23 CAMPING SPEELTUIN RESTAURANT In de rij Luxe park vrijdag 24 augustus 2018 GO Waar: Camping De Branding in Zandvoort Gemiddelde beoordeling op Zoo ver: 5,4 Waar: Kinderstad Heerlen Beoordeling op zoover.nl: 4,8 Als we bedrijfsleider Monique van der Honing na ons be zoek aan Kinderstad Heerlen om weder hoor vragen, zegt ze: „Internetrecensies boeien ons niet, we doen vooral onze stinkende best." En dat is onbedoeld een woordspeling, veel gasten van de immense speeltuin klagen juist over de muffe geur en het gebrek aan hy giëne. Van smerige praktijken is op deze woensdag geen sprake, maar het is dan ook heel rustig dankzij het mooie weer. Stijn (7) wil na twee uur spelen niet naar huis, hij vindt de wild waterbaan met boomstammen gewel dig. Sommige glijbanen gaan stroef en de reuzentrampoline is zacht. Waarom ouders ook 10 euro entree moet betalen is mij een raadsel. Con sumpties a 1,50 euro zijn vriendelijk geprijsd. In de hoek van het toilet ont dekt Stijn een hoop stof, maar het stinkt er niet. Bedrijfsleider Van der Honing: „Klanten die in de zaak er gens over klagen nemen we serieus. Maar die recensies op internet... le dereen moet tegenwoordig een me ning hebben." (Jeroen Schmale) Waar: Cesario in Zandvoort Beoordeling op Eet.nu: 4,2 Onze reservering via Eet.nu wordt twee uur van tevoren ge weigerd. 'Het restau rant is herhaaldelijk telefonisch niet be reikbaar', luidt de ver klaring. Tussen half vijf en half zeven bel ik zelf vijf keer. Geen gehoor. Het vriendelijke meisje dat ons wel kom heet, zegt 'dat ze niet echt aan re serveringen doen'. Op de binnenplaats rookt de eigenaar on deruit een sigaret. De niet-weggewerkte stekkerdozen, stoe len met losgespron gen riet en stoffige plastic druiventros sen vragen om ver nieuwing. Opvallend zijn de vijftien beveili gingscamera's. Het bestek is vies, de open keuken romme lig en de wc, waarvan de deur niet op slot kan, stinkt en ver toont een flinke vochtplek in het pla fond. In de slechte recen sies die teruggaan tot 2009 ('de slecht ste Italiaan waar ik ooit heb gegeten') wordt geklaagd over de slechte prijs-kwa- liteitverhou- ding. De antipasti be staan uit opge rolde plakjes super marktworst en brokken goedkope kaas. De kaaslaag op de na- chos is hard en de snotterige guaca- mole is duidelijk niet huisgemaakt. De ent recote is aardig, maar voor 20 euro armoe dig gepresenteerd met ijsbergsla. De smakeloze gepofte aardappel met een kwak crème fraïche komt pas tien minu ten later. De pizza Hawaï is hard als een kaascracker en be legd met weinig saus, kaas en ham. De ana nas komt uit uit blik. Het lukt de zeven man tellende bediening niet om de der tig gas ten goed te bedie nen. Het vriende lijke meisje moet een brandje blussen als Duitse gasten naast ons kla gen dat ze al veertig minuten wachten op hun voorgerecht. Even later moet ze aanrukken omdat onze andere buren eerst eten geser veerd krijgen. Vervol gens worden de bor den weggehaald om deze bij de buren neer te zetten. Na het 'grand des sert', een bord met slagroom, fruit en ijs, reken ik 77,50 euro af. Eigenaar Rakib Balyk Bochra vertelt later telefonisch: „Die slechte recensies komen van de con currenten. Natuurlijk, in elk restaurant gaat wel eens iets fout, maar we hebben veel vaste gasten. Profes sionele bediening is voor ons lastig te krij gen omdat die veel eisen, zoals een jaar contract. Onze prijs- kwaliteitverhouding is goed, er zijn restau rants in Zandvoort die 30 procent duur der zijn." (Virginia Groenendijk) De recensies op Zoover lopen nogal uiteen: 24 mensen vonden het hier fantastisch (cijfer 8+), 27 ondermaats (cijfer 1-5). Die twee deling is te begrijpen. De ligging in de duinen is ontzettend mooi en het strand is op steenworp af stand. Je kunt er surflessen nemen en elektrische fietsen huren. Het personeel is redelijk vriendelijk en 's morgens ruikt de kiosk naar verse broodjes en croissants. In de vroege ochtend zijn de wc's en douches schoon. Maar 's avonds ruiken de toiletten overduidelijk en de tentjes staan dicht op elkaar. En inderdaad, er zijn veel luidruchtige jongeren en er klinkt harde muziek. Boos kan ik niet worden: de aangeschoten tie ners zeggen vriendelijk: „Laat het weten als we te luidruchtig zijn." Vanaf 22 uur is luide muziek verbo den. Daar controleert een mede werker op. Rond half vier word ik wakker door luid gepraat, maar ik val al snel weer in slaap. Het in- en uitcheckbeleid is niet klantvriendelijk. In de zomer kun je niet reserveren, wordt mij vrij kortaf medegedeeld als ik bel. Op goed geluk kun je om 11 uur in de rij gaan staan. Woensdag vang ik bot, donderdag is er, na een half uur in de brandende zon wachten, wel een plekje vrij. Daarnaast moet je standaard voor minimaal drie dagen boeken. Als je met de fiets komt, is één nachtje overnachten wel mogelijk, blijkt aan de balie, omdat je dan geen parkeerplek in neemt. Uitchecken kan vanaf 8.30 uur. Als de receptie vanwege de drukte tien minuten eerder opent, snelt een Duits gezin me voorbij omdat ze zoeken naar een vrije plek. Pas aan de balie wordt mij duidelijk ge maakt dat mijn sta-plek eerst ge controleerd moet worden voordat ik mijn borg van 20 euro terugkrijg. Het gebeurt regelmatig dat men sen er een zooitje van maken, ver telt de jongen die mijn plek checkt. „Dan kiezen ze ervoor de borg als schoonmaakkosten achter te laten." De eigenaar wil zijn naam niet ken baar maken, wel vertelt hij over zijn camping. „Kijk, deze camping is ook helemaal niet mijn stijl. De rio lering, de waterleidingen, de elek triciteit; het is oude meuk. Ik heb alles in maart gekocht van de oude eigenaar. Investeren doe ik nu niet, dat is weggegooid geld. De cam ping gaat namelijk vanaf 1 oktober volledig op de schop. Zelfs de naam verdwijnt. Het wordt een luxe park waar geen tentjes meer zullen staan, alleen huisjes. We hebben straks ook een manager die zorgt dat de omgang met de gasten soe pel verloopt. Kom volgend jaar terug, dan zal je verrast staan." (Virginia Groenendijk) Virginia Groenendijk vindt pas op de tweede dag een plekje in Zand voort. FOTO MARLIES WESSEIÏS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23