©NDERNEMEP Lange adem 'ONDERNEMERS IN HUN KRACHT ZETTEN' 'Heel veel kennis van lokale markt bij Handelsmissiefonds' Lange termijn Vivienne van Eijkelenborg heeft een schat aan ervaring in export, in dingen die je wél moet doen en in dingen die je vooral niet moet doen. Haar bedrijf Difrax exporteert al naar 25 landen en elke kans dingen bij te leren grijpt ze aan. Door René Bogaarts Dat iemand dolenthousiast is over je product, weet Vi vienne van Eijkelenborg (50) uit ervaring, is niet vol doende reden met hem in zee te gaan. Zelf heeft de eigenaresse van Difrax, producent van babyproducten als fop spenen, bijtringen en babyflesjes, dat meermalen wel gedaan. „Haak alleen aan bij partijen die al daadwerkelijk bij jouw afnemers over de vloer komen," zegt ze nu. Difrax, in 1967 opgericht door Van Eijkelborgs ouders Dimphna en Frank, heeft veel ervaring met inter nationaal zakendoen. Het bedrijf, met 25 werknemers, exporteert naar onge veer 25 landen, uiteenlopend van België tot China. Alleen al in Nederland, waar Difrax absoluut marktleider is, worden jaarlijks miljoenen fopspenen verkocht. China Eind vorige eeuw begon Difrax met de export naar België, daarna volgden andere landen, rond 2013 ook China. „We zijn tevreden over hoe het gaat, al is exporteren naar China misschien nog wel moeilijker dan naar andere landen. Hoe pak je bijvoorbeeld de marketing in zo'n groot land aan?" Volgens Van Eijkelenborg is het vinden van de juiste buitenlandse partners cruciaal. „Die ontmoet je bijvoorbeeld op internatio nale beurzen. Exporteren is een zaak van lange adem en zeker als je nog nie mand hebt, is het heel erg verleidelijk samen te werken met iemand uit zo'n land die dolenthousiast is. Beter is het in zee te gaan met bedrijven die al aan winkeliers in zo'n land leveren. We vra gen winkeliers ter plaatse bijvoorbeeld met welke betrouwbare partners zij zaken doen. We kijken in die winkels ook welke kinderwagens of draagzak- ken verkocht worden en zoeken op in ternet wie de leveranciers daarvan zijn. Dan proberen we zelf contact met hen te leggen. Goede partners vind je ook via Nederlandse netwerken als het Oranje Handelsmissiefonds, ambassa des of Evofenedex. Daar zit heel veel kennis van de lokale markt." Handelsmissiefonds In 2013 was Difrax één van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. Waarom doet zo'n ervaren exporteur als Difrax daar eigenlijk nog aan mee? „Wij kunnen nog steeds alle hulp gebruiken om ergens succes te boeken. Het scheelt ook als je in een exportland kunt vertel len dat je zo'n prijs gewonnen hebt. Bo vendien huldig ik de stelling dat je als ondernemer aan alle wedstrijden mee moet doen. Het scherpt jou en je mede werkers om je doelen te formuleren. Als je wint, genereert het ook nog eens extra publiciteit." Exporteren is aantrek kelijk. Waar begin je? Ondernemers die meedoen met het Oranje Handels missiefonds winnen altijd. Ook zij die niet tot de tien winnaars behoren, ontvan gen een uitnodiging voor een grote bijeenkomst waar tal van experts op het vlak van internationaal ondernemen rondlopen. De tien winnaars krijgen daarnaast een jaar lang een intensief traject van advisering en training, twee vliegtickets en hulp bij hun marktverkenning. Ook mogen ze mee op handelsmissie. De initia tiefnemers van het fonds, ING, KLM, MKB-Neder- land en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Onderne mend Nederland helpen exportdromen waar te maken. 10 september Dit jaar is de zesde keer dat ondernemers zich kunnen inschrijven voor het Oranje Handelsmissie fonds. Dat kan tot 10 september. We hebben de afgelopen jaren veel onder nemers op weg geholpen en nieuwe markten toegankelijk gemaakt. Winnaars hebben gemerkt dat ze in een exportland beter gepositioneerd wer den. Het is me opgevallen dat we ondernemers berei ken die eerder nauwelijks op de hoogte waren van het feit dat er zoveel instanties zijn die hen kunnen helpen met hun exportplannen. Onderne mers die bijvoorbeeld denken dat ambassades er alleen maar zijn om een visum aan te vragen en niet beseffen dat ambassa des grote economische des kundigheid hebben, kun nen helpen contacten te leggen en heel vaak gerichte hulp kunnen bie den. Veel ondernemers realiseren zich niet dat er publiek-private partijen zijn die hen kunnen hel pen met financiering. Zo kun je een exportkrediet verzekering afsluiten bij Atradius. Dan ben je verze kerd in het geval een afne mer niet of te laat betaalt. Kleine kredieten worden verschaft door het Dutch Trade Investment Fund. En eind vorig jaar is er speci aal voor het mkb een nieuwe private organisatie opgericht, NLinBusiness, die je aan hulp en contac ten kan helpen in kans rijke gebieden binnen en buiten Europa. Ongeduldig Je vooraf goed informeren is voor export een sleutel tot succes. Daarna is het zaak te investeren in je nieuwe contacten. Neder landse ondernemers zijn vaak ongeduldig. Die den ken dat ze na één ontmoe ting al zaken kunnen doen. Zo werkt het meestal niet. Zaken doen in een ander land, in een andere cul tuur, is vaak een kwestie van lange adem. Dat geldt voor landen in Azië en ook voor een land als Duits land. Gelukkig kun je overal hulp krijgen. Het gaat goed met ondernemend Nederland. Sinds het CBS in 2008 per soneelstekort meet, werden nooit zoveel bedrijven erdoor gehinderd, aldus het CBS in mei 2018. Toch ligt de focus van ondernemers niet bij het aannemen van personeel, blijkt uit onderzoek van Teamleader (juni 2018). Ondernemers willen zich het komende halfjaar richten zich op een effectie vere marketingbenadering (71 procent), betere sales meetings (49) en een onverbeterlijke klant ervaring (49). Koen Stam, Country Manager Nederland bij Team leader CRM, begeleidde intern tientallen salesme- dewerkers en duizenden Nederlandse bedrijven om meer focus, snelheid en kwantiteit aan hun deondernemer.nl verkoopproces toe te voegen. Stam: „In de kern zoeken alle ondernemers effectieve verkooptech nieken, manieren om hun verkooptraject te ver snellen en inzichten hoe ze hun huidige klanten beter van dienst kunnen zijn." Stam en zijn collega's zetten zich dagelijks in om ondernemers te helpen ondernemen. Stam: „Nieuwe klanten binnenhalen is niet altijd even gemakkelijk. Je marketingbenadering moet effec tief zijn en je verkoopproces efficiënt. Soms kun je potentiële klanten beter laten gaan om te voor komen dat klanten op lange termijn ontevreden worden en jou een hoop geld gaan kosten." Binnenkort gaat Teamleader ook buitenshuis on dernemers helpen. „Vanaf september organiseren we in verschillende steden masterdasses over meer en sneller verkopen. Dan duiken we samen in hun zaak en bespreken we de struikelblokken. Ze krijgen persoonlijke tips en adviezen waarmee ze nog dezelfde dag aan de slag kunnen." Alle on dernemers, managers en sales zijn welkom. Stams ultieme doel? „Organisaties in hun kracht zetten zodat zij zich kunnen focussen op hun expertise en meer klanten binnenhalen." Op dinsdag 10 september vindt de eerste masterclass plaats in Amsterdam. Geïnteres seerden kunnen op teamleader.nl/masterdass kijken waar de Teamleader-masterdasses plaats vinden en zich gratis inschrijven. 'Haak aan bij partijen die al bij jouw afnemers leveren' Linda van Beek is teammana ger internationaal onderne men bij MKB-Nederland, VNO-NCW en nauw betrok ken bij het Oranje Handels missiefonds. LINDA VAN BEEK OVER EXPORTEREN Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17