WIM HOFMAN Gravlax Meld net als transportbedrijf Bosman uw bedrijfsdak aan voor Zon Offensief Zeeland r Icoon schilderen is mediteren - W Verduurzaam uw bedrijf zonder investering 4 zon offensief zeeland Monnikenwerk Als voorbereiding op een bezoek aan IJsland las ik het mooie boekje: 'Een Winter - IJsland', van Laura Broekhuyse. Niet dat we in de winter naar IJsland zouden reizen, maar je wilt toch wel een en ander weten van dat land, voordat je er aankomt. Op een bepaald moment wordt in het boekje beschreven hoe een rog werd klaargemaakt. Die stinkt verschrikkelijk. De vis heeft waarschijn lijk een tijd in de grond gelegen: in IJsland is dat een traditionele manier om vis te bereiden. Zo behandelt men ook bijvoor beeld de Groenlandse haai. Op de menu kaart in IJsland staat soms GRAVLAX, let terlijk: begraven zalm. In een kookboek lees ik dat je de zalm een tijd in de grond moet begraven tussen wat berketakken met daarop grond en ste nen. In IJsland, dat heb ik inmiddels wel gezien, er groeien haast geen grote bo men, wel veel berkjes. Rotsen en stenen hebben ze in overvloed. De vis gaat dus in een soort graf en hij moet minimaal drie dagen onder de grond blijven. Sommige mensen geven zelfs de voorkeur aan zes tot twaalf weken. De vis is dan flink gaan gisten. Als het dier uit de grond komt is hij ui termate onwelriekend. Bij het bereiden ook. De smaak en de stank moeten af schuwelijk zijn en de nasmaak is zo mo gelijk nog erger. De enige manier om de smerige smaak te verdrijven, is het drin ken van flink wat brennevin. Inmiddels ben ik in IJsland geweest, maar ik heb geen gravlax gegeten. Ik heb in Reykjavik wel wat brennevin geproefd. Het heldere drankje is gestookt van graan of aardappelen waaraan wat karwij (kum- mel) wordt toegevoegd om het een smaakje te geven. Giljo Bosman: 'Toen bleek dat we uoldoende dakopperulak hadden om een rendabel project te realiseren is het balletje snel gaan rollen. Zon Offensief Zeeland heeft alles voor mij geregeld. Ik had er geen omkijken naar en kon volledige focus houden op mijn bedrijf.' en ervaringen op Z66llWind.nl/Z0ri Ilona Schmit (1943) uit Katten- dijke is als schilder van naïeve kunst internationaal bekend. Dagelijks is zij te vinden in haar atelier annex galerie. Ilona brak in 1973 door met haar werk toen zij, met het oog op het gezinsinko men, in Goes op de trein stapte en haar werk aanbood bij Galerie Ha mer in Amsterdam. Haar tweede echtgenoot overleed kort na hun verhuizing naar Zeeland en zij bleef met drie dochters achter. „Ik dacht, als ik wil schilderen moet ik er geld mee zien te verdie nen. Galerie Hamer wilde werk hebben en hetzelfde jaar ging ik naar New York waar mijn werk werd uitgekozen voor de Biënnale Young Artists." Ilona was als kind te vinden bij een schilderende tante, maar ze studeerde niet aan een kunstacademie. „Een docent op de middelbare school zei me dat ik bij een academie veel zou leren, wat ik weer zou moeten af leren om mijn eigen stijl te vin den. Ik schilderde dus door bij mijzelf te blijven en werd bekend door mijn naïeve stijl, zonder lijn perspectief" Ilona's werk is opge nomen in musea. Ilona is geboren in een Duits kamp. Kort na aankomst in Ne derland verloor zij haar zusje en haar vader. „Toen ik een jaar of zes was, ging ik 's morgens vroeg stie kem met een vriendinnetje naar de katholieke kerk. Mijn moeder sliep dan nog. Ik ging dan bij een beeld van Maria zitten. Ik vond er rust en troost. Zelfben ik in een Lutherse kerk gedoopt en niet kerkelijk opgevoed, althans niet zoals ik dat na mijn verhuizing hier zag in Kattendijke. Religie spreekt me wel aan. In Nepal, in Afrika - overal heb ik symbolen voor het goddelijke gevonden. Ik speelde wel met de gedachte om iconen te gaan schilderen, maar iets weerhield mij ervan. Ik leefde niet als een monnik en hoe goed ik me ook bij afbeeldingen van Maria voelde, katholiek was ik niet. Ik ontmoette een Russische vrouw, die een locatie in Zeeland zocht om les te geven in het schil deren van iconen. Ik stelde mijn atelier beschikbaar en ben de techniek gaan beheersen. Het werken aan een icoon is voor mij iets anders dan het maken van een schilderij. Het gaat om het contact maken met God. Het werken aan een icoon vergt concentratie en is meditatief. Het brengt mij rust." Een icoon is een afbeelding van Christus, Maria of heiligen en vooral bekend vanuit de oosters- orthodoxe kerk, waar iconen zijn verbonden met het spirituele le ven. De afbeelding wordt gemaakt volgens vaste regels. De onder grond bestaat uit hout. Drie on derlagen stellen de maker in staat contact te houden met de Drie eenheid. De daarop volgende ze ven onderlagen staan voor de ze ven scheppingsdagen. Tweeëneenhalf jaar geleden kreeg Ilona een attaque. Ze was halfzijdig verlamd en kon niet spreken, maar is behoorlijk her steld. „In het ziekenhuis had ik enorm veel steun aan een kruisje wat aan mijn vader had toebe hoord, de beelden van Maria, het Godslam en de engelen die om mij aanwezig waren. En wat ik nooit had gedacht, is dat ik daarna op mijn palet nieuwe kleurperspectieven zou vinden." vrijdag 24 augustus 2018 GO De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Zon Offensief Zeeland bundelt Zeeuwse bedrijfsdaken* tot één grootschalig zonne-energieproject. Als ondernemer neemt u 15 jaar zonnestroom af van uw eigen dak en ontvangt u een vergoeding voor overtollige stroom. Na 15 jaar is de installatie, zonder te investeren, uw eigendom. U wordt volledig ontzorgd bij de financiering, subsidieaanvraag en plaatsing van de zonnepanelen. dakoppervlakte minimaal 150m2 en een grootverbruikaansluiting van meer dan 3x80 Ampère Kijk voor meer informatie José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 36