porthos 'ADRZ, wat zegt dat? Dat kan ook een bank zijn' 'Zeeland zwak op gebied vrijetijdsaanbod' Orionistt adrz l'escaut ILÜj^TTi i Scdlda ReVANT Emergis 7 3 4% Clavis siscMe mondia scholengroep uit bleek dat 99 procent van de Zeeuwse bevolking al bekend was met de afkorting ADRZ", legt woordvoerder Mirjam van Zuilen uit. „Het was best een lange naam. We wilden er bovendien de slogan 'zorg voor elkaar' aan toevoegen. We zijn een fusieziekenhuis, waar het financieel niet goed mee ging. We willen laten zien dat er veel veranderd is." M'm Een naam moet eenvoudig zijn, niet te lang, opvallend en hij moet vertellen waar de organisatie voor staat, zegt merknamenspecialist Hans Prum- mel. „Dus het is een beetje jammer als je een abstracte naam zonder verhaal kiest." Prummel is direc teur van De Naamafdeling en au teur van het boek Namespotting, waarin hij samen met Richard Otto de 500 opvallendste merk- en bedrijfsnamen heeft gebundeld. Hij is goed te spreken over Lode- wijk College, de nieuwe naam van de gefuseerde scholen in Zeeuws- Vlaanderen. „Lodewijk heeft een verhaal, de Zeeuws-Vlaming die astronaut werd, dat kun je uitleg- Albero vind ik een lelijke naam en het woord is gezocht gen. De naam is ook niet moeilijk, misschien een beetje traditioneel. En Lodewijk College is kort. Eén woord is het beste, twee is maxi maal. Een naam van drie woorden wordt bijna per definitie afgekort en dan ben je je betekenis kwijt." Kijk naar PZC, zegt Prummel. Provinciale Zeeuwse Courant telt weliswaar drie woorden, maar daarin wordt wel verteld wat de or ganisatie doet. Natuurlijk kunnen afkortingen op zich merknamen worden, als ze voldoende zijn inge- burgerd. Daar moet dan wel wat tijd overheen gaan, vindt Prum mel. Hij zet daarom vraagtekens bij de naamsverandering Admiraal De Ruyter Ziekenhuis in ADRZ Me disch Centrum. „Naar mijn gevoel komt die iets te snel. En ADRZ, wat zegt dat? Dat kan ook een bank zijn. Admiraal De Ruyter is een beetje lang, maar het is natuurlijk wel een heel mooie naam. In de medische wereld heb je AMC en UMC. Als je daarbij aansluit, on derscheid je je niet. Misschien is ADRZ een voordeel op sociale me dia, maar je mist veel verhaal." Voor Albero heeft Prummel geen goed woord over. „Ik vind het een lelijke naam en het woord is ge zocht. Het is net geen contaminatie van de gefuseerde scholengroepen Alpha en Nobego. Als je die naam voor het eerst hoort, krijg je geen enkele associatie die relevant is. Dan denk je: 'Albert Heijn of zo?' Bij het kiezen van een naam moet je niet uitgaan van de mensen die het bedenken, maar van de doel groep die je wil bereiken." Beerda onderzocht voor de vijfde keer de bekendheid van Neder landse dagattracties. Voor het on derzoek zijn 1.600 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle Ne derlandse dagattracties onder zocht. Daarna is voor de 50 bekend ste merken in detail navraag ge daan naar de merkkracht en het imago. Volgens Beerda heeft Zeeland, sa men met Drenthe en Groningen, het magerste aanbod als het om dagattracties gaat. Deltapark Neeltje Jans is de enige Zeeuwse topattractie, dat wil zeggen: met een landelijke reputatie. In de topso staat het Deltapark op de 24ste plek, onder Naturalis en boven het Avio- drome. De topdrie wordt gevormd door De Efteling, het Anne Frank Huis en Madurodam. Wel zien be zoekers Neeltje Jans als een van de leerzaamste dagattracties van Ne derland en wordt die volgens Beerda als 'uniek en stoer' ervaren. „Aan de andere kant is het imago wat stoffig en statisch. Om te groeien, is het noodzakelijk dat er meer dynamiek in het aanbod komt. Nu heeft het publiek het idee dat er vrijwel niets verandert, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor het herhaalbezoek." Kleinschalig Manager Margot Tempelman van het Kenniscentrum Kusttoerisme in Vlissingen noemt de uitkomsten van het onderzoek 'tendentieus'. „Beerda legt de lat bij hele hoge be zoekersaantallen. Het wekt de in druk dat Zeeland ver achterloopt, maar er zijn hier heel veel dagat tracties en musea. Het Waters noodmuseum komt er bijvoorbeeld niet in terug, terwijl dat vorig jaar 85.000 bezoekers trok. Het aanbod is kleinschalig, maar wel heel di vers. Ik zou willen zeggen: word even wakker en kom eens kijken." Volgens Tempelman is de vraag Het aanbod is kleinschalig, maar wel heel divers. Ik zou willen zeggen: word even wakker en kom eens kijken of Zeeland niet nog een grote trek ker nodig heeft niet aan de orde. „Die discussie is al eens gevoerd, bovendien hebben we die: de kust. Hier past kleinschaligheid, we heb ben ook maar 380.000 inwoners. Een attractie als de Efteling heeft een basispubliek waar mensen va ker naartoe gaan, ook mensen die in de omgeving wonen." Winst Toch valt er voor toeristisch Zee land volgens Tempelman nog wel winst te behalen. „De Stichting Dagattracties Zeeland (een samen werkingsverband van onderne mers en organisaties op het gebied van recreatie, educatie, cultuur, re creatief vervoer of wellness, red.) en de Stichting Cultureel Erfgoed Zee land zijn op de goede weg, maar daar zijn nog meer vruchten van te plukken." intervence u omniskindcentra vrijdag 24 augustus 2018 toch met die gekke namen? ILLUSTRATIE MANON HAK Ernst Jan Rozendaal -Hans Prummel, auteur van het boek Namespotting Hans Prummel. Zeeland behoort met slechts één topattractie (Neeltje Jans) tot de zwakste provincies wat betreft vrijetijdsaanbod. Dat blijkt uit het Dagattracties Mer- kenonderzoek van Hendrik Beerda. Het Kenniscentrum Kusttoerisme vindt die conclu sie 'tendentieus'. Luc Oggel Vlissingen -Margot Tempelman, manager Kenniscentrum Kusttoerisme ZEEUWSE JEUGDZORGSPF sarren wijzer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 35