NYNKEDE JONG Cee Oo Cee Kaa Schouten komt boeren tegemoet om droogte IV J§9 8 Si Column In 1998, het jaar dat Nicky Ver stappen werd vermoord, keek Nederland massaal naar de tele visieserie Baantjer. De Cock met Cee Oo Cee Kaa, die met zijn rech terhand Vledder in Amsterdam al lerhande moorden oploste. Wie vermoordde de duivenmelker? Een glansrol van René Froger die met een duivenvoederbakje tegen zijn hoofd was geslagen. En wie vermoordde het pianotalent Otto, gespeeld door een onuitstaanbare Winston Gerschtanowitz? een eeuwigheid geleden. Elet NFI was toen al bezig met dna, maar de technieken van toen zijn niet te vergelijken met hoe nu moorden worden opgelost. Een beetje wangslijm van een verre neef kan een verdachte in beeld brengen. Het dna dat op het lichaam van Nicky werd gevon den, was lange tijd niet goed ge noeg om te gebruiken. De nieuwe onderzoeksmethodes zorgden er voor dat het nu wél bruikbaar werd. En ondertussen werken ze bij het NFI gestaag verder aan nóg beter gebruik van hun middelen. In een artikel dat de Volkskrant gisteren weer op hun site plaatste, was te lezen hoe NFI-medewer- kers elkaar door de gangen slepen, om te kijken hoe je een lijk vast pakt wanneer je het moet ver plaatsen, en waar op het lichaam het dna van de dader dan het best te vinden is. dat ene doel: ervoor zorgen dat de perfecte moord niet meer kan worden gepleegd. Dat de dader hoe dan ook wordt gepakt. Lang leve de wetenschap, lang leve de vooruitgang. Ik hoop zo dat de familie van Nicky nu eindelijk de antwoorden op al hun vragen zullen krijgen. Want ze wachten al een eeuwig heid. Ervoor zorgen dat de perfecte moord niet meer kan worden gepleegd De Europese Commissie heeft gis teren groen licht gegeven voor maatregelen om Nederlandse boe ren en tuinders te helpen. „De af gelopen dagen zijn we heel hard aan het werk geweest om duide lijkheid te bieden. Voor de boeren telt nu elke dag", zegt minister Ca- rola Schouten van Landbouw, Na tuur en Voedselkwaliteit. Tot nu toe was het verboden om na 1 september mest uit te rijden over grasland, omdat dit schadelijk kan zijn voor het milieu. Ook mo gen agrariërs extra veevoergewas- sen zaaien en oogsten, om te zor gen dat het vee genoeg te eten heeft in de winter. Door de droogte is de maïsoogst in delen van het land mislukt. De besluiten van Schouten vol gen na een smeekbede van boeren- organisatie LTO. Volgens LTO heeft de minister te traag gehan deld. „Eindelijk", verzucht LTO- voorman Mare Calon. „Deze be sluiten hadden echt veel eerder ge nomen moeten worden." Noodhulp In Duitsland heeft de regering deze week 340 miljoen euro uitgetrok ken voor noodhulp aan boeren vanwege de droogte. Nederland volgt dit voorbeeld niet, zegt Schouten. „Wij geven al steun aan de boeren doordat wij als overheid 65 procent van de premie betalen voor de weersverzekering." Op dit moment heeft ongeveer 10 procent van de boeren en tuin ders die weersverzekering afgeslo ten. „Ik ga onderzoeken wat er moet gebeuren om de weersverze kering aantrekkelijker te maken", aldus Schouten. Het busje op de oprit laat er geen twijfel over bestaan. 'Wall of Death' staat er met grote letters op de zijkant. Dit weekend nog rijdt hij ermee naar Sittard voor het Santa Rosa Feest, een ouderwetse kermis zoals je ze tegenwoordig nog maar zelden ziet. „Ik hou daarvan. Het betere en tertainment. Dingen die echt zijn, waar mensen keihard voor moe ten werken, waarin je werkelijk speelt met leven en dood. Als wij op die motoren rijden, gaan we echt tot de grens. Er komt geen computer aan te pas. longeren te genwoordig zijn opgegroeid met spelletjes. Maar dit is echt." Hij is er een van een langzaam uitstervende generatie, Henny Kroeze. Tienvoudig speedway kampioen van Nederland, maar sinds 1998 vooral artiest in zijn ei gen motortheater: de steile wand. Al twintig jaar rijdt hij in een ton van vijf meter hoog zijn rondjes op leven en dood, alleen of met zijn dochter Kim. Tot december dan, als hij tijdens Festival Carni- vale in Den Haag definitief de fi nish van zijn stuntleven bereikt. „Inclusief Sittard zal ik nog zes keer rijden", zegt hij in de achter tuin van zijn huis in Zenderen. „Dan is het mooi geweest. Jeanny, mijn vrouw, zal de vlag uitsteken. Ze heeft vaak genoeg in het zie kenhuis gestaan als ik weer eens in de kreukels lag. Ik ben 66 nu. Je moet er toch een keer een punt achter zetten. Ik ben niet meer de jonge vent van vroeger. Op de motor binnen nog wel, maar bui ten niet meer. De wereld is er ook niet leuker op geworden. Vroeger had je op bijna elke kermis een steile wand. Nu moet je ze met een lantaarn zoeken. Een paar nog in Frankrijk en Engeland, dan heb je het wel gehad. Alleen bij bijzondere evenementen kom je ze nog weieens tegen." Canadese leger In zijn huis wordt hij omringd door motoren. Op het dressoir staat een oude Indiana-motor, in de achterkamer twee oude moto ren uit de jaren 20 en onder een zeil in de tuin een motor van het Canadese leger uit de Tweede Wereldoorlog. Kroeze kocht hem ooit in Goor. In onderdelen. „Die lagen in een schuur. Ze moesten alleen in elkaar worden gezet." Ook aan Henny Kroeze zeifis ondertussen het nodige geknut seld. Niet alleen vanwege zijn liefde voor het motorrijden. Ook bij andere gelegenheden brak hij zo'n beetje alles wat er te breken viel. Vorig jaar nog bij de opbouw van zijn Wall of Death viel hij vier meter naar beneden en brak twee rugwervels. In zijn arm, vol met littekens, zitten twee sintels uit het oude Veldwijk Stadion in Het motorrijden zit de Kroezes in het bloed. Vader Tonny woon de met twee andere Kroezes on der één dak. „Ze waren allemaal even gek. Het halve dorp liep uit als hij zijn motor aantrapte." Met zijn zeven broers vormde Kroeze senior de Motorkozakken, het fa milieteam dat na de oorlog de ge allieerde legers vermaakte met lu dieke stunts. Henny zelf kende zijn hoogte punt tijdens de jaren 70 en 80. Met zijn spectaculaire manier van rijden („Achteraan beginnen en iedereen inhalen") trok hij altijd de aandacht, zelfs als hij niet won. Diep ongelukkig Eind jaren 80 beëindigde hij zijn carrière. Kroeze ging in een fa briek werken,maar voelde zich diep ongelukkig. „Ik ging dood van ellende. Het topsportgat: ik kan je er alles van vertellen. De Wall of Death is mijn redding ge weest. Het avontuur was terug. Ik kreeg een tweede leven." Echt bang is hij al die jaren nooit geweest. „Een ongeluk heeft altijd een reden. Je kunt het achteraf verklaren. Dat maakt ook dat je verder kunt." Twijfels had hij alleen na de dood van zijn ou dere broer Gerry, de tweede Ne derlands kampioen speedway in de familie. „In 1992 ging het mis, zo maar op de weg in Albergen. Hij reed nog geen twintig. Zijn dochtertje zat bij hem op de mo tor. Hij viel met zijn hoofd op de straat en kreeg een bloeding. Ook in het gewone leven is de dood al tijd dichtbij." Mijn vrouw steekt de vlag uit. Ze moest vaak genoeg naar het ziekenhuis als ik in de kreukels lag Hengelo, de plek waar hij ooit fu rore maakte als speedwaykampi oen. „Ik ben er laatst nog terugge weest. De tunnel waar je met de motor doorkwam en voor het eerst dat publiek zag: ik zal het nooit vergeten. Speedway was ongekend populair toen. De sta dions zaten vol. Het Olympisch Stadion, de Kuip: we reden overal. Mijn vader, ook speedway-cou reur, heeft nog meegemaakt dat er extra treinen werden ingezet." Het was oldschool recherche werk; de moord werd vaak opge lost doordat iemand op heterdaad werd betrapt wanneer hij weer ie mand om wilde leggen. Of door dat De Cock, zittend aan de bar bij kastelein Lowietje, een visioen kreeg van wie het had gedaan. Het was niet representatief voor hoe de politie in die jaren bij moordzaken te werk ging, maar de serie kleurde wel hoe de gemid delde Nederlander dacht dat re cherchewerk eraan toeging. Rood wit afzetlint, en dan op zoek naar vingeraf drukken op glazen en sigarettenpeu ken. voelt het ook: vrijdag 24 augustus 2018 @nynke Elke dag een stukje dichterbij Boeren mogen extra veevoerge- wassen zaaien voor de winter en langer mest uitrijden over grasland. Daarmee komt minis ter Schouten van Landbouw te gemoet aan de roep van agra riërs om steun vanwege de ex treme droogte. Peter Winterman Den Haag De laatste ronde van Henny Kroeze Twintig jaar trok hij met zijn steile wand door Europa, na een lange loopbaan in de speedway. Maar motorlegende Henny Kroeze stopt ermee. Zijn 'Wall of Death' staat te koop. In december rijdt hij zijn laatste ronde. Herman Haverkate Zenderen A Henny Kroeze in actie. FOTO FRANK UIJLENBROEK A „Ik ben 66 nu. Je moet er toch een keer een punt achter zetten." FOTO EMIEL MUIJDERMAN - Henny Kroeze Het was de vorige eeuw, en zo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 8