Nederland - Peru
'P5 haalbaar'
30
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN BELGIE
PC
In Spa begint Max Verstappen aan zijn
laatste seizoenshelft met de zo vervloekte
Renault-motor. Nog negen races, dan stapt
Honda in. Presteren tijdens een vechtscheiding,
het lijkt een onmogelijke missie.
Verwijten over en weer. Modder
gooien. Zwartmakerij. Niet meer
naar elkaar willen luisteren. Kift
alom. Het al gebarsten huwelijk
tussen Red Buil Racing en Renault
is uitgelopen op een knetterende
vechtscheiding, die nog negen races
duurt. Het is aftellen geblazen, te
beginnen morgen in Spa. De wereld
mag meegenieten van het gebakke
lei van de twee kampen die na bijna
twaalf jaar op eikaars lip geen goed
woord meer voor de ander over
hebben.
Vier jaar lang wonnen ze alles.
Van 2010 tot en met 2013 was het
Frans-Oostenrijkse huwelijk het
gelukkigst. Ook daarna beleefden
ze in het hybride tijdperk echt nog
wel mooie momenten samen, al
kwam de klad er toen al in. Vorig
jaar gleed de relatie echter af naar
een diep dal, waar ze slechts spora
disch nog uit wisten te klimmen.
Het woord 'verstandshuwelijk' viel
voor het eerst. De voorbode van het
einde, iedereen zag het aankomen.
Huwelijkscrisis
De huwelijkscrisis was onoverko
melijk, de echtscheidingspapieren
zijn begin deze zomer getekend.
Renault blijft gelukkig achter met
het eigen fabrieksteam en vond in
McLaren al een nieuwe partner.
Met Honda kwam er ook een nieuw
liefje op het pad van Red Buil. Maar
de inboedel kan nog niet bij het
grofvuil. Daarmee moeten ze nog
door van Spa tot aan de laatste GP in
Abu Dhabi. De gifbeker moet hele
maal leeg en Max Verstappen dreigt
zo in het restant van dit seizoen het
kind van de rekening te worden.
Renault-baas Cyril Abiteboul en
Red Bull-teambaas Christian Hor-
ner schoven gisteren beiden aan
voor een persconferentie, aan
weerszijden van de tafel met McLa-
ren-kopstuk Gil de Ferran er tus
senin als een soort vredesbewaker.
„Wat mij betreft verandert er niets
aan onze samenwerking in de laat
ste negen races. We hebben een re
latie die al 11,5 jaar duurt en die gaan
we niet ruïneren de laatste maan
den", beweerde Abiteboul, die alle
interactie met Horner uit de weg
ging. „Negen races te gaan, business
as usual", hield ook Horner vol.
Dan mag de 'RB14' nog altijd de
kortste route naar succes zijn voor
Renault, Red Buil is op de Franse
thuisbasis in het Britse Enstone ge
woon geen topprioriteit meer. Dus
tellen zakelijke belangen niet meer
boven het emotionele. Jos Verstap
pen is er heilig van overtuigd dat de
gevolgen van de scheiding nu al te
rug te zien zijn in de teruglopende
resultaten. Alle updates en nieuwe
motoronderdelen gaan nog na
drukkelijk eerst naar het fabrieks
team, Red Buil moet maar even
wachten. „We moeten er maar het
beste van maken de rest van het sei
zoen", beseft ook zijn zoon Max, die
weet dat zijn werkgever er de ko
mende negen races maar een beetje
bijhangt.
Tachtigduizend landgenoten
staan morgenochtend in de file
naar de Ardennen om hem nog
Motorupdates krijgen
we natuurlijk niet
meer. Maar we
moeten wel blijven
pushen voor het best
mogelijke resultaat
eens te zien schitteren, maar de
passie is er wel uit in de relatie Re-
nault-Red Buil. Misschien wacht er
nog wat moois als het hen uitkomt,
op een geschikte locatie waar ze
nog fijne gedeelde herinneringen
hebben liggen. Singapore wellicht.
Mexico. Japan eventueel.
Elders gaat de motor normaal ge
zien sowieso het onderspit delven
voorin het veld. Een nieuwe brand
stof (ExxonMobile kwam nog wel
met een update die 0,15 seconde per
ronde op zou moeten leveren) ver
andert daar weinig aan. „Ik denk dat
we wel wat meer nodig hebben dan
alleen nieuwe brandstof om Merce
des en Ferrari nog eens te verslaan",
verzucht Verstappen.
Blijven pushen
„Motorupdates krijgen we natuur
lijk niet meer. Maar goed, we moe
ten wel altijd blijven pushen voor
het best mogelijke resultaat. Hope
lijk zijn we nog wel in staat om hier
en daar te vechten voor het podium.
En misschien zit er ergens nog wel
een overwinning in."
2018 uitzingen en daarna op
nieuw beginnen. „Het is wat het is,
we moeten het er mee doen", be
rust vader Jos. Tegelijkertijd was
het vorig jaar niet anders op Spa.
Daar liep zijn zoon na acht ronden
tegen z'n zoveelste vroege uitval-
beurt aan. Furieus was het Kamp
Verstappen. De rest van het seizoen
werd daar in de Ardennen al zo'n
beetje opgegeven. Maar kijk wat er
toen gebeurde. Er werd nieuw le
ven in het huwelijk geblazen door
Renault, dat duidelijk wat goed te
maken had. Een paar weken na het
echec in België won Verstappen in
Maleisië en Mexico en werd hij
tweede in Japan.
Donderdag 6 september 2018
Ga naar pzc.nl/oranje
KWALIFICATIE
Q
d
GP van België
Circuit Spa-
Francorchamps
zaterdag 25 augustus 2018
Kan Max Verstappen, hier
gisteren bij de training in Spa-
Francorchamps, in de tweede
seizoenshelft nog voor vuur
werk zorgen nu Renault zijn
team laat aanmodderen?
FOTO'S GETTY IMAGES, ANP
Arjan Schouten
Spa-Francorchamps
- Max Verstappen (20)
20.45 uur I Johan Cruijff ArenA Amsterdam
SPA-FRANCORCHAMPS De
Maxmania mag dan niet lij
den onder de mindere resul
taten van de laatste races,
veel vertrouwen in een top- EE3
prestatie op thuiscircuit Spa
heeft Max Verstappen zelf
niet. Hij vreest vooral de kwa- m
lificatie van vandaag. Gisteren B3
trainde hij nog een tweede en m
vierde plaats bij elkaar. m
„Maar P5 of P6 is normaal het
maximaal haalbare in de kwa- EB
lificatie", beseft de Limburger, m
die gisteren al veel toegaf.
*Prijzen zijn exclusief 1,50 servicekosten.
DRS-inhaalzone
DRS-detectiepunt
Circuit Rondes
7,004 km 44
Afstand
308,052 km
Winnaar 2017
|T Hamilton (Mercedes) BR0N:AFRFIA
Snelheid
(km/u)
Morgen,
Ziggo Sport
race: 15.10u