29 mét vertrehgarantie baar waren gemaakt", licht Volf toe. „Ik ging langs bij haarvrienden, na bestaanden en omroeparchieven. Ik kreeg van iedereen die ik benaderde alle medewerking. Haar dierbaren vonden het een goed idee dat Maria nu eens via al die opnamen haar ei gen verhaal kon vertellen." Persmeute De regisseur zegt dat er twee versies van de zangeres waren: Maria en Cal las. „Als Callas was zij de ster, Maria was de privépersoon. Uit haar inter views, zoals met BBC-interviewer David Frost, blijkt hoe zij met veel zelfkennis over zichzelf praat. Zij be greep goed dat zij kwetsbaar was. Per slot van rekening was Maria in de jaren 50 een makkelijk doelwit van de pers, die haar op elk moment kon lastigvallen." Volgens de cineast had Callas tij dens haar leven beter beschermd moeten worden. „Zij had bijvoor beeld niet eens een publiciteitsagent in dienst die haar wellicht tegen veel roddeljournalisten had kunnen be schermen. Ik gebruik veel beelden van vliegvelden, waar zij bestormd wordt door een persmeute die haar omringde en allerlei vragen kon stel len. Zij was in dat opzicht vogelvrij." Ook haar enige echtgenoot Giovanni Battista Meneghini liet haar vaak aan haar lot over. „Hij liet haar veel te vaak optreden. Dat heeft haar in me nig opzicht gesloopt. Iemand had haar tegen zichzelf in bescherming moeten nemen." Ook haar verhouding met de steenrijke Griekse reder Aristoteles Onassis werd breed uitgemeten in de media. De film van Volf bevat opval lend veel vakantieopnamen van het liefdeskoppel, voornamelijk op de luxe jachten van de miljonair. „Maria hield erg van hem, zo blijkt uit haar brieven en memoires. Dat hij haar op een gegeven moment liet vallen voor Jacqueline Kennedy (de weduwe van president Kennedy, red.) was voor Maria een grote schok. Haar voorspelling dat Onassis ooit bij haar terug zou komen, kwam trou wens uit." Wat Volf intrigeerde aan Callas was de keuze van haar operarollen. „Die lijken inderdaad autobiografisch bepaald te zijn. Toen zij met Onassis had gebroken, zette zij de rol van Haar man liet haar veel te vaak optreden. Dat heeft haar in menig opzicht gesloopt Carmen op haar repertoire. Over de zigeunervrouw die nog liever sterft dan dat zij terugkeert naar haar ge liefde die haar in de steek heeft gelaten." In tegenstelling tot vergelijkbare documentaires laat Volf in zijn film de aria's van Callas van begin tot einde horen. Meestal worden door regisseurs slechts flarden getoond, om het verhaal vaart te geven. Volf: „Tot mijn spijt heb ik Callas nooit zien optreden. Daarom laat ik haar in mijn film zo veel mogelijk zingen. Zo kunnen mijn lotgenoten die haar niet op het toneel hebben gezien, in de bioscoopzaal toch een indruk krijgen van wat zij in haar mars had." Hei&beocrdelmg; Zeer goed! slechts woensdag 12 september 2018 INBEGREPEN 7 hotelovernachtingen in 3* hotels 7 maal ontbijt en diner Stadsrondrit en-wandeling Rome Stadswandeling Florence Vervoer per Comfort Class touringcar VERTREKDATA EN PRI3ZEN 21, 28 septemberVOLGEBOEKT 8 oktober €399,- 20 oktober€399,- Callas, onder meer met Onassis (tweede van rechts en uiterst links). FOTO 'S TULLY POTTER COLLECTION, FILMDEPOT, OLAUDE POIRIER. UPI, AKG-IMAGES EN ERIO PICCAGLIANI Regisseur Tom Volf Ga mee met Effeweg.nl naar de mooiste steden van Italië. U bezoekt als eerste Venetië. De romantische stad in de lagune met haar vele bruggen, kanalen en gondels. Vervol gens rijden we naar de hoofdstad Rome. Een waar openluchtmuseum met talloze monu menten zoals het Forum Romanum, het Colosseum, de Trevi-fontein, Spaanse trappen en het Vaticaan. Tot slot bezoeken we de Kunststad Florence, waar u ogen tekort komt. Een fantastische rondreis door La BelLa Italia! PROGRAMMA Dagl Heenreis Dag 2 Aankomst Italië Dag 3 Vrije dag of dagtocht Venetië Dag h Orvieto Dag 5 Rome Dag 6 Kunststad Florence Dag 7 Vertrek Italië Dag 8 Terugreis 99 beoordelingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 29