ALS IK EEN
ETENTJE
HEB MET
VRIENDEN,
MOET HET
GAAN OVER
DINGEN
WAAROVER
WE HET
ONEENS
ZIJN
Draait Door hem en zijn evenzeer jonge
collega's Pieter Derks en Martijn Koning
benaderden om het tv-programma met
een stand-up van drie minuten op te luis
teren.
Zuchtend: „DWDD, dat was zo'n ge
weldig monster. Ik was er niet klaar voor.
Pieter zei wel 'ja' en toen ik zag wat een
succes hij had, werd ik gek. Ik dacht: ik
beland in de goot, ik zal me altijd dat ene
telefoontje herinneren. Ik had me erbij
neergelegd; het is voorbij Peter, je hebt je
kans gehad." Toen hij het seizoen daarna
opnieuw werd benaderd, hapte hij wel
toe. Zijn optredens leverden hem een
grote naamsbekendheid en een forse
schare fans op.
„Een ding nam ik me voor: ik preek
niet voor eigen parochie. Ga het zo min
mogelijk over de PW hebben. Dat is bij
de BNNVARA té makkelijk. Ik was trou
wens wel klaar met die boze blanke man,
ik heb het liever over de witte linkse ver
ongelijkte vrouw.
Neem rapper Boef die dit jaar een lift
kreeg van drie vrouwen toen hij met een
lekke band langs de kant van de weg
stond. Kechs noemde hij hen, hoeren. Hoe
saai is het om te betogen dat zoiets schan
dalig is. Natuurlijk vind ik dat. Maar het is
veel interessanter aan te tonen hoe wij
mannen stiekem denken.
Als ik door een vrouw wordt aangere
den denk ook ik: kuthoer. De boze mails
stroomden natuurlijk binnen. Maar caba
ret moet amoreel zijn. Het liefst lees ik
columns waarmee ik het radicaal oneens
ben. Zo bepaal je je eigen standpunt. Bij
Leon de Winter in De Telegraaf is de sla-
gingskans het grootst. En ja, ik houd van
stangen. Als ik een etentje met vrienden
heb, moet het gaan over onderwerpen
waarover we het vooral oneens zijn."
MeToo
Later was alles beter beleeft in november
in het DeLaMar Theater zijn première.
De voorstelling is net als zijn eersteling
geregisseerd door Ruut Weissman. De
voormalig directeur van de Kleinkunst
academie kreeg zijn portie mee van de
Me Too-discussie en werd, onder ande
ren door Karin Bloemen, beschuldigd
van seksuele intimidatie.
Voor het eerst kiest Peter Pannekoek
zijn woorden zorgvuldig, weegt hij zijn
zinnen en maakt zijn geestdriftige ver
teltrant plaats voor een bezonnen be
toog.
Paspoort
Peter
Pannekoek
„Natuurlijk heb ik tijdens de storm van
Me Too met Ruut gesproken. Hij is mijn
vaste regisseur. Ik vroeg me af of het
gedoe rond Ruut mijn voorstelling zou
schaden. Maar ik geloof ook in vriend
schap. Wat is die waard als je je meteen
van iemand afkeert die, zonder dat er een
rechter aan te pas is gekomen, door de
samenleving wordt veroordeeld? Ik hoop
dat mijn vrienden bij me blijven als mij
ooit zoiets overkomt."
Zeker, de Me Too-beweging vindt hij
'broodnodig'. „De ongelijkheid tussen
mannen en vrouwen is onmiskenbaar.
Mannen zijn zich te weinig bewust van
hun macht. Als een vrouw aangifte doet
van verkrachting, krijgt ze twee weken
bedenktijd. 'Denk er nog even over na,
misschien bedoelde hij het niet zo.' Bij
abortus is dat vijf dagen. Dan weet je:
deze wetten zijn gemaakt door mannen."
Maar het stoort hem dat 'wij', de pu
blieke opinie, 'politie, officier van justitie,
rechter en executeur in één zijn'. „Wat
willen we? Als iemand de gevangenis
verlaat moet hij zo snel mogelijk deelne
men aan de samenleving. Bij Me Too lijkt
het erop dat je nooit meer mag meedoen.
Willen we een beroepsverbod? Mensen
raken hun baan, hun bestaan kwijt.
Het ergste is dat we de schade niet
meer zien die we berokkenen. We zijn
van moraalridders veranderd in moraal-
drones. Zitten achter onze pc, tikken iets,
drukken op verzenden en de drone vliegt
weer door.
Ik mis soms de schandpaal. Die was
barbaars, maar het dorpsplein besefte op
een zeker moment wel: hij heeft genoeg
rotte eieren en tomaten naar z'n kop ge
kregen. Het is genoeg geweest."
In zijn nieuwe show komt het thema
nadrukkelijk voorbij. „Later was alles beter
gaat over menselijk onvermogen, over
onze duistere kant. Ik houd een pleidooi
voor een wereld waarin ook plaats is voor
hufterigheid. Dat klinkt misschien raar,
maar ik mis mededogen. Ik wil nu eens
niet opkomen voor de mensen aan de on
derkant van de samenleving, maar voor
de mensen die aan de zijkant staan. Die
niet meer mogen meedoen.
Eén misstap op Twitter, hoe lang gele
den ook, en je bent volledig fout. Ik vind:
we zijn allemaal goed én fout. We zijn al
lemaal gemankeerd. Soms geef je een
troostrijke knuffel, soms steek je een mes
in iemands rug. Dat is wie we zijn. We
claimen onterecht morele superioriteit
en perfectie.
Als je met het morele bewustzijn van
nu terugkijkt op het verleden, blijft er
nooit iets overeind. Over honderd jaar
worden de standbeelden van Johan
Cruijff en Willem van Hanegem omver
getrokken omdat ze vlees aten.
Ik eet ook vlees, maar ik ben ervan
overtuigd dat de bio-industrie over een
eeuw de schandvlek van onze tijd is.
Zoals wij nu kijken naar de holocaust en
het slavernijverleden. Net zoals we ons
over tweehonderd jaar zullen afvragen
waarom we robots nooit rechten hebben
gegeven."
Maar de titel verwijst ook nadrukkelijk
naar zijn persoonlijk leven. „Ik ben van
het plannen maken. Je hebt mensen die
in het nu leven, mindfulness, en mensen
die uitsluitend in het verleden leven. Die
vreselijke nostalgische fetisj van 'vroeger
was alles beter...'
Ik geloof heilig in voorpret, ben er dol
op. Ik plan een vakantie, een etentje en
verheug me er wekenlang op. En natuur
lijk, het valt altijd tegen. Maar voor één
moment van teleurstelling heb ik maan
denlang plezier gehad. Noem mij maar
mindful later."
Geboren:
30 juni 1986
in Hilversum.
Opleiding:
VWO.
Carrière:
Begint als stand-
upcomedian met
bescheiden optre
dens in heel Neder
land. Sinds 2007
als vaste comedian
verbonden aan de
Comedy Train.
Schrijft voor onder
meer Koefnoen,
The Daily Show en
Dit was het nieuws
van dat laatste pro
gramma is hij te
genwoordig team
captain. Maakt
tussen september
2014 en september
2016 naam als
vaste komiek van
De Wereld Draait
Door. Debuteert in
2015 met zijn eer
ste avondvullende
voorstelling, Zacht
van binnen. In no
vember gaat zijn
tweede show Later
was alles beter is
première.
Privé
Vrijgezel.
Kijk op de
site bij /video
In deze video
bezoekt Peter
Pannekoek Artis.
Hij blijkt vooral
geïnteresseerd in
de stokstaartjes,
omdat die zo
paniekerig zijn en
hij zelf ook niet
vies is van een
beetje onrust.
De try-outs van Later was alles beter
beginnen op 20 september.
magazine 13