'Ik wil nog eens Jane Austen in het Engels lezen Smeltkroes van intriges In twaalf maanden tijd schreef Willem Asman een verhaal van 300.000 woorden, knipte de om vangrijke tekst op in drie grote stukken en de trilogie over de schimmige organi satie Rebound was geboren. Zijn monsterklus bleef niet onopgemerkt. Voor het eerste deel, Enter, ont ving Asman in juni de Gouden Strop. In diezelfde maand verscheen het slot, Exit (Ambo Anthos, 20). In de trilogie lezen we hoe het Tyler, het jonge Amerikaanse meisje uit Asmans debuut De Cassan dra Paradox (2006) dat door de CIA wordt verraden, in de afgelopen jaren is vergaan. Ze is ondergedo ken en wordt door Rebound van een nieuwe iden- MAN titeit voorzien. Ruim duizend pagina's later is ze doorgedrongen tot de top van de organisatie, ze is een van de vier 'ringdragers' die het beleid bepalen. In het boek figureren ook mensen van vlees en bloed. In Enter lezen we dat met onderwereld koning Stanley Hillis een deal in de maak was voordat hij begin februari 2011 in Watergraafsmeer werd geliquideerd. En Asman beschrijft in het slot de ware toedracht achter de val van Dominique Strauss-Kahn, toenmalig IMF-topman en seksfees tenbezoeker. De drie Rebound-thrillers vallen lastig afzon derlijk te lezen. De smeltkroes van intriges en complotten, het optreden van de CIA en de Mossad, de opkomst en ondergang van vele perso nages vereisen de volle aandacht van de lezer. In Exit wordt overigens behoorlijk veel afgekletst en dat gaat enigszins ten koste van de actie. Desondanks kan voor Asman alleen maar eerbie dig de hoed worden afgenomen als waardering voor deze verrijking van het thrillergenre. Schrijver leest Ik lees nu Wat ik zelf had willen schrijven Wélk boek heeft je leven veranderd? Wat ik wil herlezen In mijn jeugdjaren verslonden magazine 37 THRILLER WILLEM ASM AN, REBOUND-TRILOGIE PM Peter Kuijt Van filmmaker en schrijver Peter Delpeut verscheen zojuist In het zwart van de spiegel, een roman over een filmmaker die lijdt aan een oog kwaal, waardoor zijn blikveld vernauwt. „Pnin van Vladimir Nabokov. Als ik een project af heb, raak ik altijd een beetje ontheemd. In dat geval grijp ik meestal naar een klassie ker. Ik hou erg van figuren zoals professor Pnin. Mensen die er gens in hun leven een verkeerde afslag hebben genomen en daar de rest van hun leven aan vastzit ten. Vooral het verborgen verdriet van zulke mensen waar de wereld vaak een beetje meewarig naar kijkt, spreekt me aan." „Ik was stikjaloers toen ik Het meten van de wereld van Daniël Kehlmann las, over de tegenstel ling tussen twee 19de-eeuwse wetenschappers, de ontdekkings reiziger Von Humboldt en de thuisblijver Gauss die als land meter de wereld minutieus in kaart brengt. Zo verschillend, terwijl ze in wezen met hetzelfde bezig zijn." „De korte verhalen van Jorge Louis Borges. Ik las ze toen ik een jaar of 18 was en ze zijn nooit meer weggezakt. Borges brengt de wereld terug tot één grote lite raire constructie. Fenomenaal hoe hij fantasie en werkelijkheid tegen over elkaar zet of verschillende werelden laat spiegelen." „Alle romans van Jane Austen, in het Engels. Ik heb de meeste in het Nederlands gelezen, maar daardoor iets wezenlijks gemist. Austen schrijft over de even be leefde als bekrompen conversa tiecultuur uit haar tijd en stelt die aan de kaak. Dat doet ze aan de hand van heerlijk venijnige woord spelingen en dubbele bodems. Een rijkdom en gelaagdheid die in de vertalingen onherroepelijk ver loren gaat. Onvergeeflijk eigenlijk, dat ik ooit zo lui ben geweest het Engels links te laten liggen." Pim Pandoer en Arendsoog. Ik las ze stiekem, in bed, onder de de kens met een zaklantaarn, omdat ik al moest slapen. Juist dat stie keme maakte het spannend. In die zin zou je de literatuur uit mijn jeugd ook een grote guilty plea- sure kunnen noemen." Peter Sierksma WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 103