Virtuoos duo durft buiten de lijntjes te kleuren bolderman.nl Najaarsreizen met vertrekgaranties! bolderman.nl 20 ZE Chef'Special luidt ZNF uit met spectaculaire show (O) Zeeland Nazomerfestival In de rij voor de muntverkoop, in de rij voor de bar en in de rij bij de toi letten. Het was lekker druk zater dagavond, zoals het hoort op een popfestival. Zij het dat op het keu rige Abdijplein de bezoekers hun plastic bekertjes niet massaal op de grond gooien, maar geneigd zijn ze even hun zak te houden om ze later in een afValbak te gooien. Als je zo'n beschaafd publiek aan het hossen, zwaaien, zingen en zelfs zitten krijgt, heb je als pop groep wat in je mars. Daarbij moet gezegd dat Chef Special een doel groep aanspreekt die geen vaste klant is bij het Zeeland Nazomer festival (ZNF). Onder de meer dan 3000 toeschouwers die het plein vulden, waren opvallend veel jon geren. Die werden eerst prima vermaakt door - op het kleine podium - de energieke Nederlandstalige hiphop van de Oost-Souburgse rapper Bas de Meijer en daarna - op het hoofd podium - door de tussen James Brown en Lenny Kravitz laverende funkrock van de Haarlemse forma tie Rilan the Bombardiers. Maar voelbaar was dat er op iets groters werd gewacht. Betere zangers En dat kwam er. Met Bart van der Weide van Racoon en Douwe Bob stonden er tijdens deze ZNF-editie wel betere zangers op het podium, maar als het gaat om het bouwen van een feestje leggen ze het af te gen frontman Joshua Nolet van Chef Special. De groep kwam re gelrecht van een optreden eerder die dag in Duitsland om het Abdij plein op zijn kop te zetten. Met Because I love you en Into the juture werd bewust rustig geopend en bleef het visuele spektakel nog beperkt tot een explosie van kleur, eerst rood en daarna blauw. Beide liedjes gaan vanuit een gerapt cou plet over in meezingbare refreinen, maar het echte meeschallen ge beurde zodra Try again werd inge zet, een liedje waarin alles zit wat Chef Special zo hartverwarmend maakt: een vrolijk melodietje met een reggaeritme dat in elk hoofd en hart meteen de zon doet schijnen. Daarna ging het snel. Ook de nieuwe hit Nicotine werd massaal meegezongen. Tijdens Peculiar kwamen een trompettist en trom bonist erbij voor een carnavalesk tintje - op zijn Zuid-Amerikaans, dat wel - en vervolgens passeerden zwaaiende vlaggen, rook, vuur en een paar duizend zwaaiende hand jes tijdens Biggest monkey; de uitno diging om van links naar rechts te hossen tijdens Face of a stranger en om vanuit de hurken op te springen tijdens Carnivore. En vlak voor tijd natuurlijk het onverwoestbare prijsnummer In your arms. Zo liet Chef Special het Zeeland Nazomerfestival eindigen in een uitbundige climax. Deze twee musici spelen zon der partituren en leven zich volledig in. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld, bezitten een goede techniek en hebben respect voor de compositie. Hun interpre tatie is origineel en de voordracht dynamisch. Het programma was niet gemakkelijk, leuk dat dit duo buiten de lijntjes durft te kleuren. Ze brachten in Vrouwenpolder werken van Janacek, Fauré, Res- pighi en Hesketh. Janacek schreef zijn Sonate voor viool en piano in 1914. Het was zijn derde sonate, maar de andere twee heeft hij nooit afgemaakt. Daarom gebruikte hij delen uit zijn vorige sonates. Het is een gepassioneerd werk met een rapsodisch karakter. Janacek gebruikt ook thema's uit zijn Glatolische mis en zijn opera Katja Kabanova. In het langzame deel Ballada is de sfeer van een noc turne voelbaar en hoor je smarte lijke momenten. In het allegretto werd door het regelmatig versnel len of vertragen van het tempo een speciale dynamiek verkregen. Het slotdeel was spannend, mede door crescendi (toenemen in volume) en verschillende tempi. Sonate voor viool en piano nr. 1 van Gabriel Fauré klonk minder heftig en melodieuzer dan het werk van Janacek. Fauré gebruikte nieuwe vormen en moduleerde regelmatig. Wat deze muziek aantrekkelijk maakt, zijn de vele contrasten en de hartstochtelijke, lieflijke melo dieën. De verschillen tussen het virtuoze scherzo en het expressieve trio klonken spannend en de ritmi sche contrasten in de finale, vol syncopen (accenten op zwakke tij den) kwamen briljant over. Kenneth Hesketh schreef in 2017 het werk A lie to the Dying. Het zou een soort brug moeten zijn tussen de Eerste Wereldoorlog en het he den. Het is intrigerende muziek met flarden waarin wanhoop door klinkt, maar ook smartelijke kreten en verstilling. Door het gebruik van flageolet en pizzicato werd span ning opgebouwd. Het duo eindigde met de Sonate voor viool en piano van Respighi. Velen kennen de werken De Fontei nen van Rome en de Oude melodieën en dansen, maar deze sonate bleef onbekend tot Jascha Heifetz het in 1950 opnam. De sonate is geschre ven in de romantische traditie, de finale is gebaseerd op de oude Itali aanse vorm van de passacaglia (dans). De partijen zijn gelijkwaar dig en vereisen virtuositeit. Res pighi was zelf pianist en violist en dat is te horen. Het werk werd dy namisch gebracht maar alles bleef helder. Kleurrijke muziek met een dramatisch slotdeel. Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! w www.bolderman.nl 6-daagse najaarsreis Berlijn Kurfürstendamm 7-daagse najaarsreis Tarrenz in Tirol 8-daagse najaarsreis Bretagne en Normandië met de invasiestranden 8-daagse najaarsreis Beierse Woud, Bayerisch Eisenstein 8-daagse najaarsreis Bijzonder Moravië, Blansko 8-daagse najaarsreis Bloemenrivièra en Cöte d'Azur maandag 3 september 2018 GO Onovertroffen feestje Chef'Special krijgt het publiek zaterdag aan het zwaaien, zingen en zelfs zitten, foto ruben oreel Chef'Special heeft zaterdag avond de kroon gezet op een ge slaagd Zeeland Nazomerfesti val. Op een vol Abdijplein in Mid delburg werkte de Haarlemse band vakkundig toe naar een uitbundige climax. 21 augustus t/m 1 september Ernst Jan Rozendaal Middelburg Het laatste concert in de serie Klassieke Muziek in Veerse Ker ken van MuziekPodium Zeeland werd verzorgd in de Pelgrimskerk in Vrouwenpolder door violist Mi- chael Foyle en pianist Maksim Stsura. Jeanette Vergouwen Recensie Werken van Janacek, Fauré, Res pighi en Kenneth Hesketh. Door Michael Foyle (viool) en Maksim Stsura (piano). Gehoord zondag 2 september in de Pelgrimskerk in Vrouwenpolder. v.a. slechts Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. ANVR Brochure en (0318)58 09 58 hna /ïnoon- boekingen: Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds b reserveringskosten Vertrekdatum: 13 okt. Vertrekdatum: 13 okt. Vertrekdatum: 15 okt. Vertrekdatum: 22 okt. Vertrekdata: 13, 22 okt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20