'TIJDENS EEN FOTOSHOOT IN PARIJS KON IK ME INEENS NIET MEER BEWEGEN' Ergens vorig jaar, in het holst van de nacht, slokte het verleden Michaela DePrince (23) op. Het was geen grote hap - de her inneringen aan Siërra Leone zaten haar altijd al op de hielen tijdens de nacht merries waarin ze de gruwelen van de oorlog daar herbeleefde. Maar nu zag ze niet alleen hoe haar dierbaren van toen daaraan ten prooi vielen, ze keek ook machteloos toe hoe geliefden van nu werden vermalen door het geweld uit haar vroegste kindertijd. „Ik heb dit nooit naar buiten gebracht, maar ik wilde mezelf ombrengen. Ik had er alles voor over om maar niet meer te hoeven zien hoe iedereen van wie ik houd doodging, keer op keer, soms meer maals in één nacht, als de moordpartijen zich steeds herhaalden, zonder dat ik me uit die nachtmerrie los kon maken. Het was alsof ik in een bubbel leefde, ik had het gevoel van alles en iedereen los te zijn geraakt. Soms sliep ik maar twee uur per nacht. Ik durfde niet te slapen, bang voor wat er zou komen." Michaela voelde zich plots een frau deur als ze haar verhaal vertelde om an deren de hoop te bieden die ze zelf was kwijtgeraakt. Ze werd geboren als Ma- binty Bangura en was nog maar enkele jaren oud toen haar vader werd dood geschoten tijdens zijn werk in de mijnen; haar moeder stierf kort daarna, van de honger en door ziekte. In het weeshuis waar haar oom haar achterliet, verzette ze zich tegen de 'tantes' die er de scepter zwaaiden. Ze was voor hen een nummer, waarmee haar rang in de groep werd aangegeven: 27. De allerlaatste plek. Haar huidziekte vitiligo, de oorzaak van witte vlekken op haar lijf, maakte van haar een 'duivelskind'. In Siërra Leone waren mensen die voorbij de lichte plekken keken en hiel den van het meisje dat Michaela was. Ze stierven; na haar ouders de lerares die haar Engels bijbracht en zich over haar ontfermde. Rebellen slachtten de vrouw voor Michaela's ogen af. Maar de droom waarmee de lerares haar achterliet, die letterlijk kwam aanwaaien met de Saha- rawind, bleef leven. Op een magazine dat in de tuin van het weeshuis waaide, zo in de armen van Michaela, stond een balle rina afgebeeld. De lerares had haar uitge legd wat de vrouw deed, op de punten van haar tenen in een tutu. Ballet. De 4-jarige Michaela had al eindeloos geoe fend in de tuin van het weeshuis toen een pleegmoeder uit Amerika niet alleen haar, maar ook haar beste vriendinnetje adopteerde. Samen gingen de meisjes op balletles, tot Michaela na eindeloos hard werken werd wat ze wilde. Ze maak te het, als ballerina. Sinds 2013 danst DePrince bij Het Nationale Ballet in Amsterdam. Het verhaal van haar jeugd ging de hele wereld over. Ze vertelde het om haar doe len te verwezenlijken. Aandacht vragen voor het lot van oorlogskinderen zoals zij. Racisme in de overwegend witte ballet wereld aan de kaak stellen. Maar vooral: een licht zijn voor anderen die gevangen zitten in een oorlog. Dat is ook waarom ze als ambassadeur voor War Child aan de slag is gegaan. Het is een functie die haar meer dan wie ook past. Diagnose: PTSS Toen haar nachtmerries alles overnamen, moest DePrince voor het eerst ook om een heel andere reden praten: om zichzelf te helpen. „Door het gebrek aan slaap kon ik de trainingen overdag amper volhou den. Maar ik ben heel goed in het ver stoppen van mijn gevoelens. Ik deed het als kind al, zodat de tantes in het wees huis niet konden zien dat ze me raakten met hun klappen. Nu barstte ik haast uit elkaar, terwijl ik deed alsof ik gelukkig was. Ik stapte naar een vriend toe, een danser net als ik, en vertelde hem wat ik doormaakte. Hij kent me goed, hij wist meteen dat het ernst was. Vorig jaar juli is een posttraumatisch stresssyndroom vastgesteld. Dankzij die diagnose begreep ik wat er gebeurde toen ik me tijdens een fotoshoot in Parijs ineens niet meer kon bewegen. Het was alsof ik aan de vloer stond vastgelijmd." Door het syndroom voelt ze ook een verlammende angst zodra ze iemand in camouflagekleding ziet. „En toen dictator Charles Taylor naar Den Haag kwam om te worden berecht, werd ik doodsbang. Wat als hij me zou vinden? Naast de angst worstel ik enorm met schuldgevoel, dat veel overlevenden van geweld ken nen. Waarom haalde ik het wel en al die anderen van wie ik hield niet? Toen ik op mijn dieptepunt zat, was ik ervan over tuigd dat niemand me zou missen als ik er niet meer zou zijn. Nu leer ik dat ik mezelf moet behandelen zoals ik mijn vrienden behandel." Hou van jezelf, wie je ook bent, hoe je er ook uitziet. Weer een boodschap die DePrince wil uitdragen. Het is veel, alles bij elkaar, maar om zich heen heeft ze niet de minste vrouwen aan wie ze een voorbeeld kan nemen. Het telefoon nummer van Madonna zit in Michaela's achterzak; de superster maakt een film over haar leven. Ze danste op Beyoncé's visuele album Lemonade. Even breekt het meisje door de vrouw heen, als ze over de ontmoeting met die superster vertelt. 101 zaterdag 18 augustus 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 74