lil llll Kif!"'! 10 Het is een zoektocht die al decennia duurt: hoe krijgen alle kinderen het allerbeste onderwijs? In 1968 moest de Mammoetwet hét antwoord zijn. Maar vijftig jaar later woedt de discussie over gelijke kansen nog volop. m i In Limburg moesten ook slimme kinderen de mijn in het kanteljaar oals de naam doet vermoeden, was de in voering van de Mam moetwet in 1968 een mega-operatie waar van de erfenis nog steeds zichtbaar is op de huidige middelbare scholen. Een duik in de Mammoetwet voelt als een flashback: brede brugklassen, scho lengemeenschappen waar leerlingen voor mavo, havo en vwo terecht kun nen, discussie over de jonge leeftijd waarop kinderen al voor een niveau op de middelbare school moeten kie zen, onderwijskansen, stapelen van opleidingen. Al jaren voor de invoering van de Mammoetwet ontstond het besef dat het onderwijssysteem anders moest. Het gros van de arbeiderskin deren ging op zijn twaalfde werken en leerde in de praktijk. Intelligentie speelde geen enkele rol. „In Limburg moesten ook slimme kinderen bij voorbeeld de mijn in", herinnert oud-onderwijsminister Jo Ritzen (kader) zich. Hij maakte de invoering van de Mammoetwet als leerling van nabij mee. Na de Tweede Wereldoorlog gingen bedrijven echter hogere eisen stellen aan de capaciteiten van werknemers. Ze wilden beter geschoolde mensen op de werkvloer. In andere landen was het al veel normaler om na de lagere school door te leren. Om in de industrie bij te kunnen blijven, moesten ook hier meer kinderen doorleren op een niveau dat bij ze paste. Dat klinkt simpeler dan het was. Onderwijsminister Jo Cals (KVP) stuitte op grote weerstand bij het schrijven van de Mammoetwet. De elite, waartoe ook Eerste en Tweede Kamerleden hoorden, was bang dat haar kinderen niet automatisch meer naar het welgestelde gymnasium konden. Bovendien zouden er arbei derskinderen bij komen en ging de school nu over talent in plaats van afkomst. Daarnaast was er een sterke schei ding tussen bijzonder (katholiek en protestants-christelijk) en openbaar onderwijs. Het bijzonder onderwijs mocht het lesprogramma naar eigen welbevinden inrichten. Met de Mammoetwet zou een groot deel van die vrijheid verdwijnen, doordat alle scholen aan dezelfde overheidseisen moesten voldoen. ARP-Kamerlid Anton Roosjen vond de plannen van Cals te ambitieus. Hij zei: „Laat die mammoet maar in het sprookjesboek blijven voortbestaan." Aan die uitspraak heeft de Mam moetwet haar naam te danken. Toch lukte het Cals in 1963 de wet door het parlement te krijgen. „Hij had er achttien vergaderingen van 65 uur voor nodig, hield de langste voor dracht van een minister ooit, die acht uur duurde, en moest 98 wijzigings voorstellen doorvoeren", weet onderwijshistoricus Pieter Slaman. Vijfjaar van experimenteren op de scholen brak aan. Om ook de ouders mee te krijgen, verscheen er in tijd schrift Margriet zelfs een hele bijlage met uitleg over de veranderingen. „Dat geeft aan hoe groot de invoering van de Mammoetwet was. Wanneer zie je dat er zo'n bijlage aan een blad als de Margriet wordt toegevoegd", stelt Tijs van Ruiten, directeur van het Nationaal Onderwijsmuseum. In 1968 gingen alle middelbare scholen aan de slag met lbo, mavo, havo en vwo. Paul Rosenmöller, voorzitter van sectororganisatie VO- raad, behoorde tot de eerste lichting scholieren. „Je voelde de nieuwig heid. Oudere vrienden zaten op de ulo of hbs, maar ik ging naar de brug klas", herinnert hij zich. Want om kinderen niet te vroeg naar een be paald niveau te duwen, kwamen ze allemaal het eerste jaar door elkaar te zitten. Na dat brugklasjaar moest duidelijk zijn naar welk niveau de kinderen konden doorstromen. Utrechter Stijn Kuitenbrouwer (80) werd precies in die tijd conrector van de brugklas op het Utrechtse Bonifatius College, een school met hbs, atheneum en gymnasium. „Je merkte snel dat de leerlingen diver- ser werden. Tot dan toe was voortge zet onderwijs iets redelijk elitairs. HER-SmiCTURERiNG \JM* HET dinsdag 28 augustus 2018 GO Dit is de zevende aflevering van een serie verhalen over bijzondere momenten in 1968. Van de executie van een Vietcong- strijder tot de lancering van de Apollo 8. 1968 De Mammoetwet kwam, maar de ongelijkheid bleef Ellen van Gaaien Den Haag - Jo Ritzen, oud minister van Onderwijs II SCflMKVKNKCT CMBBWUSSinSn.' Minister Cals legt de Mammoetwet uit. fotoanp Tijd voor verandering... foto nationaal onderwijsmuseum Mulo wordt mavo. foto nationaal onderwijsmuseum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10