II 14 ZE 5000 kilometer aan kabels tussen België en Rotterdam TOEKOMST BUISLEIDINGENSTRAAT Er kunnen wellicht ook pakketjes door de buis Een wijdverbreid misver stand: de buisleidingen straat is een betonnen bak van Rotterdam naar Antwerpen, die vol ligt met dikke en dunne kabels en lei dingen. Nee, het is geen betonnen bak. Op de meeste stukken liggen de leidingen gewoon naast elkaar onder de grond. Alleen op kruis punten met wegen, vaargeulen of spoor zijn ondergrondse viaduc ten en tunnels aangelegd. De buisleidingenstraat is in de jaren '70 aangelegd. De regering streefde naar een verspreiding van de industrie. Die dreigde samen te klitten in Rotterdam en omgeving. Door West-Brabant en Zeeland aan te wijzen als ontwikkelgebied kon de bedrijvigheid worden ver spreid. De komst van industrieter rein Moerdijk met een nieuwe Shell-fabriek paste in dat beleid. Ook in Zeeland (Vlissingen) en Antwerpen groeide de industrie. Door de uitbreiding van de chemi sche industrie in deze regio's ont stond al snel het besef dat het aan tal buisleidingen ook zou groeien. Ook de groei van het aantal (af valwaterleidingen speelde een rol. In 1968 richtten Rotterdam en de provincie Noord-Brabant zich al tot het Rijk met de suggestie nieuw te leggen leidingen te bun delen. Toen nut en noodzaak wa- ren aangetoond, was de vraag wie het project ging betalen. Het Rijk besloot de investering van 175 mil joen gulden (80 miljoen euro) voor te schieten. De gebruikers en de exploitant zouden het geld later terug betalen. Om de leidingenstraat ruimte lijk waar te kunnen maken, is op 11 maart 1972 de Nutswet aangeno men. „Die maakte het mogelijk om gronden te onteigenen. Maar er is niks onteigend. Wellicht om dat boeren het land boven de lei dingen konden blijven gebrui ken", zegt Inge Fortuin, plaatsver vangend directeur van LSNed, het bedrijf dat de straat beheert. Al in 1971, nog vóór de Nutswet, begon het graafwerk. De bureau cratische 'rompslomp' mocht het ondergronds transport immers niet stagneren. De aanleg zou tot 1978 duren. Sindsdien wordt er doorlopend aan de straat gewerkt. „Deze is erg duurzaam", zegt Annemieke Doornen van LSNed. „Je merkt er niks van, je ziet er niks van, je ruikt het niet. En toch gaat er erg veel doorheen." De lei dingen liggen in de grond. Alleen bij kruisingen met water, spoor en autowegen zijn kunstwerken ge maakt. Boeren hebben in de regel weinig moeite met de grond die ze pachten van LSNed. Maar inten sieve akker- of tuinbouw is niet toegestaan. „Want dan is de schade te groot als we er bij moe ten zijn", legt Doornen uit. Er zijn nu ongeveer dertig eige- naren van leidingen. Soms liggen er vijf, soms twintig naast elkaar. Volgens Fortuin is er ruimte voor veel meer buizen en leidingen. Producten als ruwe olie, aardgas, etheen, butaan, zuurstof en stik stof vinden hun weg door de lei dingenstraat. Ook waterstof gaat erdoorheen. In Rhoon is een aftakking gemaakt voor auto's die op waterstof rijden. Op Borchwerf in Roosendaal komt er ook zo'n pompstation. Er zijn ook veel waterleidingen, voor zoet water vanuit de Bies- bosch voor Zeeland bijvoorbeeld. Op de Brabantse Wal zal een deel van de 380 kV-leiding onder gronds gaan. De combinatie van alle leidingen heeft nog nooit pro blemen opgeleverd. De toekomst? Doornen sugge reert: „Meer CO2 afvoeren naar lege gasvelden op de Noordzee? Pakketjes door een buis. Meer transport van warmte tussen in dustrie en woongebieden. Of de hyperloop van Elon Musk?" De Tesla-baas wil een transport systeem ontwikkelen met va- cuümtreinen die 1.000 km per uur kunnen rijden. vrijdag 14 september 2018 ZV Er is nog genoeg ruimte in'de ondergrondse' Rotterdam/Antwerpen Je merkt er niks van, je ziet er niks van, je ruikt het niet. En toch gaat er erg veel door de buisleidingenstraat: van olie tot waterstof. Henk den Ridder - Annemieke Doornen, LSNed Tussen de Rotterdamse haven en Antwerpen worden dagelijks miljoenen liters gevaarlijke stoffen heen en weer gepompt. Ondergronds, dus onzichtbaar, fotos lsned De buisleidingenstraat heeft een lengte van circa 73 kilo meter en loopt van Rotterdam tot de Belgische grens. Met een breedte van 100 meter gaat het om een gebied van in totaal 800 hectare. Met ongeveer 1.400 kilometer aan leidingen (met een door snee van 10-120 cm) en zo'n 5000 kilometer aan kabels, is de leidingenstraat verant woordelijk voor een groot deel van het ondergronds trans port in Nederland. Ruim één derde van de jaar lijkse import vanuit Rotterdam vindt haar weg door de straat: goed voor 230 miljoen ton per jaar. In het tracé liggen tien tunnels en achttien viaducten. Langs de buisleidingenstraat lopen 33 kilometer inspectie wegen. Eén keer per week vliegt een helikopter over het tracé voor inspectie. Alle ver anderingen worden dan ge meld. Ook als er bijvoorbeeld gepland onderhoud wordt uit gevoerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 42