Ontsnappen uit dit boek is geen optie hebben dat ik me verschuil achter ironie of dat ik dingen mooier voorstel dan ze zijn. Datzelfde geldt voor Becks laatste zomer. Je zou kunnen denken dat de le raar alsnog een succesvolle muzikant wordt. Dat zou een leugen zijn, want hoe zou dat kunnen gebeuren? Waar het om gaat is: wie is het gelukkigst, degene die heeft geprobeerd zijn droom te verwe zenlijken en daarin niet is geslaagd, of degene die het überhaupt nooit heeft geprobeerd?" „Het maakt dingen duidelijker. In Het einde van de eenzaamheid staat een quote die erg op mij van toepassing is: 'Er zijn dingen die ik niet kan zeggen maar alleen kan schrijven, want als ik praat, denk ik, terwijl ik als ik schrijf, voel.' Dat is wat er bij mij gebeurt. Ik zit uren achter elkaar te schrijven, en als ik terugkom in de reali teit en teruglees wat ik heb geschreven, ben ik soms volkomen verrast. Soms lijkt het alsof de zinnen door iemand anders zijn geschreven, maar ik begrijp dat het blijkbaar ergens diep in mij al verborgen lag. Schrijven brengt mijn onderbewuste gedachten en gevoelens naar boven, en als ze dan zwart op wit staan, in een ver haal, werkt dat verhelderend. Mijn inner lijke intuïtieve ik loopt soms een paar stappen vooruit op mijn bewustzijn." „Met grote dankbaarheid, alsof ik in de kroeg een oude vriend ontmoet. Al het goede van de afgelopen jaren is te danken aan dit boek. Het heeft de deur voor mij geopend, en dan vooral het personage Rauli. Toen hij zich aandiende, begon het boek als het ware zichzelf te schrijven. Mijn schrijven is tegenwoordig effectie ver, ik heb minder ruimte nodig en ik denk beter na over de zinnen. Maar toen ik Becks laatste zomer schreef was ik zo veel stoutmoediger. Ik dacht niet na over wat anderen ervan zouden kunnen vin den, of dingen wel 'logisch' waren, ik volgde gewoon de avonturen van de per sonages. Ik denk dat passie en enthou siasme het altijd winnen van techniek. Dus hopelijk slaag ik er met de jaren in die passie met techniek te verenigen." „Nee, ik vind het vooral een groot voor recht en wil dat de ruimte geven. In Duitsland komt er daarom eerst een bun del korte verhalen uit, omdat ik niet met een een nieuwe roman - die is al klaar - wil publiceren. Ik wil graag bewust stil staan bij wat er allemaal is gebeurd, bij het grote geluk dat me ten deel is geval len. Mijn volgende roman verschijnt over een jaar of twee en is qua sfeer het tegen overgestelde van Het einde van de een zaamheid. Het is een coming-of-age- roman die is geïnspireerd op de jaren 80, en films als The Breakfast Club, Ferris Buel- ler's Dat) Off, Stand by Me. Tijdens het werken luisterde ik de hele tijd naar jaren 80-muziek. Ik heb nog nooit zoveel ple zier gehad tijdens het schrijven als met dit boek." „Klopt! Er zijn twee soorten brandstof voor een roman: ervaring en verlangen. Vroeger wilde ik dat ik in de jaren 80 in Amerika was opgegroeid, omdat alle films die in de jaren 90 zag, zich in dat decennium afspeelden. Natuurlijk was het de tijd van de Koude Oorlog, nucle aire wapens en nog veel meer ellende. Maar al die jaren later kun je alleen de goede dingen overhouden. De Netflix- serie Stranger Things zag ik pas toen het boek klaar was, en wat ontdekte ik: de makers ervan, Matt en Ross Duffer, zijn geboren op 15 februari 1984 - in dezelfde maand en hetzelfde jaar als ik! Zij hebben vast hetzelfde sentiment gehad." 41 RECENSIES In De zevenvoudige dood van Evelyn Hardcastle (Pro- metheus, €20), dat zich in het begin van de vorige eeuw afspeelt, wordt Aiden Bishop uitgenodigd om deel te nemen aan een gemaskerd bal. Wat een prachtig feest had moeten wor den op het landgoed Blackheath House, eindigt in een tragedie als Evelyn Hard castle aan het einde van de avond zelf moord pleegt. Na deze gruwelijke ge beurtenis wil Aiden het landgoed verlaten, maar een man in een middel eeuws pestdokterskostuum vertelt hem dat Evelyn geen zelfmoord heeft gepleegd maar is vermoord, en dat hij pas kan ver trekken als hij deze moord heeft opgelost. Daarna wordt Aiden iedere ochtend wak ker in het lichaam van een andere gast en beleeft hij alles opnieuw. Ook de dood van Evelyn Hardcastle. Deze korte inhoud doet nauwelijks recht aan de ingenieuze wijze waarop dit verhaal is geconstrueerd. De zevenvoudige dood van Evelyn Hardcastle is een bijzon der intelligent, sfeervol en complex boek dat in de kern een klassieke whodunit is waaraan bovennatuurlijke en science fiction-achtige elementen en een toefje zwarte humor zijn toegevoegd. Ondanks deze complexiteit is het verhaal goed te volgen. Dat komt vooral door de toegan kelijke manier van schrijven van Stuart Turton, een Engelse journalist die met dit boek zijn thrillerdebuut maakt. Onwille keurig moet je soms denken aan Agatha Christie. In bijna ieder hoofdstuk komen verras sende en spitsvondige plotwendingen voor. En door de wisseling van persona ges (omdat Aiden elke dag verhuist naar het lichaam van een andere gast) ontstaat een veelheid aan perspectieven, die het verhaal uitermate boeiend maken. Het is een fascinerende ontdekkingsreis waar van Turton je deelgenoot maakt. Hij sluit je op in het verhaal, zoals Aiden opgeslo ten zit in Blackheath House. Ontsnappen is geen optie en de bevrijding komt pas nadat het mysterie is opgelost. Groot geluk 'Als ik terugkom in de realiteit, ben ik soms verbaasd over wat ik heb geschreven.' Wat biedt het schrijven jou? Hoe kijk je terug op je debuut? Legt het succes druk op je schou ders? Heimwee naar de jaren 80? Toen werd je pas geboren. DE ZEVENVOUDIGE DOOD VAN EVELYN HARDCASTLE THRILLER DE ZEVENVOUDIGE DOOD VAN EVELYN HARDCASTLE —Joop Liefaard 361 zaterdag 18 augustus 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 100