Nederland - Peru 'P5 haalbaar' 30 FORMULE 1 GRAND PRIX VAN BELGIE PC In Spa begint Max Verstappen aan zijn laatste seizoenshelft met de zo vervloekte Renault-motor. Nog negen races, dan stapt Honda in. Presteren tijdens een vechtscheiding, het lijkt een onmogelijke missie. Verwijten over en weer. Modder gooien. Zwartmakerij. Niet meer naar elkaar willen luisteren. Kift alom. Het al gebarsten huwelijk tussen Red Buil Racing en Renault is uitgelopen op een knetterende vechtscheiding, die nog negen races duurt. Het is aftellen geblazen, te beginnen morgen in Spa. De wereld mag meegenieten van het gebakke lei van de twee kampen die na bijna twaalf jaar op eikaars lip geen goed woord meer voor de ander over hebben. Vier jaar lang wonnen ze alles. Van 2010 tot en met 2013 was het Frans-Oostenrijkse huwelijk het gelukkigst. Ook daarna beleefden ze in het hybride tijdperk echt nog wel mooie momenten samen, al kwam de klad er toen al in. Vorig jaar gleed de relatie echter af naar een diep dal, waar ze slechts spora disch nog uit wisten te klimmen. Het woord 'verstandshuwelijk' viel voor het eerst. De voorbode van het einde, iedereen zag het aankomen. Huwelijkscrisis De huwelijkscrisis was onoverko melijk, de echtscheidingspapieren zijn begin deze zomer getekend. Renault blijft gelukkig achter met het eigen fabrieksteam en vond in McLaren al een nieuwe partner. Met Honda kwam er ook een nieuw liefje op het pad van Red Buil. Maar de inboedel kan nog niet bij het grofvuil. Daarmee moeten ze nog door van Spa tot aan de laatste GP in Abu Dhabi. De gifbeker moet hele maal leeg en Max Verstappen dreigt zo in het restant van dit seizoen het kind van de rekening te worden. Renault-baas Cyril Abiteboul en Red Bull-teambaas Christian Hor- ner schoven gisteren beiden aan voor een persconferentie, aan weerszijden van de tafel met McLa- ren-kopstuk Gil de Ferran er tus senin als een soort vredesbewaker. „Wat mij betreft verandert er niets aan onze samenwerking in de laat ste negen races. We hebben een re latie die al 11,5 jaar duurt en die gaan we niet ruïneren de laatste maan den", beweerde Abiteboul, die alle interactie met Horner uit de weg ging. „Negen races te gaan, business as usual", hield ook Horner vol. Dan mag de 'RB14' nog altijd de kortste route naar succes zijn voor Renault, Red Buil is op de Franse thuisbasis in het Britse Enstone ge woon geen topprioriteit meer. Dus tellen zakelijke belangen niet meer boven het emotionele. Jos Verstap pen is er heilig van overtuigd dat de gevolgen van de scheiding nu al te rug te zien zijn in de teruglopende resultaten. Alle updates en nieuwe motoronderdelen gaan nog na drukkelijk eerst naar het fabrieks team, Red Buil moet maar even wachten. „We moeten er maar het beste van maken de rest van het sei zoen", beseft ook zijn zoon Max, die weet dat zijn werkgever er de ko mende negen races maar een beetje bijhangt. Tachtigduizend landgenoten staan morgenochtend in de file naar de Ardennen om hem nog Motorupdates krijgen we natuurlijk niet meer. Maar we moeten wel blijven pushen voor het best mogelijke resultaat eens te zien schitteren, maar de passie is er wel uit in de relatie Re- nault-Red Buil. Misschien wacht er nog wat moois als het hen uitkomt, op een geschikte locatie waar ze nog fijne gedeelde herinneringen hebben liggen. Singapore wellicht. Mexico. Japan eventueel. Elders gaat de motor normaal ge zien sowieso het onderspit delven voorin het veld. Een nieuwe brand stof (ExxonMobile kwam nog wel met een update die 0,15 seconde per ronde op zou moeten leveren) ver andert daar weinig aan. „Ik denk dat we wel wat meer nodig hebben dan alleen nieuwe brandstof om Merce des en Ferrari nog eens te verslaan", verzucht Verstappen. Blijven pushen „Motorupdates krijgen we natuur lijk niet meer. Maar goed, we moe ten wel altijd blijven pushen voor het best mogelijke resultaat. Hope lijk zijn we nog wel in staat om hier en daar te vechten voor het podium. En misschien zit er ergens nog wel een overwinning in." 2018 uitzingen en daarna op nieuw beginnen. „Het is wat het is, we moeten het er mee doen", be rust vader Jos. Tegelijkertijd was het vorig jaar niet anders op Spa. Daar liep zijn zoon na acht ronden tegen z'n zoveelste vroege uitval- beurt aan. Furieus was het Kamp Verstappen. De rest van het seizoen werd daar in de Ardennen al zo'n beetje opgegeven. Maar kijk wat er toen gebeurde. Er werd nieuw le ven in het huwelijk geblazen door Renault, dat duidelijk wat goed te maken had. Een paar weken na het echec in België won Verstappen in Maleisië en Mexico en werd hij tweede in Japan. Donderdag 6 september 2018 Ga naar pzc.nl/oranje KWALIFICATIE Q d GP van België Circuit Spa- Francorchamps zaterdag 25 augustus 2018 Kan Max Verstappen, hier gisteren bij de training in Spa- Francorchamps, in de tweede seizoenshelft nog voor vuur werk zorgen nu Renault zijn team laat aanmodderen? FOTO'S GETTY IMAGES, ANP Arjan Schouten Spa-Francorchamps - Max Verstappen (20) 20.45 uur I Johan Cruijff ArenA Amsterdam SPA-FRANCORCHAMPS De Maxmania mag dan niet lij den onder de mindere resul taten van de laatste races, veel vertrouwen in een top- EE3 prestatie op thuiscircuit Spa heeft Max Verstappen zelf niet. Hij vreest vooral de kwa- m lificatie van vandaag. Gisteren B3 trainde hij nog een tweede en m vierde plaats bij elkaar. m „Maar P5 of P6 is normaal het maximaal haalbare in de kwa- EB lificatie", beseft de Limburger, m die gisteren al veel toegaf. *Prijzen zijn exclusief 1,50 servicekosten. DRS-inhaalzone DRS-detectiepunt Circuit Rondes 7,004 km 44 Afstand 308,052 km Winnaar 2017 |T Hamilton (Mercedes) BR0N:AFRFIA Snelheid (km/u) Morgen, Ziggo Sport race: 15.10u

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 30