Hugo Borst schreef bijna vier jaar lang over zijn dementerende moeder. Met haar overlijden komt een eind aan de kroniek 'Mijn ma'. \a ma's dood op 17 augustus ben ik overspoeld met hart verwarmende berichten. Die hebben mij en mijn familie goed gedaan. Ik voel me een beetje schuldig dat ik niet iedereen persoon lijk kan terugschrijven. Maar weet dat elke brief of mail door mij is gelezen. Dank, lieve lezer, dat u zo openhartig was. De persoonlijke verhalen onder streepten dat Laurens, Jackie, Karina en ik niet als enigen aan het mantel zorgen waren. Bij dezen spreek ik mijn innige dank uit dat u de afgelopen vier jaar met ma heeft meegeleefd. Ik heb ze niet geteld, maar ik vermoed dat ik tussen de 160 en 170 afleveringen heb geschreven. Fotograaf Margi Geer links, een vriendin van ons, heeft ma al die jaren liefdevol en treffend geportretteerd, alsof het haar eigen moeder was van wie zij nooit af scheid heeft kunnen nemen. Margi maakte niet alleen de foto's, ze zorgde goed voor ma en gaf en passant de andere bewoners het gevoel dat ze belangrijk waren. Het was mijn wens dat ma gezien werd. Wat me dreef was bezorgdheid om haar lot, aangevuld met dank baarheid en trots. Ik wilde u vertellen hoe ze ooit was: een levendige, pittige en zorgzame moeder. Maar ik wilde ook verslag doen hoe ze werd: ver geetachtig, angstig, geestelijk en li chamelijk gehandicapt. Meestal heb ik mijn kronieken lichtvoetig gehou den. Ik vond dat dat moest. Er wordt op een woongroep van een verpleeg huis best gelachen, hoor. Pas hele maal aan het eind werden mijn stukken zwaarder. Ma in die laatste fase van haar ziekte te zien, die totale ontluistering, ik kon er slecht tegen. Ik deelde haar kwetsbaarheid met u omdat mijn moeder zelf zo gefasci neerd was door de sloophamer van meneer Alzheimer. Ze zag haar schoonmoeder en dierbare zussen van dichtbij afgebroken worden. Ik had op mijn netvlies staan hoe mijn moeder hen liefdevol verzorgde en slim afleidde. Daarom was het man telzorgen geen kunst voor mij. Ik kopieerde slechts mijn eigen moeder. Wat ik een tijd niet doorhad is dat ma voor sommige lezers de belicha ming was van hun eigen zieke ouder of partner. Ik kreeg veel berichten van mantelzorgers die in hetzelfde schuitje zaten of hadden gezeten. An deren schreven of vertelden dat mijn moeder voorliep op hun eigen de mente moeder en dat wat ik be schreef leerzaam en troostrijk was. Die wetenschap gaf ma's rotziekte op de een of andere manier zin. De kronieken resulteerden in twee boeken, Ma en Ach, moedertje. In het najaar van 2019 volgt het laatste deel van de trilogie, een verslag van ma's laatste jaar. In dat boek zal ik ook beschrijven wat de gevolgen zijn geweest van de schijnwerpers die vol op mijn moeder waren gericht. Joke Borst-Huijsdens werd van micro macro. Ineens had ik het niet alleen over haar, maar over haar en haar lotgenoten, over haperende ouderen zorg in Nederland, over verpleeg huizen die in gebreke bleven en over de steken die de politiek liet vallen. Het leidde tot het initiatief Scherp op Ouderenzorg en een politiek manifest, waarbij mijn strijdmakker Carin Gae- mers de drijvende kracht en het intel lect is. Carin is een machtige steun en toeverlaat. Het grappige is achteraf: het ging allemaal vanzelf. Dat het activistisch en politiek werd, is nooit de bedoe ling geweest, al weet ik zeker dat mijn moeders gevoel voor onrechtvaardig heid - genetisch overgedragen en diep in mij verankerd - een zet heeft gegeven. Veel mensen vragen nu of ik me wel blijf inzetten voor de kwetsbare ouderen. Jazeker. Ik beschouw het als een morele plicht. Hoogstwaarschijn lijk schuif ik samen met Carin Gae- mers een beetje op; in de Thuiszorg gaat het bepaald niet goed. Dus kan ik toch nog stellen: wordt vervolgd. Dag, lieve, trouwe lezers. II magazine 21 Duizendmaal dank H Reageren? magazine@persgroep.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 87