II
Nederlandse producenten grijpen mis bij grote defensie-orders
4
Defensie investeert eindelijk weer in
nieuwe spullen. Maar buitenlandse
fabrikanten kapen de grote orders weg,
zoals mogelijk ook met de door militairen
zelf ontworpen 'Vector' staat te gebeuren.
De helft van wat
de Vector kost,
komt terug in de
staatskas
Nederlandse DAF. Een groot verlies
voor het Eindhovense bedrijf, want
ze waren decennialang de belang
rijkste leverancier van het leger.
„We waren ervan overtuigd dat het
leger het best denkbare voertuig
met de beste service zou krijgen,
maar het gaat, zoals bij alle Euro
pese aanbestedingen, vooral om de
prijs", reageerde DAF vorig jaar ge
frustreerd.
Ook bij de aanschaf van 1400 mo
biele containers greep een Neder-
Het is precies 150 uur sleutelen in
een voormalig partycentrum in
Tiel. Maar dan staat er ook wat; een
terreinwagen zoals die uit geen en
kele andere autofabriek op de we
reld rolt, vertelt trotse bouwer
Henk van der Scheer van bedrijf
Defenture. Dit model is sterker dan
elke andere terreinwagen. Snel en
comfortabel. Licht en wendbaar,
zodat het niet vast komt te zitten in
wat voor terrein dan ook. Er is veel
ruimte voor bagage en de auto laat
zich ook nog eens gemakkelijk ver
plaatsen met een helikopter.
De Vector, zoals deze wagen offi
cieel heet, is sinds vier jaar het
nieuwste paradepaardje van de Ne
derlandse commando's. Ze moch
ten zelf meedenken over hoe hun
ideale auto eruit moest komen te
zien. Het resultaat trekt wereldwijd
de aandacht: Italianen, Indonesiërs
en zelfs Amerikanen zijn al komen
kijken.
De voormalige commandant der
strijdkrachten Tom Middendorp
roemde het project ooit als school
voorbeeld voor hoe defensie sa
menwerkt met het bedrijfsleven.
Een mooi compliment voor de bou
wers van de Vector, maar het dreigt
bij die mooie woorden te blijven.
Defensie heeft een mega-order
van ruim vijfhonderd terreinwa
gens te vergeven. Dit keer voor de
Luchtmobiele Brigade. Elke auto
bouwer is uitgenodigd een goed
bod te doen en Defenture dingt ui
teraard mee. Formeel is deze zoge
noemde Europese aanbestedings
procedure volgens de regels, het zit
Van der Scheer toch niet lekker.
Stuntprijs
De goedkoopste prijs is hierin na
melijk een belangrijke factor. Dat is
op zich een fijn idee voor de Neder
landse belastingbetaler, vindt ook
Van der Scheer. Maar, er is altijd wel
iemand in de wereld te vinden die
een terreinwagen voor een stunt
prijs kan aanbieden. Alleen krijg je
dan niet hetzelfde als waar Van der
Scheer jarenlang met Nederlandse
militairen aan heeft gebouwd; een
terreinwagen op maat gemaakt
voor deze krijgsmacht.
Dat is extra zuur voor Van der
Scheer, omdat defensie in veel
nota's de afgelopen jaren aangeeft
dat het de Nederlandse defensie
industrie wil laten opbloeien. „Dan
zou je dus juist een product moeten
kiezen die uitgedacht is met onze
eigen militairen en hier wordt ge
bouwd. Ook als het Nederlandse
product niet het goedkoopste is."
Die goedkoopste prijs van de order
staat wat Van der Scheer betreft ook
ter discussie. Hier laten bouwen le
vert Nederland namelijk economi
sche voordelen op en schept werk
gelegenheid, rekent Van der Scheer
voor. „De helft van wat onze auto
kost, komt uiteindelijk weer terug
in de staatskas. Er staan straks 350
mensen op de loonlijst die inkom
stenbelasting betalen. We dragen
btw af en winstbelasting. Dat geld
blijft allemaal in Nederland. We
kunnen deze auto straks misschien
gaan exporteren. Dat levert de
staatskas ook weer geld op."
Maar, deze voordelen worden
volgens Van der Scheer niet meege
wogen bij de uiteindelijke keuze
van de nieuwe terreinwagen. En
dus trekt hij aan de bel nu het nog
kan. Hij hoopt dat de politiek in ac
tie komt.
Frustratie
De vrees dat buitenlandse bedrij
ven er met deze en andere grote or
ders vandoor gaan, heeft niet alleen
deze ondernemer. Ook Neder
landse marinebouwers zijn doods
benauwd dat ze het nakijken heb
ben als de Koninklijke Marine de
komende jaren voor ruim 6 miljard
euro nieuwe schepen mag kopen.
Het gebeurde al eerder bij een be
stelling voor tweeduizend nieuwe
vrachtwagens. Het Zweedse Scania
mag ze leveren ten koste van het
- Producent Henk van der
Scheer
vrijdag 14 september 2018
GO
Droom van m ta ren n
Henk van der Scheer in de
Vector. FOTO KOEN VERHEIJDEN
Raymond Boere
Tiel