melijk een belangrijke factor. Dat is op zich een fijn idee voor de Neder landse belastingbetaler, vindt ook Van der Scheer. Maar, er is altijd wel iemand in de wereld te vinden die een terreinwagen voor een stunt prijs kan aanbieden. Alleen krijg je dan niet hetzelfde als waar Van der Scheer jarenlang met Nederlandse militairen aan heeft gebouwd; een terreinwagen op maat gemaakt voor deze krijgsmacht. Dat is extra zuur voor Van der Scheer, omdat defensie in veel nota's de afgelopen jaren aangeeft dat het de Nederlandse defensie industrie wil laten opbloeien. „Dan zou je dus juist een product moeten kiezen die uitgedacht is met onze eigen militairen en hier wordt ge bouwd. Ook als het Nederlandse product niet het goedkoopste is." Die goedkoopste prijs van de order staat wat Van der Scheer betreft ook ter discussie. Hier laten bouwen le vert Nederland namelijk economi sche voordelen op en schept werk gelegenheid, rekent Van der Scheer voor. „De helft van wat onze auto kost, komt uiteindelijk weer terug in de staatskas. Er staan straks 350 mensen op de loonlijst die inkom stenbelasting betalen. We dragen btw af en winstbelasting. Dat geld blijft allemaal in Nederland. We kunnen deze auto straks misschien gaan exporteren. Dat levert de staatskas ook weer geld op." Maar, deze voordelen worden volgens Van der Scheer niet meege wogen bij de uiteindelijke keuze van de nieuwe terreinwagen. En dus trekt hij aan de bel nu het nog kan. Hij hoopt dat de politiek in ac tie komt. Frustratie De vrees dat buitenlandse bedrij ven er met deze en andere grote or ders vandoor gaan, heeft niet alleen deze ondernemer. Ook Neder landse marinebouwers zijn doods benauwd dat ze het nakijken heb ben als de Koninklijke Marine de komende jaren voor ruim 6 miljard euro nieuwe schepen mag kopen. Het gebeurde al eerder bij een be stelling voor tweeduizend nieuwe vrachtwagens. Het Zweedse Scania mag ze leveren ten koste van het - Producent Henk van der Scheer vrijdag 14 september 2018 GO Droom van m ta ren n Henk van der Scheer in de Vector. FOTO KOEN VERHEIJDEN Raymond Boere Tiel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 4