Spike Lee zet de
Ku Klux Klan te kijk
Tiener vindt in wolf een
reisgezel voor het leven
Iraanse regisseur komt met
creatieve ontdekkingsreis
7
BLACKKKLANSMAN
groot misverstand dat ik 24 uur per
dag en zeven dagen per week kwaad
rond zou lopen."
Lee geeft toe: „Gisteren op de pers
conferentie was ik kwaad. Maar niet
met voorbedachten rade. Ik sprak
spontaan, vanuit mijn hart. Voor
mijn gevoel heb ik gewonnen. Ik kon
vannacht slecht slapen en zag in mijn
hotel dat CNN mijn tirade van Can-
nes telkens vertoonde. Een trailer van
mijn film er meteen achteraan. Be
tere reclame kun je niet wensen."
Slotbeelden
Het meest spraakmakende onderdeel
van BlacKkKlansman zijn de slotbeel
den van de demonstratie in Charlot-
tesville, waarbij een blanke demon-
strante, genaamd Heather Heyer, om
het leven kwam. Lee was eigenlijk al
klaar met zijn film toen hij die beel
den op de nieuwszender zag. „Mijn
oorspronkelijke slotbeeld was een
brandend kruis om aan te geven dat
de KKK nog steeds volop actiefis.
Toen de aanslag in Charlottesville
plaatsvond, die werkelijk waar mijn
hart brak, moest ik mijn film aanpas
sen. Eigenlijk hebben die terroristen,
en die man in het Witte Huis, dit
einde van mijn film geschreven."
Een paar dagen na de aanslag belde
Lee met de moeder van de omgeko
men vrouw. „Ik wilde haar toestem
ming vragen om de beelden van die
aanslag in mijn film te gebruiken. Zij
ging akkoord. Ik liet haar weten dat ik
Eigenlijk hebben die
terroristen, en die man
in het Witte Huis, dit
einde van mijn film
geschreven
haar dochter als een heldin be
schouwde. Zij was gestorven voor
een belangrijke zaak. Net zoals veel
andere moedige blanke actievoerders
die in het verleden in het zuiden van
Amerika protesteerden tegen rassen
discriminatie. Ook toen zijn er velen
om het leven gebracht."
Wie de regisseur, die eerder
spraakmakende films maakte zoals
Do The Right Thing, Jungle Fever en
Malcolm X, zo hoort praten, zou hem
ook een nieuwe carrière als politicus
of prediker kunnen toedichten.
Lee lacht uitbundig bij die sugges
tie. „Ik heb mijn roeping al gevonden.
Ik ben in de eerste plaats filmmaker.
Ik ben dankbaar dat ik dit werk mag
doen. Hoeveel mensen haten niet
hun baan? Ik prijs me gelukkig dat ik
de middelen krijg om films te maken.
Ik heb zeker iets te vertellen, maar als
regisseur ben ik veel beter op mijn
plaats dan in een politieke partij of in
een kerkgebouw."
De regisseur is in een goede bui,
omdat zijn film heel goed is ontvan
gen op het prestigieuze festival waar
BlacKkKlansman uiteindelijk in de
prijzen zal vallen. Toch wil hij iets
rechtzetten.
„Ik ben vaak neergezet als de angry
black man van Amerika", stelt Lee
vast. „Maar laten we wel wezen. Mijn
vaderland heeft een ontstaansge
schiedenis die is gebaseerd op de uit
roeiing van de oorspronkelijke bevol
king en op slavernij. Ik heb het recht
om kwaad te zijn! Maar het is een
pike Lee stelt het op
prijs dat de naam
van Donald Trump
tijdens het vraagge
sprek niet wordt ge
noemd. Zelf ge
bruikt hij liever an
dere bewoordingen om de huidige
president van Amerika te betitelen.
'Die gast in het Witte Huis' is nog de
meest vriendelijke.
Een dag voor het interview was de
wereldpremière van BlacKkKlansman,
een waargebeurd relaas over een
zwarte rechercheur die in de jaren 70
bij de Ku Klux Klan (KKK) wist te in
filtreren. Lee gaf daarna een histori
sche persconferentie op het Filmfes
tival van Cannes. Bijna tien minuten
ging hij tekeer over de president, die
motherjucker 'die haat in plaats van
liefde predikt.'
De woede van Lee heeft vooral be
trekking op de reactie van Trump na
de rellen in Charlottesville van vorig
jaar, toen hij de KKK weigerde te ver
oordelen. „Hij hielp de KKK weer in
het zadel. Hij had over liefde moeten
praten", fulmineert Lee.
Bijna 24 uur na zijn gedenkwaar
dige optreden lijkt Lee enigszins tot
bedaren te zijn gekomen. Hij lacht
herhaaldelijk zo luidkeels dat hij de
gesprekken van zijn castleden (onder
wie John David Washington, de zoon
van Denzei) overstemt.
Alpha
Het is amper te geloven dat zelfs
chihuahua's en mopshonden van
de wilde wolf afstammen, maar
onze tamme vriend was niet altijd
ons maatje. In de prehistorie
vormde een roedel wolven vooral
een gevaar voor de mens. Toch
moet er ooit iets voorgevallen zijn
waardoor wolf en mens eikaars
gezelschap wél konden waarde
ren.
In dit drama vol actie wordt ge
speeld met dat thema. Keda, de ti
mide zoon van een stamleider,
moet zich bewijzen tijdens de le
vensgevaarlijke bizonjacht. Er ge
beurt een ongeluk en de gewonde
tiener moet solo huiswaarts zien
te geraken. Overlevingskansen:
vrijwel nihil. Wanneer hij onder
weg een gewonde wolf helpt,
krijgt hij er een bijzondere metge
zel bij.
Of alles historisch of zoölogisch
correct is, doet er niet zoveel toe.
De letterlijke en figuurlijke reis
van de jongen en de band tussen
mens en dier zijn hier belangrij-
ker. Het weerbarstige, veelal com
putergeanimeerde landschap dat
de personages bewandelen is re
gelmatig oogstrelend, maar doet
soms iets te veel aan een video
game denken.
3 Faces
De Iraanse regisseur Jafar Panahi
slaagt er ondanks een werkver
bod van de machthebbers in zijn
land toch in creatieve films te ma
ken. Ook 3 Faces begint impone
rend: een jonge vrouw heeft een
selfie gestuurd naar een be
roemde actrice. In haar emotio
nele betoog vertelt zij dat haar fa
milie haar zo beknot in haar vrij
heid dat zij geen andere uitweg
ziet dan zelfmoord te plegen. Een
strop bungelt achter haar. Daarna
richt de film zich op de actrice.
Samen met haar regisseur, ge
speeld door Jafar Panahi zelf, gaat
zij op zoek naar de vrouw.
3 Faces krijgt daarna steeds
meer het karakter van een road-
movie. Panahi ruimt veel tijd in
voor de ontmoetingen met de lo
kale bevolking en hun gebruiken,
zoals een oude vrouw die al haar
eigen graf heeft gegraven. Derge
lijke terloopse momenten maken
3 Faces zeker voor westerlingen
tot een verrassende ontdekkings
reis.
donderdag 30 augustus 2018
GO
ZWARTE KOMEDIE
Regie: Spike Lee.
Hoofdrollen: John David
Washington, Adam
Driver en Laura Harrier.
Het verhaal is zo bizar
dat niemand het kon ver
zinnen. Toch berust de
nieuwe film van Spike
Lee voor het merendeel
op ware gebeurtenissen.
In de jaren 70 lukte het
een zwarte rechercheur
te infiltreren in een plaat
selijke afdeling van de Ku
Klux Klan. Door zich aan
de telefoon voor te doen
als een blanke racist,
werd hij uitgenodigd om
geheime bijeenkomsten
bij te wonen.
De rechercheur, Ron
Stallworth (gespeeld
door John David Was
hington, zoon van Den
zei), stuurde in zijn plaats
een blanke collega (een
rol van Adam Driver) naar
de KKK-bijeenkomsten.
Ironie: deze Flip Zimmer-
man heeft een joodse
achtergrond, maar hij
John David Washington als rechercheur Ron
Stallworth. fotouniversal
komt ermee weg.
BlacKkKlansman is weer
een ouderwets woe
dende film van Lee. Hoe
wel de film door het ab
surde gegeven en de
vlijmscherpe satire soms
lijkt op een zwarte kome
die, zijn er ook serieuze
elementen.
Zo richt de regisseur zijn
pijlen ook op Hollywood,
waar in de beginjaren tal
van racistische films wer
den gemaakt, zoals Birth
of a Nation.
Lee sluit zijn film af met
de heftige beelden van
vorig jaar van blanke ex
tremisten en demon
stranten in Charlottes-
ville, waarbij een jonge
blanke vrouw om het
leven kwam.
Na een paar matige films,
waarvan een aantal zelfs
niet de Nederlandse
bioscoop haalde, heeft
Lee weer een belang
wekkende productie af
geleverd die zelfs voor
enkele Oscars in aan
merking kan komen.
- A.Z.
44
Ab Zagt
Spike Lee op de set in gesprek
met Adam Driver. fotouniversal
Topher Grace in zijn rol van
David Duke. fotouniversal
AVONTUUR
Regie: Albert Hughes.
Hoofdrollen: Kodi Smit-McPhee,
Natassia Malthe.
Als Keda een gewonde wolf
helpt, worden de twee vrienden.
FOTO SONY PICTURES
- Marieke Nieuwdorp
DRAMA
Regie: Jafar Panahi. Hoofdrollen:
Behnaz Jafari en Jafar Panahi.
- A.Z.