Trio Alba brengt perfect samenspel van eindeloos werk zoeken naar direct succes boeken. nationale vacaturebank 9 FranzSchubert is jong gestorven. Zijn liederencyclus 'Winterreise' stamt uit zijn laatste levensjaar. Wist hij dat hij spoedig zou sterven? Miskend voelde hij zich sowieso. Volgens de Schubert-biograaf Chailley gaat de cyclus over 'de sinistere reis van het leven', met in het slotlied ('Der Leiermann') de ontmoeting met de dood, de speelman met de lier. Een straat aflopen, waar nog niemand uit terugkeerde (letter lijke tekst uit lied 20 'Der Weg- weiser'), dat was het lot van hon derdduizenden soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. De link tus- Zeeland Nazomerfestival sen beide is wel duidelijk in de collagevoorstelling'Winterreise', waarmee het Zeeland Nazomer festival het einde van die 'Grote Oorlog' herdenkt. Het blijft iets wonderlijk para doxaals om het gruwelijke onder ogen te willen komen in een es thetische vorm. Maar zo werkt het wel. Vreemde uitweg, menge ling van ontzag en schrik, gesu blimeerde angst. In die opzet is deze voorstelling in Fort Elle- woutsdijk zeer zeker geslaagd. Deze 'Winterreise' is véél meer dan Schubert. Is ook Bach, met de ontroerende smekende aria 'Er- barme dich' als slotlied, zeer in getogen gezongen. Alle prachtige zang door Els Mondelaers, won derlijk mooi begeleid op accor deon door Gwen Cresens. Onder zijn vingers klinkt de accordeon zoals hij zelden klinkt, als een fluisterend orgel bijna. Nog veel meer... pakkende voordracht van Dylan Thomas' gedicht 'Do not go gentle into that good night'. „Vecht tegen het uitdoven van het licht." Dat is hetzelfde wat die ene moeder zei. „Mama hamert er op dat wij mens moeten blijven." Dus altijd schone kleren, en eten aan een ta fel. Een passage uit een dagboek, zoals er vele worden voorgelezen. Ook brieven van soldaten. Soms onthutsend, zoveel onmenselijks. Soms om rillingen van te krijgen. Ondertussen is kunstenaar Piet Dieleman in de weer op de speel- vloer, met ruw materiaal. Papier, as, kalk, takken. Hij schept duis tere beelden, abstract, letterlijk donker. Grof en rauw, maar spre kend. Geprojecteerd als 'doek' op de achterwand. Een enorme kookpot zoals die achter de frontlinies hun rook uitbraakten. (Soep na afloop.) Het is een nooit luidruchtige kakofo nie van woord, beeld, klank. Toch sober. En indringend. een beladen en virtuoze pianopar tij. Trio Alba bezit een mooie ba lans en het samenspel is perfect. Ik heb heel wat ensembles gehoord waarbij de pianopartij te overheer send was; niet bij Alba, hier stelt de pianiste zich ten dienste van de muziek en overspeelt nooit de strijkers. Dit levert sublieme sa menklanken op. Bij Alba gaat mu zikaliteit boven virtuositeit en daardoor ontroert hun voordracht des te meer. Dynamische passages wisselden melodieuze momenten af en na het zoet, romantische Andante en het sierlijke en ontspannen Scherzo (typisch de Mendelssohn van Ein Sommernachtstraum), klonk de Finale majesteitelijk, in clusief de melodie van de koraal 'Vor Deinem Thron tret' ich'. Vertwijfeling Na de pauze speelde het Trio Alba het pianotrio van Smetana. Hij schreef dit na de dood van zijn vierjarige dochtertje Frédérique in 1855. Dat in deze muziek vertwij feling te horen is en diepe smart, is begrijpelijk. Het sombere karakter blijft tijdens het hele werk aanwe zig. Muziek die weinig hoopvol klinkt, maar 0 zo mooi werd ver tolkt. Als luisteraar werd je volle dig meegenomen in de met de juiste emotie doorleefde interpre tatie. Het kerndeel met de twee dansante deeltjes was iets lichter van sfeer, met mooie melodielij nen in de viool- en cellopartij. De lucht klaart pas op in de Finale, als de tragische sfeer wordt opgehe ven door een Boheemse melodie die optimistisch klinkt. Een fan tastisch concert. Het is inderdaad opvallend dat de kwaliteit van de uitvoeringen dit jaar hoog is. En de organisatie ver dient een pluim, omdat er ensem bles en musici hebben opgetreden van Europees niveau. Trio Alba verzorgde een dag eer der hetzelfde recital in het Con certgebouw in Amsterdam en speelde woensdag in de goed ge vulde kerkruimte drie pianotrio's waarvan er twee ontstaan zijn in een droevige sfeer. Livia Sellin (viool), Philipp Comploi (cello) en Chengcheng Zhao (piano) begonnen met het Trio in C (Hob XV/27) van Haydn. Een zeer expressief werk met so- natevormige hoekdelen en een melodieus middendeel. Meteen werd duidelijk dat deze musici aandacht hebben voor de dyna miek, zij hebben aandacht voor het subtiele van zachte passages en het forse van de meer symfonisch geschreven frasen. De voordracht bleef helder, alle details kwamen uit en bovendien werd alles ge bracht met een duidelijk musi- ceerplezier. Koortsachtig Twee jaar voor zijn dood compo neerde Mendelssohn zijn Trio op. 66 in c. Hij had het drukker dan ooit en die koortsachtigheid her ken je in dit werk dat hij opdroeg aan Louis Spohr. Het werk heeft vind jouw baan op nationalevacaturebank.nl vrijdag 24 augustus 2018 Willem Nijssen RECENSIE 21 augustus t/m 1 september 'Winterreise', t/m 1 sept. (m.u.v. 26, 28, 29 aug.), in Fort Ellewoutsdijk. Het laatste Zomeravondconcert aan Zee werd verzorgd door het Trio Alba in Cadzand. De zomer warmte verdwijnt langzaam, maar het gevoel van een hartver warmende reeks van acht con certen blijft. Voorzitster Jacque- line Voets stelde dat het slotcon- cert 'lest, best' zou worden. Jeanette Vergouwen Zomeravondconcerten aan Zee Werk van Haydn, Mendelssohn en Smetana. Door het Weense Trio Alba. Gehoord woensdag 22 au gustus in de N.H. Kerk Cadzand. RECENSIE Trio Alba (vlnr) Philipp Comploi, Chengcheng Zhao en Livia Sellin. 'Winterreise': véél meer dan Schubert werk zoeken voelt soms als een baan op zich. Gelukkig ben je met een online profiel bij ons direct vindbaar voor werkgevers en krijg je automatisch relevante banen toegestuurd. Zo zetten we alles op alles voor jouw baan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 41