I
9
8ÜHI
Spannende strijd
om miljardenorder
apolitiek is aan
it, maar in het
htvan de rijke
tschiedenisvan
it Nederlandse
iderzeebootwa-
;n is het toch
npervoorte
ellen dat dit in
>25 tot een einde
iu kunnen komen
LMnisrtynmt
i konden in de boot was niet te har
iet was den: „een geurencocktail
n moge- van zwavelzuur, benzine,
vicht te smeerolie, uitlaatgassen en
srieure zwavelwaterstof."
/an de De werf bouwde de eer-
l dan ook ste onderzeeër op eigen ri-
ce-admi- sico. Pas toen werd voldaan
Ison aan de eisen van de marine
:eeërs un- ft -12 uur onafgebroken on-
1 damned der water blijven, een snel-
baks, i heid van 8 knopen boven
ue on- m en 7 onder water, bewa-
rodskis- pend met drie torpedo's -
ipmoor- nam de regering de boot
meer niet over voor 430.000 gulden,
ningen Er werden tot de Tweede
Wereldoorlog nog negen-
De tien onderzeeërs te water
'en zag gelaten, steeds beter, groter
erwater- en speciale types voor
begin dienst in de wateren van
tor et Nederlands-Indië. Elke
vaaraan boot heeft een verhaal, dat
;k is ont- in dit boek zowel in woord
terver- als in beeld op een aantrek-
1100 ton kelijke manier uit de doe-
ton on- ken wordt gedaan. Zodat le-
mgte van zers wel bijna moeten den-
reter was ken: 'dit smaakt naar meer',
een Tobias van Gent en Ron
tijn tijd van Maanen: Luctor et
tief. Aan Emergo, de onderzeebo-
tienkop- ten van de Koninklijke
ïoest nog Maatschappij De Schelde
Het ge- 1905-1958 - Het Boeken-
n vereist schap, 172 pagina's, hard-
1 ie- cover, 29,95 euro. Pre-
)anning sentatie vandaag in Hal4
arders aan de Maas in Rotter-
>e stank dam.
ONDERZEEERS
donderdag 6 september 2018
GO
staat De Schelde z'n mannetje
t Luctor et Emergo
De vervanging van de
vier Nederlandse
Walrus-onderzeeërs
is een spannende
strijd. Scheepswerf
Damen Schelde
Naval Shipbuilding in
Vlissingen maakt een
goede kans op de
miljardenorder van de
Koninklijke Marine.
Om sterk te staan
heeft de scheeps
bouwer een consor
tium gevormd met
Saab. Dat Zweedse
bedrijf heeft kennis
voor de bouw van on
derzeeboten in huis,
die in Vlissingen niet
paraat is.
Maar er zijn buiten
landse kapers op de
kust. Vooral het
Franse bedrijf Naval
Group
speelt
zich
in de kijker. Twee jaar
geleden bestelde
Australië twaalf
nieuwe onderzeeërs
bij de Fransen. Dat
maakt het bedrijf een
geduchte concurrent.
Ook het Duitse Thys-
senKrupp is in de
markt.
Minister Ank Bijleveld
laat de Kamer eind dit
jaar weten, welk type
ze wil in plaats van de
huidige Walrus
klasse. In 2020 of
2021 zal er een con
tract worden geslo
ten met één van de
scheepsbouwers. Als
dat Damen wordt, le
vert dat honderden
nieuwe banen op,
want de onderzeeërs
worden in Vlissingen
gebouwd.
Artist's impression van de eetzaal
in het nieuwe ontwerp.
ILLUSTRATIES DAMEN SHIPYARD
HHhk
SEÜL