'TOT MIJN
EIGEN
VERBAZING
BLEEK IK
GEDULDIG'
„Als je als leraar voor het eerst
alleen voor de klas staat, leer je
jezelf goed kennen. In het
begin proberen leerlingen je
uit en word je op de proef ge
steld. Tot mijn eigen verbazing
bleek ik geduldig te zijn. Omdat ik vrij
jong ben, kon ik me goed in de leefwereld
van mijn leerlingen verplaatsen. Dat
hielp. Ik vind een goede band met de
leerlingen belangrijk. Er moet een klik
zijn, zonder goede relatie geen goede
prestatie. Vakinhoudelijk wil ik vooral
nog leren hoe ik werkvormen kan aan
bieden die beter aansluiten op de interes
ses van leerlingen.
Ik was profvoetballer en had een con
tract bij Fortuna Sittard, maar voor mijn
gevoel schoot het niet op. Ik was tweede
keeper, dan weet je het wel. Als back-up
ben ik voor leraar Duits gaan studeren.
Voor mij was Duits een logische keuze,
omdat ik een Duitse achtergrond heb.
Uiteindelijk heb ik voetbal laten schieten.
Mijn beeld van het leraarschap was ge
baseerd op de film Die Welle. Die film gaat
over een experiment van een schoolklas
met fascisme en het loopt helemaal uit
de hand. Maar ik werd enorm geraakt
door de eerste tien minuten. De leraar
die dat experiment opzet, is een coole
gast die op een geweldige manier met
zijn leerlingen omgaat. Toen ik dat zag,
wist ik: dat wil ik ook.
Dat romantische beeld is aardig over
eind gebleven. Het contact met de leer
lingen was precies zoals ik me dat had
voorgesteld. Minder romantisch bleek
de administratieve en organisatorische
kant. Niet altijd leuk. Ik heb het op mo
menten best druk gehad, maar de werk
druk waar je iedereen altijd over hoort,
heb ik zelf niet zo ervaren.
Het mooiste moment van het afge
lopen jaar? Het was nog niet zeker of
mijn contract verlengd zou worden.
Mijn leerlingen stapten zelf naar de
directie: meneer Voss moet blijven! Hoe
mooi is dat?" 41
Naam: Mark Voss (27)
Vak: leraar Duits
School: Grotius College Heerlen
(mavo, havo, vwo)
Geeft zichzelf een: 7,5
wg magazine 19