II
14 ZE
5000 kilometer
aan kabels
tussen België
en Rotterdam
TOEKOMST BUISLEIDINGENSTRAAT
Er kunnen
wellicht ook
pakketjes door de
buis
Een wijdverbreid misver
stand: de buisleidingen
straat is een betonnen
bak van Rotterdam naar
Antwerpen, die vol ligt
met dikke en dunne kabels en lei
dingen. Nee, het is geen betonnen
bak. Op de meeste stukken liggen
de leidingen gewoon naast elkaar
onder de grond. Alleen op kruis
punten met wegen, vaargeulen of
spoor zijn ondergrondse viaduc
ten en tunnels aangelegd.
De buisleidingenstraat is in de
jaren '70 aangelegd. De regering
streefde naar een verspreiding van
de industrie. Die dreigde samen te
klitten in Rotterdam en omgeving.
Door West-Brabant en Zeeland
aan te wijzen als ontwikkelgebied
kon de bedrijvigheid worden ver
spreid. De komst van industrieter
rein Moerdijk met een nieuwe
Shell-fabriek paste in dat beleid.
Ook in Zeeland (Vlissingen) en
Antwerpen groeide de industrie.
Door de uitbreiding van de chemi
sche industrie in deze regio's ont
stond al snel het besef dat het aan
tal buisleidingen ook zou groeien.
Ook de groei van het aantal (af
valwaterleidingen speelde een
rol.
In 1968 richtten Rotterdam en
de provincie Noord-Brabant zich
al tot het Rijk met de suggestie
nieuw te leggen leidingen te bun
delen. Toen nut en noodzaak wa-
ren aangetoond, was de vraag wie
het project ging betalen. Het Rijk
besloot de investering van 175 mil
joen gulden (80 miljoen euro)
voor te schieten. De gebruikers en
de exploitant zouden het geld later
terug betalen.
Om de leidingenstraat ruimte
lijk waar te kunnen maken, is op 11
maart 1972 de Nutswet aangeno
men. „Die maakte het mogelijk
om gronden te onteigenen. Maar
er is niks onteigend. Wellicht om
dat boeren het land boven de lei
dingen konden blijven gebrui
ken", zegt Inge Fortuin, plaatsver
vangend directeur van LSNed, het
bedrijf dat de straat beheert.
Al in 1971, nog vóór de Nutswet,
begon het graafwerk. De bureau
cratische 'rompslomp' mocht het
ondergronds transport immers
niet stagneren. De aanleg zou tot
1978 duren. Sindsdien wordt er
doorlopend aan de straat gewerkt.
„Deze is erg duurzaam", zegt
Annemieke Doornen van LSNed.
„Je merkt er niks van, je ziet er
niks van, je ruikt het niet. En toch
gaat er erg veel doorheen." De lei
dingen liggen in de grond. Alleen
bij kruisingen met water, spoor en
autowegen zijn kunstwerken ge
maakt. Boeren hebben in de regel
weinig moeite met de grond die ze
pachten van LSNed. Maar inten
sieve akker- of tuinbouw is niet
toegestaan. „Want dan is de
schade te groot als we er bij moe
ten zijn", legt Doornen uit.
Er zijn nu ongeveer dertig eige-
naren van leidingen. Soms liggen
er vijf, soms twintig naast elkaar.
Volgens Fortuin is er ruimte voor
veel meer buizen en leidingen.
Producten als ruwe olie, aardgas,
etheen, butaan, zuurstof en stik
stof vinden hun weg door de lei
dingenstraat.
Ook waterstof gaat erdoorheen.
In Rhoon is een aftakking gemaakt
voor auto's die op waterstof rijden.
Op Borchwerf in Roosendaal komt
er ook zo'n pompstation.
Er zijn ook veel waterleidingen,
voor zoet water vanuit de Bies-
bosch voor Zeeland bijvoorbeeld.
Op de Brabantse Wal zal een
deel van de 380 kV-leiding onder
gronds gaan. De combinatie van
alle leidingen heeft nog nooit pro
blemen opgeleverd.
De toekomst? Doornen sugge
reert: „Meer CO2 afvoeren naar
lege gasvelden op de Noordzee?
Pakketjes door een buis. Meer
transport van warmte tussen in
dustrie en woongebieden. Of de
hyperloop van Elon Musk?"
De Tesla-baas wil een transport
systeem ontwikkelen met va-
cuümtreinen die 1.000 km per uur
kunnen rijden.
vrijdag 14 september 2018
ZV
Er is nog genoeg ruimte
in'de ondergrondse'
Rotterdam/Antwerpen
Je merkt er niks van, je ziet er
niks van, je ruikt het niet. En
toch gaat er erg veel door de
buisleidingenstraat: van olie tot
waterstof.
Henk den Ridder
- Annemieke Doornen, LSNed
Tussen de Rotterdamse haven en Antwerpen worden dagelijks miljoenen liters gevaarlijke stoffen
heen en weer gepompt. Ondergronds, dus onzichtbaar, fotos lsned
De buisleidingenstraat heeft
een lengte van circa 73 kilo
meter en loopt van Rotterdam
tot de Belgische grens. Met
een breedte van 100 meter
gaat het om een gebied van in
totaal 800 hectare.
Met ongeveer 1.400 kilometer
aan leidingen (met een door
snee van 10-120 cm) en zo'n
5000 kilometer aan kabels, is
de leidingenstraat verant
woordelijk voor een groot deel
van het ondergronds trans
port in Nederland.
Ruim één derde van de jaar
lijkse import vanuit Rotterdam
vindt haar weg door de straat:
goed voor 230 miljoen ton per
jaar. In het tracé liggen tien
tunnels en achttien viaducten.
Langs de buisleidingenstraat
lopen 33 kilometer inspectie
wegen. Eén keer per week
vliegt een helikopter over het
tracé voor inspectie. Alle ver
anderingen worden dan ge
meld. Ook als er bijvoorbeeld
gepland onderhoud wordt uit
gevoerd.