II 17 De eigenaren van Jumbo kunnen razendsnel reageren op kansen nieuwe cao voor personeel van de distributiecentra hoog op. Uiteinde lijk passeerde Jumbo de vakbonden en sloot een deal met de onderne mingsraad over nieuwe arbeidsvoor waarden. Dat Jumbo daarin slaagde, tekent volgens Onkenhout de goede verhoudingen tussen de directie en het personeel. 4 Scherp gevoel voor wat bij gewone mensen leeft Je moet het maar durven: roepen dat je de voordeligste supermarkt bent en tegelijkertijd de dure For mule ï-sport sponsoren. Maar Jumbo doet het, met ongekend succes. De naam van de supermarkt is voor ja ren verbonden aan de populairste sporter van Nederland: Max Verstap pen. Jumbo's Racedagen met Ver stappen op het circuit van Zandvoort trokken al honderdduizenden bezoe kers. „Allemaal mensen die een leuke tijd hebben en zo een goed gevoel bij Jumbo krijgen", zegt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. „Als zij kunnen kiezen tussen een AH en een Jumbowinkel, zullen ze voortaan eerder bij Jumbo hun boodschappen gaan doen. In zijn commercials weet Jumbo bovendien op een ontzettend goede manier de vertaling te maken naar snelle bezorging van bood schappen." Ook het sponsoren van Lotto- Jumbo wielren- en schaatsploeg met nationale sporthelden als Robert Ge- sink en Sven Kramer is volgens hem een gouden greep. „Wielrennen en schaatsen zijn oer-Hollandse sporten die dichtbij de gewone mensen staan. Iedereen bezit een fiets en heeft in zijn jeugd weieens op de ijzers gestaan." Dichtbij de mensen staan, daar drijft volgens retaildeskundigen ook het succes van de supermarktfor mule op. Zo haakte Jumbo tijdens het vorige WK Voetbal razendsnel in op het succes van de knippende en zin gende glitterkoning Roy Donders met een juichpak dat meteen uitver kocht was. „Jumbo claimt een bijna onmogelijke combinatie: de hoogste kwaliteit én de laatste prijs", zegt Onkenhout. „Met regels als gratis boodschappen voor de vierde wach tende in de kassarij stellen ze de klant echt centraal. Dat was bij Super de Boer bijvoorbeeld wel anders, dat streefde naar winstmaximalisatie voor aandeelhouders. Uiteindelijk beloont de klant toch degene die het hardst voor hem loopt." 5 Beetje geluk Racefanaat Frits van Eerd spon sorde Max Verstappen al toen hij nog in een kart zat. Daardoor stond hij vooraan in de rij toen de jonge coureur doorbrak in de For mule 1. Dat kun je geluk noemen, of intuïtie. Onkenhout, die tegenwoor dig als baas van de Lotto weer veel met de supermarktfamilie te maken heeft vanwege hun gezamenlijke sponsoring van de sportploeg, houdt het op het laatste. „De Van Eerds zijn echte ondernemers, met een heel goed ontwikkelde intuïtie voor waar Nederland behoefte aan heeft." Op één punt lijkt die intuïtie ze tot nu toe een beetje in de steek te laten. Online bakt Jumbo er nog niet zoveel van, zegt Rupert Parker Brady. „Met veel bravoure roept Frits van Eerd dat hij in het thuisbezorgen van bood schappen de grootste wil worden. Maar dat is toch echt byfar Albert Heijn." De overname van Smulweb is een stapje in die richting: de receptensite bezorgt Jumbo een hoop informatie over waar kookliefhebbers online naar zoeken. „Maar er ligt nog een enorme uitdaging. Jumbo zal ko mende jaren ook in de onlinewereld ongetwijfeld nog meer overnames gaan doen." zaterdag 25 augustus 2018 PC - Rupert Parker Brady, supermarktdeskundige

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17