isSfeËè^ v Jr 13 kA mm mütt 111 De gulden is nooit een sterke munt geweest. We hielden ons vast aan de sterke Duitse mark w MmmW BpSIhI 3b L je in een auto zit, geeft dat je niet het recht voetgangers en fietsers van de weg af te rijden." Fyra Ze kreeg echter veel meer op haar bordje. De mislukking van de hoge snelheidstrein Fyra speelde onder haar verantwoordelijkheid. En de veiligheidssystemen op het spoor die in Nederland en België maar niet op elkaar wilden aansluiten. Mede daardoor is er nooit een echte hogesnelheidstrein gekomen als alternatief voor vliegen binnen Europa, zegt Peijs. „Nu lees ik in de krant dat we voor Europese reizen de trein moeten nemen. Dat had inder daad moeten gebeuren. Schiphol als hub voor de lange afstandsvluchten en binnen Europa een snelle trein verbinding." Maar waarom zou een reiziger flink dokken voor een inter nationaal treinkaartje als hij voor een habbekrats met het vliegtuig kan? „Inderdaad, voor 15 euro naar Nice. Het is te gek voor woorden. Enorm vervuilend ook. Als je de btw van het treinkaartje afhaalt in plaats van die belastingkorting op vliegtuigen, maak je al een begin. Maar het is niet gemakkelijk te regelen. Wij kunnen dat als Nederland niet alleen. Je moet dat internationaal regelen." Peijs was actiefin Brussel, Den Haag en Zeeland. En nu is ze dan voorzitter van een dorpshuis, in Har- melen. „Nou, zoveel verschil is er uit eindelijk niet hoor", verzekert Peijs. „Natuurlijk, de bedragen zijn anders. Als dorpshuis praten we nu over 6000 euro, terwijl ik als minister van Verkeer en Waterstaat 6 miljard tot mijn beschikking had. Dat maakt niets uit. In beide gevallen is sprake van financiële krapte." Businessmodel De opsomming aan het begin van het interview maakt duidelijk dat Peijs nog genoeg om handen heeft. Waarom heeft ze zich dan toch laten strikken voor het dorpshuis? „Ik ben van Middelburg naar Harmeien ver- huisd om dichter bij mijn kinderen te wonen. Maar ik ben hier veertig jaar weg geweest. Toen ik terug keerde riep niemand: 'Ha Karla, je bent er weer.' De mensen van toen zijn verhuisd, of zijn overleden. Ik moet integreren. Het dorpshuis is voor mij een goede manier om weer thuis te raken in Harmeien. En nu rijd ik nog overal heen in het land voor andere functies. Maar er komt ook een dag dat ik niet meer kan au torijden. Dan moet ik me in mijn ei gen dorp zien te redden." Het dorpshuis zal wel blij zijn met zo'n door de wol geverfde voorzitter, die zich niet aan de onderhandelings tafel bij de gemeente laat afpoeieren door de ambtenaren. „Zo werkt het niet. Ik kan niet in de portemonnee van de gemeente Woerden kijken. Maar je kunt ze er wel aan blijven herinneren dat er niet beknibbeld moet worden. Dat er een lift moet zijn als je een dorpshuis wilt waar ie dere Harmelenaar terecht kan en bin nen moet kunnen komen. En dat er uiteindelijk geen voorzieningen uit het dorpshuis verdwijnen. We krij gen hier straks het kinderdagverblijf Kind en Co. Het zit in ons business model, dus het moet wel doorgaan." Bij de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen voorjaar was ze lijstduwer voor het CDA. Ze heeft dus toch nog wat politieke aspiraties? „Nee, nee. Ik blijf wel betrokken bij het CDA. Dat is en blijft echt mijn partij. Ik zit wel in de commissie die de lijsttrekker voor het CDA voor de verkiezingen van het Europees Parlement selec teert. Wie dus een sollicitatiebrief daarvoor schrijft, komt wel bij mij te recht. Maar dat is het. Ik hoef zelf niet meer de politiek in." zaterdag 25 augustus 2018 K v V .v« f, i De actieve poli tiek is verleden tijd voor Karla Peijs, maar dat is voor haar geen reden achter de gerani ums te gaan zitten. FOTOMARNIXSCHMIDT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 49