Lieaebees 16 PSYCHOLOGELD CAMPAGNE KAEPERNICK Veel ophef in Amerika over een Nike-campagne rond een omstreden footballspeler. Heeft het sportmerk de publicitaire storm onderschat? Helemaal niet, stellen deskundigen. „Reken maar dat ze daar hun huiswerk heel goed hebben gedaan." Rabobank is dit jaar de winnaar van de Liegebeest-verkiezing, waarmee Wak ker Dier misleidende claims aan het licht wil brengen. In een gelikte campagne met de slogan 'Growing a better world together' doet de bank alsof ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid investeerde Rabo de afgelopen vijfjaar bijna zeven miljard euro in KFC en McDonald's en stak de bank geld in een Oekraïense plofkippenfabriek, waar jaarlijks honderden miljoenen kippen worden verwerkt. haar reclames een loopje neemt met de werke lijkheid. En wij consumenten laten ons die leugens graag aanleunen. We checken de fei ten niet, maar stellen onszelf vier vragen om te beoordelen of informatie klopt: 1. Voelt het goed? 2. Is het logisch? 3. Is de bron betrouwbaar? 4. Zijn er nog meer mensen die het geloven? Bij vier keer ja bestempelt ons brein de bood schap als betrouwbaar, blijkt uit onderzoek. voorgeschoteld voelen goed. Want hoe heerlijk zou het zijn als je er jaren jonger uitziet door een crèmepje in een potje? Of dat je de hele wereld weer aankan door een reep? Of Wij laten dat een bank daadwerke lijk de wereld mooier zou leugens in mannen in witte jassen in te huren. Of ze schermen met dure 'wetenschappelijke' woorden, zoals parabenen en hyaluronzuur. Ook hebben ze zo hun trucs om ons te overtuigen dat we enige zijn die hun praatjes voor zoete koek slikken. Denk aan leuzen als: 8o procent van de Flair- lezeressen zou deze mascara aan haar vrien dinnen aanbevelen. willen maken? Het zwakke punt van de Rabobank-cam- pagne is dat de boodschap niet logisch voelt. Boeren met duurzame plannen kunnen hele maal niet op de bank rekenen. Toen het Planbu reau voor de Leefomgeving plannen over ver duurzaming van de agrarische sector presen teerde, reageerde Rabo-directeur Huirne dat veel van die innovaties zich niet 'rond rekenen'. En dat boeren die zo nodig de wereld willen verbeteren maar crowdfunding moeten zoeken. overigens al op de vingers voor deze cam pagne. De bank ging te ver door te beloven dat ze honger uit de wereld zou helpen. Rabo schrapte toen de zinnen: 'Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplos sen. En dat je ons aan deze belofte mag hou den.' campagne zou aanpassen, maar haar werk wijze. Dat de bank zich écht gaat inzetten voor een betere wereld. En dat wij de bank aan deze belofte mogen houden. Kiadis Pharma ING Altice Europe Takeaway. com 'Vandaag extra trots om deel uit te maken van de Nike-familie', meldde de Amerikaanse tennis ster Serena Williams dinsdag in een tweet, die ze afsloot met de aloude Nike-slogan JustDo It. Het resultaat, tot aan gistermiddag: bijna 50.000 retweets, meer dan 250.000 likes. Een van de duizenden mensen die het bericht op Twitter deelden was Colin Kaepernick, sinds maandag het meest besproken ge zinslid in de Nike-familie. De American football-speler maakte toen - ook al op Twitter - bekend dat hij de hoofdpersoon wordt in een nieuwe campagne van het Amerikaanse sportmerk. De cij fers bij zijn tweet: meer dan 300.000 retweets, ruim 800.000 likes. Het feit dat Nike uitgerekend in zee gaat met Kaepernick, leidt in de VS tot hevige discussies. Hij is de man die, in 2016 was dat, als eerste football-speler weigerde op te staan toen voor aanvang van een wedstrijd het Amerikaanse volkslied werd gespeeld. In plaats daarvan knielde hij met één knie op de grond, als stil protest tegen racisme en politiegeweld in het land. Een deel van sportminnend Amerika - en niet te vergeten pre sident Donald Trump - viel over Kaepernick heen. Nadien was er geen club in de NFL (National Football League) die hem nog on der contract wilde (of durfde?) nemen. Nike, nota bene kleding- sponsor van alle NFL-teams, dus wel. Groot wordt het gezicht van Kaepernick op billboards ge toond, vergezeld door de tekst: 'Geloof ergens in. Ook als het be tekent dat je alles moet opgeven.' Nog een statistiekje: binnen 24 uur na de bekendmaking van Kaeper nick werden op Twitter meer dan 100.000 berichten geplaatst met de hashtag #BoycottNike. Er versche nen filmpjes van mensen die het overbekende logo van hun sokken knipten of die hun oude gym schoenen verbrandden. Ingecalculeerd Dat is dan weer publiciteit waar je als groot sportmerk niet op zit te wachten, zou je zeggen. Maar vol gens Willemijn van Dolen, hoogle raar marketing aan de Universiteit van Amsterdam, is het allemaal in gecalculeerd. „Nike heeft hier heel goed over nagedacht. De contro verse zoeken is een manier om aan dacht te trekken. Daarbij moet je als bedrijf opletten dat je een midden weg vindt tussen de interesse die je ermee wekt bij een consument en het ongemak dat je teweegbrengt. Ik denk dat Nike hiermee niet over een grens gaat. Wel of niet opstaan voor een volkslied is een gevoelig onderwerp, maar geen thema waar je onderling niet over durft te pra ten." De eerste onderzoeken die ge daan zijn naar het effect van de Nike-campagne met Kaepernick - zo snel gaat dat in Amerika - be vestigen het vermoeden van Van Dolen. „Een grote meerderheid van de bevolking reageerde neutraal tot positief op de campagne", las de hoogleraar. „En Nike verdiende al 43 miljoen dollar gratis publiciteit met alle aandacht die er aan de campagne is besteed." Al die honderdduizenden tweets, retweets en likes, al die media we reldwijd die verhalen en uitzendin gen vullen met Nike en Kaepernick: de Amerikaanse multinational ver dient er indirect geld mee. (Ja, ook met dit verhaal.) Enerzijds is de campagne dus kille economische berekening, bevestigt Peeter Ver- legh, hoogleraar marketing aan die andere universiteit in Amsterdam, - Nu is Rabobank niet het enige bedrijf dat in Veel boodschappen die in reclames worden Bedrijven wekken de in druk dat ze een betrouw- graag bare bron zijn door wat De Reclame Code Commissie tikte de bank Stel je eens voor dat Rabobank niet haar Reageren? economie@persgroep.nl O W donderdag 6 september 2018 GO De biofarma- ceut schoot om hoog na een po sitief analisten rapport van KBC Securities. De megaschik- king heeft vol gens Standard Poor's geen in vloed op de kre dietwaardigheid. Wederom was de kabelaar de grootste daler bij de hoofdfond sen. De maaltijdbe zorger zit in de hoek waar de klappen vallen. o vaart wel bij controverse Chris van Mersbergen Rotterdam/Portland Colin Kaepernick (rechts) en Eric Reid staan in 2016 niet op voor het volkslied, maar knielen uit protest tegen racisme, fotoap Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16