Trio Alba brengt
perfect samenspel
van eindeloos
werk zoeken
naar direct
succes boeken.
nationale
vacaturebank
9
FranzSchubert is
jong gestorven. Zijn
liederencyclus
'Winterreise' stamt
uit zijn laatste
levensjaar. Wist hij
dat hij spoedig zou
sterven?
Miskend voelde hij zich sowieso.
Volgens de Schubert-biograaf
Chailley gaat de cyclus over 'de
sinistere reis van het leven', met
in het slotlied ('Der Leiermann')
de ontmoeting met de dood, de
speelman met de lier.
Een straat aflopen, waar nog
niemand uit terugkeerde (letter
lijke tekst uit lied 20 'Der Weg-
weiser'), dat was het lot van hon
derdduizenden soldaten uit de
Eerste Wereldoorlog. De link tus-
Zeeland Nazomerfestival
sen beide is wel duidelijk in de
collagevoorstelling'Winterreise',
waarmee het Zeeland Nazomer
festival het einde van die 'Grote
Oorlog' herdenkt.
Het blijft iets wonderlijk para
doxaals om het gruwelijke onder
ogen te willen komen in een es
thetische vorm. Maar zo werkt
het wel. Vreemde uitweg, menge
ling van ontzag en schrik, gesu
blimeerde angst. In die opzet is
deze voorstelling in Fort Elle-
woutsdijk zeer zeker geslaagd.
Deze 'Winterreise' is véél meer
dan Schubert. Is ook Bach, met de
ontroerende smekende aria 'Er-
barme dich' als slotlied, zeer in
getogen gezongen. Alle prachtige
zang door Els Mondelaers, won
derlijk mooi begeleid op accor
deon door Gwen Cresens. Onder
zijn vingers klinkt de accordeon
zoals hij zelden klinkt, als een
fluisterend orgel bijna.
Nog veel meer... pakkende
voordracht van Dylan Thomas'
gedicht 'Do not go gentle into
that good night'. „Vecht tegen het
uitdoven van het licht." Dat is
hetzelfde wat die ene moeder zei.
„Mama hamert er op dat wij
mens moeten blijven." Dus altijd
schone kleren, en eten aan een ta
fel. Een passage uit een dagboek,
zoals er vele worden voorgelezen.
Ook brieven van soldaten. Soms
onthutsend, zoveel onmenselijks.
Soms om rillingen van te krijgen.
Ondertussen is kunstenaar Piet
Dieleman in de weer op de speel-
vloer, met ruw materiaal. Papier,
as, kalk, takken. Hij schept duis
tere beelden, abstract, letterlijk
donker. Grof en rauw, maar spre
kend. Geprojecteerd als 'doek' op
de achterwand.
Een enorme kookpot zoals die
achter de frontlinies hun rook
uitbraakten. (Soep na afloop.) Het
is een nooit luidruchtige kakofo
nie van woord, beeld, klank. Toch
sober. En indringend.
een beladen en virtuoze pianopar
tij. Trio Alba bezit een mooie ba
lans en het samenspel is perfect. Ik
heb heel wat ensembles gehoord
waarbij de pianopartij te overheer
send was; niet bij Alba, hier stelt de
pianiste zich ten dienste van de
muziek en overspeelt nooit de
strijkers. Dit levert sublieme sa
menklanken op. Bij Alba gaat mu
zikaliteit boven virtuositeit en
daardoor ontroert hun voordracht
des te meer.
Dynamische passages wisselden
melodieuze momenten af en na
het zoet, romantische Andante en
het sierlijke en ontspannen
Scherzo (typisch de Mendelssohn
van Ein Sommernachtstraum),
klonk de Finale majesteitelijk, in
clusief de melodie van de koraal
'Vor Deinem Thron tret' ich'.
Vertwijfeling
Na de pauze speelde het Trio Alba
het pianotrio van Smetana. Hij
schreef dit na de dood van zijn
vierjarige dochtertje Frédérique in
1855. Dat in deze muziek vertwij
feling te horen is en diepe smart, is
begrijpelijk. Het sombere karakter
blijft tijdens het hele werk aanwe
zig. Muziek die weinig hoopvol
klinkt, maar 0 zo mooi werd ver
tolkt. Als luisteraar werd je volle
dig meegenomen in de met de
juiste emotie doorleefde interpre
tatie. Het kerndeel met de twee
dansante deeltjes was iets lichter
van sfeer, met mooie melodielij
nen in de viool- en cellopartij. De
lucht klaart pas op in de Finale, als
de tragische sfeer wordt opgehe
ven door een Boheemse melodie
die optimistisch klinkt. Een fan
tastisch concert.
Het is inderdaad opvallend dat de
kwaliteit van de uitvoeringen dit
jaar hoog is. En de organisatie ver
dient een pluim, omdat er ensem
bles en musici hebben opgetreden
van Europees niveau.
Trio Alba verzorgde een dag eer
der hetzelfde recital in het Con
certgebouw in Amsterdam en
speelde woensdag in de goed ge
vulde kerkruimte drie pianotrio's
waarvan er twee ontstaan zijn in
een droevige sfeer.
Livia Sellin (viool), Philipp
Comploi (cello) en Chengcheng
Zhao (piano) begonnen met het
Trio in C (Hob XV/27) van Haydn.
Een zeer expressief werk met so-
natevormige hoekdelen en een
melodieus middendeel. Meteen
werd duidelijk dat deze musici
aandacht hebben voor de dyna
miek, zij hebben aandacht voor
het subtiele van zachte passages en
het forse van de meer symfonisch
geschreven frasen. De voordracht
bleef helder, alle details kwamen
uit en bovendien werd alles ge
bracht met een duidelijk musi-
ceerplezier.
Koortsachtig
Twee jaar voor zijn dood compo
neerde Mendelssohn zijn Trio op.
66 in c. Hij had het drukker dan
ooit en die koortsachtigheid her
ken je in dit werk dat hij opdroeg
aan Louis Spohr. Het werk heeft
vind jouw baan op nationalevacaturebank.nl
vrijdag 24 augustus 2018
Willem Nijssen
RECENSIE
21 augustus t/m 1 september
'Winterreise', t/m 1 sept. (m.u.v. 26,
28, 29 aug.), in Fort Ellewoutsdijk.
Het laatste Zomeravondconcert
aan Zee werd verzorgd door het
Trio Alba in Cadzand. De zomer
warmte verdwijnt langzaam,
maar het gevoel van een hartver
warmende reeks van acht con
certen blijft. Voorzitster Jacque-
line Voets stelde dat het slotcon-
cert 'lest, best' zou worden.
Jeanette Vergouwen
Zomeravondconcerten aan Zee
Werk van Haydn, Mendelssohn en
Smetana. Door het Weense Trio
Alba. Gehoord woensdag 22 au
gustus in de N.H. Kerk Cadzand.
RECENSIE
Trio Alba
(vlnr) Philipp
Comploi,
Chengcheng
Zhao en Livia
Sellin.
'Winterreise': véél
meer dan Schubert
werk zoeken voelt soms als een baan op zich.
Gelukkig ben je met een online profiel bij ons direct vindbaar
voor werkgevers en krijg je automatisch relevante banen
toegestuurd. Zo zetten we alles op alles voor jouw baan.