akdie knoop eens doo 13 Favoriet van rappers en rijke Chinezen AAN HET WERK AAls ik het goed heb begrepen, zijn er momenteel bij veel bedrijven, gemeen ten en zorginstellingen bazen die hun mensen agile willen laten werken. Zou het wat zijn? Allereerst: wat is het? Agile komt uit de iet. Daar is vaak gedoe met projecten. Website bouwer Thijs kreeg bijvoorbeeld een opdracht om voor 3000 euro een nieuwe, interactieve website op te leveren. Of het allemaal afkon zijn voor de launchparty op 12 juli?! Thijs ging enthousiast aan de slag, maar merkte dat Henk de database verkeerd had versleuteld. Ook de tekstschrijver liet weken niets van zich horen, en dat zou nog allemaal niet zo erg zijn, ware het niet dat de datum van de launchparty met twee weken was ver vroegd. Kortom: paniek in de tent. de boel 'op te knippen in kleine partjes' en agile te gaan werken. Want bij agile ben je 'wendbaar' en stel je je doel desgewenst bij. Was Thijs hiermee uit de brand geholpen? Het extra overleg klonk hem als muziek in de oren, net als de wetenschap dat zijn project indien nodig kon worden bijge stuurd. Maar verder? De launchparty kwam steeds dichterbij, terwijl de oplossing steeds ver der uit beeld verdween. Tel uit je winst. Het extra overleg klonk hem als muziek in de oren, maar verder? van de tegenstanders van agile werken - wan neer wordt er eens een knoop doorgehakt?! Zij stellen dat Thijs zijn slecht presterende colle ga's gewoon beter had moeten aanspreken. En sommigen ervaren dat hele vergadercircus als een bron van irritatie. Al dat gescrum, gesprint en geplak van post-itmemo's kan buitenge woon inefficiënt zijn. Om nog maar te zwij gen van al dat vreselijke jargon. Laten we het scrumdamentalisme daarom een halt toeroepen. Een slimme baas kan veel kos ten besparen door in plaats van dure scrum- coaches zijn gezonde verstand te gebruiken. Bazen die overal agile gaan invoeren in de or ganisatie, zijn net zo dom bezig als een chi rurg die ongeacht de diagnose al zijn patiën ten gaat dotteren. 'Loonstijging afdwingen' Recordwinst olieconcern China werd cognac lange tijd ge zien als een extreem luxeproduct, dat vaak als 'cadeau' werd aangebo den. Nadat de regering in Peking een aantal jaren geleden een anti- corruptiecampagne was begonnen, stagneerde de cognacafzet. „Na drie jaar van crisis trok de af zet weer aan. Grote drankprodu centen kozen voor nieuwe strate gieën om de markt te heroveren", concludeerde adviesbureau Marke ting To China eerder dit jaar. Vooral rijke jonge ondernemers in Azië kiezen anno 2018 graag voor Franse luxe. Rémy Cointreau maakte bekend in het eerste kwar taal van dit jaar 18 procent meer cognac in China te hebben ver kocht. Een van de succesnummers: de duizenden dollars kostende fles Louis XIII. „De goede resultaten nu laten zien dat de Chinezen structu reel belangstelling houden voor cognac", aldus BNIC-voorzitter Pa- trick Raguenaud. Toch is er ondanks de jubelstem ming wel één grote zorg: de han delsspanningen tussen de Ver enigde Staten en de Europese Unie. Vooralsnog lijkt een ware handels oorlog niet los te barsten, maar 'het is ons grote punt van zorg', zei Ra guenaud kort geleden in een inter view in Le Monde. Eventuele Amerikaanse sancties zouden ook de Franse drankindu strie kunnen treffen. En met de Amerikanen als grootste afnemers baart dat de ruim 4000 Franse cog nacproducenten zorgen. „We zitten er bovenop om te zorgen dat het niet fout gaat." „Het is een historisch jaar geweest, zowel in omzet als volume", aldus de branchevereniging van Franse cognacproducenten (BNIC). In twintig jaar tijd is de verkoop bijna verdubbeld. Nederland staat op nummer 10 in de ranglijst van cog nacdrinkers: vorig jaar werden 3,1 miljoen flessen in Nederland ver kocht. Vorig jaar exporteerde Frankrijk in totaal voor ruim 4 miljard euro aan diverse soorten sterke drank, blijkt uit cijfers van de Federatie van Franse Drankexporteurs (FEVS). Daarvan was maar liefst 75 procent (3 miljard euro) op het conto van cognac te schrijven. Champagne, als 'lichtere alcoholi sche' drank, was goed voor een om zet van 2,8 miljard euro. Cognac is ook de Franse drank die het vooral internationaal goed doet. Van Bordeauxwijnen gaat 42 procent naar het buitenland, van champagne 57 procent en van cog nac maar liefst 98 procent. De belangrijkste afzetmarkt is en blijft de VS. Daar werden in het boekjaar 2017-2018 ruim 86 miljoen flessen verkocht, zo'n 9 procent meer dan het jaar ervoor. Dat succes is mede te danken aan Amerikaanse rappers. In 2001 nam Busta Rhymes - samen met P. Diddy en Pharrell Williams Pass the Courvoisier op, met een clip waarin de cognac weelderig stroomt. De verkoop van dat betreffende merk in de Verenigde Staten zou daarna met 30 procent zijn gestegen. Ook Kanye West zong met naam en toenaam over Franse cognac- merken. Rapper 50 Cent postte vo rig jaar op Instagram nog een foto van zichzelf bij een Franse cognac producent. Ook Snoop Dogg en A$ AP Rocky poseren graag met een fles cognac. Verre Oosten Na de Verenigde Staten zijn Singa pore (26,6 miljoen flessen) en China (26,2 miljoen) de belangrijk ste afzetmarkten. De export naar het Verre Oosten groeide afgelopen boekjaar met 13,5 procent. Die toename is opmerkelijk. In maandag 27 augustus 2018 Toen kreeg iemand het lumineuze idee om Laat dat nou precies de grootste kritiek zijn Richard Engelfriet is spreker en schreef het boek De Succesillusie. SP-LEIDER Het bedrijfsle ven moet door het kabinet des noods wettelijk gedwongen worden tot een loonstijging. Dat zei SP-leider Li- lian Marijnissen in het tv-pro- gramma Buiten hof. „Dat moet volgens ons echt een optie zijn." Werkne mers hebben volgens Marij nissen te weinig profijt van de aantrekkende economie. CHINA Het Chinese olieconcern Si- nopec heeft het afgelopen half jaar een record winst behaald. De nettowinst van het grootste raffinagebedrijf ter wereld kwam uit op zo'n 5,3 miljard euro. Een jaar eerder was dat 3,4 miljard euro. De omzet steeg met 11,5 procent tot omgerekend 164 miljard euro. A Snoop Dogg is een van de vele Amerikaanse rappers met een voorliefde voor cognac, fotogettyimages Cognac is dé Franse verkoophit Parijs Van de Franse cognac gaat maar liefst 98 procent naar het buitenland, veel meer dan cham pagne (57 procent) en Bordeaux wijn (42 procent). Niet champagne, maar cognac is na wijn het grootste Franse al coholische succes in de wereld. Het afgelopen boekjaar werd een record van 206 miljoen fles sen cognac verkocht in de we reld, ruim 8 procent meer dan het jaar ervoor. De omzet be droeg 3,2 miljard euro: een stij ging van 5,4 procent. Frank Renout Nooit kun je eens rustig je werk doen. Om de haverklap krijg je van de baas te horen dat het 'anders moet'. Richard Engelfriet helpt je uit de brand en scheidt de zin van de onzin. Vandaag: agile werken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13