©NDERNEMEP
'Overheid kan risico
niet lopen dat auto
niet opgeladen isr
HET HANDGESCHREVEN
KAARTJE VAN COOLBLUE
Martijn Kersing, met Noot één van de grootste personenvervoerders van Nederland,
ondervindt dagelijks de maatregelen die de overheid treft tegen het gebruik van diesel.
Volgens de ondernemer heeft de overheid geen notie van wat er speelt: „Het is met een
kanon schieten op een mug". Door René Bogaarts
„Diesel wordt een probleem, ja. Een
probleem dat de overheid zelf veroor
zaakt sneert Martijn Kersing. Kersing
(49) is eigenaar van Noot en de helft
van zijn 1300 auto's tellende wagenpark
rijdt op diesel. Noot is gespecialiseerd
in het zogeheten 'contractvervoer', het
vooraf afgesproken vervoer van school
kinderen, ouderen en zieken. Ongeveer
zesduizend mensen stappen dagelijks
in één van Noots busjes. De omzet be
draagt een kleine veertig miljoen euro
en volgens Kersing is het bedrijf kern
gezond.
De helft van Noots auto's wordt ge-
leaset, de andere zijn in eigendom. De
ene helft rijdt op diesel, de andere helft
elektrisch of op gas, 'groen' opgewekt.
„Benzineauto's zijn in deze bedrijfstak
niet interessant. Zeker niet als bedrij
ven geen wegenbelasting of BPM beta
len." Dat Noot veel op gas of elektrici
teit rijdt, heeft minder met Kersings
affiniteit met 'groen' te maken dan met
de eisen die zijn belangrijkste
opdrachtgevers stellen. „Bij elke nieuwe
aanbesteding probeer ik zoveel moge
lijk punten te scoren, bijvoorbeeld door
op duurzaam opgewekt gas of stroom
te rijden. De kosten bereken ik uiter
aard door aan die opdrachtgevers,
die op hun beurt goeddeels worden
gefinancierd door de overheid."
Uitstoot
Noot zou dat geld liever besteed zien
aan slimme maatregelen: „Een busje
dat schoolkinderen ophaalt, rijdt twee
keer per dag anderhalf uur met gemid
deld 6,4 kinderen erin. De uitstoot per
hoofd is minimaal. De overheid kan dat
geld beter besteden aan OV-bussen,
vrachtwagens of grote zeeschepen. Dat
zet zoden aan de dijk." Het aantal alter
natieven voor diesel neemt volgens Ker
sing af. „Achtpersoonsbusjes en busjes
voor rolstoelvervoer zijn bijvoorbeeld te
zwaar om elektrisch te rijden. En fabri
kanten deinzen er voor terug om daar
voor benzine-auto's te ontwikkelen die
later kunnen worden omgebouwd voor
gas. Door de nieuwe BPM-regels zou
zo'n busje al gauw veel meer dan een
ton kosten. Die zijn onverkoopbaar."
Laadpaal
De overheid heeft intussen geen notie
van wat er speelt. „Er wordt gemakke
lijk gezegd: 'Doe die busjes voor leerlin
gen maar elektrisch'. De chauffeur moet
dan een laadpaal voor zijn huis krijgen
die alleen voor hem beschikbaar mag
zijn, want de overheid kan het risico
niet lopen dat de auto de volgende och
tend niet opgeladen is. Niet handig!"
'Bedankt voor je aankoop en veel
plezier ermee'. Geregeld vinden
klanten van Coolblue een
handgeschreven kaartje in hun bus
van één van de medewerkers van
de online retailer.
Glimlach
De verkoop van diesel
auto's daalt gestaag.
Volgens de Vereniging van
Nederlandse Autoleasebe
drijven VNA waren diesel
auto's in 2015 nog goed
voor de helft van de wa
genparken van bedrijven.
Door fiscale stimulering
was het rond 2011 nog aan
trekkelijk een dieselauto te
kopen. Op basis van theo
retische C02-uitstoot leek
het er op dat dieselauto's
nog veel zuiniger waren
dan altijd was aangenomen.
In plaats van de ver
trouwde grens van pakweg
35.000 kilometer zouden
dieselauto's al voordeliger
zijn bij een jaarlijks ge
bruik van twintigduizend
kilometer. Bovendien gold
er een fiscale bijtelling.
Dat leidde tot een hausse
in de verkoop van diesel
auto's.
Tot bleek dat de meetme
thode ondeugdelijk was en
dieselauto's nauwelijks zui
niger reden. Qua C02-uit-
stoot doen benzineauto's
ook weinig voor diesel
onder. Diesel kwam verder
onder druk te staan toen
bleek dat de uitstoot van
NOx, stikstofverbindingen,
heel slecht is voor de
volksgezondheid. 'Diesel
gate' gaf de genadeklap.
50.000 kilometer
Voor ondernemers is de
zogeheten 'total cost of
ownership', de optelsom
van aanschaf- en rest
waarde, verbruikskosten
en belastingen, nog steeds
een belangrijk criterium.
Diesel is door de bank
genomen alleen nog maar
rendabeler dan benzine
voor mensen die meer dan
50.000 kilometer per jaar
rijden.
Er is een criterium bij
gekomen. Uit het oogpunt
van maatschappelijk
verantwoord ondernemen
kunnen ondernemers zich
een wagenpark met
ongezonde dieselauto's op
den duur niet meer per
mitteren.
Wij raden ondernemers
doorgaans aan bestaande
leasecontracten uit te zit
ten en daarna over te stap
pen op een alternatief. Wie
auto's in eigendom heeft,
zou kunnen overwegen ze
versneld te verkopen nu de
tweedehandsmarkt nog
redelijk goed is. Het is te
verwachten dat de prijzen
van tweedehands diesels
flink gaan dalen.
Elektrische auto's zijn
prima voor mensen die
geen lange afstanden rij
den. Waterstofauto's zou
den een goed alternatief
zijn als er genoeg tanksta
tions waren. Nu telt Neder
land er nog maar een stuk
of zes. Dat maakt water
stofauto's hooguit interes
sant voor ondernemers die
in de buurt van zo'n tank
station zitten. De anderen
zullen hun toevlucht
nemen tot benzineauto's.
thema: automobiliteit
deondernemer.nl
'Overheid veroorzaakt
dieselprobleem zelf'
'Groen opgewekt'
Daarmee slaagt Coolblue erin een
onpersoonlijk kanaal persoonlijk te
maken. Klantenservicemedewerkers
krijgen bij Coolblue de tijd om per dag
vijf handgeschreven kaartjes te sturen
naar klanten waarmee ze die dag
contact hebben gehad. Om bijvoorbeeld
een klant succes te wensen met het
wegwerken van de stapel was in de net
aangeschafte wasmachine, of te
bedanken voor het geduld als het pakket
iets later was bezorgd.
Alles voor een glimlach. Het is de slogan
waar het bedrijf zich mee onderscheidt
van anderen, want volgens Pieter Zwart
is het businessmodel van zijn e-com-
mercebedrijf hetzelfde als die van de
60.000 concurrenten in Nederland. Zijn
filosofie: het draait niet alleen om het
product datje aanbiedt, het gaat om de
volledige behoefte die je daarmee
probeert te bevredigen. De retail-erva-
ring is er eentje van het begin tot het
einde. Het gaat over de hele klantreis.
Bij Coolblue ligt de klanttevredenheid
Pieter Zwart van Coolblue
inmiddels op 96 procent. Die resultaten
zijn natuurlijk niet alleen toe te schrijven
aan de handgeschreven kaartjes. Ook de
hulp die het bedrijf biedt om het juiste
product te selecteren en de uitstekende
bezorgservice dragen daar aan bij. Cool
blue verkocht in 2017 voor 1,2 miljard
euro in Nederland en België. Een record
omzet en 38 procent meer dan in 2016.
Diesel zit in het ver
domhoekje. Wat moe
ten ondernemers doen
met de dieselauto's in
hun wagenpark?
'Dieselgate'
Versneld verkopen
Waterstofauto
Marcel Swaak is
autolease- en fleetspecialist
bij adviesbureau Mobilys
mobylis.nl
Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl