Virtuoos duo durft buiten de lijntjes te kleuren
bolderman.nl Najaarsreizen met vertrekgaranties!
bolderman.nl
20 ZE
Chef'Special luidt ZNF uit met spectaculaire show
(O)
Zeeland Nazomerfestival
In de rij voor de muntverkoop, in de
rij voor de bar en in de rij bij de toi
letten. Het was lekker druk zater
dagavond, zoals het hoort op een
popfestival. Zij het dat op het keu
rige Abdijplein de bezoekers hun
plastic bekertjes niet massaal op de
grond gooien, maar geneigd zijn ze
even hun zak te houden om ze later
in een afValbak te gooien.
Als je zo'n beschaafd publiek aan
het hossen, zwaaien, zingen en
zelfs zitten krijgt, heb je als pop
groep wat in je mars. Daarbij moet
gezegd dat Chef Special een doel
groep aanspreekt die geen vaste
klant is bij het Zeeland Nazomer
festival (ZNF). Onder de meer dan
3000 toeschouwers die het plein
vulden, waren opvallend veel jon
geren.
Die werden eerst prima vermaakt
door - op het kleine podium - de
energieke Nederlandstalige hiphop
van de Oost-Souburgse rapper Bas
de Meijer en daarna - op het hoofd
podium - door de tussen James
Brown en Lenny Kravitz laverende
funkrock van de Haarlemse forma
tie Rilan the Bombardiers. Maar
voelbaar was dat er op iets groters
werd gewacht.
Betere zangers
En dat kwam er. Met Bart van der
Weide van Racoon en Douwe Bob
stonden er tijdens deze ZNF-editie
wel betere zangers op het podium,
maar als het gaat om het bouwen
van een feestje leggen ze het af te
gen frontman Joshua Nolet van
Chef Special. De groep kwam re
gelrecht van een optreden eerder
die dag in Duitsland om het Abdij
plein op zijn kop te zetten.
Met Because I love you en Into the
juture werd bewust rustig geopend
en bleef het visuele spektakel nog
beperkt tot een explosie van kleur,
eerst rood en daarna blauw. Beide
liedjes gaan vanuit een gerapt cou
plet over in meezingbare refreinen,
maar het echte meeschallen ge
beurde zodra Try again werd inge
zet, een liedje waarin alles zit wat
Chef Special zo hartverwarmend
maakt: een vrolijk melodietje met
een reggaeritme dat in elk hoofd en
hart meteen de zon doet schijnen.
Daarna ging het snel. Ook de
nieuwe hit Nicotine werd massaal
meegezongen. Tijdens Peculiar
kwamen een trompettist en trom
bonist erbij voor een carnavalesk
tintje - op zijn Zuid-Amerikaans,
dat wel - en vervolgens passeerden
zwaaiende vlaggen, rook, vuur en
een paar duizend zwaaiende hand
jes tijdens Biggest monkey; de uitno
diging om van links naar rechts te
hossen tijdens Face of a stranger en
om vanuit de hurken op te springen
tijdens Carnivore. En vlak voor tijd
natuurlijk het onverwoestbare
prijsnummer In your arms.
Zo liet Chef Special het Zeeland
Nazomerfestival eindigen in een
uitbundige climax.
Deze twee musici spelen zon
der partituren en leven zich
volledig in. Ze zijn goed op
elkaar ingespeeld, bezitten een
goede techniek en hebben respect
voor de compositie. Hun interpre
tatie is origineel en de voordracht
dynamisch. Het programma was
niet gemakkelijk, leuk dat dit duo
buiten de lijntjes durft te kleuren.
Ze brachten in Vrouwenpolder
werken van Janacek, Fauré, Res-
pighi en Hesketh.
Janacek schreef zijn Sonate voor
viool en piano in 1914. Het was zijn
derde sonate, maar de andere twee
heeft hij nooit afgemaakt. Daarom
gebruikte hij delen uit zijn vorige
sonates. Het is een gepassioneerd
werk met een rapsodisch karakter.
Janacek gebruikt ook thema's uit
zijn Glatolische mis en zijn opera
Katja Kabanova. In het langzame
deel Ballada is de sfeer van een noc
turne voelbaar en hoor je smarte
lijke momenten. In het allegretto
werd door het regelmatig versnel
len of vertragen van het tempo een
speciale dynamiek verkregen. Het
slotdeel was spannend, mede door
crescendi (toenemen in volume) en
verschillende tempi.
Sonate voor viool en piano nr. 1 van
Gabriel Fauré klonk minder heftig
en melodieuzer dan het werk van
Janacek. Fauré gebruikte nieuwe
vormen en moduleerde regelmatig.
Wat deze muziek aantrekkelijk
maakt, zijn de vele contrasten en de
hartstochtelijke, lieflijke melo
dieën. De verschillen tussen het
virtuoze scherzo en het expressieve
trio klonken spannend en de ritmi
sche contrasten in de finale, vol
syncopen (accenten op zwakke tij
den) kwamen briljant over.
Kenneth Hesketh schreef in 2017
het werk A lie to the Dying. Het zou
een soort brug moeten zijn tussen
de Eerste Wereldoorlog en het he
den. Het is intrigerende muziek
met flarden waarin wanhoop door
klinkt, maar ook smartelijke kreten
en verstilling. Door het gebruik van
flageolet en pizzicato werd span
ning opgebouwd.
Het duo eindigde met de Sonate
voor viool en piano van Respighi.
Velen kennen de werken De Fontei
nen van Rome en de Oude melodieën
en dansen, maar deze sonate bleef
onbekend tot Jascha Heifetz het in
1950 opnam. De sonate is geschre
ven in de romantische traditie, de
finale is gebaseerd op de oude Itali
aanse vorm van de passacaglia
(dans). De partijen zijn gelijkwaar
dig en vereisen virtuositeit. Res
pighi was zelf pianist en violist en
dat is te horen. Het werk werd dy
namisch gebracht maar alles bleef
helder. Kleurrijke muziek met een
dramatisch slotdeel.
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
w
www.bolderman.nl
6-daagse najaarsreis
Berlijn
Kurfürstendamm
7-daagse najaarsreis
Tarrenz in Tirol
8-daagse najaarsreis
Bretagne en Normandië
met de invasiestranden
8-daagse najaarsreis
Beierse Woud,
Bayerisch Eisenstein
8-daagse najaarsreis
Bijzonder Moravië,
Blansko
8-daagse najaarsreis
Bloemenrivièra en
Cöte d'Azur
maandag 3 september 2018
GO
Onovertroffen feestje
Chef'Special krijgt het publiek zaterdag aan het zwaaien, zingen en zelfs zitten, foto ruben oreel
Chef'Special heeft zaterdag
avond de kroon gezet op een ge
slaagd Zeeland Nazomerfesti
val. Op een vol Abdijplein in Mid
delburg werkte de Haarlemse
band vakkundig toe naar een
uitbundige climax.
21 augustus t/m 1 september
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
Het laatste concert in de serie
Klassieke Muziek in Veerse Ker
ken van MuziekPodium Zeeland
werd verzorgd in de Pelgrimskerk
in Vrouwenpolder door violist Mi-
chael Foyle en pianist Maksim
Stsura.
Jeanette Vergouwen
Recensie
Werken van Janacek, Fauré, Res
pighi en Kenneth Hesketh. Door
Michael Foyle (viool) en Maksim
Stsura (piano). Gehoord zondag 2
september in de Pelgrimskerk in
Vrouwenpolder.
v.a. slechts
Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.
ANVR
Brochure en (0318)58 09 58
hna /ïnoon-
boekingen:
Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer excl. Calamiteitenfonds b reserveringskosten
Vertrekdatum:
13 okt.
Vertrekdatum:
13 okt.
Vertrekdatum:
15 okt.
Vertrekdatum:
22 okt.
Vertrekdata:
13, 22 okt.