isSfeËè^
v
Jr
13
kA
mm
mütt
111
De gulden is nooit
een sterke munt
geweest. We
hielden ons vast
aan de sterke
Duitse mark
w
MmmW
BpSIhI
3b
L
je in een auto zit, geeft dat je niet het
recht voetgangers en fietsers van de
weg af te rijden."
Fyra
Ze kreeg echter veel meer op haar
bordje. De mislukking van de hoge
snelheidstrein Fyra speelde onder
haar verantwoordelijkheid. En de
veiligheidssystemen op het spoor die
in Nederland en België maar niet op
elkaar wilden aansluiten.
Mede daardoor is er nooit een
echte hogesnelheidstrein gekomen
als alternatief voor vliegen binnen
Europa, zegt Peijs. „Nu lees ik in de
krant dat we voor Europese reizen de
trein moeten nemen. Dat had inder
daad moeten gebeuren. Schiphol als
hub voor de lange afstandsvluchten
en binnen Europa een snelle trein
verbinding." Maar waarom zou een
reiziger flink dokken voor een inter
nationaal treinkaartje als hij voor een
habbekrats met het vliegtuig kan?
„Inderdaad, voor 15 euro naar Nice.
Het is te gek voor woorden. Enorm
vervuilend ook. Als je de btw van het
treinkaartje afhaalt in plaats van die
belastingkorting op vliegtuigen,
maak je al een begin. Maar het is niet
gemakkelijk te regelen. Wij kunnen
dat als Nederland niet alleen. Je moet
dat internationaal regelen."
Peijs was actiefin Brussel, Den
Haag en Zeeland. En nu is ze dan
voorzitter van een dorpshuis, in Har-
melen. „Nou, zoveel verschil is er uit
eindelijk niet hoor", verzekert Peijs.
„Natuurlijk, de bedragen zijn anders.
Als dorpshuis praten we nu over
6000 euro, terwijl ik als minister van
Verkeer en Waterstaat 6 miljard tot
mijn beschikking had. Dat maakt
niets uit. In beide gevallen is sprake
van financiële krapte."
Businessmodel
De opsomming aan het begin van het
interview maakt duidelijk dat Peijs
nog genoeg om handen heeft.
Waarom heeft ze zich dan toch laten
strikken voor het dorpshuis? „Ik ben
van Middelburg naar Harmeien ver-
huisd om dichter bij mijn kinderen
te wonen. Maar ik ben hier veertig
jaar weg geweest. Toen ik terug
keerde riep niemand: 'Ha Karla, je
bent er weer.' De mensen van toen
zijn verhuisd, of zijn overleden. Ik
moet integreren. Het dorpshuis is
voor mij een goede manier om weer
thuis te raken in Harmeien. En nu
rijd ik nog overal heen in het land
voor andere functies. Maar er komt
ook een dag dat ik niet meer kan au
torijden. Dan moet ik me in mijn ei
gen dorp zien te redden."
Het dorpshuis zal wel blij zijn met
zo'n door de wol geverfde voorzitter,
die zich niet aan de onderhandelings
tafel bij de gemeente laat afpoeieren
door de ambtenaren. „Zo werkt het
niet. Ik kan niet in de portemonnee
van de gemeente Woerden kijken.
Maar je kunt ze er wel aan blijven
herinneren dat er niet beknibbeld
moet worden. Dat er een lift moet
zijn als je een dorpshuis wilt waar ie
dere Harmelenaar terecht kan en bin
nen moet kunnen komen. En dat er
uiteindelijk geen voorzieningen uit
het dorpshuis verdwijnen. We krij
gen hier straks het kinderdagverblijf
Kind en Co. Het zit in ons business
model, dus het moet wel doorgaan."
Bij de gemeenteraadsverkiezingen
afgelopen voorjaar was ze lijstduwer
voor het CDA. Ze heeft dus toch nog
wat politieke aspiraties? „Nee, nee. Ik
blijf wel betrokken bij het CDA. Dat
is en blijft echt mijn partij. Ik zit wel
in de commissie die de lijsttrekker
voor het CDA voor de verkiezingen
van het Europees Parlement selec
teert. Wie dus een sollicitatiebrief
daarvoor schrijft, komt wel bij mij te
recht. Maar dat is het. Ik hoef zelf niet
meer de politiek in."
zaterdag 25 augustus 2018
K
v V
.v«
f, i
De actieve poli
tiek is verleden tijd
voor Karla Peijs,
maar dat is voor
haar geen reden
achter de gerani
ums te gaan zitten.
FOTOMARNIXSCHMIDT