©NDERNEMER De pre-exit neemt vlucht FOODSY: STATIONSHAP KLAAR BIJ AANKOMST 'Ik was niet meer ondernemer, meer een manager geworden' Stel, je moet of wilt je bedrijf verkopen. Of het nou om zakelijke of persoonlijke redenen is, de situatie dient zich onvoorzien aan. Ben je daar klaar voor, vraagt Monique Delsink. De 41-jarige onderneemster pur sang verkocht haar bedrijf en maakte daar haar werk van. Zoals Marktlink haar destijds adviseerde, zo inspireert zij nu ondernemers. Delsink onderscheidt zich doordat ze zich in haar adviezen niet beperkt tot de zakelijke aspecten van een bedrijfsverkoop. Zelf doorleefde ze het avontuur, nu twee jaar terug, heel bewust. „Juist ook de persoonlijke en emotionele aspecten", herinnert ze zich goed. Ervaringen en kennis die zij wil delen in het boek dat zij aan het schrijven is. „Het is een rouwproces, je moet mensen loslaten. Daarna ben je zoekende. Je gaatje eigen pad weer vol gen... waarheen? Had je daar over nage dacht voor je het verkoopproces in gang zette?" Stilstaan De tijd en ruimte die je nodig hebt om de juiste beslissingen te nemen, komen vaak pas als de zaak aan kant is. Heb je dan je plan klaar of dreigt een zwart gat? Dat is het verschil dat Delsink kan maken voor ondernemers die voor de verkoop van hun zaak staan. „Voor alle ondernemers. Voor ze zo'n besluit nemen, zelfs voor ze stil staan bij die mogelijkheid. Want je weet nooit wan neer je eraan toe bent." Een onderne ming is vaak de ondernemer. Juist daarom is het een goede vraag of je als ondernemer nog jezelf bent. Delsink en haar toenmalige partner ontdekten van niet. Hun passie was in de groei van hun bedrijf opgegaan. „Ik was niet meer ondernemer, meer een manager geworden. Scholing voor personeel had den we goed geregeld. Mijn persoon lijke doelstellingen schoof ik voor me uit." Ondernemers willen geen kansen missen, niet zakelijk en niet persoon lijk. „Daarom is mijn advies: blijf open kijken naar kansen die een verkoop, to taal of gedeeltelijk, biedt. Zeker in deze markt, waarin veel partijen graag inves teren in groeikansen." Energie Delsink herontdekte de creatieve onderneemster in zichzelf door wél tijdig over verkoop te praten met haar partner en adviseurs. Door wél tijd en ruimte te creëren voor haar passie: nieuwe kansen, nieuwe kennis en nieuwe mensen ontdekken. Met resul taat, ze bruist van de energie: helpt ondernemers hun verhaal te vertellen (kletskoppen.nl), geeft lezingen en schrijft een boek, dat volgend voorjaar verschijnt. Aan haar lezers de vraag of zij hun passie en dromen nog volgen, hun talenten benutten, willen groeien of oogsten. Ofwel: weet, zakelijk én privé, of je verkoopklaar bent. O Je bedrijf niet één, maar twee keer verkopen klinkt te goed om waar te zijn. Kan dat echt? Eén op de tien onderne mers met een middelgroot bedrijf is voornemens om binnen twee jaar het be drijf te verkopen, blijkt uit de jaarlijkse monitor die we laten uitvoeren. Aan de andere kant zijn er veel po tentiële kopers. Grote be drijven en investerings maatschappijen zitten op duizend miljard euro aan geld om bedrijven te kopen. Toch lijkt dat slechts één op de honderd bedrijven daadwerkelijk wisselt van eigenaar. Dat komt in de eerste plaats door de hoge prijsverwach- ting van veel ondernemers. Als je ondernemers vraagt de waarde van hun bedrijf in te schatten, komen ze gemiddeld op 8,4 maal de winst. In werkelijkheid is de waarde vijf tot zes keer de winst. Management Naast de (te) hoge ver wachting is er bij middel grote ondernemingen vaak sprake van een te grote af hankelijkheid van het ma nagement, en dan met name de eigenaar zelf. Als je je bedrijf verkoopt, wil je er ook graag uit. Maar als je verantwoordelijk bent voor de boek - hou ding, de commercie, de productie, de import en de export dan doet iedere koper een grote afslag op de waarde van het bedrijf. Tussenoplossing Er is dus aan beide kanten veel behoefte, maar door te hoge prijsverwachting en door afhankelijkheid komen er veel minder overnames tot stand dan je zou verwachten. Er is een oplossing voor, en dat is de pre-exit. Het is een mooie tussenoplossing voor on dernemers waarbij je jouw bedrijf deels verkoopt aan een investeerder. Vervol gens werk je samen naar een plan toe om het bedrijf in vijf tot zeven jaar volle dig te verkopen. Je kunt in die tijd werken aan het verminderen van de afhan kelijkheid en je werkt samen met een partner die je help de groei te versnel len. Omdat steeds meer ondernemers de voordelen van deze overnamevorm ontdekken, heeft het aan tal pre-exits de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Dit, terwijl ze voorheen nog op één hand te tellen waren. Tegen woordig begeleiden we er bij Marktlink Fusies Overnames tientallen per jaar. Ambitie Deze financieringscon structie steltje als onder nemer in staat om 70 tot 80 procent van de waarde van je bedrijf te verzilveren terwijl je toch grootaan deelhouder blijft. Er wordt bijna altijd gebruikge maakt van een gedeelte lijke bankfinanciering. On dernemers die kiezen voor een pre-exit, zijn extra am bitieuze mensen die nog een paar jaar flink gas wil len geven. O Stel, het is dinsdagavond, 18:30 uur. Je staat in een overvolle trein en snakt naar een pastaatje van Julia's. Met een over- staptijd op Utrecht Centraal van slechts tien minuten red je dat natuurlijk nooit. Foodsy, het eerste pre-order en pay plat form van Europa, heeft de oplossing en sloot mooie deal met NS en The Döner Company. Sinds maandag kan het wel. Reizigers kunnen hun bestellingen bij stationsketens van tevoren plaatsen en dan staat het eten bij aankomst op het station klaar. Foodsy, het eerste pre-order en pay platform van Europa, bedacht de oplossing en sloot een mooie deal met NS en The Döner Company. Wachttijd De app lijkt een gat in de markt. Op stations wor den 300.000 verschillende producten verkocht en meer dan een kwart van de reizigers koopt onder weg iets. De wachtrijen van horecagelegenheden en de haast van de reiziger gaan echter niet be paald hand in hand. De wachttijd loopt bij Julia's in de spits soms wel op tot 25 minuten, bij Starbucks wacht je dan 10 minuten op je koffie. 'Why Wait', zegt Foodsy. Je kunt je maaltijd op ieder gewenst moment bestellen, zelfs vijf minuten van tevoren. De winkel krijgt een notificatie van je bestelling. Eenmaal op het station haal je de maaltijd of koffie direct bij een medewerker af. Trein of pasta? Oprichter Sam Eerdmans kwam op het idee tij dens het heen en weer pendelen tussen Utrecht en Leiden. „Ik stond elke dag voor het dilemma: trein halen of pasta eten? Frustrerend!" Met de investeerder hebben ze geluk gehad, vertelt Eerd mans. „Niet alleen omdat het allemaal heel snel en gemakkelijk ging. Hij staat ons ook met raad en daad bij en zette er flink vaart achter. Hij gelooft echt in ons product." Foodsy is sinds oktober 2017 live. De samenwer king met de NS en The Döner Company moet de startup echt een boost geven. Lees het hele artikel over Foodsy op www.deondernemer.nl. deondernemer.nl Monique Delsink: ben jij verkoopklaar? Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Marktlink Fusies en Overnames. Wil jij weten wat er komt kijken bij een bedrijfsverkoop? Schrijf je dan in voor de workshop bij Marktlink Den Bosch op 12 oktober: deondernemer.nl/den-bosch. Vincent Pastoor is partner bij Marktlink Fusies Overnames. v.pastoor@marktlink.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17