©NDERNEMEP 'Overheid kan risico niet lopen dat auto niet opgeladen isr HET HANDGESCHREVEN KAARTJE VAN COOLBLUE Martijn Kersing, met Noot één van de grootste personenvervoerders van Nederland, ondervindt dagelijks de maatregelen die de overheid treft tegen het gebruik van diesel. Volgens de ondernemer heeft de overheid geen notie van wat er speelt: „Het is met een kanon schieten op een mug". Door René Bogaarts „Diesel wordt een probleem, ja. Een probleem dat de overheid zelf veroor zaakt sneert Martijn Kersing. Kersing (49) is eigenaar van Noot en de helft van zijn 1300 auto's tellende wagenpark rijdt op diesel. Noot is gespecialiseerd in het zogeheten 'contractvervoer', het vooraf afgesproken vervoer van school kinderen, ouderen en zieken. Ongeveer zesduizend mensen stappen dagelijks in één van Noots busjes. De omzet be draagt een kleine veertig miljoen euro en volgens Kersing is het bedrijf kern gezond. De helft van Noots auto's wordt ge- leaset, de andere zijn in eigendom. De ene helft rijdt op diesel, de andere helft elektrisch of op gas, 'groen' opgewekt. „Benzineauto's zijn in deze bedrijfstak niet interessant. Zeker niet als bedrij ven geen wegenbelasting of BPM beta len." Dat Noot veel op gas of elektrici teit rijdt, heeft minder met Kersings affiniteit met 'groen' te maken dan met de eisen die zijn belangrijkste opdrachtgevers stellen. „Bij elke nieuwe aanbesteding probeer ik zoveel moge lijk punten te scoren, bijvoorbeeld door op duurzaam opgewekt gas of stroom te rijden. De kosten bereken ik uiter aard door aan die opdrachtgevers, die op hun beurt goeddeels worden gefinancierd door de overheid." Uitstoot Noot zou dat geld liever besteed zien aan slimme maatregelen: „Een busje dat schoolkinderen ophaalt, rijdt twee keer per dag anderhalf uur met gemid deld 6,4 kinderen erin. De uitstoot per hoofd is minimaal. De overheid kan dat geld beter besteden aan OV-bussen, vrachtwagens of grote zeeschepen. Dat zet zoden aan de dijk." Het aantal alter natieven voor diesel neemt volgens Ker sing af. „Achtpersoonsbusjes en busjes voor rolstoelvervoer zijn bijvoorbeeld te zwaar om elektrisch te rijden. En fabri kanten deinzen er voor terug om daar voor benzine-auto's te ontwikkelen die later kunnen worden omgebouwd voor gas. Door de nieuwe BPM-regels zou zo'n busje al gauw veel meer dan een ton kosten. Die zijn onverkoopbaar." Laadpaal De overheid heeft intussen geen notie van wat er speelt. „Er wordt gemakke lijk gezegd: 'Doe die busjes voor leerlin gen maar elektrisch'. De chauffeur moet dan een laadpaal voor zijn huis krijgen die alleen voor hem beschikbaar mag zijn, want de overheid kan het risico niet lopen dat de auto de volgende och tend niet opgeladen is. Niet handig!" 'Bedankt voor je aankoop en veel plezier ermee'. Geregeld vinden klanten van Coolblue een handgeschreven kaartje in hun bus van één van de medewerkers van de online retailer. Glimlach De verkoop van diesel auto's daalt gestaag. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasebe drijven VNA waren diesel auto's in 2015 nog goed voor de helft van de wa genparken van bedrijven. Door fiscale stimulering was het rond 2011 nog aan trekkelijk een dieselauto te kopen. Op basis van theo retische C02-uitstoot leek het er op dat dieselauto's nog veel zuiniger waren dan altijd was aangenomen. In plaats van de ver trouwde grens van pakweg 35.000 kilometer zouden dieselauto's al voordeliger zijn bij een jaarlijks ge bruik van twintigduizend kilometer. Bovendien gold er een fiscale bijtelling. Dat leidde tot een hausse in de verkoop van diesel auto's. Tot bleek dat de meetme thode ondeugdelijk was en dieselauto's nauwelijks zui niger reden. Qua C02-uit- stoot doen benzineauto's ook weinig voor diesel onder. Diesel kwam verder onder druk te staan toen bleek dat de uitstoot van NOx, stikstofverbindingen, heel slecht is voor de volksgezondheid. 'Diesel gate' gaf de genadeklap. 50.000 kilometer Voor ondernemers is de zogeheten 'total cost of ownership', de optelsom van aanschaf- en rest waarde, verbruikskosten en belastingen, nog steeds een belangrijk criterium. Diesel is door de bank genomen alleen nog maar rendabeler dan benzine voor mensen die meer dan 50.000 kilometer per jaar rijden. Er is een criterium bij gekomen. Uit het oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen kunnen ondernemers zich een wagenpark met ongezonde dieselauto's op den duur niet meer per mitteren. Wij raden ondernemers doorgaans aan bestaande leasecontracten uit te zit ten en daarna over te stap pen op een alternatief. Wie auto's in eigendom heeft, zou kunnen overwegen ze versneld te verkopen nu de tweedehandsmarkt nog redelijk goed is. Het is te verwachten dat de prijzen van tweedehands diesels flink gaan dalen. Elektrische auto's zijn prima voor mensen die geen lange afstanden rij den. Waterstofauto's zou den een goed alternatief zijn als er genoeg tanksta tions waren. Nu telt Neder land er nog maar een stuk of zes. Dat maakt water stofauto's hooguit interes sant voor ondernemers die in de buurt van zo'n tank station zitten. De anderen zullen hun toevlucht nemen tot benzineauto's. thema: automobiliteit deondernemer.nl 'Overheid veroorzaakt dieselprobleem zelf' 'Groen opgewekt' Daarmee slaagt Coolblue erin een onpersoonlijk kanaal persoonlijk te maken. Klantenservicemedewerkers krijgen bij Coolblue de tijd om per dag vijf handgeschreven kaartjes te sturen naar klanten waarmee ze die dag contact hebben gehad. Om bijvoorbeeld een klant succes te wensen met het wegwerken van de stapel was in de net aangeschafte wasmachine, of te bedanken voor het geduld als het pakket iets later was bezorgd. Alles voor een glimlach. Het is de slogan waar het bedrijf zich mee onderscheidt van anderen, want volgens Pieter Zwart is het businessmodel van zijn e-com- mercebedrijf hetzelfde als die van de 60.000 concurrenten in Nederland. Zijn filosofie: het draait niet alleen om het product datje aanbiedt, het gaat om de volledige behoefte die je daarmee probeert te bevredigen. De retail-erva- ring is er eentje van het begin tot het einde. Het gaat over de hele klantreis. Bij Coolblue ligt de klanttevredenheid Pieter Zwart van Coolblue inmiddels op 96 procent. Die resultaten zijn natuurlijk niet alleen toe te schrijven aan de handgeschreven kaartjes. Ook de hulp die het bedrijf biedt om het juiste product te selecteren en de uitstekende bezorgservice dragen daar aan bij. Cool blue verkocht in 2017 voor 1,2 miljard euro in Nederland en België. Een record omzet en 38 procent meer dan in 2016. Diesel zit in het ver domhoekje. Wat moe ten ondernemers doen met de dieselauto's in hun wagenpark? 'Dieselgate' Versneld verkopen Waterstofauto Marcel Swaak is autolease- en fleetspecialist bij adviesbureau Mobilys mobylis.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17