Druiven plukken. Gewoon in Eede Verdubbeling servercapaciteit moet volgens Delta soelaas bieden Aardenburgse Monique Nobus 'Luctor et Emergo' kan niet zonder de triatlon EEDE Het is een mediterraan en haast romantisch tafereel: druiven plukken in een wijngaard. Toch hoefje er niet ver voor van huis. In het Zeeuws-Vlaamse Eede werd gisteren geoogst bij wijngaard 't Biezenhof. Voor dag en dauw begonnen de dertien vrijwilligers, onder wie de Sluise burgemeester Marga Vermue (vierde van links). Met de hand plukten zij de Solaris- druif, een ras dat vroeg wordt geoogst. Het is een van de zes druivensoorten die hier groeien, vertelt eigenaar v P Ronald Blomme. „Het suikergehalte is goed. En door de droogte hebben we weinig last van schimmels gehad." De Schelde als bouwer van onderzeeërs geboekstaafd 'Een regelrechte ramp', 'drama' en 'geen interactieve maar superirri- tante tv'. Zomaar een greep uit het gal dat wordt gespuwd op het fo rum van Zeelandnet en door men sen die zich melden bij deze krant. Het lijkt erop dat de perikelen met interactieve tv acht maanden na de lancering nog niet uit de wereld zijn. Interactieve TV is televisie kijken via internet, wanneer het uitkomt. Dat kon al via de app van Delta op mobiele telefoon en tablet, maar met een apart te huren kastje (a 3,50 per maand) kan dat sinds begin dit jaar ook op het televisiescherm. En daar maken veel mensen gebruik van; volgens Delta-woordvoerster Mariska van der Hulst zijn inmid dels zo'n 12.000 boxen verhuurd. Lapmiddeltjes Gebruikers beklagen zich vooral over haperend, vastlopend en/of wegvallend beeld en het niet kun nen opnemen of doorspoelen van programma's. Ook het uitblijven van antwoorden op vragen kan op gemopper rekenen. Goesenaar Joop van den Ouden hoven, abonnee van het eerste uur, spreekt van een 'lijdensweg'. „Vo rige week heb ik drie dagen hele maal geen tv gehad. Na veel bellen en allerlei lapmiddeltjes waardoor Het is een product in ontwikkeling, we zijn er continu mee bezig het weer even functioneerde heb ik nu opnieuw problemen. Telkens sta je minimaal twee dagen in de wachtrij voor er telefonisch wordt gereageerd door de serviceafdeling, waardoor je opnieuw niet je favo riete uitzending kunt volgen dan wel opnemen." Ook bij de familie Meijer in Ril land is het sinds begin mei al 'hom meles'. „Het vervelendste is nog dat we van Delta geen bevredigend antwoord krijgen op onze vra gen. Men probeert wel zo veel mo gelijk mensen binnen te halen, maar kan niet garant staan voor een fatsoenlijk werkend product." Volgens Delta-woordvoerster Mariska van der Hulst waren er in mei een paar 'heel vervelende sto ringen', maar ging het vanaf juni steeds beter. Twee weken geleden kwam echter opnieuw een kink in de kabel, zegt zij. „De servers waren overbelast, waardoor het systeem instabiel werd. Dat is opgelost, maar dat merken nog niet alle klan ten." De problemen werden veroor zaakt door een combinatie van fac toren. Van der Hulst: „Het aantal gebruikers is enorm gestegen en daarnaast hebben veel recreatiepar ken ook interactieve tv aangelegd. Er was voetbal op tv, mensen kwa men terug van vakantie en daar door raakten de inlogservers van slag. Die capaciteit is inmiddels ver dubbeld." Overigens vertaalt het geklaag zich volgens Van der Hulst niet in opzeggingen. „Dat is minimaal. Het is een product in ontwikkeling, we zijn er continu mee bezig. Het laat ste wat je wil is klanten frustreren." Delta gaat 'zeker' door met interac tieve televisie. „Dit is de toekomst." It donderdag 6 september 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND 11 ZEELAND8 Interactieve tv blijft haperen Ruim acht maanden na de intro ductie regent het nog altijd klachten over interactieve tele visie van Delta. Volgens het be drijf zouden de grootste proble men echter opgelost moeten zijn. Luc Oggel Middelburg -Mariska van der Hulst, Delta

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 29