Club Ivy in Goes al na
negen maanden dicht
Geen kampvuur,
maar schuimparty
TRACTAATWEG
5
Fietsenmakers moetje met een lantaarntje
zoeken in Zeeland. Toch heeft eigenaar Patrick
Brakman van Neptunus Tweewielers in Cadzand-Bad
er weer een gevonden. Dankzij een fietstechniekoplei-
ding voor werkzoekenden met een arbeidsbeperking.
De 31-jarige Eelco de
Croo uit Hoek sleutelt
nu in Brakmans werk
plaats. Met hem zijn er
nog drie anderen aan de slag ge
gaan in de fietsenbranche. Eentje
zoekt nog een werkgever. Een
zesde cursist heeft vooralsnog ge
kozen voor een baan in de haven.
Komende dinsdag krijgen ze bij
Cycle Hub in Middelburg allen
hun certificaat Branchestandaard
Tweewielers. Ze mogen zich dan
fietstechnicus (op mbo-i+ ni
veau) noemen.
Gekwalificeerd personeel is op
de krappe Zeeuwse arbeidsmarkt
lastig te vinden. En fietsenma
kers helemaal. Dat is een schaarse
soort, zeker in West-Zeeuws-
Vlaanderen waar de vergrijzing
en ontgroening extra hard toe
slaan.
Terwijl Zeeland inmiddels tot
vijfsterren fietsprovincie is ge
promoveerd, ontbreekt het aan
voldoende handen om die fietsen
te repareren en te verhuren.
Brakman heeft dat de afgelopen
zomer ervaren. „Met zulk mooi
weer nemen verhuur en repara
ties toe. Het is erg druk. Ik heb al
een paar keer klanten moeten te
leurstellen. We hadden op dat
moment onvoldoende personeel.
Natuurlijk wil je iedere klant hel
pen, dus dan baal je."
Opleiding
Zeeland had jarenlang geen fiets-
techniekopleiding meer. Brak
man: „De dichtstbijzijnde oplei
dingslocatie was Bergen op
Zoom, totdat die ook sloot. Dan
moet je naar Den Bosch of Rot
terdam: een hele reis vanuit
Zeeuws-Vlaanderen." Brakman
gaf de aanzet om de fietstechnie-
Elkefietsenzaak
schreeuwt om
geschoolde
krachten
kopleiding terug naar Zeeland te
halen. „Ik ben niet de enige hoor,
elke fietsenzaak schreeuwt om
geschoolde krachten." Die oplei
ding kwam er vorig jaar. De
Tweewieler Academy, een lande
lijk trainingscentrum, begon een
tweejarige opleiding waarbij de
deelnemers een leerwerkplek
toebedeeld krijgen.
Al gauw haakten UWV Zee
land en reïntegratiebedrijf
Wende Werkt aan. Want als er al
een tekort is aan personeel,
waarom zou je werkzoekenden
met een (lichte) arbeidsbeper
king niet warm maken voor een
toekomst als fietsenmaker? In
een speciaal ontwikkeld pro
gramma zijn werkzoekenden uit
deze doelgroep opgeleid en be
middeld naar een betaalde baan
van minimaal 24 uur per week.
Zo is Eelco de Croo bij Neptu
nus Tweewielers aan de slag ge
gaan. Geschoold als elektrotech
nicus kon hij na twee bedrijfson
gevallen niet meer in zijn huidige
vak functioneren. Hij heeft last
van zijn nek en heup. De Hoeke-
naar zat een paar jaar thuis, voor
dat het UWV hem polste voor de
fietstechniekopleiding. „Na een
proefplaatsing heb ik via een uit
zendbureau hier een contract
voor 25 uur per week gekregen.
Het is beter dan thuiszitten. Ie
wilt toch weer wat doen en ook
zelf je geld verdienen. Dit vak is
niet al te zwaar, dus dat lukt me
goed."
Geen spijt
Het is nog even wennen, bekent
De Croo. De routine moet nog
komen en alle techniek, en zeker
ook die van elektrische fietsen, is
nog geen gesneden koek. „Maar
ik heb geen spijt van deze keuze.
Ik ben trouwens ook in een ge
weldig team terechtgekomen."
Zijn 'baas' Brakman is blij met
hem. „Zeker. De nood is echter
nog niet gelenigd. Ik heb nog
twee fietsmonteurs nodig. Dus
zegt het voort."
GOES Ivy Club Lounge in Goes
is per direct gesloten. Zo'n negen
maanden na de opening van het
café heeft eigenaar Rafaël van
't Kruys de deuren aan de Wijn
gaardstraat definitief dichtgedaan.
„Het is inderdaad al dicht", be
vestigt Van 't Kruys. „De club liep
minder dan verwacht. De lounge
liep wel heel goed en daar wil ik
graag mee verder. Alleen is de
ruimte te groot voor alleen de
lounge. Dus daarom zijn we nu aan
het rondkijken voor een beter ge
schikt pand."
Van 't Kruys zegt al wel een loca
tie op het oog te hebben. „Maar het
wordt pas na de zomer voordat dat
rond komt. In de zomer zit iedereen
toch liever op een terras dan bin
nen. Dus dat is nog even afwach
ten."
Ivy Club Lounge opende no
vember vorig jaar. Tot eind septem
ber van 2017 zat Podium Goes nog
in het pand.
De lange droge zomer zorgde voor
een unicum bij de Jeugdvakantie-
week in Krabbendijke. Voor het
eerst ging het afsluitende kamp
vuur niet door. In de plaats daarvan
werd gisteravond een schuimparty
gehouden. „Dit jaar is het de 49e
keer dat de vakantieweek wordt ge
houden en het is de allereerste keer
dat het kampvuur niet doorgaat",
vertelde Marlies Krijger namens de
Jeugdvakantieweek in Krabben
dijke.
De reden voor het aflasten van
het traditionele kampvuur was de
droogte. „Al zou dat risico nu mis
schien wel meevallen. Maar we
hebben ook heel veel water nodig,
omdat we dichtbij een woonwijk
zitten. En aangezien de boeren rus
tig aan moeten doen met sproeien,
leek het ons niet logisch om hier
heel veel water te gaan verspillen.
Vandaar dat we het kampvuur een
jaartje overslaan", adus Krijger.
Daarom hadden de Krabben-
dijkse kinderen gisteravond een
primeur: rond 20.00 uur konden zij
losgaan op de schuimparty.
tractaatweg.nl/verkeer
prove to move
zaterdag 18 augustus 2018
Eigenaar Patrick Brakman (r) van Neptunus Tweewielers is blij met Eelco de Croo (I). Aan fiet
senmakers is chronisch gebrek. Brakman kan er nog wel twee gebruiken, foto peter nicolai
Fietsenmaker uit
de UWV-stal
Frank Balkenende
Cadzand-Bad
-Patrick Brakman
Willem Adriaansens
Krabbendijke
In opdracht van de Provincie Zeeland werken we aan
een bredere en veiligere Tractaatweg Vanwege
werkzaamheden is de Tractaatweg (N62) tot 20
augustus (5.00 uur) dicht vanaf de grens tot
en met het kruispunt Molenverkorting.
Van maandag 20 augustus (5.00 uur) tot vrijdag 24 augustus
(18.00 uur) blijft de westzijde van de kruising Molenverkorting
dicht. De Oostpoortweg (N683) van en naar de N62 is dan
deels dicht. Er wordt gewerkt aan een nieuwe rotonde en
fietspad. De oostelijke op- en afrit en rotonde zijn wel open.
Het doorgaande verkeer op de N62 heeft geen last van de
werkzaamheden.
Omleiding
Het verkeer van en naar Westdorpe/ Sas van Gent wordt
omgeleid via de N252.
Landbouw- en fietsverkeer voor de Molenstraat wordt
omgeleid via de Stekkerweg en de Middenweg.
Lokaal verkeer van en naar Westdorpe wordt omgeleid via
de Eversdam (kruising Zwartenhoek).
Om sluipverkeer te voorkomen, staat er een verkeersrege
laar op de Eversdam. Wees hoffelijk en volg de instructies
van de verkeersregelaar op.
Vrachtverkeer van en naar de Axelse Vlakte moet via de
kruising Axelse Sassing rijden.