Heen de begintune al zorgt voor een hui vering, van spanning en genot. Taa-da- da-da, taa-da-da-daa-daa! Daar komen ze aan gegaloppeerd! Floris op zijn grote donkere paard voorop, Sindala daar net achter, zijn kleinere fjord ter aansporing nog eens links-rechts met de teugels op de nek slaand. Nog geen minuut later zijn we al on dergedompeld in een van de avonturen van onze blonde ridder en zijn Indische metgezel, ergens rond het jaar 1500, de late middeleeuwen. Lopen ze recht in een hinderlaag van die dikke sergeant-met- sik van hertog Van Gelre. Hoe gaan ze zich daar nou uit redden? Op zo'n zondagavond in het najaar van 1969 stond Nederland even stil. Natuur lijk had je Ivanhoe, en - zoals we op straat zongen: 'Ik ben Thierry de Slingeraar, ik slinger de hele boel in elkaar'. Maar dit was een ridder van eigen bodem! Nooit zou een film of serie later een verpletterender indruk maken dan Floris. Een jeugdserie? In honderdduizenden woonkamers in Nederland keek de hele familie ademloos toe. De - slechts - twaalf afleveringen van Floris vormden dat jaar de absolute kijkcijfertop, met 3 miljoen kijkers en meer. Ja ja; er waren in die tijd maar twee zenders. Aan de andere kant: we waren nog maar met z'n 13 miljoenen, van wie een aanzienlijk deel nog geen tv had of van de kerk niet op zondag mocht kijken. Bij ons thuis zaten we op het randje: geen sport op zondag; het nieuws of een serie op de zondagavond kon net. Maar al te lief verruilde ik die kriebelende zon dagse kleren voor mijn pyjama voordat Floris begon. Daarna wel meteen tanden poetsen en naar bed, al had je nog hon derden vragen. 'Kan een fakir echt een touw zomaar omhoog laten gaan?' De beelden spookten nog uren door m'n hoofd voordat ik de slaap kon vatten. Want Floris was bloed-stol-lend span nend. Een paar beelden staan voor eeuwig in het geheugen gegrift. De jammerende soldaten van Van Gelre die vastgebonden aan molenwieken door de lucht suizen. De krakende pijnbank waarop een bond genoot wat wordt opgerekt. De Koperen Hond, het beruchte kanon dat kasteel 01- denstein op zeker zou vernietigen maar door een list van Sindala bij het eerste schot zelf ontploft. 'Mam, zijn die solda ten bij dat kanon nou echt dood?' En natuurlijk Lange Pier, zwaaiend met dat belachelijk grote zwaard van wel twee meter. Hij is altijd te sterk, maar ook ont zettend bijgelovig. Daar weet Sindala wel raad mee. Hij laat chimpansee Jeroen ver momd als een monstertje uit een schilde rij van Jeroen Bosch de tent binnenslui pen van Lange Pier. Die houdt Jeroen Bosch in de tent vast. Jeroen Bosch! De Vlaams-Nederlandse schilder duikt als personage zomaar op in Floris. Daar had je als kind natuurlijk geen enkel besef van. Net als van enkele andere personages die destijds daadwerkelijk hebben bestaan, zoals Van Gelre en zijn veldheer Van Rossum. Dat de Friese vrij heidsstrijder Grutte Pier werd neergezet als de bijgelovige dommekracht Lange Pier, leverde een stroom boze brieven uit Friesland op aan het adres van de NTS, de voorloper van de NOS die de serie produ ceerde. Daarover was op voorhand al veel te doen, want de omroepen vonden het maar niks. De NTS was er voor het nieuws en de sport, toch niet om een jeugdserie te maken? Maar directeur Carel Enkelaar drukte zijn plan door, mede onder het mom van historische educatie. Om dat te onderbouwen zond de NTS 's middags een kwartiertje uit waarin de historische context en thema tiek van de aflevering van die avond werd belicht. Iconisch Eerlijk is eerlijk: bekijk je vijftig jaar na dato de serie - hij staat gewoon op You- Tube - dan krab je je wel even achter de oren. Heb ik hier als jochie van 7 van wakker gelegen? De conversaties, de vechtscènes, wondertjes als het rechtop staande touw: het komt nu knullig en traag over. Ook is de verbeelding in al die jaren met me op de loop gegaan. Zeker weten dat die dokters met hun enge snavelmas kers pestlijders met afzichtelijke wonden wegsleepten? In werkelijkheid valt één in verband gewikkelde patiënt op kolde rieke wijze van een brancard, geen wond of spatje bloed te zien. De pest komt in de hele aflevering niet eens voor. Zo zou je Floris anno 2018 makkelijk kunnen afserveren, maar dat doet deze zwart-witproductie geen recht. Want Floris is om meer dan één reden een ico nische serie. Om te beginnen was ze simpelweg baanbrekend: een Neder landse serie die vrijwel volledig op bui tenlocaties is opgenomen (onder meer kasteel Doornenburg, slot Loevestein en de Ginkelse Heide), vol actiescènes zon der trucages. Aan die molenwieken hin gen echte acteurs dan wel stuntmannen. Rutger Hauer neemt zelf van 5 of 6 meter hoog een snoekduik in de ondiepe kas teelgracht. Tot verbazing van iedereen, de stuntmannen voorop. Dit was wel even andere koek dan zo'n bordkartonnen jeugdserie als Swiebertje. Voor onze tere kinderzieltjes was Floris een aardverschuiving. Ook zonder bloed en doden was het levensecht genoeg. Gasbel Het scenario van Gerard Soeteman was voor Nederlandse tv-begrippen onge kend origineel. Weliswaar had hij nog nooit een filmscenario geschreven, maar als vertaler en ondertitelaar bij de NTS had hij veel opgestoken van de verhaalstructuur van succesvolle buiten landse series. Behalve historische perso nen bevatten zijn verhalen ook knipoog jes naar actuele zaken. Zo linkt hij zijn idee van de brandende sloot met borrelend moerasgas aan de vondst van de gasbel bij Slochteren in 1959. Ook niet onaardig: op zoek naar een verrader stuitten Floris en Sindala op een soldaat van Duitse origine die tegen middernacht zijn laarzen nog staat schoon te maken. Zijn verweer: „Heeft u ooit een Duitse soldaat met vuile laarzen gezien?" En dan slaat hij beide hakken tegen elkaar. Ook hier helpt een list van Sindala uit eindelijk de verrader - nee, het was niet de Duitser - te ontmaskeren. Sindala, wat zou Floris zijn zonder hem? Vrijwel altijd is hij degene die hen uit de penarie helpt, terwijl hij ook in de vechtscènes zijn mannetje staat. Niet voor niets had Soe- Snaveldokters Dreigend met ziektes glippen Floris en Sindala langs de bange poortwachter. 301 zaterdag 8 september 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 96