Vogezen ook toneel van ander drama H We hebben meer auto's maar rijden minder \F Er komen steeds meer details naar buiten over de 'Poolse periode' van Jos Brech, de verdachte van de moord op Nicky Verstappen. De Poolse politie en padvinders overleggen vandaag. 4 DE ZAAK NICKY VERSTAPPEN STEEDS MEER DUIDELIJK OVER VERLEDEN VERDACHTE Hij heeft geen contact gelegd met scouts hier Twee zaken die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken heb ben maar die toevallig heel dicht bij elkaar komen in de toch uit gestrekte Vogezen. De chalet waar de verdachte kindermoor denaar Brech zich schuilhield, bij Sainte-Marie-aux-Mines, ligt he melsbreed maar twintig kilome ter van het verlaten hospitaal waar Sidney Lute voor het laatst is gesignaleerd. De een (Brech) was op de loop voor de politie, de ander (Lute) vertrok in decem ber 2016 plots en onaangekon digd van huis. Zijn familie in verbijstering achterlatend. Brech en Lute verbleven (of: verblij ven) beiden in hetzelfde gebied en naar beiden is op verzoek van familieleden en vrienden ge zocht met speurhonden van de Nederlandse stichting Signi. „We zitten ook te piekeren of er verband bestaat", zegt Esther van Neerbos van Signi. Brech is een bushcrafter: iemand die kan leven van de natuur. „Ook Syd- ney houdt van de natuur en wil van de natuur leven, dan is de Vogezen een uitgelezen plek. We hebben geprobeerd na te trekken of ze elkaar ooit zijn tegengeko men maar vooralsnog hebben we daarvoor geen aanwijzing." Zoeken Een aantal keren zochten de vrij willigers van Signi in dezelfde streek voor twee verschillende zoekopdrachten. Het spoor van Brech liep dood omdat die vol gens Van Neerbos moedwillig buiten de paden ging. De van huis weggelopen Lute (die in middels 20 is) zou in de buurt kunnen zijn, wordt vermoed. De plek waar de nu al bijna twee jaar vermiste jongeman uit Assen delft voor het laatst is gezien, is bijna luguber. Een verlaten en door krakers gesloopt ziekenhuis net onder een Vogezentop. ifi Onthutst waren ze bij de Poolse scouting toen ze er vorige week via deze krant achterkwamen dat 'hun' Jos Brech niet alleen een voort vluchtige verdachte is in de zaak Nicky Verstappen, maar in het ver leden ook al bekend heeft zedende licten te hebben begaan. Hoewel woordvoerster Anna Halatek zegt nog 'geen signalen' van misbruik in Polen te hebben ontvangen, geven anderen binnen de beweging aan dat ze verwachten dat die op ter mijn nog wel zullen komen. Er is een oproep gedaan aan eventuele slachtoffers of hun ouders om zich bij de autoriteiten te melden. Zaterdag schreef deze krant al dat Brech als een soort gastdocent ja renlang actief bleek in de Poolse padvinderij, terwijl hij bij de Ne derlandse scouts was weggestuurd omdat ze hem niet vertrouwden met kinderen. Op een internetfo rum schreef Brech in 2017 over zijn verblijf in Polen: „Volgende week zit ik met 150 kinderen in het woud. En dat zes weken lang..." Nu wordt steeds meer duidelijk over die periode. Brech nam zo'n 15 tot 16 jaar geleden contact op met de scouts, waarna deze hem opna men als een onderwijzer in survi valtechnieken. Hoewel hij nooit lid werd, blijkt uit artikelen en foto's dat hij wel degelijk als een onder deel van de scouting fungeerde en ook die kleding droeg. In oktober 2010 was hij op een congres over de padvinderij, samen met in totaal 35 instructeurs. Daar werd ook de or ganisatie van zomerkampen be sproken. Politie De rode draad in het leven van Brech wordt duidelijk: steeds weer zoekt hij het organiseren van kin deractiviteiten op. Hij deed het eer- Het aantal particuliere personenauto's nam in 2017 toe met 2 procent, maar het gemiddelde aantal gereden kilo meters per jaar nam in gelijke mate af: ook met 2 procent. Zo'n daling deed zich maar één keer eerder dit decen nium voor: in 2012. Gemiddeld legt een particuliere personenauto nog Meer dan helft van de personen auto's, 63 procent, rijdt nog altijd op benzine. maar 11,6 duizend kilometer per jaar af. Volgens woordvoerder Marjolijn Jaarsma zou het afgenomen autoge bruik mogelijk te maken hebben met het feit dat jongeren tussen 18 en 30 jaar vaker dan anderen de auto laten staan. Ook stappen inwoners van de druk bevolkte provincies Noord- en Zuid-Holland minder vaak in de auto dan bewoners van landelijke gebie den. De verklaring voor het verminderde dieselgebruik zoekt Jaarsma vooral in het bezoedelde imago. „Ik denk dat zoiets als de affaire rond de sjoemel- software het type geen goed heeft ge daan. We associëren die auto nu eer der met vervuiling dan een benzi neauto." Vooral bedrijven hebben steeds min der met diesels op. Bedrijfsauto's van een jaar of jonger legden minder dan de helft van hun kilometers op diesel af: slechts 47 procent. Bij bedrijfsau to's die al langer op de weg zijn (twee of drie jaar oud) is dat nog altijd veel meer: 63 procent van de kilometers. Het grootste deel van de personen auto's rijdt nog altijd op benzine (63 procent van alle afgelegde kilometers). Wel rukken de nieuwe 'brandstoffen' op: bijna 13 procent van alle afgelegde kilometers. De elektrische aangedre ven auto's (full elektrisch en plug-in hybrides) legden volgens het CBS 20 procent meer kilometers af dan het jaar daarvoor. Bedrijven blijken inmiddels echter een stuk minder met elektrisch op te hebben. Vorig jaar was het aandeel nieuwe elektrische bedrijfsauto's nog maar een magere 3,5 procent, waar het in 2015 nog ruim 15 procent was. Meer dan vier keer zoveel. Dat heeft volgens Jaarsma ongetwijfeld met de bijtelling te maken. Die is per januari 2017 voor elektrisch verhoogd naar 22 procent, hetzelfde percentage als voor benzine en dieselauto's. maandag 27 augustus 2018 GO Als de Vogezen eens konden praten. De bergen aan de Franse oostgrens zagen waar Jos Brech heenging toen het net zich om hem begon te slui ten. Ze weten ook wat er is ge worden van de jonge Nederlan der Sidney Lute, die nog steeds spoorloos is. Bob van Huët Sainte-Marie-aux-Mines Brech kon in Polen gewoon doorgaan Carla van der Wal Victor Schildkamp Julia Broos Rotterdam/Warschau -Woordvoerder Anna Halatek, Poolse scouts Nederlanders hebben, vergeleken met voorgaande jaren, meer auto's in eigen bezit maar gaan er minder vaak de weg mee op. Ook kachelt de populariteit van de diesel beetje bij beetje achteruit. Dat staat in een CBS-rapport over autokilome ters dat vandaag verschijnt. Eefje Oomen Den Haag Een elektri sche auto wordt op geladen. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 4