Verhalen van een pijnlijke geestigheid anderde het je blik op de wereld, heb je iets gezien wat anders verborgen was gebleven? Pas na mijn eindexamen begreep ik dat het niet per se aan mij lag, als een boek mij onberoerd liet. Het hoefde niet te betekenen dat ik niet had opgelet of dat ik dom was. Misschien lag het wel aan het boek, of aan de schrijver! En als ik geen zin had om verder te lezen, hoefde dat helemaal niet. Ik kon het boek gewoon neerleggen en op zoek gaan naar iets wat beter bij me paste. Waar lezen tijdens de middelbareschooltijd een beklemmende bezigheid was geweest, vond ik het nu bevrijdend. Nu het niet meer hoefde, begon ik te lezen alsof mijn leven ervan afhing. Nu hij inziet dat ik hem nergens van beschuldig, ontspant de leraar weer een beetje. Tijd om hem tegemoet te komen. Ik zeg dat de leraar er niks aan kan doen, en dat het niet aan mij is om de leerlin gen op te dragen lezen leuk te vinden. Het enige wat ik kan doen, is eerlijk zijn en zeggen dat ik er als 16-jarige veel aan zou hebben gehad als iemand was langs gekomen om me eraan te herinneren waarvoor een roman bedoeld is. Dan geef ik en passant een schurkentipje: tijd besteed aan een dun boek dat niet bij je past, is weggegooide tijd. Een iets dikker boek dat beter aansluit bij je interesses is een veel betere zet: het boeit je meer, en dus ga je er sneller doorheen. „Met an dere woorden, het is minder saai?" vraagt iemand. Saai. Het woord is gevallen. De leerling krijgt onmiddellijk bijval: zeker tien klas genoten roepen uit dat lezen inderdaad zo verschrikkelijk saai is. Na een paar vra gen van mijn kant stellen we vast dat hij met 'saai' bedoelt dat lezen moeite kost. Wat ik vervolgens beaam, tot verrassing van de klas. Vergeleken met het kijken van een serie of een YouTube-ü\mp]e kost het lezen van een boek moeite, omdat een boek niks meer is dan een verzame ling letters. Het zijn codes, die de lezer zelf omzet in beelden. Dat kost energie. Verwarring in de klas. Ik vraag hen om een paar boekverfil- mingen te noemen. The Hunger Games. The Lord of the Rings. Harry Potter. Wat vonden ze beter, het boek of de film? Het boek. Waarom? Die ene scène halverwege het boek zit er niet in. Oké, zeg ik, maar vertel eens iets over de ervaring van de lezer, hoe die verschilt van de ervaring van de kijker. Applaus En dan gebeurt het. Dan openbaart zich degene die ik zocht. Vandaag is het een jongen, morgen zal het een meisje zijn. Vandaag is hij 15, morgen zal ze 13 zijn. De jongen zegt dat hij het boek mooier vond dan de film, omdat hij meer het idee had dat het boek 'van hem' was, en 'voor hem geschreven', terwijl de film voor iedereen was. Ik knik hem toe, vanbinnen applau disseer ik. Leest de jongen veel? Niet echt, geeft hij toe. Geen probleem, zeg ik, je hoeft niks. Maar probeer het, gun jezelf de kans. Let niet op het aantal pagina's. Zoek iets wat aansluit bij je interesses, probeer het. En als het niet aanslaat, leg je het weg. Probeer het met drie boeken. Zullen we dat afspreken? Je hebt niks te verliezen, en heel veel te winnen. De jon gen kijkt me recht aan, hij geeft me een miniem knikje. Heel even is deze jongen wie ik was, zeventien jaar geleden, en heel even ben ik hem. De bel gaat, de leraar bedankt me en leidt me naar de uitgang. Leerlingen pakken hun fiets, hordes vallen uiteen. Ook ik ga naar huis. Morgen weer. <1 RECENSIES De Amerikaanse A.M. Homes (56) is een razend goede auteur die indruk maakte met romans als Het einde van Alice, Dit boek redt je leven en Vergeef ons, maar ook op de korte baan is ze sterk. Dat blijkt uit haar verhalenbundel Dagen van inkeer. Een van de dingen die Homes' werk bijzonder maakt, is de mengeling van absurditeit en realisme, die geestig en wrang tegelijk is en hedendaagse een zaamheid verraadt. In De nationale vogel tentoonstelling neemt ze de lezer mee naar een chatroom voor liefhebbers van gras parkieten. De gesprekken gaan over van alles en nog wat, maar verrassend weinig over grasparkieten. De manier waarop de bezoekers met elkaar babbelen en op elkaar reageren is van een pijnlijke gees tigheid, bijvoorbeeld wanneer ArMy- Rose, een van de bezoekers, vertelt dat hij zojuist tijdens een buitenlandse missie zijn maat heeft verloren door een berm- bom. Als hij schrijft dat hij graag een rondje in een achtbaan zou maken - 'Als ze hem snel genoeg laten ronddraaien, zou hij mijn geheugen misschien schoonwissen' - babbelen de andere deelnemers doodleuk verder over hun favoriete achtbaan. In Hallo allemaal wordt een Ameri kaans gezin ten tonele gebracht. Dochter Cheryl heeft een logo op haar achterwerk laten branden, andere dochter Abigail eet alleen nog gerechten van minder dan tien calorieën, hun ouders staan stijf van de fillers en botox en zelfs de vetbulten van de hond worden operatief verwijderd, omdat het er anders zo onappetijtelijk uitziet. Intussen hangt Cheryls geadop teerde jeugdvriend Walter steeds bij hen rond, want zijn adoptieouders zijn 'van die thee-met-koekjes-mensen die altijd van alles vragen'. 'Hij moet leren hoe de wereld echt in elkaar zit', aldus Cheryl. Homes laat haar personages het woord voeren zonder zich erin te mengen, waar door de dialogen en de gebeurtenissen die zich ontvouwen toch heel 'logisch' overkomen - verontrustend 'normaal' haast. ViviandeGier Tipgever Daan Heerma van Voss zorgt graag voor wat verwarring in de klas. Daan Heerma van Voss debuteerde in 2010 met de roman Een zondags roman. Sindsdien verschenen zeven boeken, waarvan de recentste Noem het liefde is, dat in mei van dit jaar verscheen. LITERATUUR A.M. HOMES, DAGEN VAN INKEER 361 zaterdag 25 augustus 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 100