Vogezen ook toneel
van ander drama
H
We hebben meer auto's maar rijden minder
\F
Er komen steeds meer details naar
buiten over de 'Poolse periode' van
Jos Brech, de verdachte van de moord
op Nicky Verstappen. De Poolse politie
en padvinders overleggen vandaag.
4
DE ZAAK NICKY VERSTAPPEN
STEEDS MEER DUIDELIJK OVER VERLEDEN VERDACHTE
Hij heeft geen
contact gelegd
met scouts hier
Twee zaken die ogenschijnlijk
niets met elkaar te maken heb
ben maar die toevallig heel dicht
bij elkaar komen in de toch uit
gestrekte Vogezen. De chalet
waar de verdachte kindermoor
denaar Brech zich schuilhield, bij
Sainte-Marie-aux-Mines, ligt he
melsbreed maar twintig kilome
ter van het verlaten hospitaal
waar Sidney Lute voor het laatst
is gesignaleerd. De een (Brech)
was op de loop voor de politie, de
ander (Lute) vertrok in decem
ber 2016 plots en onaangekon
digd van huis. Zijn familie in
verbijstering achterlatend. Brech
en Lute verbleven (of: verblij
ven) beiden in hetzelfde gebied
en naar beiden is op verzoek van
familieleden en vrienden ge
zocht met speurhonden van de
Nederlandse stichting Signi.
„We zitten ook te piekeren of er
verband bestaat", zegt Esther
van Neerbos van Signi. Brech is
een bushcrafter: iemand die kan
leven van de natuur. „Ook Syd-
ney houdt van de natuur en wil
van de natuur leven, dan is de
Vogezen een uitgelezen plek. We
hebben geprobeerd na te trekken
of ze elkaar ooit zijn tegengeko
men maar vooralsnog hebben we
daarvoor geen aanwijzing."
Zoeken
Een aantal keren zochten de vrij
willigers van Signi in dezelfde
streek voor twee verschillende
zoekopdrachten. Het spoor van
Brech liep dood omdat die vol
gens Van Neerbos moedwillig
buiten de paden ging. De van
huis weggelopen Lute (die in
middels 20 is) zou in de buurt
kunnen zijn, wordt vermoed. De
plek waar de nu al bijna twee jaar
vermiste jongeman uit Assen
delft voor het laatst is gezien, is
bijna luguber. Een verlaten en
door krakers gesloopt ziekenhuis
net onder een Vogezentop.
ifi
Onthutst waren ze bij de Poolse
scouting toen ze er vorige week via
deze krant achterkwamen dat 'hun'
Jos Brech niet alleen een voort
vluchtige verdachte is in de zaak
Nicky Verstappen, maar in het ver
leden ook al bekend heeft zedende
licten te hebben begaan. Hoewel
woordvoerster Anna Halatek zegt
nog 'geen signalen' van misbruik in
Polen te hebben ontvangen, geven
anderen binnen de beweging aan
dat ze verwachten dat die op ter
mijn nog wel zullen komen. Er is
een oproep gedaan aan eventuele
slachtoffers of hun ouders om zich
bij de autoriteiten te melden.
Zaterdag schreef deze krant al dat
Brech als een soort gastdocent ja
renlang actief bleek in de Poolse
padvinderij, terwijl hij bij de Ne
derlandse scouts was weggestuurd
omdat ze hem niet vertrouwden
met kinderen. Op een internetfo
rum schreef Brech in 2017 over zijn
verblijf in Polen: „Volgende week
zit ik met 150 kinderen in het
woud. En dat zes weken lang..."
Nu wordt steeds meer duidelijk
over die periode. Brech nam zo'n 15
tot 16 jaar geleden contact op met
de scouts, waarna deze hem opna
men als een onderwijzer in survi
valtechnieken. Hoewel hij nooit lid
werd, blijkt uit artikelen en foto's
dat hij wel degelijk als een onder
deel van de scouting fungeerde en
ook die kleding droeg. In oktober
2010 was hij op een congres over de
padvinderij, samen met in totaal 35
instructeurs. Daar werd ook de or
ganisatie van zomerkampen be
sproken.
Politie
De rode draad in het leven van
Brech wordt duidelijk: steeds weer
zoekt hij het organiseren van kin
deractiviteiten op. Hij deed het eer-
Het aantal particuliere personenauto's
nam in 2017 toe met 2 procent, maar
het gemiddelde aantal gereden kilo
meters per jaar nam in gelijke mate af:
ook met 2 procent. Zo'n daling deed
zich maar één keer eerder dit decen
nium voor: in 2012. Gemiddeld legt
een particuliere personenauto nog
Meer
dan helft
van de
personen
auto's, 63
procent,
rijdt nog
altijd op
benzine.
maar 11,6 duizend kilometer per jaar
af.
Volgens woordvoerder Marjolijn
Jaarsma zou het afgenomen autoge
bruik mogelijk te maken hebben met
het feit dat jongeren tussen 18 en 30
jaar vaker dan anderen de auto laten
staan. Ook stappen inwoners van de
druk bevolkte provincies Noord- en
Zuid-Holland minder vaak in de auto
dan bewoners van landelijke gebie
den.
De verklaring voor het verminderde
dieselgebruik zoekt Jaarsma vooral in
het bezoedelde imago. „Ik denk dat
zoiets als de affaire rond de sjoemel-
software het type geen goed heeft ge
daan. We associëren die auto nu eer
der met vervuiling dan een benzi
neauto."
Vooral bedrijven hebben steeds min
der met diesels op. Bedrijfsauto's van
een jaar of jonger legden minder dan
de helft van hun kilometers op diesel
af: slechts 47 procent. Bij bedrijfsau
to's die al langer op de weg zijn (twee
of drie jaar oud) is dat nog altijd veel
meer: 63 procent van de kilometers.
Het grootste deel van de personen
auto's rijdt nog altijd op benzine (63
procent van alle afgelegde kilometers).
Wel rukken de nieuwe 'brandstoffen'
op: bijna 13 procent van alle afgelegde
kilometers. De elektrische aangedre
ven auto's (full elektrisch en plug-in
hybrides) legden volgens het CBS 20
procent meer kilometers af dan het
jaar daarvoor.
Bedrijven blijken inmiddels echter
een stuk minder met elektrisch op te
hebben. Vorig jaar was het aandeel
nieuwe elektrische bedrijfsauto's nog
maar een magere 3,5 procent, waar het
in 2015 nog ruim 15 procent was. Meer
dan vier keer zoveel. Dat heeft volgens
Jaarsma ongetwijfeld met de bijtelling
te maken. Die is per januari 2017 voor
elektrisch verhoogd naar 22 procent,
hetzelfde percentage als voor benzine
en dieselauto's.
maandag 27 augustus 2018
GO
Als de Vogezen eens konden
praten. De bergen aan de
Franse oostgrens zagen waar
Jos Brech heenging toen het
net zich om hem begon te slui
ten. Ze weten ook wat er is ge
worden van de jonge Nederlan
der Sidney Lute, die nog
steeds spoorloos is.
Bob van Huët
Sainte-Marie-aux-Mines
Brech kon
in Polen
gewoon
doorgaan
Carla van der Wal
Victor Schildkamp
Julia Broos
Rotterdam/Warschau
-Woordvoerder Anna Halatek,
Poolse scouts
Nederlanders hebben, vergeleken
met voorgaande jaren, meer auto's
in eigen bezit maar gaan er minder
vaak de weg mee op. Ook kachelt
de populariteit van de diesel beetje
bij beetje achteruit. Dat staat in
een CBS-rapport over autokilome
ters dat vandaag verschijnt.
Eefje Oomen
Den Haag
Een
elektri
sche auto
wordt op
geladen.
FOTO ANP