ALS IK EEN ETENTJE HEB MET VRIENDEN, MOET HET GAAN OVER DINGEN WAAROVER WE HET ONEENS ZIJN Draait Door hem en zijn evenzeer jonge collega's Pieter Derks en Martijn Koning benaderden om het tv-programma met een stand-up van drie minuten op te luis teren. Zuchtend: „DWDD, dat was zo'n ge weldig monster. Ik was er niet klaar voor. Pieter zei wel 'ja' en toen ik zag wat een succes hij had, werd ik gek. Ik dacht: ik beland in de goot, ik zal me altijd dat ene telefoontje herinneren. Ik had me erbij neergelegd; het is voorbij Peter, je hebt je kans gehad." Toen hij het seizoen daarna opnieuw werd benaderd, hapte hij wel toe. Zijn optredens leverden hem een grote naamsbekendheid en een forse schare fans op. „Een ding nam ik me voor: ik preek niet voor eigen parochie. Ga het zo min mogelijk over de PW hebben. Dat is bij de BNNVARA té makkelijk. Ik was trou wens wel klaar met die boze blanke man, ik heb het liever over de witte linkse ver ongelijkte vrouw. Neem rapper Boef die dit jaar een lift kreeg van drie vrouwen toen hij met een lekke band langs de kant van de weg stond. Kechs noemde hij hen, hoeren. Hoe saai is het om te betogen dat zoiets schan dalig is. Natuurlijk vind ik dat. Maar het is veel interessanter aan te tonen hoe wij mannen stiekem denken. Als ik door een vrouw wordt aangere den denk ook ik: kuthoer. De boze mails stroomden natuurlijk binnen. Maar caba ret moet amoreel zijn. Het liefst lees ik columns waarmee ik het radicaal oneens ben. Zo bepaal je je eigen standpunt. Bij Leon de Winter in De Telegraaf is de sla- gingskans het grootst. En ja, ik houd van stangen. Als ik een etentje met vrienden heb, moet het gaan over onderwerpen waarover we het vooral oneens zijn." MeToo Later was alles beter beleeft in november in het DeLaMar Theater zijn première. De voorstelling is net als zijn eersteling geregisseerd door Ruut Weissman. De voormalig directeur van de Kleinkunst academie kreeg zijn portie mee van de Me Too-discussie en werd, onder ande ren door Karin Bloemen, beschuldigd van seksuele intimidatie. Voor het eerst kiest Peter Pannekoek zijn woorden zorgvuldig, weegt hij zijn zinnen en maakt zijn geestdriftige ver teltrant plaats voor een bezonnen be toog. Paspoort Peter Pannekoek „Natuurlijk heb ik tijdens de storm van Me Too met Ruut gesproken. Hij is mijn vaste regisseur. Ik vroeg me af of het gedoe rond Ruut mijn voorstelling zou schaden. Maar ik geloof ook in vriend schap. Wat is die waard als je je meteen van iemand afkeert die, zonder dat er een rechter aan te pas is gekomen, door de samenleving wordt veroordeeld? Ik hoop dat mijn vrienden bij me blijven als mij ooit zoiets overkomt." Zeker, de Me Too-beweging vindt hij 'broodnodig'. „De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is onmiskenbaar. Mannen zijn zich te weinig bewust van hun macht. Als een vrouw aangifte doet van verkrachting, krijgt ze twee weken bedenktijd. 'Denk er nog even over na, misschien bedoelde hij het niet zo.' Bij abortus is dat vijf dagen. Dan weet je: deze wetten zijn gemaakt door mannen." Maar het stoort hem dat 'wij', de pu blieke opinie, 'politie, officier van justitie, rechter en executeur in één zijn'. „Wat willen we? Als iemand de gevangenis verlaat moet hij zo snel mogelijk deelne men aan de samenleving. Bij Me Too lijkt het erop dat je nooit meer mag meedoen. Willen we een beroepsverbod? Mensen raken hun baan, hun bestaan kwijt. Het ergste is dat we de schade niet meer zien die we berokkenen. We zijn van moraalridders veranderd in moraal- drones. Zitten achter onze pc, tikken iets, drukken op verzenden en de drone vliegt weer door. Ik mis soms de schandpaal. Die was barbaars, maar het dorpsplein besefte op een zeker moment wel: hij heeft genoeg rotte eieren en tomaten naar z'n kop ge kregen. Het is genoeg geweest." In zijn nieuwe show komt het thema nadrukkelijk voorbij. „Later was alles beter gaat over menselijk onvermogen, over onze duistere kant. Ik houd een pleidooi voor een wereld waarin ook plaats is voor hufterigheid. Dat klinkt misschien raar, maar ik mis mededogen. Ik wil nu eens niet opkomen voor de mensen aan de on derkant van de samenleving, maar voor de mensen die aan de zijkant staan. Die niet meer mogen meedoen. Eén misstap op Twitter, hoe lang gele den ook, en je bent volledig fout. Ik vind: we zijn allemaal goed én fout. We zijn al lemaal gemankeerd. Soms geef je een troostrijke knuffel, soms steek je een mes in iemands rug. Dat is wie we zijn. We claimen onterecht morele superioriteit en perfectie. Als je met het morele bewustzijn van nu terugkijkt op het verleden, blijft er nooit iets overeind. Over honderd jaar worden de standbeelden van Johan Cruijff en Willem van Hanegem omver getrokken omdat ze vlees aten. Ik eet ook vlees, maar ik ben ervan overtuigd dat de bio-industrie over een eeuw de schandvlek van onze tijd is. Zoals wij nu kijken naar de holocaust en het slavernijverleden. Net zoals we ons over tweehonderd jaar zullen afvragen waarom we robots nooit rechten hebben gegeven." Maar de titel verwijst ook nadrukkelijk naar zijn persoonlijk leven. „Ik ben van het plannen maken. Je hebt mensen die in het nu leven, mindfulness, en mensen die uitsluitend in het verleden leven. Die vreselijke nostalgische fetisj van 'vroeger was alles beter...' Ik geloof heilig in voorpret, ben er dol op. Ik plan een vakantie, een etentje en verheug me er wekenlang op. En natuur lijk, het valt altijd tegen. Maar voor één moment van teleurstelling heb ik maan denlang plezier gehad. Noem mij maar mindful later." Geboren: 30 juni 1986 in Hilversum. Opleiding: VWO. Carrière: Begint als stand- upcomedian met bescheiden optre dens in heel Neder land. Sinds 2007 als vaste comedian verbonden aan de Comedy Train. Schrijft voor onder meer Koefnoen, The Daily Show en Dit was het nieuws van dat laatste pro gramma is hij te genwoordig team captain. Maakt tussen september 2014 en september 2016 naam als vaste komiek van De Wereld Draait Door. Debuteert in 2015 met zijn eer ste avondvullende voorstelling, Zacht van binnen. In no vember gaat zijn tweede show Later was alles beter is première. Privé Vrijgezel. Kijk op de site bij /video In deze video bezoekt Peter Pannekoek Artis. Hij blijkt vooral geïnteresseerd in de stokstaartjes, omdat die zo paniekerig zijn en hij zelf ook niet vies is van een beetje onrust. De try-outs van Later was alles beter beginnen op 20 september. magazine 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 79