'TOT MIJN EIGEN VERBAZING BLEEK IK GEDULDIG' „Als je als leraar voor het eerst alleen voor de klas staat, leer je jezelf goed kennen. In het begin proberen leerlingen je uit en word je op de proef ge steld. Tot mijn eigen verbazing bleek ik geduldig te zijn. Omdat ik vrij jong ben, kon ik me goed in de leefwereld van mijn leerlingen verplaatsen. Dat hielp. Ik vind een goede band met de leerlingen belangrijk. Er moet een klik zijn, zonder goede relatie geen goede prestatie. Vakinhoudelijk wil ik vooral nog leren hoe ik werkvormen kan aan bieden die beter aansluiten op de interes ses van leerlingen. Ik was profvoetballer en had een con tract bij Fortuna Sittard, maar voor mijn gevoel schoot het niet op. Ik was tweede keeper, dan weet je het wel. Als back-up ben ik voor leraar Duits gaan studeren. Voor mij was Duits een logische keuze, omdat ik een Duitse achtergrond heb. Uiteindelijk heb ik voetbal laten schieten. Mijn beeld van het leraarschap was ge baseerd op de film Die Welle. Die film gaat over een experiment van een schoolklas met fascisme en het loopt helemaal uit de hand. Maar ik werd enorm geraakt door de eerste tien minuten. De leraar die dat experiment opzet, is een coole gast die op een geweldige manier met zijn leerlingen omgaat. Toen ik dat zag, wist ik: dat wil ik ook. Dat romantische beeld is aardig over eind gebleven. Het contact met de leer lingen was precies zoals ik me dat had voorgesteld. Minder romantisch bleek de administratieve en organisatorische kant. Niet altijd leuk. Ik heb het op mo menten best druk gehad, maar de werk druk waar je iedereen altijd over hoort, heb ik zelf niet zo ervaren. Het mooiste moment van het afge lopen jaar? Het was nog niet zeker of mijn contract verlengd zou worden. Mijn leerlingen stapten zelf naar de directie: meneer Voss moet blijven! Hoe mooi is dat?" 41 Naam: Mark Voss (27) Vak: leraar Duits School: Grotius College Heerlen (mavo, havo, vwo) Geeft zichzelf een: 7,5 wg magazine 19

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 83