©NDERNEMER
De pre-exit
neemt vlucht
FOODSY: STATIONSHAP
KLAAR BIJ AANKOMST
'Ik was niet meer
ondernemer, meer een
manager geworden'
Stel, je moet of wilt je bedrijf verkopen. Of het nou om zakelijke of persoonlijke redenen
is, de situatie dient zich onvoorzien aan. Ben je daar klaar voor, vraagt Monique Delsink.
De 41-jarige onderneemster pur sang verkocht haar bedrijf en maakte daar haar werk
van. Zoals Marktlink haar destijds adviseerde, zo inspireert zij nu ondernemers.
Delsink onderscheidt zich
doordat ze zich in haar
adviezen niet beperkt tot de
zakelijke aspecten van een
bedrijfsverkoop. Zelf doorleefde ze
het avontuur, nu twee jaar terug, heel
bewust. „Juist ook de persoonlijke en
emotionele aspecten", herinnert ze
zich goed. Ervaringen en kennis die zij
wil delen in het boek dat zij aan het
schrijven is. „Het is een rouwproces,
je moet mensen loslaten. Daarna ben je
zoekende. Je gaatje eigen pad weer vol
gen... waarheen? Had je daar over nage
dacht voor je het verkoopproces in gang
zette?"
Stilstaan
De tijd en ruimte die je nodig hebt om
de juiste beslissingen te nemen, komen
vaak pas als de zaak aan kant is. Heb je
dan je plan klaar of dreigt een zwart
gat? Dat is het verschil dat Delsink kan
maken voor ondernemers die voor de
verkoop van hun zaak staan. „Voor alle
ondernemers. Voor ze zo'n besluit
nemen, zelfs voor ze stil staan bij die
mogelijkheid. Want je weet nooit wan
neer je eraan toe bent." Een onderne
ming is vaak de ondernemer. Juist
daarom is het een goede vraag of je als
ondernemer nog jezelf bent. Delsink en
haar toenmalige partner ontdekten van
niet. Hun passie was in de groei van
hun bedrijf opgegaan. „Ik was niet
meer ondernemer, meer een manager
geworden. Scholing voor personeel had
den we goed geregeld. Mijn persoon
lijke doelstellingen schoof ik voor me
uit." Ondernemers willen geen kansen
missen, niet zakelijk en niet persoon
lijk. „Daarom is mijn advies: blijf open
kijken naar kansen die een verkoop, to
taal of gedeeltelijk, biedt. Zeker in deze
markt, waarin veel partijen graag inves
teren in groeikansen."
Energie
Delsink herontdekte de creatieve
onderneemster in zichzelf door wél
tijdig over verkoop te praten met haar
partner en adviseurs. Door wél tijd en
ruimte te creëren voor haar passie:
nieuwe kansen, nieuwe kennis en
nieuwe mensen ontdekken. Met resul
taat, ze bruist van de energie: helpt
ondernemers hun verhaal te vertellen
(kletskoppen.nl), geeft lezingen en
schrijft een boek, dat volgend voorjaar
verschijnt. Aan haar lezers de vraag of
zij hun passie en dromen nog volgen,
hun talenten benutten, willen groeien
of oogsten. Ofwel: weet, zakelijk én
privé, of je verkoopklaar bent.
O
Je bedrijf niet één,
maar twee keer
verkopen klinkt te goed
om waar te zijn. Kan
dat echt?
Eén op de tien onderne
mers met een middelgroot
bedrijf is voornemens om
binnen twee jaar het be
drijf te verkopen, blijkt uit
de jaarlijkse monitor die
we laten uitvoeren. Aan de
andere kant zijn er veel po
tentiële kopers. Grote be
drijven en investerings
maatschappijen zitten op
duizend miljard euro aan
geld om bedrijven te
kopen. Toch lijkt dat
slechts één op de honderd
bedrijven daadwerkelijk
wisselt van eigenaar. Dat
komt in de eerste plaats
door de hoge prijsverwach-
ting van veel ondernemers.
Als je ondernemers vraagt
de waarde van hun bedrijf
in te schatten, komen ze
gemiddeld op 8,4 maal de
winst. In werkelijkheid is
de waarde vijf tot zes keer
de winst.
Management
Naast de (te) hoge ver
wachting is er bij middel
grote ondernemingen vaak
sprake van een te grote af
hankelijkheid van het ma
nagement, en dan met
name de eigenaar zelf. Als
je je bedrijf verkoopt, wil
je er ook graag uit. Maar
als je verantwoordelijk
bent voor de boek - hou
ding, de commercie, de
productie, de import en de
export dan doet iedere
koper een grote afslag op
de waarde van het bedrijf.
Tussenoplossing
Er is dus aan beide kanten
veel behoefte, maar door te
hoge prijsverwachting en
door afhankelijkheid
komen er veel minder
overnames tot stand dan je
zou verwachten. Er is een
oplossing voor, en dat is de
pre-exit. Het is een mooie
tussenoplossing voor on
dernemers waarbij je jouw
bedrijf deels verkoopt aan
een investeerder. Vervol
gens werk je samen naar
een plan toe om het bedrijf
in vijf tot zeven jaar volle
dig te verkopen. Je kunt in
die tijd werken aan het
verminderen van de afhan
kelijkheid en je werkt
samen met een partner die
je help de groei te versnel
len. Omdat steeds meer
ondernemers de voordelen
van deze overnamevorm
ontdekken, heeft het aan
tal pre-exits de afgelopen
jaren een enorme vlucht
genomen. Dit, terwijl ze
voorheen nog op één hand
te tellen waren. Tegen
woordig begeleiden we er
bij Marktlink Fusies
Overnames tientallen per
jaar.
Ambitie
Deze financieringscon
structie steltje als onder
nemer in staat om 70 tot
80 procent van de waarde
van je bedrijf te verzilveren
terwijl je toch grootaan
deelhouder blijft. Er wordt
bijna altijd gebruikge
maakt van een gedeelte
lijke bankfinanciering. On
dernemers die kiezen voor
een pre-exit, zijn extra am
bitieuze mensen die nog
een paar jaar flink gas wil
len geven.
O
Stel, het is dinsdagavond, 18:30 uur. Je
staat in een overvolle trein en snakt naar
een pastaatje van Julia's. Met een over-
staptijd op Utrecht Centraal van slechts
tien minuten red je dat natuurlijk nooit.
Foodsy, het eerste pre-order en pay plat
form van Europa, heeft de oplossing en
sloot mooie deal met NS en The Döner
Company.
Sinds maandag kan het wel. Reizigers kunnen hun
bestellingen bij stationsketens van tevoren plaatsen
en dan staat het eten bij aankomst op het station
klaar. Foodsy, het eerste pre-order en pay platform
van Europa, bedacht de oplossing en sloot een
mooie deal met NS en The Döner Company.
Wachttijd
De app lijkt een gat in de markt. Op stations wor
den 300.000 verschillende producten verkocht en
meer dan een kwart van de reizigers koopt onder
weg iets. De wachtrijen van horecagelegenheden
en de haast van de reiziger gaan echter niet be
paald hand in hand. De wachttijd loopt bij Julia's in
de spits soms wel op tot 25 minuten, bij Starbucks
wacht je dan 10 minuten op je koffie. 'Why Wait',
zegt Foodsy. Je kunt je maaltijd op ieder gewenst
moment bestellen, zelfs vijf minuten van tevoren.
De winkel krijgt een notificatie van je bestelling.
Eenmaal op het station haal je de maaltijd of koffie
direct bij een medewerker af.
Trein of pasta?
Oprichter Sam Eerdmans kwam op het idee tij
dens het heen en weer pendelen tussen Utrecht
en Leiden. „Ik stond elke dag voor het dilemma:
trein halen of pasta eten? Frustrerend!" Met de
investeerder hebben ze geluk gehad, vertelt Eerd
mans. „Niet alleen omdat het allemaal heel snel
en gemakkelijk ging. Hij staat ons ook met raad
en daad bij en zette er flink vaart achter. Hij
gelooft echt in ons product."
Foodsy is sinds oktober 2017 live. De samenwer
king met de NS en The Döner Company moet de
startup echt een boost geven.
Lees het hele artikel over Foodsy op
www.deondernemer.nl.
deondernemer.nl
Monique Delsink:
ben jij verkoopklaar?
Dit artikel is gemaakt in samenwerking
met Marktlink Fusies en Overnames.
Wil jij weten wat er komt kijken bij een
bedrijfsverkoop? Schrijf je dan in voor
de workshop bij Marktlink Den Bosch op
12 oktober: deondernemer.nl/den-bosch.
Vincent Pastoor is partner bij
Marktlink Fusies Overnames.
v.pastoor@marktlink.nl
Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl