WIM HOFMAN
Gravlax
Meld net als
transportbedrijf
Bosman uw
bedrijfsdak aan
voor Zon Offensief
Zeeland
r
Icoon schilderen
is mediteren
- W
Verduurzaam uw bedrijf
zonder investering
4
zon
offensief
zeeland
Monnikenwerk
Als voorbereiding op een bezoek aan
IJsland las ik het mooie boekje:
'Een Winter - IJsland', van Laura
Broekhuyse. Niet dat we in de winter naar
IJsland zouden reizen, maar je wilt toch
wel een en ander weten van dat land,
voordat je er aankomt. Op een bepaald
moment wordt in het boekje beschreven
hoe een rog werd klaargemaakt. Die stinkt
verschrikkelijk. De vis heeft waarschijn
lijk een tijd in de grond gelegen: in IJsland
is dat een traditionele manier om vis te
bereiden. Zo behandelt men ook bijvoor
beeld de Groenlandse haai. Op de menu
kaart in IJsland staat soms GRAVLAX, let
terlijk: begraven zalm.
In een kookboek lees ik dat je de zalm
een tijd in de grond moet begraven tussen
wat berketakken met daarop grond en ste
nen. In IJsland, dat heb ik inmiddels wel
gezien, er groeien haast geen grote bo
men, wel veel berkjes. Rotsen en stenen
hebben ze in overvloed. De vis gaat dus in
een soort graf en hij moet minimaal drie
dagen onder de grond blijven. Sommige
mensen geven zelfs de voorkeur aan zes
tot twaalf weken. De vis is dan flink gaan
gisten.
Als het dier uit de grond komt is hij ui
termate onwelriekend. Bij het bereiden
ook. De smaak en de stank moeten af
schuwelijk zijn en de nasmaak is zo mo
gelijk nog erger. De enige manier om de
smerige smaak te verdrijven, is het drin
ken van flink wat brennevin.
Inmiddels ben ik in IJsland geweest,
maar ik heb geen gravlax gegeten. Ik heb
in Reykjavik wel wat brennevin geproefd.
Het heldere drankje is gestookt van graan
of aardappelen waaraan wat karwij (kum-
mel) wordt toegevoegd om het een
smaakje te geven.
Giljo Bosman:
'Toen bleek dat
we uoldoende
dakopperulak hadden
om een rendabel
project te realiseren is
het balletje snel gaan
rollen. Zon Offensief
Zeeland heeft alles voor
mij geregeld. Ik had er
geen omkijken naar
en kon volledige focus
houden op mijn bedrijf.'
en ervaringen op Z66llWind.nl/Z0ri
Ilona Schmit (1943) uit Katten-
dijke is als schilder van naïeve
kunst internationaal bekend.
Dagelijks is zij te vinden in haar
atelier annex galerie. Ilona brak in
1973 door met haar werk toen zij,
met het oog op het gezinsinko
men, in Goes op de trein stapte en
haar werk aanbood bij Galerie Ha
mer in Amsterdam. Haar tweede
echtgenoot overleed kort na hun
verhuizing naar Zeeland en zij
bleef met drie dochters achter.
„Ik dacht, als ik wil schilderen
moet ik er geld mee zien te verdie
nen. Galerie Hamer wilde werk
hebben en hetzelfde jaar ging ik
naar New York waar mijn werk
werd uitgekozen voor de Biënnale
Young Artists." Ilona was als kind
te vinden bij een schilderende
tante, maar ze studeerde niet aan
een kunstacademie. „Een docent
op de middelbare school zei me
dat ik bij een academie veel zou
leren, wat ik weer zou moeten af
leren om mijn eigen stijl te vin
den. Ik schilderde dus door bij
mijzelf te blijven en werd bekend
door mijn naïeve stijl, zonder lijn
perspectief" Ilona's werk is opge
nomen in musea.
Ilona is geboren in een Duits
kamp. Kort na aankomst in Ne
derland verloor zij haar zusje en
haar vader. „Toen ik een jaar of zes
was, ging ik 's morgens vroeg stie
kem met een vriendinnetje naar
de katholieke kerk. Mijn moeder
sliep dan nog. Ik ging dan bij een
beeld van Maria zitten. Ik vond er
rust en troost. Zelfben ik in een
Lutherse kerk gedoopt en niet
kerkelijk opgevoed, althans niet
zoals ik dat na mijn verhuizing
hier zag in Kattendijke. Religie
spreekt me wel aan. In Nepal, in
Afrika - overal heb ik symbolen
voor het goddelijke gevonden. Ik
speelde wel met de gedachte om
iconen te gaan schilderen, maar
iets weerhield mij ervan. Ik leefde
niet als een monnik en hoe goed
ik me ook bij afbeeldingen van
Maria voelde, katholiek was ik
niet. Ik ontmoette een Russische
vrouw, die een locatie in Zeeland
zocht om les te geven in het schil
deren van iconen. Ik stelde mijn
atelier beschikbaar en ben de
techniek gaan beheersen. Het
werken aan een icoon is voor mij
iets anders dan het maken van een
schilderij. Het gaat om het contact
maken met God. Het werken aan
een icoon vergt concentratie en is
meditatief. Het brengt mij rust."
Een icoon is een afbeelding van
Christus, Maria of heiligen en
vooral bekend vanuit de oosters-
orthodoxe kerk, waar iconen zijn
verbonden met het spirituele le
ven. De afbeelding wordt gemaakt
volgens vaste regels. De onder
grond bestaat uit hout. Drie on
derlagen stellen de maker in staat
contact te houden met de Drie
eenheid. De daarop volgende ze
ven onderlagen staan voor de ze
ven scheppingsdagen.
Tweeëneenhalf jaar geleden
kreeg Ilona een attaque. Ze was
halfzijdig verlamd en kon niet
spreken, maar is behoorlijk her
steld. „In het ziekenhuis had ik
enorm veel steun aan een kruisje
wat aan mijn vader had toebe
hoord, de beelden van Maria, het
Godslam en de engelen die om
mij aanwezig waren. En wat ik
nooit had gedacht, is dat ik
daarna op mijn palet nieuwe
kleurperspectieven zou vinden."
vrijdag 24 augustus 2018
GO
De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator
Zon Offensief Zeeland bundelt Zeeuwse bedrijfsdaken* tot één
grootschalig zonne-energieproject. Als ondernemer neemt u
15 jaar zonnestroom af van uw eigen dak en ontvangt u een
vergoeding voor overtollige stroom. Na 15 jaar is de installatie,
zonder te investeren, uw eigendom. U wordt volledig
ontzorgd bij de financiering, subsidieaanvraag en plaatsing
van de zonnepanelen.
dakoppervlakte minimaal 150m2 en een grootverbruikaansluiting
van meer dan 3x80 Ampère
Kijk voor meer informatie
José Baars
José Baars schrijft
wekelijks over
religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor haar blog
op pzc.nl/monnikenwerk