Musk: Afgelopen jaar is zwaarste uit mijn loopbaan 'Lancering Google in China nog ver weg' E 21 van -KLM TIP2 TIP3 Ga is met Fransen demonstreren Bezoek zo snel mogelijk president Macron TIP4 Koop degelijke overhemden U hervormde Air Canada, zette er een low cost carrier op en wist ook nog grote vakbonden mee te krijgen. In Montreal lukte dat vast met feiten en argu menten. In Frankrijk doen die er niet toe. Begin dit jaar legden uw Air France-piloten weken lang het werk neer, ondanks een zeer behoorlijke salarisver hoging die de bedrijfsleiding bood. Dat de boekhouding waarschuwde voor een nade rend faillissement, deed voor de piloten niet ter zake. Fransen geven weinig om concrete cijfers en berekenin gen achter de komma. Ze wil len mooie vergezichten. Des noods zonder feitelijke of fi nanciële onderbouwing. Mijn tip: loop is mee met een wille keurige demonstratie van Fransen. U zult geen argumen ten of financiële berekeningen horen. 'Alles moet gewoon an ders', zegt de één. 'Laat de rij ken dan meer belasting beta len', zegt de ander. Als u Air France KLM wilt hervormen mét het personeel, kom dan niet met cijfertjes maar met een visie op een betere wereld. En oh ja, als u dan een keer mee demonstreert: wees niet verbaasd als u ook nog commu nisten ziet. Die bestaan nog volop in Frankrijk. Uw voorganger bij Air France KLM, Jean-Marc Janaillac, stu deerde aan de HEC (Frankrijks meest elitaire business school) en aan de ENA (Frankrijks meest elitaire 'ambtenarenuni- versiteit'). Dat was niet voor niks. Op die scholen maak je vrienden voor het leven, in be drijfsleven én politiek. De cir kels van de macht in Frankrijk vormen letterlijk één groot old boysnetw^rk (want Franse vrouwen op topniveau zijn er nog maar weinig) en daar zit u helaas/gelukkig niet in. U denkt dat de Franse staat zijn aandeel van 14 procent in Air France gaat verkopen? Mis schien. Maar Franse regeringen willen graag overal een vinger in de pap houden, via aandelen óf het old boys network. De hui dige Air France-topvrouw en uw toekomstige collega, Anne- Marie Couderc, heeft een poli tieke carrière achter de rug en kent iedereen in Parijs die er toe doet. Uw financiële top man, Frédéric Gagey, doorliep drie Franse elitescholen, werkte op het ministerie van Economische Zaken en zit héél diep in 'het' netwerk. Het ad vies: ga zo snel mogelijk op de koffie bij (of beter, neem een apéro met) president Emma- nuel Macron, word vrienden met hem en probeer zo goed mogelijk samen te werken. Ik wil u niet bang maken, maar google even 'Xavier Broseta' en 'chemise'. U ziet dan beelden uit 2015 van een half blote man die zich op straat rennend uit de voeten maakt terwijl een woeste menigte hem achterna rent en opjaagt en hem letter lijk het overhemd van het lijf scheurt. Die man was een di recteur van Air France. Die me nigte, dat waren vakbonds mensen van Air France. En dat overhemd: dat verdween in stukken gescheurd in de vuil nisbak. De videobeelden gin gen heel de wereld over en zet ten Air France neer als zo'n hels Frans bedrijf waar de baas het maar beter op een rennen kan zetten als het personeel boos is. Laat u er niet door afschrik ken. De meeste werknemers van Air France - en zeker die van KLM - zijn doorgaans aar dige mensen. Ze hebben soms wat eigenzinnige salariseisen en zijn nogal snel geneigd het werk neer te leggen, maar: ze houden van hun werk. Net als u. Maar voor de zekerheid: koop wel wat degelijke over hemden. Van kevlar of zo: niet stuk te scheuren. „Ik werk zo'n 120 uur per week", zegt Musk, die naast Tesla ook nog het ruimtevaartbedrijf SpaceX en het tunnelgraafconcern The Boring Company runt. Bovendien heeft hij vijf kinderen. Om nog een beetje aan slapen toe te komen, slikt hij het middel Zolpidem. „Zonder doe ik vaak geen oog meer dicht", ver zucht hij. Het afgelopen jaar is het moeilijk ste en pijnlijkste uit zijn carrière ge weest, zegt de Tesla-baas verder te gen de The New York Times. Aanlei ding voor de burn-out lijkt de grote problemen die de elektrische auto bouwer heeft om het nieuwe Model 3 in massaproductie te nemen. Musk beloofde aanvankelijk dat er eind 2017 wekelijks 5000 auto's van de lopende band zouden rollen. Het werden er slechts 800. Beleggers werden dit jaar steeds ongeduldiger over de gemiste dead lines. Model 3 is de wagen die vol gens Musk elektrisch rijden betaal baar moet maken voor de massa en kost zo'n 35.000 dollar. Daarmee is de wagen essentieel voor de toe komst van Tesla. Honderdduizen den mensen hebben er afgelopen jaren één gereserveerd. Gemiste deadlines De gemiste deadlines zorgden voor een nog hogere werkdruk. Regel matig was de Tesla-baas drie of vier dagen achtereen in de autofabriek te vinden. „Zonder naar buiten te gaan." Het gevolg was dat hij zijn kinderen of vrienden dagenlang niet zag. Afgelopen maanden kende Musk steeds meer stress en kwam hij meermaals negatief in het nieuws. Zo haalde hij boos uit naar beleggers en journalisten. Verder maakte hij één van de duikers die het Thaise voetbalteam vorige maand uit de met water volgelopen grot poogde te redden uit voor 'pedo'. Dit nadat Musks aanbod om te helpen was weggewuifd. Beruchte t weet Laatste episode is zijn inmiddels beruchte tweet over het van de beurs halen van Tesla met hulp van rijke Saoedische financiers. De Amerikaanse beurswaakhond SEC is een formeel onderzoek begonnen naar de berichten, waarin Musk on der meer beweerde dat de financie ring al rond was. Als dat niet waar blijkt te zijn, heeft hij zich mogelijk schuldig gemaakt en fraude en koersmanipulatie. Om Musk te ontlasten zoekt Te- sla's raad van bestuur nu naar hulp, meldt The New York Times. Musk zelf laat echter weten dat voor zover hem bekend zijn bedrijf momen teel niet actief op zoek is naar een secondant. Toch zou de geboren Zuid-Afrikaan hulp goed kunnen gebruiken. Momenteel werkt Tesla er hard aan om de productie op te voeren. Eind december moeten er 10.000 Model 3's van de lopende band lopen. Direct na publicatie zakte de waarde van een Tesla-aandeel bin nen een uur na opening van de beurs met zo'n 8 procent. NEW YORK De lancering van een speciale Google-zoekmachine in China die voldoet aan de eisen van Chinese autoriteiten is nog ver weg. Dat zei Google-topman Sundar Pichai tijdens een besloten bijeen komst met personeel van het Amerikaanse techbedrijf, aldus Amerikaanse media. Volgens de 46-jarige Indiase top man heeft het bedrijf alleen zijn in teresse kenbaar gemaakt in het mo gelijk weer betreden van de Chinese markt. Volgens Pichai bevindt het pro ject dat de naam Dragonfly heeft zich nog in een vroeg stadium. Ook is er nog geen beslissing genomen of Google daadwerkelijk zal terug keren op de Chinese markt, die het in 2010 verliet. Personeel van Google liet eerder weten niet blij te zijn met de plan nen voor een Chinese zoekmachine die door censuur de eigen gedrags codes van het techbedrijf zou schenden. Met de aangepaste zoekmachine zouden sommige websites of zoektermen kunnen worden ge blokkeerd. Honderden werkne mers van Google-moeder Alphabet eisten meer transparantie, over zicht en verantwoording van Google met betrekking tot het pro ject. zaterdag 18 augustus 2018 GO in... iiinnnnmirA inruDsiiii Elektrische autobouwer Tesla is op zoek naar een operationeel directeur die een aantal taken kan overnemen van Elon Musk (47), meldt de The New York Times. In een interview met de krant zegt de Tesla-topman oververmoeid te zijn. Gea Bruinsma Rotterdam A Tesla-topman Elon Musk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21