NYNKEDE JONG
Cee Oo Cee Kaa
Schouten komt boeren
tegemoet om droogte
IV
J§9
8
Si
Column
In 1998, het jaar dat Nicky Ver
stappen werd vermoord, keek
Nederland massaal naar de tele
visieserie Baantjer. De Cock met
Cee Oo Cee Kaa, die met zijn rech
terhand Vledder in Amsterdam al
lerhande moorden oploste. Wie
vermoordde de duivenmelker?
Een glansrol van René Froger die
met een duivenvoederbakje tegen
zijn hoofd was geslagen. En wie
vermoordde het pianotalent Otto,
gespeeld door een onuitstaanbare
Winston Gerschtanowitz?
een eeuwigheid geleden. Elet NFI
was toen al bezig met dna, maar de
technieken van toen zijn niet te
vergelijken met hoe nu moorden
worden opgelost.
Een beetje wangslijm van een
verre neef kan een verdachte in
beeld brengen. Het dna dat op het
lichaam van Nicky werd gevon
den, was lange tijd niet goed ge
noeg om te gebruiken. De nieuwe
onderzoeksmethodes zorgden er
voor dat het nu wél bruikbaar
werd. En ondertussen werken ze
bij het NFI gestaag verder aan nóg
beter gebruik van hun middelen.
In een artikel dat de Volkskrant
gisteren weer op hun site plaatste,
was te lezen hoe NFI-medewer-
kers elkaar door de gangen slepen,
om te kijken hoe je een lijk vast
pakt wanneer je het moet ver
plaatsen, en waar op het lichaam
het dna van de dader dan het best
te vinden is.
dat ene doel: ervoor zorgen dat de
perfecte moord niet meer kan
worden gepleegd. Dat de dader
hoe dan ook wordt gepakt.
Lang leve de wetenschap, lang
leve de vooruitgang. Ik hoop zo dat
de familie van Nicky nu eindelijk
de antwoorden op al hun vragen
zullen krijgen.
Want ze wachten al een eeuwig
heid.
Ervoor zorgen dat de
perfecte moord
niet meer kan worden
gepleegd
De Europese Commissie heeft gis
teren groen licht gegeven voor
maatregelen om Nederlandse boe
ren en tuinders te helpen. „De af
gelopen dagen zijn we heel hard
aan het werk geweest om duide
lijkheid te bieden. Voor de boeren
telt nu elke dag", zegt minister Ca-
rola Schouten van Landbouw, Na
tuur en Voedselkwaliteit.
Tot nu toe was het verboden om
na 1 september mest uit te rijden
over grasland, omdat dit schadelijk
kan zijn voor het milieu. Ook mo
gen agrariërs extra veevoergewas-
sen zaaien en oogsten, om te zor
gen dat het vee genoeg te eten heeft
in de winter. Door de droogte is de
maïsoogst in delen van het land
mislukt.
De besluiten van Schouten vol
gen na een smeekbede van boeren-
organisatie LTO. Volgens LTO
heeft de minister te traag gehan
deld. „Eindelijk", verzucht LTO-
voorman Mare Calon. „Deze be
sluiten hadden echt veel eerder ge
nomen moeten worden."
Noodhulp
In Duitsland heeft de regering deze
week 340 miljoen euro uitgetrok
ken voor noodhulp aan boeren
vanwege de droogte. Nederland
volgt dit voorbeeld niet, zegt
Schouten. „Wij geven al steun aan
de boeren doordat wij als overheid
65 procent van de premie betalen
voor de weersverzekering."
Op dit moment heeft ongeveer
10 procent van de boeren en tuin
ders die weersverzekering afgeslo
ten. „Ik ga onderzoeken wat er
moet gebeuren om de weersverze
kering aantrekkelijker te maken",
aldus Schouten.
Het busje op de oprit
laat er geen twijfel
over bestaan. 'Wall
of Death' staat er
met grote letters op
de zijkant. Dit weekend nog rijdt
hij ermee naar Sittard voor het
Santa Rosa Feest, een ouderwetse
kermis zoals je ze tegenwoordig
nog maar zelden ziet.
„Ik hou daarvan. Het betere en
tertainment. Dingen die echt zijn,
waar mensen keihard voor moe
ten werken, waarin je werkelijk
speelt met leven en dood. Als wij
op die motoren rijden, gaan we
echt tot de grens. Er komt geen
computer aan te pas. longeren te
genwoordig zijn opgegroeid met
spelletjes. Maar dit is echt."
Hij is er een van een langzaam
uitstervende generatie, Henny
Kroeze. Tienvoudig speedway
kampioen van Nederland, maar
sinds 1998 vooral artiest in zijn ei
gen motortheater: de steile wand.
Al twintig jaar rijdt hij in een ton
van vijf meter hoog zijn rondjes
op leven en dood, alleen of met
zijn dochter Kim. Tot december
dan, als hij tijdens Festival Carni-
vale in Den Haag definitief de fi
nish van zijn stuntleven bereikt.
„Inclusief Sittard zal ik nog zes
keer rijden", zegt hij in de achter
tuin van zijn huis in Zenderen.
„Dan is het mooi geweest. Jeanny,
mijn vrouw, zal de vlag uitsteken.
Ze heeft vaak genoeg in het zie
kenhuis gestaan als ik weer eens
in de kreukels lag. Ik ben 66 nu. Je
moet er toch een keer een punt
achter zetten. Ik ben niet meer de
jonge vent van vroeger. Op de
motor binnen nog wel, maar bui
ten niet meer. De wereld is er ook
niet leuker op geworden. Vroeger
had je op bijna elke kermis een
steile wand. Nu moet je ze met
een lantaarn zoeken. Een paar
nog in Frankrijk en Engeland, dan
heb je het wel gehad. Alleen bij
bijzondere evenementen kom je
ze nog weieens tegen."
Canadese leger
In zijn huis wordt hij omringd
door motoren. Op het dressoir
staat een oude Indiana-motor, in
de achterkamer twee oude moto
ren uit de jaren 20 en onder een
zeil in de tuin een motor van het
Canadese leger uit de Tweede
Wereldoorlog. Kroeze kocht hem
ooit in Goor. In onderdelen. „Die
lagen in een schuur. Ze moesten
alleen in elkaar worden gezet."
Ook aan Henny Kroeze zeifis
ondertussen het nodige geknut
seld. Niet alleen vanwege zijn
liefde voor het motorrijden. Ook
bij andere gelegenheden brak hij
zo'n beetje alles wat er te breken
viel. Vorig jaar nog bij de opbouw
van zijn Wall of Death viel hij
vier meter naar beneden en brak
twee rugwervels. In zijn arm, vol
met littekens, zitten twee sintels
uit het oude Veldwijk Stadion in
Het motorrijden zit de Kroezes
in het bloed. Vader Tonny woon
de met twee andere Kroezes on
der één dak. „Ze waren allemaal
even gek. Het halve dorp liep uit
als hij zijn motor aantrapte." Met
zijn zeven broers vormde Kroeze
senior de Motorkozakken, het fa
milieteam dat na de oorlog de ge
allieerde legers vermaakte met lu
dieke stunts.
Henny zelf kende zijn hoogte
punt tijdens de jaren 70 en 80.
Met zijn spectaculaire manier van
rijden („Achteraan beginnen en
iedereen inhalen") trok hij altijd
de aandacht, zelfs als hij niet won.
Diep ongelukkig
Eind jaren 80 beëindigde hij zijn
carrière. Kroeze ging in een fa
briek werken,maar voelde zich
diep ongelukkig. „Ik ging dood
van ellende. Het topsportgat: ik
kan je er alles van vertellen. De
Wall of Death is mijn redding ge
weest. Het avontuur was terug. Ik
kreeg een tweede leven."
Echt bang is hij al die jaren
nooit geweest. „Een ongeluk
heeft altijd een reden. Je kunt het
achteraf verklaren. Dat maakt ook
dat je verder kunt." Twijfels had
hij alleen na de dood van zijn ou
dere broer Gerry, de tweede Ne
derlands kampioen speedway in
de familie. „In 1992 ging het mis,
zo maar op de weg in Albergen.
Hij reed nog geen twintig. Zijn
dochtertje zat bij hem op de mo
tor. Hij viel met zijn hoofd op de
straat en kreeg een bloeding. Ook
in het gewone leven is de dood al
tijd dichtbij."
Mijn vrouw steekt de
vlag uit. Ze moest
vaak genoeg naar het
ziekenhuis als ik in
de kreukels lag
Hengelo, de plek waar hij ooit fu
rore maakte als speedwaykampi
oen. „Ik ben er laatst nog terugge
weest. De tunnel waar je met de
motor doorkwam en voor het
eerst dat publiek zag: ik zal het
nooit vergeten. Speedway was
ongekend populair toen. De sta
dions zaten vol. Het Olympisch
Stadion, de Kuip: we reden overal.
Mijn vader, ook speedway-cou
reur, heeft nog meegemaakt dat
er extra treinen werden ingezet."
Het was oldschool recherche
werk; de moord werd vaak opge
lost doordat iemand op heterdaad
werd betrapt wanneer hij weer ie
mand om wilde leggen. Of door
dat De Cock, zittend aan de bar bij
kastelein Lowietje, een visioen
kreeg van wie het had gedaan.
Het was niet representatief voor
hoe de politie in die jaren bij
moordzaken te werk ging, maar de
serie kleurde wel hoe de gemid
delde Nederlander dacht dat re
cherchewerk eraan toeging. Rood
wit afzetlint, en dan op
zoek naar vingeraf
drukken op glazen
en sigarettenpeu
ken.
voelt het ook:
vrijdag 24 augustus 2018
@nynke
Elke dag een stukje dichterbij
Boeren mogen extra veevoerge-
wassen zaaien voor de winter
en langer mest uitrijden over
grasland. Daarmee komt minis
ter Schouten van Landbouw te
gemoet aan de roep van agra
riërs om steun vanwege de ex
treme droogte.
Peter Winterman
Den Haag
De laatste ronde
van Henny Kroeze
Twintig jaar trok hij met zijn
steile wand door Europa, na
een lange loopbaan in de
speedway. Maar motorlegende
Henny Kroeze stopt ermee. Zijn
'Wall of Death' staat te koop. In
december rijdt hij zijn laatste
ronde.
Herman Haverkate
Zenderen
A Henny Kroeze in actie.
FOTO FRANK UIJLENBROEK
A „Ik ben 66 nu. Je moet er toch een keer een punt achter zetten."
FOTO EMIEL MUIJDERMAN
- Henny Kroeze
Het was de vorige
eeuw, en zo