SPOEDCURSUS Eerste Hulp Ben je cil.s de dood dat je tijdens liet Prinsengvachtconcert op het verkeerde moment gaal klappen? Zou je best eens naar hel Concertgebouw Orkest willenmaar deuk je dat je er veel van moet weten? Dit stuk is een Eerste Hulp bij klassieke muziekangst. et lijkt een hele kluif om de 500 jaar die de klassieke muziek beslaat te ontwarren, maar voor wie zich er even in verdiept is het eigenlijk vrij overzichte lijk. En het loont de moeite, want omdat het zo veel en zo divers is, zit er voor iedereen wel iets moois tussen. De westerse klassieke muziek begon in de middel eeuwen met één zanglijn. Die werd gezongen in de kerk en niet opgeschreven. Na een paar honderd jaar kwam iemand op het geniale idee er een zanglijn bij te doen, toen werd het zogenaamd 'meerstemmig Gregoriaans'. Bovendien werd de muziek steeds vaker opgeschreven en werd het belangrijk door wie: het fenomeen componist ontstond. Volgende grote mijlpaal was de renaissance, waarin niet alleen meer werd gezongen over God maar ook - hou je vast - over de liefde. Instrumenten kregen een grotere rol én de muziek en de tekst wer den op elkaar afgestemd. Nu denk je: logisch dat Bro- ken-Hearted Girl van Beyoncé zo down klinkt, maar destijds was dat niet minder dan een revolutie. Toen kwam de barok (grofweg 1680-1750). Sleutel figuur hierin is Bach. Bach is sowieso een naam om te onthouden, want Bach is een God in de klassieke muziek (zie ook het kader 'De Grote Drie'). Barok muziek lijkt op de gelijknamige bouwstijl: krullerig, vol, grillig. Na de barok komt de Klassieke Periode. Die duurt kort, ongeveer van 1750 tot 1830 en heet dus 'klas siek'. Raar, maar je kunt een liefhebber zijn van klas sieke muziek, maar een hekel hebben aan de klas sieke periode. Dan heb je bijvoorbeeld een hekel aan Mozart, de grote naam uit die tijd. Kenmerken van de klassieke stijl: strak, clean en een duidelijke melo dielijn. Stel je een orkest voor als popband en dan is er één instrument (of instrumentengroep) die de singer of the band is. De rest speelt onopvallend. En die melodieën: je zingt ze allemaal mee. Beethoven is de componist die met zijn ene been in de klassieke periode stond en zijn andere been in de volgende: de romantiek. Die romantiek is liefde, maar net zo zeer dood, melancholie en vertwijfeling. Emotie staat centraal. Alle muzikale wetten worden opgerekt: een symfo nie duurt ineens rustig een uur, elk instrument wordt singer of the band met dramatische solo's en er wordt geëxperimenteerd met hard en zacht en vooral groot en klein. De componisten leefden ook romantisch: ze gaven hun ziel en zaligheid voor de kunst en beten op een houtje drie hoog achter. Veel componisten hadden geslachtsziekten. Dat kun je horen. Daarna, zo aan het einde van de 19de eeuw, volgt het impressionisme: dromerige, sferische pastelmu- ziek. Satie was baanbrekend hierin en is sindsdien een geliefde componist, vooral dankbaar gebruikt in burenruziereportages op tv. Zoek maar op: Gymno- pedie. Die ken je. En dan eindigt de klassieke muziek bij moderne muziek. Die kun je in drie groepen verdelen. 1. Hedendaags. Ook wel piepjanknormuziek genoemd of: 'dit kan mijn nichtje van drie ook'. Over deze muziek moet je over het algemeen iets meer weten om haar te waarderen. 2. Minimal music. Heeft veel parallellen met dance en is extreem populair onder niet-kenners. 3. Filmmuziek. Er woedt een eeuwige discussie of dat wel klassieke muziek is. Hou het nog even op 'ja' en luister naar John Williams en Yann Tiersen. Pop is het in elk geval niet. KLASSIEKE MUZIEK Tekst JET BERKHOUT illustraties STUDIO VONQ De experts Jet Berkhout (37) en Fieke de Boeck (31) maakten de vijf delige podcastserie Beethoven is meer dan een hond. Daarin leggen ze op een fijne (en hila rische) manier uit wat je moet weten over klassieke muziek. FOTO ANOUK VAN KALMTHOUT 221 zaterdag 18 augustus 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 86