I 9 8ÜHI Spannende strijd om miljardenorder apolitiek is aan it, maar in het htvan de rijke tschiedenisvan it Nederlandse iderzeebootwa- ;n is het toch npervoorte ellen dat dit in >25 tot een einde iu kunnen komen LMnisrtynmt i konden in de boot was niet te har iet was den: „een geurencocktail n moge- van zwavelzuur, benzine, vicht te smeerolie, uitlaatgassen en srieure zwavelwaterstof." /an de De werf bouwde de eer- l dan ook ste onderzeeër op eigen ri- ce-admi- sico. Pas toen werd voldaan Ison aan de eisen van de marine :eeërs un- ft -12 uur onafgebroken on- 1 damned der water blijven, een snel- baks, i heid van 8 knopen boven ue on- m en 7 onder water, bewa- rodskis- pend met drie torpedo's - ipmoor- nam de regering de boot meer niet over voor 430.000 gulden, ningen Er werden tot de Tweede Wereldoorlog nog negen- De tien onderzeeërs te water 'en zag gelaten, steeds beter, groter erwater- en speciale types voor begin dienst in de wateren van tor et Nederlands-Indië. Elke vaaraan boot heeft een verhaal, dat ;k is ont- in dit boek zowel in woord terver- als in beeld op een aantrek- 1100 ton kelijke manier uit de doe- ton on- ken wordt gedaan. Zodat le- mgte van zers wel bijna moeten den- reter was ken: 'dit smaakt naar meer', een Tobias van Gent en Ron tijn tijd van Maanen: Luctor et tief. Aan Emergo, de onderzeebo- tienkop- ten van de Koninklijke ïoest nog Maatschappij De Schelde Het ge- 1905-1958 - Het Boeken- n vereist schap, 172 pagina's, hard- 1 ie- cover, 29,95 euro. Pre- )anning sentatie vandaag in Hal4 arders aan de Maas in Rotter- >e stank dam. ONDERZEEERS donderdag 6 september 2018 GO staat De Schelde z'n mannetje t Luctor et Emergo De vervanging van de vier Nederlandse Walrus-onderzeeërs is een spannende strijd. Scheepswerf Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen maakt een goede kans op de miljardenorder van de Koninklijke Marine. Om sterk te staan heeft de scheeps bouwer een consor tium gevormd met Saab. Dat Zweedse bedrijf heeft kennis voor de bouw van on derzeeboten in huis, die in Vlissingen niet paraat is. Maar er zijn buiten landse kapers op de kust. Vooral het Franse bedrijf Naval Group speelt zich in de kijker. Twee jaar geleden bestelde Australië twaalf nieuwe onderzeeërs bij de Fransen. Dat maakt het bedrijf een geduchte concurrent. Ook het Duitse Thys- senKrupp is in de markt. Minister Ank Bijleveld laat de Kamer eind dit jaar weten, welk type ze wil in plaats van de huidige Walrus klasse. In 2020 of 2021 zal er een con tract worden geslo ten met één van de scheepsbouwers. Als dat Damen wordt, le vert dat honderden nieuwe banen op, want de onderzeeërs worden in Vlissingen gebouwd. Artist's impression van de eetzaal in het nieuwe ontwerp. ILLUSTRATIES DAMEN SHIPYARD HHhk SEÜL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37