'Wel overlast' door dichte sluis Het Glazen Huis verliest zijn glans 8 ONDERZEEBOTEN VLISSINGEN1905-1958 Rijkswaterstaat nam begin deze week een ingrijpende maatregel in verband met het lage waterpeil in het Kanaal Gent-Terneuzen. De sluizen blijven twee uur voor en twee uur na laagwater op de Wes- terschelde dicht. Geen schip kan er dan doorheen. De maatregel blijft in elk geval tot en met vanochtend (donderdag) van kracht, maar Rijkswaterstaat sluit niet uit dat die vervolgens wordt verlengd. De komende dagen wordt geen regen van betekenis verwacht. Over de effecten van de stremmingen voor de scheepvaart zijn de meningen verdeeld. „Het is vervelend, maar niet erg versto rend", aldus woordvoerder Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat. „De scheepvaart wordt om de strem mingen heen gepland." Johan Bres- seleers van havenbedrijf North Sea Port laat eenzelfde geluid horen. „De impact is vrij beperkt", stelt hij. Sluisplanning De Terneuzense Schuttevaer-voor- zitter Van Ijk is het daar hartgron dig mee oneens. „Je kunt in de sluisplanning wel rekening houden met de stremmingen, maar daar mee verander je het aanbod niet. Als je bij laagwater op de Wester- schelde - twee keer op een dag vier uur lang - geen schepen kunt schutten, hoopt het vanzelf op." Dat het effect minimaal zou zijn, noemt hij in glasheldere schippers taal 'gelul in de ruimte'. De huidige situatie is wel heel uitzonderlijk. Van Ijk vaart sinds 1977 en kan zich niet herinneren dat de sluizen bij Terneuzen ooit gestremd zijn vanwege een te laag waterpeil op het Kanaal Gent-Ter neuzen. „Het komt regelmatig voor dat de sluizen zijn gestremd om water te spuien na hevige regen val, maar dit heb ik nog -r nooit mee gemaakt." Van Ijk vreest dat door klimaat- Dat het effect van de stremming minimaal zou zijn, is gelul in de ruimte verandering vaker extreme droogte zal voorkomen, met als gevolg ook meer sluisstremmingen. „En als de grotere Nieuwe Sluis bij Terneuzen er in 2022 is, stroomt er bij elke schutting nog meer water de Wes- terschelde in. Dat maakt het nog lastiger." Het Kanaal 'vullen' met water uit de Westerschelde is geen optie. Het Kanaal mag niet te zout worden. Verdere verzilting van de naastge legen landbouwgronden ligt dan op de loer. Bedrijven in de Kanaalzone die koelwater uit het Kanaal gebrui ken, zouden er ook schade door lij den, omdat hun installaties door zout water kunnen worden aange tast. Directe aanleiding om af te zien van een Walchers Glazen Huis is de on duidelijkheid over de plannen van de landelijke actie van Serious Re- quest. Dennie van Goethem, eige naarvan Tramzicht in Domburg en een van de organisatoren, wilde niet langer wachten op witte rook uit Hilversum. „Het is al september, dat is echt te kort dag. Het is nog steeds onduidelijk wat het doel dit jaar moet worden. Dat kan ik echt niet aan sponsoren uitleggen. Als ik bij ze aanklop omdat ik nog zoveel geld nodig heb omdat ik een tent wil neerzetten dan vragen ze na tuurlijk 'waar is het voor?' Dan moet ik zeggen dat ik dat nog niet kan zeggen. Dat kan ik niet verko pen. Vorige week hebben we beslo ten dat het dit jaar niet doorgaat." Van Goethem heeft er een hard hoofd in dat het Glazen Huis op Walcheren nog een vervolg krijgt. „We merken dat het draagvlak minder wordt. Dat heeft te maken met de doelen die Serious Request kiest. Prima doelen, maar we heb ben hier in Nederland ook veel mensen die door omstandigheden het heel lastig hebben en ook wel hulp kunnen gebruiken. Daarnaast is 3FM de laatste jaren alle toppers kwijtgeraakt en dat merk je." Van een Walcherse draai aan Se rious Request, zoals Van Goethem voorstelde, wilde de landelijke or ganisatie niet horen. „We gaan vol gend jaar rond de Kerst iets doen", belooft hij. „Geen Glazen huis. Ik heb iets anders in mijn mouw zit ten." Het ziet eruit als het zoveel ste gelikte geschiedenis plaatjesboek. Kijk eens wat een prachtige onderzeebo ten de Koninklijke Maat schappij De Schelde in Vlis singen in de periode 1907- 1940 bouwde. Maar deze uitgave, die vandaag in Rot terdam wordt overhandigd aan Commandant Zee strijdkrachten vice-admi- raal Rob Kramer, is veel meer. De Vlissingse werf- nu Damen Schelde Naval Shipbuilding (Marine- bouw) - is momenteel volop in de race voor de bouw van nieuwe onder zeeboten voor de Konink lijke Marine. Er zal nog heel wat water door de Schelde vloeien voor het zover is. Maar dit boek laat in elk ge val zien waartoe de werf in staat was. Onder de titel Luctor en Emergo laten schrijvers To- bias van Gent en Ron van Maanen zien, zien hoe suc cesvol De Schelde was in de bouw van onderzeeërs. Tot de Tweede Wereldoorlog werden er in Vlissingen twintig te water gelaten. Daarna werden de Rotter damse Droogdok Maat schappij (RDM) en Wil- ton-Fijenoord de uitverko ren bouwers. Nu die er niet meer zijn, is de marinetak van Damen Schelde in Ne derland de meest voor de hand liggende werf voor de bouw van de boten, die de huidige vier onderzeeërs in de Walrusklasse rond 2025 moeten vervangen. Een miljardenorder, goed voor honderden banen. Tobias van Gent (1967) is als docent geschiedenis verbonden aan de Univer- sity College Roosevelt in Middelburg. Hij is lid van Provinciale Staten voor de WD. Gisteren werd hij voor die partij als lid van de Tweede Kamer beëdigd, na het vertrek van Han ten Broeke. Medeauteur Ron van Maanen (1958) is archi varis in Vlissingen en is specialist als het om het ar- i HfU chief van scheepswerf De Schelde gaat. Hoewel het boek 'voorbij verleden' biedt, kan het op geen beter moment worden gepresen teerd. Algemeen directeur Hein van Ameiden van Da men Schelde Naval Ship building is in zijn voor woord bescheiden. Hij noemt de verleiding groot „parallellen te trekken tus sen de geschiedenis als in dit boek beschreven en de huidige tijd." En voegt daaraan toe: „Maar dat is aan u, beste lezer." Op pagina 33 zijn de au teurs uitgesprokener, als ze het over het heden hebben. Zij begrijpen dat Haagse politici aarzelen over de nieuw te bouwen onder zeeërs, omdat de kosten van de Walrusklasse des tijds gierend uit de bocht vlogen. Maar dan schrijven ze: „Toch wordt veelvuldig benadrukt dat Nederland met zijn grote conventio nele onderzeeboten be schikt over een nichecapa citeit, die een waardevolle aanvulling vormt op de strijdkrachten van het NAVO-bondgenootschap." De boten kunnen ingezet worden voor inlichtingen werk, verkenningen en het lanceren van speciale een heden mariniers of agen- donderdag 6 september 2018 GO De stremming van alle sluizen bij Terneuzen geeft wel degelijk 'heel veel overlast', volgens Johnny van Uk, voorzitter schip persvereniging Schuttevaer Ter- neuzen. „Acht uur per dag zijn ze dicht, omdat het waterpeil in het Kanaal Gent-Terneuzen te laag is door de droogte. Het zou toch gek zijn als dat geen pro blemen geeft." Harmen van der Werf Terneuzen -Johnny van Uk, Schuttevaer Het format Glazen Huis lijkt uit gewerkt. Op Walcheren is er voor het tweede achtereenvol gende jaar geen locatie meer die inhaakt op de landelijke Seri- ous Request-actie van 3FM. Guido van der Heijden Domburg De geschiedenis van de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen als bouwer van onder zeeërs is geboekstaafd: Luctor et Emergo. Een verleden dat naar meer smaakt. Momenteel is Damen Schelde Naval Shipbuilding in de race voor een miljardenorder: in 2025 moet de huidige Walrusklasse worden ver vangen. Jan van Damme Vlissingen iflE 9 - De 021 tijdens een proefvaart op 11 januari 1940j|| De 02 ligt in 1911 in het Dokje van Perry in Vlis singen. FOTO'S DAMEN SHIPYARD Het ontwerp waarmee Damen en Saab hopen de opdracht voor nieuwe onderzeeboten bin nen te halen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 36