Musk: Afgelopen
jaar is zwaarste
uit mijn loopbaan
'Lancering Google in
China nog ver weg'
E 21
van
-KLM
TIP2
TIP3
Ga is met Fransen
demonstreren
Bezoek zo snel
mogelijk president
Macron
TIP4
Koop degelijke
overhemden
U hervormde Air Canada, zette
er een low cost carrier op en wist
ook nog grote vakbonden mee
te krijgen. In Montreal lukte
dat vast met feiten en argu
menten. In Frankrijk doen die
er niet toe. Begin dit jaar legden
uw Air France-piloten weken
lang het werk neer, ondanks
een zeer behoorlijke salarisver
hoging die de bedrijfsleiding
bood. Dat de boekhouding
waarschuwde voor een nade
rend faillissement, deed voor
de piloten niet ter zake.
Fransen geven weinig om
concrete cijfers en berekenin
gen achter de komma. Ze wil
len mooie vergezichten. Des
noods zonder feitelijke of fi
nanciële onderbouwing. Mijn
tip: loop is mee met een wille
keurige demonstratie van
Fransen. U zult geen argumen
ten of financiële berekeningen
horen. 'Alles moet gewoon an
ders', zegt de één. 'Laat de rij
ken dan meer belasting beta
len', zegt de ander. Als u Air
France KLM wilt hervormen
mét het personeel, kom dan
niet met cijfertjes maar met
een visie op een betere wereld.
En oh ja, als u dan een keer
mee demonstreert: wees niet
verbaasd als u ook nog commu
nisten ziet. Die bestaan nog
volop in Frankrijk.
Uw voorganger bij Air France
KLM, Jean-Marc Janaillac, stu
deerde aan de HEC (Frankrijks
meest elitaire business school)
en aan de ENA (Frankrijks
meest elitaire 'ambtenarenuni-
versiteit'). Dat was niet voor
niks. Op die scholen maak je
vrienden voor het leven, in be
drijfsleven én politiek. De cir
kels van de macht in Frankrijk
vormen letterlijk één groot old
boysnetw^rk (want Franse
vrouwen op topniveau zijn er
nog maar weinig) en daar zit u
helaas/gelukkig niet in.
U denkt dat de Franse staat
zijn aandeel van 14 procent in
Air France gaat verkopen? Mis
schien. Maar Franse regeringen
willen graag overal een vinger
in de pap houden, via aandelen
óf het old boys network. De hui
dige Air France-topvrouw en
uw toekomstige collega, Anne-
Marie Couderc, heeft een poli
tieke carrière achter de rug en
kent iedereen in Parijs die er
toe doet. Uw financiële top
man, Frédéric Gagey, doorliep
drie Franse elitescholen,
werkte op het ministerie van
Economische Zaken en zit héél
diep in 'het' netwerk. Het ad
vies: ga zo snel mogelijk op de
koffie bij (of beter, neem een
apéro met) president Emma-
nuel Macron, word vrienden
met hem en probeer zo goed
mogelijk samen te werken.
Ik wil u niet bang maken, maar
google even 'Xavier Broseta' en
'chemise'. U ziet dan beelden
uit 2015 van een half blote man
die zich op straat rennend uit
de voeten maakt terwijl een
woeste menigte hem achterna
rent en opjaagt en hem letter
lijk het overhemd van het lijf
scheurt. Die man was een di
recteur van Air France. Die me
nigte, dat waren vakbonds
mensen van Air France. En dat
overhemd: dat verdween in
stukken gescheurd in de vuil
nisbak. De videobeelden gin
gen heel de wereld over en zet
ten Air France neer als zo'n hels
Frans bedrijf waar de baas het
maar beter op een rennen kan
zetten als het personeel boos is.
Laat u er niet door afschrik
ken. De meeste werknemers
van Air France - en zeker die
van KLM - zijn doorgaans aar
dige mensen. Ze hebben soms
wat eigenzinnige salariseisen
en zijn nogal snel geneigd het
werk neer te leggen, maar: ze
houden van hun werk. Net als
u. Maar voor de zekerheid:
koop wel wat degelijke over
hemden. Van kevlar of zo: niet
stuk te scheuren.
„Ik werk zo'n 120 uur per week",
zegt Musk, die naast Tesla ook nog
het ruimtevaartbedrijf SpaceX en
het tunnelgraafconcern The Boring
Company runt. Bovendien heeft hij
vijf kinderen. Om nog een beetje
aan slapen toe te komen, slikt hij
het middel Zolpidem. „Zonder doe
ik vaak geen oog meer dicht", ver
zucht hij.
Het afgelopen jaar is het moeilijk
ste en pijnlijkste uit zijn carrière ge
weest, zegt de Tesla-baas verder te
gen de The New York Times. Aanlei
ding voor de burn-out lijkt de grote
problemen die de elektrische auto
bouwer heeft om het nieuwe Model
3 in massaproductie te nemen.
Musk beloofde aanvankelijk dat er
eind 2017 wekelijks 5000 auto's van
de lopende band zouden rollen. Het
werden er slechts 800.
Beleggers werden dit jaar steeds
ongeduldiger over de gemiste dead
lines. Model 3 is de wagen die vol
gens Musk elektrisch rijden betaal
baar moet maken voor de massa en
kost zo'n 35.000 dollar. Daarmee is
de wagen essentieel voor de toe
komst van Tesla. Honderdduizen
den mensen hebben er afgelopen
jaren één gereserveerd.
Gemiste deadlines
De gemiste deadlines zorgden voor
een nog hogere werkdruk. Regel
matig was de Tesla-baas drie of vier
dagen achtereen in de autofabriek
te vinden. „Zonder naar buiten te
gaan." Het gevolg was dat hij zijn
kinderen of vrienden dagenlang
niet zag. Afgelopen maanden kende
Musk steeds meer stress en kwam
hij meermaals negatief in het
nieuws. Zo haalde hij boos uit naar
beleggers en journalisten. Verder
maakte hij één van de duikers die
het Thaise voetbalteam vorige
maand uit de met water volgelopen
grot poogde te redden uit voor
'pedo'. Dit nadat Musks aanbod om
te helpen was weggewuifd.
Beruchte t weet
Laatste episode is zijn inmiddels
beruchte tweet over het van de
beurs halen van Tesla met hulp van
rijke Saoedische financiers. De
Amerikaanse beurswaakhond SEC
is een formeel onderzoek begonnen
naar de berichten, waarin Musk on
der meer beweerde dat de financie
ring al rond was. Als dat niet waar
blijkt te zijn, heeft hij zich mogelijk
schuldig gemaakt en fraude en
koersmanipulatie.
Om Musk te ontlasten zoekt Te-
sla's raad van bestuur nu naar hulp,
meldt The New York Times. Musk
zelf laat echter weten dat voor zover
hem bekend zijn bedrijf momen
teel niet actief op zoek is naar een
secondant. Toch zou de geboren
Zuid-Afrikaan hulp goed kunnen
gebruiken. Momenteel werkt Tesla
er hard aan om de productie op te
voeren. Eind december moeten er
10.000 Model 3's van de lopende
band lopen.
Direct na publicatie zakte de
waarde van een Tesla-aandeel bin
nen een uur na opening van de
beurs met zo'n 8 procent.
NEW YORK De lancering van een
speciale Google-zoekmachine in
China die voldoet aan de eisen van
Chinese autoriteiten is nog ver weg.
Dat zei Google-topman Sundar
Pichai tijdens een besloten bijeen
komst met personeel van het
Amerikaanse techbedrijf, aldus
Amerikaanse media.
Volgens de 46-jarige Indiase top
man heeft het bedrijf alleen zijn in
teresse kenbaar gemaakt in het mo
gelijk weer betreden van de
Chinese markt.
Volgens Pichai bevindt het pro
ject dat de naam Dragonfly heeft
zich nog in een vroeg stadium. Ook
is er nog geen beslissing genomen
of Google daadwerkelijk zal terug
keren op de Chinese markt, die het
in 2010 verliet.
Personeel van Google liet eerder
weten niet blij te zijn met de plan
nen voor een Chinese zoekmachine
die door censuur de eigen gedrags
codes van het techbedrijf zou
schenden.
Met de aangepaste zoekmachine
zouden sommige websites of
zoektermen kunnen worden ge
blokkeerd. Honderden werkne
mers van Google-moeder Alphabet
eisten meer transparantie, over
zicht en verantwoording van
Google met betrekking tot het pro
ject.
zaterdag 18 augustus 2018
GO
in...
iiinnnnmirA
inruDsiiii
Elektrische autobouwer Tesla is
op zoek naar een operationeel
directeur die een aantal taken
kan overnemen van Elon Musk
(47), meldt de The New York
Times. In een interview met de
krant zegt de Tesla-topman
oververmoeid te zijn.
Gea Bruinsma
Rotterdam
A Tesla-topman Elon Musk.