Benetton: groot door te shockeren E 17 Geloof ergens in. Ook als het betekent datje alles moet opgeven Page Toiletpapier zal er niet zomaar aan beginnen. Maar voor Nike is het ontzettend belangrijk Nike zal helemaal kapot gaan aan de woede en boycots Ik zal altijd achter Nike blijven staan: vandaag, morgen, altijd de VU. „Reken maar dat ze daar hun huiswerk heel goed hebben ge daan." Toch is dat niet het hele verhaal, stelt hij. „Nike heeft een reputatie op dit gebied. Ze kozen er al vaker voor om op te komen voor onder drukten, voor gelijke rechten. Dat moet bij je passen; Page Toiletpa pier zal er niet zomaar aan begin nen. Maar voor Nike is het ontzet tend belangrijk. Let wel: het gaat niet alleen om hun klanten. Ze heb ben daar ook duizenden mensen werken die trots willen zijn op het bedrijf waar ze hun brood verdie nen. Ze hebben beroemde sporters die rondlopen in hun kleding, zoals Serena Williams, LeBron James, Ti- ger Woods. Hoe zorg je ervoor dat zij graag geassocieerd willen blijven worden met het merk?" Amerika-deskundige Willem Post spreekt van een 'heel slimme actie'. „Nike neemt duidelijk zijn maatschappelijke verantwoorde lijkheid en dat levert ze veel sympa thie op. Natuurlijk jagen ze 6o, 70 miljoen Trump-stemmers tegen zich in het harnas. Maar daar staat een veel groter wereldpubliek te genover dat de campagne juist toe juicht." Zoals een Amerikaanse marke tingdeskundige het formuleerde: 'Alt-Right koopt geen gympies', wijzend naar de populistische be weging waar Trump een deel van zijn aanhang vindt. Wie wel gym pies kopen: jongeren, de millenni- als in de Amerikaanse steden. Zij lijken Nike vrij massaal te steunen. Idealisme en commercie lopen in dit geval duidelijk door elkaar heen. Dat gebeurt steeds vaker, zegt Ver legh. De reden: „Merken doen het om relevant te zijn, en te blijven. Kwalitatief goede kleding maken kan tegenwoordig iedereen, daar win je het gewoon niet meer mee. Ontwikkel je iets nieuws, dan word In de jaren 80 kreeg de Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani onder de noemer United Colors of Benet ton de vrije hand met fotocam pagnes die allerhande maat schappelijke problemen aan kaartten, maar niets van doen hadden met de nieuwe modelijn die het merk op toen lanceerde. Toscani schudde Italië en de rest van de wereld op met afbeel dingen van een man die aan aids leed, of een donkere hengst die begeleid door de tekst 'natuur lijke daad' een witte merrie van achteren beklom. In 2orr keerde Benetton terug naar die traditie door zelf de UN- HATE Foundation op te richten, die de strijd aanbond tegen haat in de wereld. Veel meer dan de stichting trokken de bijbeho rende billboards de aandacht: politieke en religieuze wereldlei ders die elkaar op de lippen kus ten. Met jassen, shirts en broeken had het allemaal weinig te ma ken. Maar een fotomontage van de paus die een bekende imam liefdevol op de mond zoent: pu blicitair gezien bleek het een schot in de roos voor het immer kleurrijke kledingmerk. je drie maanden later alweer inge haald door je concurrent. Het gaat er dus heel erg om wat je als merk uitdraagt, waar je voor staat. Nou, Nike maakt hier wel een state ment." Een statement dat Nike dinsdag zo'n 3 procent van zijn beurswaarde op Wall Street kostte. Gisteren werd de lijn naar boven alweer voorzichtig ingezet, ondanks een tweet van president Trump. Die stelde dat het bedrijf op de beurs 'gekilld' zal worden door alle woede die in het land is ontstaan. Hoogleraar Peeter Verlegh advi seert beleggers hun aandelen Nike, die over heel 2018 al 28 procent meer waard zijn geworden, lekker in portefeuille te houden. „Dit is een gedurfde, maar wel heel slim uitgedachte campagne. Het zal Nike geen windeieren leggen." donderdag 6 september 2018 UNITED COLORS OF BENETTON. -Colin Kaepernick in Nike- campagne - Hoogleraar marketing Peeter Verlegh - President Trump op Twitter - Basketballer LeBron James Shockeren met adverteren. Het ene bedrijf blijft er het liefst zo ver mogelijk van weg, het andere bedrijf zoekt be wust de grens op tussen wat - volgens de goegemeente - wel kan en wat niet. Neem het Italiaanse modemerk Benet ton, dat er zo'n beetje groot mee werd. Colin Kaepernick, het nieuwe gezicht van Nike. FOTO REUTERS Twee van de omstreden campagnes van Benetton: de bebloede kleding van een Kroatische soldaat (1994) en een kussende paus en imam (2011). FOTO'S BENETTON

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17